Må man ha plugger på høyttalerkablene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Raimond sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må man ha plugger på høyttalerkablene?

Mine høyttalerkabler er for tiden festet rett i forsterker og høyttalere med bare kobberdelen av kabelen. Det vanlige hvite isolasjonspartiet er bare klippet av og så er kobberen tvinnet til en ende jeg kan stappe gjennom høyttalerpluggene/forsterkerpluggene.

Er dette galt? Har ikke peiling på dette :cry:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Må man ha plugger på høyttalerkablene?

Sitat Opprinnelig postet av Raimond
    Er dette galt?
    Neida, det går helt fint.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil til og med hevde at høyttalerkabling uten plugger er det beste, sånn lydmessig, siden det fjerner en ekstra komponent i lydkjeden. Men pass på å skru dem godt fast så de ikke løsner.

Jeg ser to fordeler med plugger: De er mye enklere å koble om, og det er mindre risiko for kortslutning, noe som KAN oppstå med flisete høyttalerkabelender. Men har du tid og er nøye med koblingene, slik at kablene ikke fliser seg i enden, så er strippede kabler kanskje det beste.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at ofte blir terminalene for små til å få plass til kabelen dersom man har litt heftig tverrsnitt 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Problemet er vel at ofte blir terminalene for små til å få plass til kabelen dersom man har litt heftig tverrsnitt 8)
    Ja, da kan man jo ha nytte av terminering. Ellers kan man bruke dette trikset som jeg brukte på min første low-fi Sony surroundreceiver:

Det funker greit, det. Man kan jo evt. lage enden litt lengre og legge krympeslange over det stygge kuttet...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kutter altså høyttalerkabelen nærmest i to? Da faller vel vitsen med høyt tverrsnitt bort, og man kan like gjerne benytte seg av en kabel med mindre tverrsnitt?

Jeg har forøvrig en problemstilling jeg vanskelig ser for meg kan løses på en smart måte:

Om jeg skal bruke bi-wiring på mine H400 fra en integrert forsterker som ikke har utganger for det, men kun 1 stk. + og - per høytttaler, hva gjør jeg da hvis jeg skal bruke to sett kabler til hver høyttaler?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kutter altså høyttalerkabelen nærmest i to? Da faller vel vitsen med høyt tverrsnitt bort, og man kan like gjerne benytte seg av en kabel med mindre tverrsnitt?
    Har du sett på kabelen som sitter på innsiden av forsterkerterminalen? Den er neppe så tykk. Jeg er ikke enig i at en tykk kabel ikke har fordeler selv om man kutter vekk litt i termineringspunktet. En tykk kabel har mindre motstand per lengdeenhet, blant annet. Det er forskjell på å ha 1cm med litt tynnere kabel i en kjede og 3 meter med tynn kabel...

Ellers mener jeg at man skal ha et litt edruelig forhold til kabeltykkelse. Det er ikke slik at en tykkere kabel alltid er bedre. Personlig synes jeg alt over 2x4 kvadratmillimeter kabeltverrsnitt på høyttalerkabel er overkill. Selv bruker jeg Supra Rondo 4x2.5 koblet som single-wire, noe som gir totalt 2x5kvmm til hver pol (altså tverrsnittsmessig overkill). Det er et bevisst valg. Hadde jeg gjort det samme med Supra Rondo 4x4.0, så ville blant annet induktansen blitt høyere. I henhold til enkelte teorier er det et poeng å redusere induktansen i høyttalerkabler mest mulig.

Tverrsnittmessig synes jeg faktisk 2x2.5 kvadratmillimeter kobber holder til det aller meste. Er dette oppfylt mener jeg det er verdt å se på andre faktorer ved høyttalerkabelen også ut over tverrsnittet.

Man kan vel heller spørre seg hvorfor forsterkerprodusenter ikke dimensjonerer terminalene kraftigere hvis de mener du trenger så sinnsykt tykke kabler for å bringe strømmen til høyttalerne (snakker nå robuste kvalitetsforsterkere, ikke slike med spinkle fjærbelastede høyttalerterminaler).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skal bruke bi-wiring på mine H400 fra en integrert forsterker som ikke har utganger for det, men kun 1 stk. + og - per høytttaler, hva gjør jeg da hvis jeg skal bruke to sett kabler til hver høyttaler?
    Spader som legges oppå hverandre under polskruen i forsterkerenden.
    Bananplugger som kan kobles i hverandre.
    Lodde to kabler til samme terminering i forsterkerenden.

Forresten: Hva mener du at du oppnår med bi-wiring? Jeg mener det er lite å hente, med mindre du bevisst bruker kabel med ulik karakteristikk til de ulike delene av høyttaleren. Bi-amping er en annen historie, og har mer for seg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Spader som legges oppå hverandre under polskruen i forsterkerenden. Bananplugger som kan kobles i hverandre. Lodde to kabler til samme terminering i forsterkerenden.
    Takk for forslag!

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Forresten: Hva mener du at du oppnår med bi-wiring? Jeg mener det er lite å hente, med mindre du bevisst bruker kabel med ulik karakteristikk til de ulike delene av høyttaleren. Bi-amping er en annen historie, og har mer for seg.
    Enig, men ettersom høyttalerne mine har inngang for biwiring og er konstruert med tanke på det, tenkte jeg å benytte meg av det og heller glede meg over den lille psykologiske effekten det kanskje gir :wink:

Spørsmål: Dersom man bruker to kabelsett, er det en fordel å bruke kabel med mindre tverrsnitt til diskant enn til bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ulik kabel - bi-wireing

Jeg praktiserer dette om dagen. Jeg til mine gamle høytalere ett sett kabler jeg var rimelig fornøyd med. På de nye høytalerne (dali evidence 870se) er det mulighet for bi-wireing. bruker de gamle kablene til de lavere toner, mens øvre del blir satt i sving av en annen kabel. Hvor det også er sølvleder som skal være bra for diskant.

Får vel lage til de andre to kabel-lengdene jeg kjøpte og se om det gjøre noen forskjell senere.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men ettersom høyttalerne mine har inngang for biwiring og er konstruert med tanke på det, tenkte jeg å benytte meg av det og heller glede meg over den lille psykologiske effekten det kanskje gir :wink:
    Dette er jo den effekten som betyr mest når man skal teste kabler Så jeg mener du gjør et meget godt valg!

Roffe: Hva slags bananplugger tenker du på når du mener de kan kobles sammen? Biltema banan som er terminert på denne måten( http://home.no.net/svaking/Wank/hjem...anan%20003.jpg )

Tror nok selv det ville vært best å bruke uterminerte kabler siden man somregel kan stikke inn kabler på begge sider (ofte over og under) skruterminalen på forsterkeren. Selv har jeg kjørt 2stk 6mm kabler inn på en slik tilkobling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •