Hvordan fester dere biltema Bananplugger? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Newcomer Peterman sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Bilde 1 er meget forsterkervennlig og minsker faren for korstluttning.
    Bilde 2 vil gi en finere vinkel på ledningene bak på høytalerterminalene.
    På mine Suite står terminalene skrått oppover. Montering 1 på de vil se ut som en fiskestang med napp.
    Montering 2 kunne jeg aldri tenke meg å brukt bak på forsterkeren.

Skal montere om kablene mine nå i uken pga ommøblering og vurderer å legge en god klatt loddetinn inn i "øyet" på siden av pluggen, og "forsegle" pluggene med krympeplast.
    For å illustrere "fiskestang med napp kabler" kan jeg legge ut et bilde av mine HT kabler. De er montert på terminaler som er montert på skrå oppover. Hadde vært mye mer fornuftig med spader på mine HT, men tenkte ikke så langt da kablene ble bestillt.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Joda. Slike bananplugger man skrur til som Biltemas løsner etter en del timer med bassgang.
    Loctite 222 sitter greit men kan løsnes.

Loctite 243 sitter bedre men kan også løsnes med litt stress.

Loctite 2701 sitter bom fast.

eller

"sølv tinn" fra Elfa til under 300,- (3% sølv). Så kan man skru det man makter på bananpluggen og sikre med loddetinn. Tonart selger WBT 4% sølvtinn til firedobbel pris, men jeg tviler på at det er verdt det!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WBT er grisedyrt, helt klart.

Ljudia har en bananplugg jeg synes ser grei ut (vet dog ikke om det er gullpletert kobber, eller annen legering innenfor. Står ikke nevnt)

Denne har en hylse uavhengig av festing av selve kabelen som gjør at selve bananpluggen ekspanderer i høyttalerterminalen når du vrir på hylsa. Dermed får du *bittelitt* bedre kontakt der også.

Link til Ljudia "proff"-banan (71,- per stykk)

DrE

En annen liten detalj som jeg personlig er bittelitt skeptisk til er jo hvis du skulle være hengiven duelund-freak. Da er jo plastikk krympestrømpe unheard of.

Anbefalt er strømper av betylgummi og nitrogenatmosfære.:grin:

Får ringe Trimax og spør om de har slikt.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biltema sier at de rommer 21mm². Tror det var ment at de skal festes som på bilde 2.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du festet kabelen på bilde nummer en?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvordan har du festet kabelen på bilde nummer en?
    man trer kabelen inn i hullet i bak-kant, vinkler lederne ut av hullet sideveis, å strammer til...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Biltema sier at de rommer 21mm². Tror det var ment at de skal festes som på bilde 2.
    Hvordan sover du om natten, på siden eller på ryggen eller magen? hvordan man kobler en messingbit, eller hva man har plass til er vel helt opp til den enkelte?
    Strammer man skruen får man jo like god kontakt i begge tilfeller!

Tror nok ikke mange på dette forumet bruker 21mm2 høyttalerkabel.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    man trer kabelen inn i hullet i bak-kant, vinkler lederne ut av hullet sideveis, å strammer til...
    Hørtes da fryktelig tungvint ut i forhold til rett igjennom

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hørtes da fryktelig tungvint ut i forhold til rett igjennom
    Ja, men husk fordelen med at lyden slipper å ta en 90 graders sving rett før høyttaleren

DrE

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si en ting om de bananpluggene der. LIGG UNNA. Erfaringen min om disse er ikke videre bra.

Etter jeg hadde flyttet og akkurat gått til innkjøp av nye AL-1000 koblet jeg opp disse med nevnte bananplugger å kjørte på. Generellt synes jeg lyden var noe rar i den form av at elementene jobbet litt merkelig, mye skjelving og plafring frem og tilbake og lite lyd. Bassen i rommet var også generellt dårlig men jeg hadde akkurat fått igang disse høyttalerene da de var noe defekte da jeg kjøpte dem brukt uhørt (shame on me) Så de hadde fått nye diskanter og full overhaling av begge basserne. Slo meg til ro med at det kanskje var siden elementene var nye. Men lyden ble ikke bedre, tenkte da at det kanskje var stua mi siden den har litt dum konstruksjon, men så en dag tenkte jeg at jeg skulle prøve uten bananpluggene bare for morro skyld da de er trossalt noe billig juggel laget av lekebil metall. Det var en åpenbaring av lyd og dynamikk som dundret løs i den lille stua mi når jeg fjernet pluggene. Bassen ble tight og presis, elementene sluttet å vandre rundt grøten.

Konklusjonen min er at disse pluggene er ikke verdt fargen de kommer med men funker kanskje til et mikro anlegg eller lignende som ikke behøver noe særlig effekt. Men har man et anlegg hvor man er avhengig av litt krefter så er disse pluggene bare å styre tvert unna. I mitt tilfelle ødela de hele lydbildet og jeg fikk rett å slett sjokk at det var så stor forskjell

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har ikke greid å detektere noen forskjell med disse biltema-banan-pluggene og uten. Jeg benytter de på bakhøyttalerne da det er mest praktisk pga at de henger på veggen. Jeg er forøvrig helt enig i at det er best å kjøre kabelen skrudd rett i terminalene for minst mulig signaltap.

Er du sikker på at du festet kablene skikkelig i bananpluggen?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada de satt skikkelig de. Men disse pluggene har jo et veldig svakt ledd der pluggen skrues i kabel festet. Har knekt en for å se hvordan det så ut og dette er sprøtt materiale og tynt. Laget av akkurat det samme materiale som små lekebiler.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg har også lurt på dette. Problemet er at det er vanskelig å få alle lederne ut av hullet. Jeg brukte derfor metoden på bilde 2.
    Bruker bananplugger av Supra og spader av Furutech. Skal se om jeg engang får testet med og uten. Men det er en utfordring å terminere 6kvmm kabler uten plugger/spader.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •