TaraLabs Nexa høyttalerkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blindtester kan bevise at det er hørbare forskjeller i et gitt oppsett med det gitte testpanelet av personer. En blindtest kan ikke si noe om andre oppsett.

Poenget er: Hvis en blindtest i et gitt oppsett viser statistisk signifikant at det er en forskjell på to produkter i et ellers identisk oppsett, så er det bevist at produktene innehar ulike egenskaper som kan påvirke lyden hørbart. Det er IKKE dermed bevist at produktene har samme egenskaper i andre oppsett, men det er altså bevist at de har ulike egenskaper i signifikant grad i ett eller flere oppsett. Så er det opp til den enkelte å vurdere om det nevnte oppsettet er representativt for andre oppsett.

Poenget er ikke: Å bevise at to produkter er hørbart sett identiske. MEN noen (meg selv inkludert) mener at dersom et produkt i gjentatte blindtester på ulike oppsett ikke kan vise til noen signifikant hørbar forskjell i disse testene, så er det statistisk sannsynlig at det faktisk ikke er hørbare forskjeller mellom produktene. Det er ikke noe bevis, men det er mye den samme metodikken som benyttes for testing av legemidler, og for meg er overveiende statistiske analyser basert på et signifikant antall av tester jevngodt med et bevis. Det INKLUDERER statistikk der det i få tilfeller kan vises til hørbare forskjeller i enkelttilfeller, mens det i den overveiende majoriteten av testene ikke er detektert hørbar forskjell.

Det er noen som mener at blindtester er uvesentlige på grunn av en del usikkerhetsfaktorer. Jeg mener de nevnte usikkerhetsfaktorene er av samme signifikansnivå som annen psykisk påvirkning (inkludert placebo). Er man skeptisk til blindtester, så vil man neppe høre forskjell. Det samme gjelder i forhold til å være forutinntatt. Har man bestemt seg for at det ikke kan høres forskjell på to produkter, så vil man sannsynligvis ikke klare det i en blindtest. Derfor er det viktig at testpanelet omfatter flere personer, som bør stille med minst mulig forhåndsinformasjon (gjerne ikke engang vite hva slags produkter som testes).

Så hva er nytten av blindtester? For meg er de vesentlige i sammenhenger der det ikke kan vises til noen gode vitenskapelige årsak-virkning sammenhenger fra forskjell til hørbar lyd. Det er gjort forsøk som viser at troen på at noe er byttet ut i anlegget uten at det er det gjør at mennesker sier de hører forskjell. Dette er placebo-effekten. Det er helt klart at denne effekten kan utnyttes i markedsføring av dyre produkter. Jeg spør meg selv ofte om alle leverandører er ærlige i sin markedsføring og ikke utnytter denne effekten. Personlig heller jeg til at en leverandør vil utnytte det meste til sin fordel for å få solgt et produkt...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Når det er sagt, så testet jeg for en tid siden tre par kabler; Supra Rondo, Kimber 4TC og "ELkjøp-kabel" til 12,- meteren. Alle var kjøpt og betalt, uten returmuligheter.
    Kimber`n og Elkjøp låt likt, mens Supra falt fullstendig igjennom. Gjett hvilken kabel jeg bruker nå?
    Hvilken Supra Rondo modell var det du testet? Koblet du dem med samme retning? Supra er en av leverandørene som hevder det er forskjell på retningen på kabler uavhengig av retningen de kobles i, og viser til laboratoriemålinger for å backe opp disse kravene. Dette uavhengig av innspilling (de mener det har noe å si hvilken retning kablene er valset i, eller noe slikt).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Dette du skriver om blindtester er jeg helt enig i.

Akkurat i denne sammenhengen var jeg mest nysgjerrig på hva som skjer med en kabel under innspilling uten at jeg har fått noe godt svar på det.

Når det gjelder dette med å høre forskjell på kabler har jeg ikke endret standpunkt. Det er mulig at det går an å høre forskjell, men med mindre en blindtest kan avgjøre dette anser jeg forskjellen som så liten at den ikke betyr noe for meg.

Sommervarmen gjør meg hetere i hodet enn normalt og gjør at jeg avslutter min kverulering her.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Et tilfeldig panel kunne ikke med sikker signifikans si om de smakte pære eller eple eller si hva som var hva. Litt betenkelig når mennesker sier at de liker epler og ikke pærer og vice versa? ;-)
    Har du noen lenke til denne testen? Jeg mener at det faktisk er større forskjeller mellom ulike pæretyper og ulike epletyper enn det er mellom enkelte epler og enkelte pærer. For meg har konsistens nesten like mye å si for om jeg liker noe som selve smaken. Mange pærer er litt melne og har et mer ujevnt skall enn de eplene jeg liker best. Men velger du et melent eple med ujevnt skall, så er det ikke sikkert jeg smaker forskjell.

Dermed vil jeg hevde at jeg kan smake forskjell på enkelte epler og enkelte pærer. Det er jo nettopp enkeltprodukter man tester i blindtester, ikke produktgrupper. Tviler ikke på at det finnes pæretyper og epletyper som er smaksmessig ekvivalente uten at det dermed er sagt at alle epler og pærer smaker likt. Dessuten er det ikke meningen at man i en bindtest skal si hva som er hva. Kun om det er en forskjell, og eventuelt hva som er best. Man skal rett og slett si noe om hva man sanser, urelatert til hva som faktisk testes.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvilken Supra Rondo modell var det du testet?
    2,5 kvadrats Rondo biwiring. Diskanten ble dempet endel med den kontra Kimber og Elkjøp, mens i lavere frekvensområde var det null forskjell på de tre.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Koblet du dem med samme retning? Supra er en av leverandørene som hevder det er forskjell på retningen på kabler uavhengig av retningen de kobles i, og viser til laboratoriemålinger for å backe opp disse kravene. Dette uavhengig av innspilling (de mener det har noe å si hvilken retning kablene er valset i, eller noe slikt).
    Det var jeg ikke klar over, men hvis det er tilfelle burde det være likt for alle høyttalerkabler, og dermed (i min test) være irrelevant iogmed at jeg ikke tok hensyn til det med de andre kablene heller.

Jeg har kablene liggende og kan alltids ta testen på ny, men det tilfører neppe noe fornuftig til denne diskusjonen, siden min troverdighet som tester er lik null da ingen kjenner min preferanse for hva som er god lyd

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldiskusjoner ser ut som et ganske "hot" tema å diskutere, og kan tydligvis fyre selv den roligeste sjel.

Det er mye som forundrer meg, og en ting er det evige maset om blindtester. Hvorfor skal det fremlegges blindtester, holder det ikke at de som mener det kan være detaljer som kommer tydligere frem i lydbildet ved forskjellige kabler har glede av det, og de som mener kabler ikke spiller noen rolle bruker det de vil.

Personlig tror jeg ikke noen blindtester løser problemet. Det er jo ingen som stoler på de som har gjort tester og hørt forskjell så da skjønner jeg ikke vitsen med å mase om blindtester hele tiden.

Ved raske bytter av kabler vil en kunne høre(for de som klarer det)forskjeller,men det er ikke sikkert den samme kabelen vil oppfattes likt neste gang den prøves, etter å ha hørt X-antall kabler imellom, dette fordi øret vil bli slitent, hjernen vil/kan være mere opptatt av å prøve å finne samme kabel igjen, det vil være stressfaktorer inne i bildet(spesielt om det skal bevises noe) men ved å kunne bruke kablene i en lengre periode, og teste i ro og mak vil en lettere finne den kabelen en liker, det mener ihvertfall jeg.

Jeg har ikke noe spesielt dyre kabler i mitt oppsett, men de koster mere enn biltemakabler og lampeledninger, ja. Og jeg har testet meg frem til de kablene jeg synes funker, matcher og låter best i mitt oppsett. Jeg trenger ingen blindtest for å finne den kabelen jeg likte best.

Jeg synes det er kjempemorro å diskutere kabler jeg, men kan vi ikke heller diskutere eventuelle forskjeller på kabler eller hva noen mener låter likt, hvem kabler er lyse/mørke, hva gir mere bass osv istedet for å rope etter tester hele tiden. Den eneste måten å finne ut av det er jo å prøve.
    Dette krever jo en viss kvalitet på utstyret ved testing.

Dere som ikke kan høre forskjell på kabler? Hva er det som låter helt likt? Det hadde vært morsomt å høre hva dere legger vekt på når dere lytter på musikk.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tralltrall;-) Jeg har kabler som er ganske kostbare, men jeg har vært med i testingen av de så de koster ikke meg så mye;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kan påberope seg at en hører forskjeller på kabler, men ingen klarer å pinpointe forskjellene med mindre de selv vet hvilken kabel som er i bruk. Merkelig.........8)

(jeg har også masse dyre kabler, og de har ikke kostet meg allverden heller )

Jeg tar meg gjerne en tur opp til deg Viking, med et knippe kabler under armen. Så kan jeg stå for pluggingen, og så kan du få påvise de forskjellige kablene.
    For å gjøre det enda mer interessant kan jeg ta med noen like sett, der ett sett er innspilt, mens andre ikke er det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta med et sett Valhalla så skal du høre dag og natt forskjell mot mine kabler;-) Og ja, jeg har faktisk blindtestet dette;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få de siste interconnectene fra Intermezzo i Sverige først. Og jeg mente høyttalerkabler ang. Valhalla;-) Kanskje du vil teste Intermezzo? Jeg skal være forhandlerens bindeledd i Norge og får over diverse demosett ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Viking
    Er det mulig å få testet de kablene nå, eller er de ikke for salg enda?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Jeg har kablene liggende og kan alltids ta testen på ny, men det tilfører neppe noe fornuftig til denne diskusjonen, siden min troverdighet som tester er lik null da ingen kjenner min preferanse for hva som er god lyd
    Nei, jeg tror deg så gjerne. Jeg bruker Supra 4x2.5 selv, men da koblet som single wire i henhold til Supras spec.. Jeg synes hele greia med bi-wiring er litt tullete. Bi-amping, derimot...

Det jeg opplever er at Supra-kablene har mer stabilitet i lydbildet enn 2x2,5mm Biltema-kabler, uten at jeg kan garantere at jeg ville plukke ut korrekt kabel i en blindtest.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Må bare få de siste interconnectene fra Intermezzo i Sverige først. Og jeg mente høyttalerkabler ang. Valhalla;-) Kanskje du vil teste Intermezzo? Jeg skal være forhandlerens bindeledd i Norge og får over diverse demosett ;-)
    Det er jeg veldig interessert i Viking.

Jeg kunne forresten tenkt meg å teste Valhalla på B&W 803D. Det er ikke sånn at jeg ikke vektlegger kabler Viking, men jeg har bare mistet litt av den sterke troen jeg hadde tidligere. Spesielt når det gjelder signalkabler. Når det kommer til der diskusjonen startet, innspilte kabler kontra uinnspilte, da er jeg så sikker i min påstand ,at jeg er villig til å vedde ganske store beløp på at ingen hører forskjell, i en skikkelig ABX test.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Alle kan påberope seg at en hører forskjeller på kabler, men ingen klarer å pinpointe forskjellene med mindre de selv vet hvilken kabel som er i bruk. Merkelig.........8)

(jeg har også masse dyre kabler, og de har ikke kostet meg allverden heller )
    Hva mener dere er dyre kabler?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva mener dere er dyre kabler?
    Det er vel en helt separat diskusjon. Etter min mening er alt over 100 kr/meter (uterminert) å betrakte som "dyre" høyttalerkabler, siden det finnes en god del kabler under denne prisen som faktisk yter om måler svært så bra, og mange faktisk ikke hører forskjell på sitt utstyr opp til dyrere kabler.

Men dyrt/billig er relative begreper. Hadde jeg hatt høyttalere til 200000, så hadde jeg vel betraktet 10000 kroner for høyttalerkabler som peanuts hvis det gjorde at jeg fikk det siste lille ekstra ut av høyttalerinvesteringen. Så om en kabelpris er å betrakte som dyr/billig er vel relativt til hva man får igjen for merkostnaden i forhold til en "minimumskabel" (som etter min mening er en standard, flertrådet OFC-kabel med 2x2,5mm2 tverrsnitt, typisk Biltema til rundt 10 kroner meteren).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg litt skyldig i å dra igang denne diskusjonen igjen, men er det så rart jeg undrer over at en høyttalerkabel endrer egenskaper når den spilles inn? Er det jeg som er rar?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke rart å undres over påstandene om innspilling av kabler. Jeg er selv sterkt tvilende til denslags. Du er ikke alene. Hvis det faktisk er en forskjell, så mener jeg faktisk at du skal ha ekstremt god hørsel og øvelse i å lytte etter OG huske lyd for å faktisk detektere en reell forskjell her.

Som skeptiker mener jeg at det er tilvenning til lyd det dreier seg om. Det man er vant til vil være referanse, og en endring i anlegget krever tilvenning. Ellers endrer jo hørselen vår seg hele tiden ut fra mange faktorer. At en eventuell lydforskjell kommer av kabelinnspilling er det vanskelig å bevise for andre, men det betyr jo ikke at en selv ikke kan være overbevist. Det er det som gjør slike diskusjoner så vanskelige, fordi vi kan ikke undersøke hverandres lytteinntrykk. Hjernen er alene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har startet salget, men det finnes ingen nettside eller skikkelig informasjon i form av kataloger etc. ennå. Jeg var og besøkte produsenten i svenske Örnsköldsvik på torsdag, 114 mil tur-retur på en dag ;-) Han sender meg noen demosett nå samt superdiskanter fra japanske muRata:-) Så vi får se når ting kan sendes til testing. Jeg skal prøve å få dem testet i noen blader først. F.eks DVD & Hjemmekino og Fidelity! På høyttalerkabelsiden har jeg testet dem mot Valhalla i to oppsett, mitt og et annet med JMLAB Nova Utopia Be, vi begge spiller nå på Intermezzoelectric kabler :-) Jeg venter også på noen skikkelige prislister.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er jeg veldig interessert i Viking.

Jeg kunne forresten tenkt meg å teste Valhalla på B&W 803D. Det er ikke sånn at jeg ikke vektlegger kabler Viking, men jeg har bare mistet litt av den sterke troen jeg hadde tidligere. Spesielt når det gjelder signalkabler. Når det kommer til der diskusjonen startet, innspilte kabler kontra uinnspilte, da er jeg så sikker i min påstand ,at jeg er villig til å vedde ganske store beløp på at ingen hører forskjell, i en skikkelig ABX test.
    Vi må se om vi kan få til noe etterhvert da ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg føler meg litt skyldig i å dra igang denne diskusjonen igjen, men er det så rart jeg undrer over at en høyttalerkabel endrer egenskaper når den spilles inn? Er det jeg som er rar?
    En bra måte er å teste dette selv, og da få egne erfaringer.
    Det er jo ikke lett å påvise hva som skjer når en kabel spilles mye på, kanskje en kombinasjon av innspilling og tilvenning for øret?!?!?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •