Min lille, personlige signalkabeltest - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Måtte du lodde kabelen på nytt da?

Edit: Jeg så ikke at du ikke hadde kappet i selve kabelen... Regner med at du ikke trengte å løsne den fra pluggen da?
    Ikke egentlig, men hvis innerdelen på pluggen roterer rundt sammen med ytterkappa når man skrur, så er det veldig lett å vri av senterlederen. Jeg gjorde det på to av pluggene, og måtte avisolere en kort bit og lodde på nytt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke egentlig, men hvis innerdelen på pluggen roterer rundt sammen med ytterkappa når man skrur, så er det veldig lett å vri av senterlederen. Jeg gjorde det på to av pluggene, og måtte avisolere en kort bit og lodde på nytt.
    Du lodder uansett ikke dårligere (vil jeg tro) enn de originale loddingene, så det burde ikke ha noe å si for kvaliteten på kablene.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser med stor interesse dette, da det sammenfaller med mine egne konklusjoner da jeg byttet ut kabler for en stund siden. Jeg er dog ikke like raffinert i testfasen ei heller i hvordan jeg uttrykte meg. Jeg slo meg heller til ro med at siden det virket som det var merkbare forskjeller så lot jeg det være slik. Nå skal det sies at det var større tweak å endre plassering av ht. Jeg fortsatt er skeptisk til å bruke store mengder penger på kabler. Det må i allefall stå i stil til resten av anlegget. Det skal sies at utvelgelsen av det øvrige utstyret er meget viktig, og eksperimentering med kabler kan skje etter at man har brukt endel tid på anlegget. Kabler blir vel som andre har nevnt her på forumet, endringer på micronivå.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden, siden jeg tester på Xindak XA6950 om dagen istedenfor Arcam AVR300 som jeg bruker som basis for testen, men jeg hører faktisk forskjell på alternativ A) og B), altså Dikemark med og uten bulletplug. :shock: DET hadde jeg ikke trodd på forhånd.

Forskjellene er små. Det er så og si identisk i bassen mellom de to kablene, muligens litt fyldigere bass med kabel B). Mellomtonen har ingen hørbar forskjell. Det er i den tonale balansen og i detaljeringen i øvre mellomtone/diskant at de største forskjellene er. Jeg synes at det i dette oppsettet (Xindak XA695, Supra Rondo 4x2.5 HT-kabler, BEL ht, Mission DAC) så er kabel B) best. Den tonale balansen er nesten perfekt, noe som gir en enorm realisme. Kabel A) med bulletplugs har en tanke mer nyansert detaljering i øvre mellomtone/diskant, men har også en mer pågående diskant som gjør at jeg blir litt sliten av å høre på den over tid. Kabel B) spiller med engasjement og realisme og det var vanskelig å løsrive sg fra anlegget. Rett og slett ekte musikkglede.

Dette er spennende. Gleder meg til å se om disse resultatene er reproduserbare også på Arcam AVR300. Det er ikke sikkert at kabel B) blir en like perfekt match der.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske interessant den Xindak XA6950.
    Har testet den hjemme selv, og den har endel kvaliteter som jeg kan like.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som hva da?
    Spennende å høre hva den gir av lydopplevelser!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste fornuftige måte å gjennomføre slike tester på er blindtest.

Jeg har selv blitt lurt trill rundt og gjordt en mengde tester på andre.

Jeg har fått folk til å høre store forskjeller UTEN at jeg har skiftet kabel.

En kamerat greidde ikke å skille mellom sin 12.000 kroners taralabs og en lakrissnøre når han ikke visste at jeg hadde byttet.

Dersom lytterne ikke er klar over det, skal det ganske store målbare endringer til før man registrerer det, som å koble av 1 av 2 mellomtoneelementer eller lignende. Hjernen vår er så utsatt for placebo at blindtester er det eneste som gjelder. At placebo er sterkere enn det som er mulig å oppnå med kabler bør det ihvertfall ikke være tvil om.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLA

En kamerat greidde ikke å skille mellom sin 12.000 kroners taralabs og en lakrissnøre når han ikke visste at jeg hadde byttet.
    Sikker på at dette ikke dreide seg om høyttalerkabler? Det er vanskeligere å høre forskjell på høyttalerkabler enn signalkabler, og jeg anbefaler absolutt å heller legge litt mer penger i signalkabler fremfor høyttalerkablene.

Forøvrig er jeg enig i at blindtesting er tingen. Det ender som regel med at dem som har brukt tusenvis av kroner på høyttalerkabler blir litt lange i maska når biltemakabelen høres bedre ut

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLA

Dersom lytterne ikke er klar over det, skal det ganske store målbare endringer til før man registrerer det, som å koble av 1 av 2 mellomtoneelementer eller lignende. Hjernen vår er så utsatt for placebo at blindtester er det eneste som gjelder. At placebo er sterkere enn det som er mulig å oppnå med kabler bør det ihvertfall ikke være tvil om.
    En skikkelig blindtest (ABX-test) skal gjennomføres etter helt bestemte regler. Man skal først høre på produktene mens man vet hvilke produkter som benyttes, slik at man kan identifisere forskjeller. Hvis denne fasen ikke er gjennomført før man begynner blindtestingen, så er det vanskelig å vite hva man skal høre etter, og den/de som lytter vil ikke ha nok kunnskap om forskjellene til å lytte fokusert etter de forskjellene man mener å ha hørt. Musikk er såpass komplekst at forskjellene mellom to kabler kanskje bare høres i små deler av musikken, og da må man på forhånd vite hva man skal lytte etter. En dårlig gjennomført blindtest vil sjelden påvise forskjeller mellom produkter som i utgangspunktet har små forskjeller. Å bytte uten at noen vet det er IKKE en vitenskapelig gjennomført blindtest.

Blindtester har en del ulemper, men er definitivt den mest vitenskpelige måten å påvise hørbare forskjeller på. Men som det er påpekt av andre, så kan en enkelt blindtest ikke bevise at det ikke er forskjeller på to produkter. En blindtest viser kun om det er hørbare forskjeller i oppsettet som testes. Hvis det påvises forskjeller, så innhar kablene egenskaper som HAR hørbare forskjeller i det nevnte oppsettet og KAN medføre hørbare forskjeller i andre oppsett. Høres det ikke forskjell, så betyr ikke det at de samme produktene ikke kan ha hørbare forskjeller i andre oppsett.

En annen ting det er verdt å tenke på: Hvis man opplever at man får bedre lyd ved å oppgradere et produkt, men ikke klarer å avsløre dette i en ABX-test, er det da bortkastet oppgradering? Jeg mener at både placebo-indusert forbedringsfølelse og følelsen av å eie noe skikkelig har verdi i seg selv.

Selv om det ikke drypper fra taket i huset ditt, så gir det en bedre følelse å ha etnytt tak som er profesjonelt lagt enn 30 år gammel takpapp, selv om den ikke lekker ennå og kan være tett i mange år til ... Du merker ingen forskjell, men forskjellen kan være der likevel.

Når det gjelder min pågående testing av signalkabler, så er det ingen av disse kablene som koster mer enn 400 kroner paret. Da synes jeg testingen i seg selv har verdi som erfaring... Om ikke annet, så lærer jeg kanskje mer om placebo-effekten, og hvis det jeg har opplevd til nå er placebo, så er placebo en kraftig mekanisme som faktisk kan representere en oppgradering i seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt open for at det kan være forskjeller mellom kabler, men all min praktiske erfaring tilsier at denne i såfall er så liten at man knapt hører den.

For det første har jeg ikke sett noen som har greidd å bestå blindtester på kabler, og jeg har ikke greidd det selv heller.

For det andre er det vanskelig å peke på hva det er som skulle gi de forskjellene man påstår å høre, men dette er vel diskutert nok

Kan nevne noen praktiske eksempler som gjør at jeg selv er meget tvilende til betydningen av kabler.

Fikk en rådyr signalkabel en gang og hørte god forskjell med en gang. Noen år senere koblet jeg opp annlegget på nytt og trodde jeg hadde den gode kabelen på. Det var en lakriskabel der isteden, men jeg merket ikke det før lenge etter. Begynte å teste frem og tilbake og greidde ikke å høre de forskjellene jeg hadde hørt tidligere.

Har gjordt mange blindtester på andre med forskjellig fremgangsmåte. Noe som funker hver gang er å si at man skifter til en bedre kabel og fortelle hva man skal høre etter. Man får tilhørerne til å høre akkurat det man ber dem om uten at man gjør noen som helst endringer på anlegget. Dette gjelder selvsagt alle andre komponeneter enn kabler også

Har sittet og diskutert opp og ned hva som var bra og dårlig og latet som om jeg var enig med tilhørerne. Det er ikke måte på hvor oppfinnsomme beskrivelsene kan bli på forskjeller som er 100% innbillte, og litt morsom å se reaksjonene når jeg viser at det ikke har vært endringer på utstyret.

Jeg har skiftet frem og tilbake mellom signalkabler til 10 000 og 15 kroner uten at tilhørerne greier å identifisere noe som helst. De har fått høre akkurat det de vil og selv kunnet si når det skal skiftes kabel osv.

Ved andre tester, for eksempel av mp3 filer med ulik bitrate får jeg tydelige resultater og kan si med sikkerhet at høyere bitrate er bedre fordi blintester fanger det tydelig opp. 128kb høres med en gang mens 192 krever litt mer finlytting. Over 300kb gir blintester mer vilkårlig resultat.

Jeg har selv blitt lurt flere andre ganger der jeg tror at jeg har gjordt forbedringer på annlegget og senere funnet dokumentasjon på at det har vært innbillning.

Å si at blintester har svakheter fordi man ikke vet hva man skal høre etter ol. synes jeg er litt rart. For meg er ihvertfall en slik test mye mere verdt enn en test der man vet hva man spiller på. Ingen greier å være helt objektive når man vet hva man hører på. Vintesting ol. går akkurat på det samme. En open test er i mine øyne totalt ubrukelig sammenlignet med en blindtest og det er det tonnevis av videnskapelig dokumentasjon på fra diverse studier.

Som sagt er jeg open for at det kan være forskjeller jeg ikke har fått med meg, men jeg har litt problemer med å tro det før noen består blindtesten.

Å gjøre slike tester på seg selv anbefales, utrolig fasinerende hvordan man greier å manipulere seg selv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en tråd jeg har startet for å presentere det jeg selv opplever med "min" testmetodikk, og for mine opplevelser. Den kommer ikke til å omfatte blindtesting, fordi det er ganske krevende å sette opp og gjennomføre en skikkelig blindtest, spesielt når forskjellene blir små.

Når det gjelder det å "vite hva man skal høre etter", så er det definitivt vesentlig. La oss si at jeg gir deg to innspillinger av en låt, der jeg har manipulert den ene bittelitt på et par steder (f.eks. ved å heve volumet på av trommeslagene med 1dB et par steder i låten, eller noe slikt). Ville du klart å plukke opp forskjellene i en vanlig AB-test hvis du ikke visste hva forskjellene var? Men hadde du hørt bare utdrag av låten akkurat der forskjellene var, kort etter hverandre, og fått forklart hva forskjellen var, så ville du ikke bare hørt forskjell i AB-tilfellet, men også i selv blindtestingsfasen.

Jeg tror at mange av blindtestene som gjennomføres lider under dårlig planlegging og gjennomføring. Å blindteste noe som ingen mener å høre forskjell på i utgangspunktet blir et skudd i blinde. For at det skal ha noen hensikt å gjennomføre en ABX-test, så bør ihvertfall en AB-test ha gitt et positivt resultat først, på samme oppsett, og med samme musikk. Det er en forutsetning at man i AB-fasen mener å høre en forskjell, ellers er det ingen vits i å fortsette.

Men dette er en digresjon. Jeg kommer ikke til å diskutere ABX-testing mer i denne tråden, siden det ikke er testmetodikk som er emnet her.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra, roffe. Metodikken du jobber etter er svært nyttig, spesielt når vi får følge med på dine erfaringer underveis. Dette vil gi mange av oss uvurderlige innspill i hvordan selv gjennomføre liknende tester.

Vi venter i spenning på videre resultater!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Bra, roffe. Metodikken du jobber etter er svært nyttig, spesielt når vi får følge med på dine erfaringer underveis. Dette vil gi mange av oss uvurderlige innspill i hvordan selv gjennomføre liknende tester.

Vi venter i spenning på videre resultater!
    Oj. Det jeg gjør er langt fra vitenskapelig. De erfaringene jeg trekker kan ikke nødvendigvis overføres til andre. Det er også mulig at jeg ikke kan utelukke placebo med min testing, selv om jeg med et par anledninger allerede har opplevd ting som jeg synes det er vanskelig å tro er placebo (som f.eks. den store opplevde forskjellen på den Rosa Biltamakabelen i forhold til de andre, eller da jeg forsøkte en kabel som jeg forventet å være lik eller bedre enn den forrige, så oppfattet jeg den som dårligere i det konkrete oppsettet).

Å gjennomføre det jeg gjør er først og fremst nyttig egenerfaring. Det er ikke testmetodikken som er det viktige, men hva jeg kan lære av å gjennomføre dette. Det er vanskelig å uttale seg om AB-testing kontra ABX-testing uten å selv ha gjennomført noen av delene...

Ellers tar det tid med resultatene. Arcam AVR300 er inne til service (det viste seg å være en tidlig modell med feil i varmesensoren, som gjør at vifta går uten grunn, spesielt nå om sommeren). Derfor er det ikke så mye testing akkurat nå. Kommer til å gå til kabel B) og A) med den i oppsettet før jeg begynner den egentlige testen, hvor jeg forsøker å skifte fra antatt god kabel til antatt dårligere. Jeg har flere ganger opplevd at det er lettere å detektere forskjellen når man går fra god til dårligere enn motsatt vei.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst - god til dårligere er som regel den retningen som gir også meg en klarest oppfatning av forskjeller. Imidlertid er jeg helt enig at det er ytterst nyttig å gå begge veier. Da får du en klarere formening om de reelle forskjellene mellom testproduktene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interressant test dette her! men jeg ser det er flere som har gode erfaringer med biltema`s rosa hifikabler:
    -------------------------------------------
    Produkt:
    Biltema RCA high End Kablar
    Kategori: Övrigt
    Pris: 129kr för 50cm 149kr för 100cm
    Recensent: majjen02
    E-post: kenth@martell.to
    Tid som produkten använts: Mellan en och sex månader

Använd kringutrustning: Krell Kav 300I+300IL, Project 6,9,Transcriptor skelton turtable, Oracel Delfi mark 5 skivspelare, Koetsu Rosenwood, Denon DL 1000, Sumico Pearl, Sumicko blue naked point pickuper,
    Formula 4 mk3, Broujer dynamics samt Oracel + Project orginalarmar. Infinity Kappa 90, Magneplanar Tympani 1D, Ouad Esl 57, Aucustic Allison One högtalare, Musical Fidelity X-LPS Riia samt en Denon dcd 435 cdspelare.

Produktens styrka: Priset,"utseendet" fast bas,varmt mellanregister, hyggligt nyanserad diskant.

Produktens svaghet: Står Biltema på kabeln, det kanske inte imponerar på alla vänner. Diskanten kunde kanske sträka ut sig lite mer dvs lite högre upplösning hade inte skadat.

Produktomdöme: Kabeln är vackert rosa med fina guldplätterade kontakter samt gjord av OFC koppar, 3ggr skärmad samt har riktningsvisare. Efter ca: 50 timmars inbränning så lät de förvånadsvärt bra. Jag gjorde en blindtest med dessa kablar samt några andra i 1500- 3000kr klassen, Biltema var näst bäst knappt slagen av den dyraste. Bjöd in 7st audiofiler för blindtesten, skrapade dock bort Biltema märket från kabeln först. 4st föredrog Biltema kabeln, de andra 3 den dyraste kabeln dock med Biltema som tvåa. Bäst lät kabeln via vinylen där var den något djupare i basen än min gamla Kimbelsladd, mellanregistret lät varmare än tidigare, diskanten något mer upplöst än Kimbeln. Via cdspelaren var skillnaden liten gentemot min gamla Kimbel, skillnaden mot de andra kablarna var här änn mindre. Jag tipsade Hifi&Musik om kabeln och Mats Meyerlid lovade att snarast testa den mot betydligt dyrare kablar i ett komande nummer. vart förvånad att han inte gjorde detta, vid förnyad kontakt med HM, så sade Jonas Bryngelsson att han stoppat testen. Han sade sig trött på alla tips om twekning samt fynd, han tastade bara saker från seriösa handlare. Var han rädd månne om att Biltema skulle göra så att han tappade sponsorer?
    Tycker tillsist att ni bör testa sladdarna själva, de flesta bör klara av att investera i dem. Kanske LTS vågar testa kablarna.

Mvh
    Kenth

ps de allra festa av vina vänner andvänder nu kablar från Biltema, ialla fall de som vågar ds
    --------------------------------------
    må si jeg bet meg merke i det at hifi&musik droppet og teste biltema kablene, kan bransjen være livredde for å bli "avslørte"?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt Dikemark med Biltema plugger i anlegget, men vurderer nå snart å bytte til Bullet-plug-versjonen. Når den har sittet i en stund, blir det å begynne å teste seg nedover igjen.

Når det gjelder Biltema-kabelen, så skjønner jeg fortsatt ikke hva som skjedde. Har spilt på den tidligere (før jeg lagte DIY-kablene) uten å reagere. Hvis samme forskjellen registreres når jeg jobber meg nedover igjen, så skal jeg forsøke å få til en ABX-test på den vs. den kabelen som evt. kommer best ut.

Forresten: Den svensken som refererer til egen testing som "blindtest" har sannsynligvis ikke testet etter ABX-metoden. Det som er gjort er nok en vanlig anonymisert AB-test, også referert til som "enkel blindtest", der deltakerne får angitt bokstaver istedenfor navnet på kabelen som er koblet til, og kun angir hva de synes om kabelen uten å vite merket. Det er bare innledningen til en ABX-test (såkalt dobbel blindtest). I en ekte ABX-test skal man lytte til produktene og angi hvilket produkt man mener det er som spiller. Det er først da man kan avsløre om man faktisk hører en reell forskjell.

EDIT: Ser nå at jeg har brutt mitt eget løfte om å ikke si noe mer om ABX-testing. Likevel holder jeg fast ved at ABX-testing ikke hører til tema i denne tråden. Hvis jeg ABX-tester to av produktene fra denne testen ved en senere anledning, så oppretter jeg en egen tråd for det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet Biltemas kabel i original tilstand (dvs. uten din egen modifisering)?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du testet Biltemas kabel i original tilstand (dvs. uten din egen modifisering)?
    Ja, men da på et annet oppsett (som kabel mellom preout og mitt DIY-effekttrinn). Poenget er at jeg da ikke kjørte noen sammenligningstest med andre kabler. Kan ikke huske at det låt dårlig da, men erfaringsgrunnlaget var som sagt ikke det beste, siden jeg ikke forsøkte andre signalkabler.

Det er fra DA-konverter til preamp (stereo Direct på Arcam AVR300) at det låt overraskende dårlig, og da var kabelen modifisert, siden jeg var lei av at de pluggene var så trange at jeg var redd for å ødelegge utstyret.

Nei, jeg kan ikke utelukke at det å kappe ca 7mm av den ytre kappa på pluggen skulle ha negativ effekt, men det var som sagt uaktuelt å bruke en så trang plugg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også lei av de trange Biltemapluggene på de ferdigterminerte kablene. Vurderer å lage en Dikemark selv, men...de biltemapluggene du har benyttet på DIY-kabelen...jeg antar de ikke er så trange.? Er de greie å lodde?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg er også lei av de trange Biltemapluggene på de ferdigterminerte kablene. Vurderer å lage en Dikemark selv, men...de biltemapluggene du har benyttet på DIY-kabelen...jeg antar de ikke er så trange.? Er de greie å lodde?
    Det er riktig at de ikke er så trange. De har en strammingsanordning ved at man skrur på den ytterste kappa, når de er løsnet glir de av og på som bare det, når de er stramme sitter de som støpt.
    Loddingen er en egen historie. Senterpinnen er grei, men det er ingen dedikerte loddeører på kappa, så man må varme opp ganske mye gods for å få loddetinnet til å bite. Men med en god, varm bolt, så går det bra.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •