TaraLabs Nexa høyttalerkabel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    En bra måte er å teste dette selv, og da få egne erfaringer.
    Det er jo ikke lett å påvise hva som skjer når en kabel spilles mye på, kanskje en kombinasjon av innspilling og tilvenning for øret?!?!?
    Så klart! Hvis jeg med egne ører fikk erfare at innspillte kabler låter annerledes enn uinnspillte så vil jeg selvfølgelig tro på det.

Og hvis tante hadde hatt .....hmmm... ... så hadde hun vært onkel!

Skal noen gjøre meg nysgjerrig på i det hele tatt å prøvelytte bør noen først gi meg dokumentasjon som sier at det har noen hensikt.

Om noen sa til deg at biler med firkanta hjul gikk mye fortere enn de med runde ville du sikkert også avfeid det som tøv med mindre noen kunne fremlegge dokumentasjon.

Jorda var en gang flat og mange tok feil. Jeg kan også ta feil, men hvor er dokumentasjonen?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så klart! Hvis jeg med egne ører fikk erfare at innspillte kabler låter annerledes enn uinnspillte så vil jeg selvfølgelig tro på det.

Og hvis tante hadde hatt .....hmmm... ... så hadde hun vært onkel!

Skal noen gjøre meg nysgjerrig på i det hele tatt å prøvelytte bør noen først gi meg dokumentasjon som sier at det har noen hensikt.

Om noen sa til deg at biler med firkanta hjul gikk mye fortere enn de med runde ville du sikkert også avfeid det som tøv med mindre noen kunne fremlegge dokumentasjon.

Jorda var en gang flat og mange tok feil. Jeg kan også ta feil, men hvor er dokumentasjonen?
    Det var skikklig dårlige eksempler.... Du bare kverulerer du...hehe.

Kan du ikke heller fortelle hva du legger vekt på når du lytter til musikk? Hva erfaringer har du av å teste utstyr? Hva er dine opplevelser?

Med den innstillingen du har tror jeg ikke du vil høre noe forskjell. (dette er ikke ille ment, og på ingen måte ment å fornærme deg)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Med den innstillingen du har tror jeg ikke du vil høre noe forskjell.
    Både det å høre forskjell når man ønsker det, og det å ikke høre forskjell når man ikke ønsker det er velkjente fenomener. Det første er vel beslektet med "placebo-effekten", mens det sistnevnte har jeg hørt benevnt som "nocebo-effekten", uten at jeg kan bekrefte sistnevnte som et etablert begrep.

Jeg tror den beste tilnærmingen man kan ha er et åpent sinn, koblet med fornuft. Bare fornuft, så vil man aldri få positive overraskelser. Bare åpent sinn, så blir det naivitet, og man bruker penger på Snake oil. Jeg tror hver enkelt må finne sin balanse, og det er vel en personlig sak. Men får man sjansen til å prøve noe gratis, så koster jo ikke naiviteten noe... Man skal ikke være redd for å prøve noe selv om fornuften tilsier at det ikke skal ha noen hensikt, så lenge kostnaden er minimal.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hører på musikk er jeg nok adskillig mer opptatt av rytmer, tekst, harmonier osv enn at jeg lytter etter hvor crispy diskanten låter.

Har vanskligheter for å akseptere at de små differansene vi snakker om i lydforskjeller fra en kabel til en annen skal koste penger. For min del holder det med en tilstrekkelig dimensjonert flertrådet kabel av den rimlige sorten.

Og ja! Jeg er en kverulant! Gidder ikke kverulere mere i denne tråden. Venter til jeg ser en nybegynner som blir utsatt for hjernevasking av kabelreligiøse a/v-holikere.

Når det gjelder åpent sinn, så har jeg forsåvidt det også, men en kan ikke ignorere det faktum at det er fattig med dokumentasjon rundt temaet høyttalerkabler.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hører på musikk er jeg nok adskillig mer opptatt av rytmer, tekst, harmonier osv enn at jeg lytter etter hvor crispy diskanten låter.

Har vanskligheter for å akseptere at de små differansene vi snakker om i lydforskjeller fra en kabel til en annen skal koste penger. For min del holder det med en tilstrekkelig dimensjonert flertrådet kabel av den rimlige sorten.

Og ja! Jeg er en kverulant! Gidder ikke kverulere mere i denne tråden. Venter til jeg ser en nybegynner som blir utsatt for hjernevasking av kabelreligiøse a/v-holikere.

Når det gjelder åpent sinn, så har jeg forsåvidt det også, men en kan ikke ignorere det faktum at det er fattig med dokumentasjon rundt temaet høyttalerkabler.
    Velger du rett kabel da, kan rytmen få mere driv og punch, harmoniene kan bli mere detaljert og du kan skille tonene i harmonikken. Vokalen kan frembringe teksten tydligere. En crispy diskant(som du skrev du ikke bryr deg om å høre etter) har jo med det totale lydbildet og gjøre.
    Dette mener jeg en kabel kan være med å frembringe. Om en har bra hifi kan en bra match av kabel kunne få freml det lille "gode"... men jeg skjønner godt om du forsatt sitter med stereon du fikk til konfirmasjonen vil ikke en kabel ha samme effekten.

Er du ikke opptatt av detaljene trenger du heller ikke teste kabler. Så enkelt er det.

Dette har ikke noe med prisen på en kabel å gjøre.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmeste vi kommer om å bli enige om noe tror jeg må være at jeg også liker jazz og storbandmusikk!

Høyttalerkabler som tukler med lyden vil jeg ikke ha. Jeg vil høre det slik forsterker og høyttaler presenterer det, og da bør strømmen i den ene enden av kablen være lik den i den andre. Hver sin smak!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmeste vi kommer om å bli enige om noe tror jeg må være at jeg også liker jazz og storbandmusikk!

Høyttalerkabler som tukler med lyden vil jeg ikke ha. Jeg vil høre det slik forsterker og høyttaler presenterer det, og da bør strømmen i den ene enden av kablen være lik den i den andre. Hver sin smak!
    Og du sier først nå at du liker Jazz og storband?????? Bra vi er enige om en ting da...hehe

Har du noen bra storband plater? Hva jazz hører du på?

(feil tråd feil tråd feil tråd) hehe

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pnerbye: Siden du sier du hører forskjeller på kabler, kan du da skjønn e at noen hører forskjellene bedre og at de betyr mer for dem? Og at andre anlegg kanskje får frem mer av disse forskjellene?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Viking
    pnerbye: Siden du sier du hører forskjeller på kabler, kan du da skjønn e at noen hører forskjellene bedre og at de betyr mer for dem? Og at andre anlegg kanskje får frem mer av disse forskjellene?
    Sier jeg at jeg hører forskjell?

Det eneste jeg kan si er at jeg ikke kan utelukke at det er mulig. Hvis det er mulig er det trist at kabelen forandrer på signalet.

Ønsker jeg å forandre lyden finnes det forskjellige forsterker, høyttalere, equalizere, ekkobokser :shock: osv.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, men i så tilfelle er vel kanskje kabler noe av det billigste du kan forandre/tweake lyden med da...?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Har vanskligheter for å akseptere at de små differansene vi snakker om i lydforskjeller fra en kabel til en annen skal koste penger. For min del holder det med en tilstrekkelig dimensjonert flertrådet kabel av den rimlige sorten."
    Jeg tolker dette som at du mener det er forskjeller, benekter du hørbare forskjeller på kalber så skal jeg ikke diskutere mer med deg, jeg har blindtestet i 13 år og er ikke interessert i å høre teoretiske synspunkter som IKKE er basert på erfaring- det er relativt uinteressant da jeg var der du er for 13 år siden men som etterhvert har gjort noen oppdagelser. Å benekte dette med regelbok i hånd gjør at debatten er uinteressant.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier jeg at jeg hører forskjell?

Det eneste jeg kan si er at jeg ikke kan utelukke at det er mulig. Hvis det er mulig er det trist at kabelen forandrer på signalet.

Ønsker jeg å forandre lyden finnes det forskjellige forsterker, høyttalere, equalizere, ekkobokser :shock: osv.
    Hvor finner du en 100% nøytral kabel som ikke gjør noe med lyden?, så du kan få satt på equalizeren og ekkoboksen?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    "Har vanskligheter for å akseptere at de små differansene vi snakker om i lydforskjeller fra en kabel til en annen skal koste penger. For min del holder det med en tilstrekkelig dimensjonert flertrådet kabel av den rimlige sorten."

Jeg tolker dette som at du mener det er forskjeller, benekter du hørbare forskjeller på kalber så skal jeg ikke diskutere mer med deg, jeg har blindtestet i 13 år og er ikke interessert i å høre teoretiske synspunkter som IKKE er basert på erfaring- det er relativt uinteressant da jeg var der du er for 13 år siden men som etterhvert har gjort noen oppdagelser. Å benekte dette med regelbok i hånd gjør at debatten er uinteressant.
    Jeg har tro på 13 år med erfaringer....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking: Jeg formulerte meg dårlig i forhold til "små differanser". Jeg kan ikke påstå at det er umulig å høre forskjell på kabler fordi jeg ikke kan bevise det. På samme måte kan du heller bevise at det er mulig.

Hvis det skal være så vanskelig å dokumentere dette kan det umulig være verdt penger.

Din synsing er sannsynligvis like mye verdt for meg som mine teoretiske synspunkter er for deg.

Tralltrall: Hadde vært artig å vite hva slags kabel som skal til for å få samme strøm ut som en putter inn. Trodde det var hele vitsen faktisk.

En ting har jeg rett i, og det er at dere ikke klarer å hoste opp dokumentasjon på at noen klarer å høre forskjell på kabler. Og innspilling av kabler er oppspinn og gal manns ralling inntil det er bevist.

I denne diskusjonen blir det ingen vinnere, men bare tapere. Jeg lusker ut av den nå for å unngå at jeg fremstår som klin hakke gæærn.

Edit: Ser forøvrig at Viking leder med 2 poeng på vei mot Guru! Dette blir jevnt! :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jaja, men i så tilfelle er vel kanskje kabler noe av det billigste du kan forandre/tweake lyden med da...?
    Har du sett prislistene til Nordost?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har du rotet dem bort nå igjen...? :-)

Neida - jeg sitter akkurat og leter etter noen sett nye kabler til bakhøyttalerne.

Frontene har Monster M2.4s Biwire, så jeg vet hva kabler koster, ja... :roll:

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •