Digitale kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale kabler

Heisann jeg har tenkt og kjøpe en digital kabel til overføring av lyd fra DVD'en til receiveren hva er best av coax og optisk?

Newcomer LydMekk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg at coax gir meg bedre lyd enn optisk. Svært lange lengder blir tap i kabelen et spørsmål ved coax og da vil nok optisk være en bedre løsning, men for normale lengder vil coax være best.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lengden blir ikke lang trenger max 1 meter, er det bare tull å kjøpe en til 3-400kr på hifi klubben etc. Eller holder det å kjøpe en til 100 kr på clas ohlson?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt om den lille innføringen til kabler jeg har skrevet. Den lærer deg kanskje litt? Du kan jo alltids lage en slik kabel (takk jane) som vil koste deg 10kr pr meter og 60kr for pluggene.. ALtså 70kr for 1meter kabel.. 80meter for 2meter. eller 160kr for 10meter

Selv hører jeg ikke forskjell. Kan ikke tenke meg at noen andre gjør det heller.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LydMekk
    Personlig synes jeg at coax gir meg bedre lyd enn optisk. Svært lange lengder blir tap i kabelen et spørsmål ved coax og da vil nok optisk være en bedre løsning, men for normale lengder vil coax være best.
    Åssen i allverden kan en kabel forandre lyden på et digitalt signal?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv sett adsl fungere med god båndbredde over et gjerde bestående av cat5, lampettledning, piggtrå og sprengtråd satt sammen med sukkerbiter, så det er åpenbart penger å spare på kabler til digital overføring.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har selv sett adsl fungere med god båndbredde over et gjerde bestående av cat5, lampettledning, piggtrå og sprengtråd satt sammen med sukkerbiter, så det er åpenbart penger å spare på kabler til digital overføring.
    Men å sammenligen dataoverføring via internett med en digitalkabel mellom et drivverk og en dac viser at du ikke har forstått at du kun berører en side av en sak med to sider :wink:

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test ut kablene. Så finner du ut hva du synes fungerer best. Du får helt sikkert låne kabler i butikkene.

Bruk tid på å finne rett kabel som passer lommeboka de.

Med "feil" kabel får du lyd, med "rett" kabel blir det musikk........
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Men å sammenligen dataoverføring via internett med en digitalkabel mellom et drivverk og en dac viser at du ikke har forstått at du kun berører en side av en sak med to sider :wink:
    Det er mulig du har litt peiling på litt av vært, men jeg vil uten beskjedenhet påstå at jeg har peiling på digitale signaler. Det eneste du skal unngå er pakketap, og det er ikke rare greiene som skal til.

Ja, ADSL har flytkontroll, men det hadde ikke fungert over piggtrå med høy hastighet hvis pakketapet var stort. Jeg ville bare illustrere at det ikke stiller store krav til medium.

Når det gjelder internet og slikt så var den testen jeg overvar en back-2-back mellom ADSL-routere. Et digitalt signal består av 1'ere og 0'er og hvis de kommer frem hele er alt OK.

Hvilken side av hvilken sak er det jeg ikke har forstått? Det er lett å kritisere andres utspill uten å tilføre saken noe mere selv.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har IKKE skjønt det, skremmende at du sier du har kompetanse på området og påstår at alt er greit så lenge 0er og 1er kommer frem. Det er den ene siden, den andre er at dtte er en realtime overføring uten korreksjon- dv. at tidsfeil (jitter) påvirker signalet og har IKKE noe med bitfeil å gjøre. Stereophile har også målinger på hvordan forskjellige kabler tilfører forskjellige mengder jitter. Terminering og dielektrikum kan påvirke resultatet. Sånn at 0er og 1er skal ikke bare komme frem de må også komme frem i rett tid i FORHOLD til hverandre :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Nå har du i alle fall argumenter.

Hvordan forklarer du at jitter skal påvirke et digitalt signal? Bitene buffres og settes samme til bytes som er lydinformasjonen.

En ting er jitter (variasjon i delay) på et nettverk med IP-telefoni som kan utsettes for congestions osv, men tross alt. Her er det snakk om kun 2 aktører i en enveiskommunikasjon.

Korreksjon er et poeng iom. at dette er real-time, så kabel må til en viss grad skjermes, men et digitalt signal er på langt nær så utsatt for støy som et analogt.

Jeg synes det er festlig at du angriper meg med at jeg ikke har forståelse. Kan du ikke heller forklare når du kan dette så mye bedre enn meg?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Les litt om den lille innføringen til kabler jeg har skrevet. Den lærer deg kanskje litt? Du kan jo alltids lage en slik kabel (takk jane) som vil koste deg 10kr pr meter og 60kr for pluggene.. ALtså 70kr for 1meter kabel.. 80meter for 2meter. eller 160kr for 10meter

Selv hører jeg ikke forskjell. Kan ikke tenke meg at noen andre gjør det heller.
    Jepp der sto det masse fint! Men tror nok ikke jeg kommer til å lage selv. Noen som vet om man kan retunere på clas ohlson? For hvis jeg kan det såkjøper jeg først en der, men hvis jeg ikke er fornøud drar jeg på hifi klubben eller en annen butikk og prøver om det var mye forskjell

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Nå har du i alle fall argumenter.

Hvordan forklarer du at jitter skal påvirke et digitalt signal? Bitene buffres og settes samme til bytes som er lydinformasjonen.

En ting er jitter (variasjon i delay) på et nettverk med IP-telefoni som kan utsettes for congestions osv, men tross alt. Her er det snakk om kun 2 aktører i en enveiskommunikasjon.

Korreksjon er et poeng iom. at dette er real-time, så kabel må til en viss grad skjermes, men et digitalt signal er på langt nær så utsatt for støy som et analogt.

Jeg synes det er festlig at du angriper meg med at jeg ikke har forståelse. Kan du ikke heller forklare når du kan dette så mye bedre enn meg?
    Gå inn på sentralen og PM Ivar Løkken så får du hvorfor på doktorgradsnivå!
    Å bruke tid her på folk som allerede har bestemt seg ifølge med regelboka si er sløsing med tid. Det er mye i Red Book standarden som gjør at jitter påvirker signalet ut fra kilden!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne ha sett en doktorgradsavhandling om hvordan jitter påført av en kabel skal kunne påvirke en DA-konverter.

Ser frem til informasjon fra Dr. Ivar Løkken i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke da et digitalt signal hvis det blir påvirket i en slik grad at signalet endrer seg (10101010 kommer frem som 11101010) ha vesentlig større konsekvens?

Poenget er vel at et analogt signal vil aldri komme frem 100% likt, det kan et digitalt (og stort sett gjør det det), men når et digitalt kommer frem ulikt som utgangspunktet så er konsekvensen vesentlig mye større.

Men så er vel spørsmålet om bitfeil i det hele tatt forekommer, i såfall hadde det vært greit å vite hvor ofte.

M.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon jobber jeg daglig med systemer som overfører 1000 ganger mere informasjon uten tap eller bitfeil på kabler til under 5 kroner pr. meter.

24 bits lyd på 48khz utgjør en drøy mb/s. Burde ikke være vanskelig å få dette over til en DA-konverter uten tap eller bitfeil. Hvis bufferet i DA-konverter ikke takler den jitter som en kabel måtte finne på å påføre signalet så er den svært dårlig konstruert.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde først en coax kabel til 298 kjøpte senere en ny en til 798 faktisk hørte jeg forskjell til det bedre, og jeg er en "amatør". begge var taralabs kabler. :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Her var jeg spydig og har redigert vekk det jeg skrev. Gir meg i debatten her jeg!

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tåler det jeg. blind tester hadde vært moro og vært med på det. men mange skulle nok også hatt hørsel test

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    tåler det jeg. blind tester hadde vært moro og vært med på det. men mange skulle nok også hatt hørsel test
    Jeg har også gjennømført MANGE doble blindtester og vi har detektert forskjeller der panelet har vært enige, da gir jeg blaffen i teorier og annet BS i en bok- det er da revnende likegyldig! Og for å si det igjen, overføring mellom et drivverk og DAC kan IKKE sammenlignes med NOE annet digitaloverføring som noen her inne arbeider med, det viser lite innsikt selv om de er eksperter innen sitt fagområde så er og blir dette annerledes.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •