Digitale kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    en kabel dyrere en en annen behøver ikke være bedre, men som oftest er de det. men det nytter ikke å kjøpe en dyr kabel til et mindre bra oppsett. man må ha bra komponenter for og få positiv effekt av en dyr kabel :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Og for å si det igjen, overføring mellom et drivverk og DAC kan IKKE sammenlignes med NOE annet digitaloverføring som noen her inne arbeider med, det viser lite innsikt selv om de er eksperter innen sitt fagområde så er og blir dette annerledes.
    Selvfølgelig er digital overføring av lyd helt annerledes enn all annen digital overføring. Jeg skjønner det nå. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Gir meg i debatten her jeg!
    Klarte ikke det en gang jeg da!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er digital overføring av lyd helt annerledes enn all annen digital overføring. Jeg skjønner det nå. :roll:
    Faktisk er det endel vesentlige forskjeller mellom SPDIF og f.eks. ethernet som kan sende 10 gbit per sekund uten bittap 105m per strekk over Cat5. Jeg ville foretrukket ethernet, firewire eller usb 2.0 som overføringsmekanisme også på lyd, men verden er nå enn ikke sånn, dessverre.

Les dette kræsj kurset i digital lydoverføring med spdif - burde være uproblematisk hvis du jobber med det å skjønne de tekniske finurlighetene.

http://www.tnt-audio.com/clinica/diginterf1_e.html

M.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus
    Faktisk er det endel vesentlige forskjeller mellom SPDIF og f.eks. ethernet som kan sende 10 gbit per sekund uten bittap 105m per strekk over Cat5. Jeg ville foretrukket ethernet, firewire eller usb 2.0 som overføringsmekanisme også på lyd, men verden er nå enn ikke sånn, dessverre.

Les dette kræsj kurset i digital lydoverføring med spdif - burde være uproblematisk hvis du jobber med det å skjønne de tekniske finurlighetene.

http://www.tnt-audio.com/clinica/diginterf1_e.html

M.
    Veldig bra lesestoff! Det er behørig lagret under favoritter.

Jeg er enig med deg. Overføringsprotokoller og interface er langt fra optimalt. Ethernet, firewire eller USB2 hadde vært litt kult.

Med den jitter som faktisk finnes i et signal som samplingsjitter, line induced jitter, clock jitter og interfering-noise induced jitter er det igrunn bare en dårlig/upresis DAC i mottakerenden (i kombinasjon med en dårlig overføringsprotokoll) som klarer å rote til det digitale signalet. For det er jo ikke slik at disse jitterne kan adderes sammen sånn uten videre, de termineres jo i transmiter, i kabel, i receiver og i D -> A. Hver av disse utfordringene bør kunne løses hver for seg.

Slik jeg forstår det er kabel kun utsatt for line induced jitter og interfering-noise induced jitter. Burde være rimlig nok å løse disse 2 utfordringene, men det er ikke slik i det virkelige liv?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den jitter som faktisk finnes i et signal som samplingsjitter, line induced jitter, clock jitter og interfering-noise induced jitter er det igrunn bare en dårlig/upresis DAC i mottakerenden (i kombinasjon med en dårlig overføringsprotokoll) som klarer å rote til det digitale signalet. For det er jo ikke slik at disse jitterne kan adderes sammen sånn uten videre, de termineres jo i transmiter, i kabel, i receiver og i D -> A. Hver av disse utfordringene bør kunne løses hver for seg.

Slik jeg forstår det er kabel kun utsatt for line induced jitter og interfering-noise induced jitter. Burde være rimlig nok å løse disse 2 utfordringene, men det er ikke slik i det virkelige liv?
    Tror mye av problemet ligger i at klokkegeneratoren ligger bare på avsender siden. Når det er lurt å plassere klokken nærme DACen tenk deg da at du skal ha 2 plugger og 4 meter strekk mellom klokken og DACen.

M.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett skal protokollen for overføring være rimelig skakk om den ikke klarer å ta hensyn til den jitter som måtte finnes i systemet. Med tanke på overføringshastighet og slikt ble jo standarden en "single line transmission" fordi det ikke var behov for noe dyrt og komplisert. Hvis den lille jitter som en kabel klarer å introdusere klarer å ødelegge den digitale overføringen bør hele protokollen revurderes.

Når en stanger hodet i veggen er ikke løsningen hjelm. Da slutter en heller å banke huet i veggen. På samme måte løser en ikke problemet med jitter med en ny kabel til 800 kroner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å teste dette i praksis er faktisk veldig enkelt.

Alt du trenger er en digital kilde og muligheten til å recorde det digitale signalet tapsfritt på mottaker siden. (CD recorder/PC med spdif lydkort osv.)
    Spill av samme lydsport med forskjellige kabeler og record disse.
    Hent så ut lydspor fra orginal CD og sammenlign med opptak.

Voila.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Å teste dette i praksis er faktisk veldig enkelt.

Alt du trenger er en digital kilde og muligheten til å recorde det digitale signalet tapsfritt på mottaker siden. (CD recorder/PC med spdif lydkort osv.)
    Spill av samme lydsport med forskjellige kabeler og record disse.
    Hent så ut lydspor fra orginal CD og sammenlign med opptak.

Voila.
    PC'er buffrer og vil på den måten reparere den jitter en kabel klarer å påføre. Det vil også moderne receivere gjøre. Jeg har enda til gode å se hvor mye jitter en kabel kan påføre, men kan det være så mye som 2-3ns? Standarden S-PDIF tillater 20ns totalt (fra start til slutt i overføringsprosessen). Klokkingen går på 163ns, så noe er veldig galt hvis jitter fra klokke og/eller kabel klarer å ødelegge dette.

Det vil åpenbart være en bedre ide å bruke penger på CD/DVD/DAT-spillere og receivere med litt kvalitet enn å tro at dyre digitale kabler skal høres bedre ut en billigere.

Enda en gang er det også viktig å huske at en hører med ørene, og ikke med avanserte digitale/analoge måleinstrumenter. Hører du forskjell på dyr og billig kabel, så handler du slik du føler for, men la i alle fall ikke "smarte" selgere lure deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil åpenbart være en bedre ide å bruke penger på CD/DVD/DAT-spillere og receivere med litt kvalitet enn å tro at dyre digitale kabler skal høres bedre ut en billigere.
    Eller, man kan bruke pengene på en DVD/CD spiller med HDMI ut (som takler multichannel lyd over HDMI) og en receiver med HDMI inn (som takler multichannel lyd over HDMI). HDMI har både vertikal og horisontale sync signaler for video, så de bør vel ha gjort noe med sync av lyd også.

M.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •