Min lille, personlige signalkabeltest

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min lille, personlige signalkabeltest

Jeg har lenge undret meg over dette med kabler og lydfrekvenser. På den ene siden har man dem som hevder at det er enorme hørbare forskjeller på kabler. Så er det en rekke meningssett over til det andre ytterpunktet, som sier at all teori og målinger viser at eventuelle forskjeller er ignorerbart små i dette frekvensområdet og at det er umulig å høre forskjell.

Jeg har selv støttet meg mye på teori og målinger, men har samtidig vært nysgjerrig på hvorfor så mange hevder det er hørbare forskjeller. Dessverre har jeg ikke hatt godt utstyr stående lenge nok av gangen til å gjennomføre slike tester. Før nå.

Så her kommer min personlige, lille signalkabeltest. Ikke for å bevise noe overfor andre, men for å se om jeg klarer å høre forskjell på signalkabler, og eventuelt hvor store disse forskjellene er.

Det hele startet med at jeg leste om "Dikemark"-signalkabelen på Hifi-sentralen. Her var en kabel mange skrøt av, samtidig som den var billig å bygge. Det ga muligheter til å gjennomføre testen innenfor små økonomiske rammer. Jeg bygget først en utgave jeg kalte "Biltemark" med bare Biltema-deler, og opplevde jo mye av det andre har beskrevet med den ekte Dikemarken (godt fundament i bassen, og med en veloppløst ro i hele frekvensspekteret), uten at jeg kunne si at det var noen åpenbar forskjell fra andre signalkabler.

Jeg har nå fullført mitt høyttalerselvbyggprosjekt (BEL 2.5), og føler at jeg endelig har utstyr som er godt nok til å avsløre eventuelle forskjeller i signalkabling. Planen er å teste følgende kabler mellom en ekstern DAC (Mission dac5) og integrert forsterker (Arcam AVR300 i Stereo Direct-modus). Kablene som skal testes er:

A) Dikemark med Eichmann Bullet plugs:

B) Dikemark med Biltema RCA-plugger av strammetypen:

C) Biltemark (oppbygning som Dikemark, men med tvinnede multicore-ledere fra en standard lampettleding, ellers som B) ):

D) Biltemas rosa signalkabel (den med de litt for stramme pluggene, myket opp med mitt eget lille tweak etter at bildet ble tatt):

Topologisk sett er A, B og C temmelig like, mens D representerer en helt annen oppbygging av kabelen.

Alle kablene er jo billige, men:
    De to første er jo Dikemark-varianter (her er det pluggene som er ulike, samt en annen isolasjonsstrømpe). Begge disse utgavene har jo fått mye skryt på hifisentralen.
    De to siste er kabler som burde låte dårlig:
    Den første er en kabel med ledere av lampettledning, men ellers bygget opp som en Dikemark.
    Den andre er Biltemas rosa kabel som fikk slakt i fidelity fordi de klarte å ødelegge RCA-terminalene på forsterkeren de testet med.

Jeg har etter innledende lytting som avslørte at jeg oppfatter eventuelle forskjeller som små, bestemt meg for en testmetodikk. Å skifte kabler tar rett og slett for lang tid til å huske så små nyanser presist. Jeg heller mer til å sette opp et oppsett og lytte til det en stund før man bytter til en annen kabel. Sånn sett blir det en lang test, og jeg aner ennå ikke hva konklusjoner blir. Jeg tipper jeg vil teste etter det jeg vil kalle "roffes langsomme pyramideprinsipp" (TM). Det betyr at jeg etter lyntestingen bestemmer meg for en rekkefølge å teste kablene i som tilsvarer det jeg oppfatter som en stigning i kvalitet. Hver kabel blir stående i utstyret i en lengre testperiode (fra 3 timer til flere dager) så jeg lærer hver kabel å kjenne. Så bytter jeg gradvis kabler oppover i den antatte kvalitetsstigen OG ned igjen. Sistnevnte er den egentlige testen, for fra erfaring med testing av DACer, så synes jeg det er lettere å oppfatte forskjeller når man bytter fra godt utstyr til mindre godt utstyr enn motsatt vei. Stigningen oppover i pyramiden er altså kun for å venne meg til hver kabel, mens nedstigningen igjen er den egentlige testen. Oppfatter jeg ikke forskjellene godt i den testen, så vil min konklusjon bli at forskjellene er så små at jeg ikke skjelner dem godt med noen særlig signifikans.

Er veldig spent på om jeg hører store forskjeller på noen av dem. Kommer tilbake med lytteinntrykk.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Roffe

Det som hadde vaert kult, var om det var med en skikkelig hi-end snake oil 15k kabel i tillegg.

Jeg tror, uten å kjenne deg, at denne testen blir på en måte farget på forhånd. Du er allerede litt inne på det. Skal bli spennende å høre din konklusjon vedr. akkurat dette.

Har dikemark selv, og jeg oppfattet lyden som litt mer crispy enn mine tidligere lakrissnører.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette høres meget interessant ut. gleder meg til å høre resultatet!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel C) har jo hatt en flying start, siden den ble laget tidlig, og har sittet i anlegget en stund. Jeg har jo vært fornøyd med den, uten å kunne si noe om hvor bra den har vært i forhold til andre kabler.

Forsøkte i dag kandidat D), den rosa Biltema-kabelen, etter et lite plugg-tweak for å sikre utstyret mot de trange pluggene. Det slo meg da umiddelbart hvor dårlig den fungerte. Testplaten var den siste samleplata til Jan Eggum, "30/30", som jeg fikk tidligere i helgen, og som jeg lyttet en del til da. Resultatet var altså nedslående for den rosa kabelen sin del:
    * Ullen og tilbaketrukket diskant. Det var nesten så jeg trodde jeg hadde fått akutte øreproblemer.
    * Raspete og rar mellomtone, spesielt stemmen til Eggum var unaturlig, og hørtes nesten ut som om han sang gjennom en sånn kam med matpapir rundt (litt overdrevet, selvsagt).
    * Bassen ble an antydning litt boomete, men her var forskjellene minst, og det kan vær innbilning.

Det kan selvfølgelig være at jeg lurer meg selv, men var totalt uforberedt på at det skulle låte SÅ dårlig. Jeg har jo brukt denne kabelen en del tidligere, faktisk, og kunne ikke huske at det skulle være sånn...

Etter tre låter bestemte jeg meg for at jeg ikke kunne gjennomføre langtidslytting til denne kabelen. Livet er for kort til så dårlig lyd. Jeg koblet derfor inn C), "Biltemark"-kabelen, som består at tvunnede ledere av lampettledning (!). Det var åpenbart at jeg hadde rett, for med denne kabelen koblet inn var det plutselig klare detaljer i diskanten, og Eggum hørtes ikke lenger ut som om han sang gjennom matpapir. Bassen ble oppfattet som litt mer definert.

Trodde ikke det skulle gå SÅ fort å finne det ut, men jeg hører altså forskjell på signalkabler.

Kommer nå til å la kandidat C) sitte i en stund før jeg går fra multicore lampettledning til solid core, og deretter videre fra klumpete RCA-strammeplugg til Eichmann bullet-plug. Kommer med ny rapport når jeg har fått hørt noe mer det er verdt å skrive hjem om.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    dette høres meget interessant ut. gleder meg til å høre resultatet!
    *kremt* Lese resultatet...? :roll:

Men enig, dette høres spennende ut. Så spørs det bare om det høres like spenende ut for Roffe når han kommer i gang en gang.

De Dikemark kablene, de så spenende ut, det var altså DIY-kabler? Finnes det noen link til mere info om disse kanskje?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    De Dikemark kablene, de så spenende ut, det var altså DIY-kabler? Finnes det noen link til mere info om disse kanskje?
    Det ligger en tråd om dem her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=19483

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Det ligger en tråd om dem her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=19483
    Kult!

Etter å ha sett litt på tråden på hifisentralen må jeg si at din kabel kandidat C ser mye stiligere ut enn den originale Dikemark kabelen. Den er vel også enklest å lage, siden den bare består av vanlig lampettledning? RCA-pluggene får den til å se litt bedre ut enn den originale Dikemark kabelen og. Håper kandidat C vinner testen jeg.

Fikk veldig lyst til å lage noen slike kabler nå.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt !
    Tror jeg hiver meg på bølgen og handler litt neste gang jeg er på BILTEMA!
    :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bruker et Y-ledd på CD spiller slik at man får dobbel utgang og lar kona koble hver sitt par audiokabler til to forskjellige linjeinnganger. Har du da ikke en grei måte å bytte på uten at du vet hvilken som er koblet hvor?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel avvente å lage "Biltemark" med lampettledning til det er avklart om det er noen forskjell ved bruk av solid core kobber istedet. "Biltemark" ble laget etter innfallsmetoden, og er ikke en ekte "Dikemark"-kabel.

Det som er sikkert er at multi-core er mykere, slik at Biltemark-kabelen er en utrolig grei kabel å jobbe med. Den originale Dikemarken er noe stivere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hvis man bruker et Y-ledd på CD spiller slik at man får dobbel utgang og lar kona koble hver sitt par audiokabler til to forskjellige linjeinnganger. Har du da ikke en grei måte å bytte på uten at du vet hvilken som er koblet hvor?
    Tviler på at kona gidder å ta den jobben. Dessuten blir Y-leddet en mulig feilkilde når man skal sammenligne bruk av ulike plugger (ihvertfall føler jeg at det ikke blir riktig).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mulighet for at du tar med standard kabler av typen som følger med dingser når man kjøper dem også, bare sånn for referansens del.

Hadde jo vært litt spennende om biltema kablen var vesentlig dårligere en standardkablene også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kommer nok ikke til å ta med flere kabler nå i denne omgang. For min del har jeg hørt at det er ting å hente med kabler, så nå blir det mer spennende å høre eventuelle forskjeller mellom solid core og multicore, samt mellom Bulletplug og "vanlig" plugg.

Det er mulig at "noe" har skjedd med den rosa Biltema-kabelen mens jeg modifiserte dem også, men det var ikke ubalanse i lydbildet som skulle tyde på at den ene kanalen var verre enn den andre, så hvis jeg har gjort noe galt så må det være gjort symmetrisk på de to kanalene.

Men det er verdt å merke seg at jeg har brukt disse rosa kablene tidligere mellom preamp og poweramp, og da ikke hørt de samme problemene, så det er mulig det er et matchingsproblem med den konkrete DACen eller forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er "kabeltesten" ferdig?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambadoo
    Er "kabeltesten" ferdig?
    Nei. Har sendt inn receiveren til service, siden det har vist seg i sommervarmen at jeg faktisk har en tidlig versjon med overfølsomme varmesensorer. Men så langt har jeg konstatert at Biltemas Rosa signalkabel faller helt gjennom. Jeg ble overrasket over hvor stor forskjellen var mellom den og Biltemark/Dikemark-variantene. Mulig jeg forsøker med den og helt vanlige skolisser på slutten av testen for å høre om det faktisk var så dårlig. Burde ikke være mulig med så store forskjeller på kabler, mener nå jeg...

Men konklusjonen er ikke klar. Har ikke engang gått løs på Dikemarken med Bulletplugs ennå, akkurat nå er det kandidat B jeg spiller med mellom DAC og forsterker.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo ha vært kabelen som ikke tålte modifiseringen din da (du nevnte jo at du kunne ikke huske at den låt så dårlig tidligere).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gikk modifiseringen av kabelen ut på?

Forøvrig en meget spennende test

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    RCA-pluggen var veldig trang.
    Roffe tokk av hylsen/hetten og kappet av ca 1 mm av skjermhetten i kabelen for at den lettere skal la seg koble til og fra RCA-terminaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    RCA-pluggen var veldig trang.
    Roffe tokk av hylsen/hetten og kappet av ca 1 mm av skjermhetten i kabelen for at den lettere skal la seg koble til og fra RCA-terminaler.
    Det er nesten korrekt. Jeg kappet ikke i selve kabelen, men i den ytterste hylsa på pluggen, og da omtrent 6-8mm. Her er et bilde av pluggene etter modifisering:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte du lodde kabelen på nytt da?

Edit: Jeg så ikke at du ikke hadde kappet i selve kabelen... Regner med at du ikke trengte å løsne den fra pluggen da?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •