Litt grunnleggende innformasjon om kabler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt grunnleggende innformasjon om kabler.

Denne er primært ikke skrevet for å legges ut her. Jeg har en versjon på http://www.ocshoot.no/diskuter/showt...7301#post57301 ,men denne er mer omhandlet endel emner som "alle" vet svaret på. Har derfor fjernet all innformasjon som ikke passet inn her.

Det er primært det om kabler (les lenger ned) som jeg tenkte jeg kunne legge opp her. Håper det er litt til hjelp for noen iallefall.

Høytalerkabler

For å forstå noe av det som blir tatt opp under kan det være en fordel med litt grunnleggende kunnskaper om elektronikk ,men jeg har laget en liten ordbok under:

• Strøm måles i Ampere (A)
    • Spenning måles i Volt (V)
    • Effekt måles i Watt (W)
    • Resistans\motstand måles i ohm (finn tegnet for ohm din løk!)
    • Kapasitans måles i Farad (F)
    • Induktans Måles i henry (H)
    • Vekselstrøm: Strømmen går først fra pluss til minus i en halvperiode også fra minus til pluss i den neste halvperioden. Se mer under. (Eng: AC)
    • Likestrøm: Strømmen går alltid fra pluss til minus (Eng: DC)

For å avfeie et spørsmål: Det er foreskjell på kabler, men det spørsmålet jeg vil ta opp er om det er mulig å høre forskjell. Grunnen til at jeg vil fortelle litt om dette er at det er så mange forskjellige meninger om akkurat dette emnet. Her vil jeg prøve å forklare hvorfor forskjellige kabler høres forskjellig og hvilke spesifikasjoner man burde se på når man kjøper kabler:

Målet for en kabel er at den ikke skal farge lyden. Dette betyr at signalet ut av kabelen skal være 100 % identisk med det signalet man sender inni kabelen. For at dette skal være mulig så er det viktig at kabelen har visse elektriske egenskaper. Disse egenskapene er:

• Resistans. Jo lavere motstand (ohm) det er i kabelen jo bedre. Er det høy motstand i kabelen så vil kabelen bli varm og "stjele" effekt fra høytaleren. Så du får et høyere lydnivå ved å velge tykke kabler. Dette burde selvsagt ikke overdrives siden meget tykke kabler ofte har høy induktans

• Induktans. Induktans måles i Henry og er det viktigste kriteriet for god lyd. Induktansen motsetter seg forandringer og vil forsinke endringer i strømmen. Er induktansen pr meter høy så vil de høye frekvensene bli dempet. Normalt så oppgir man mH(millihenry) pr meter. Denne burde være så lav som mulig og mange ser på dette som det som skiller en god og dårlig kabel.

• Kapasitans. Kapasitansen motsetter seg forandringer i spenningen og vil forsinke endringer i spenningen. Har en kabel høy kapasitans så blir lave frekvenser dempet.

Hvordan legge en kabel:

Signalkablene behandler ofte et signal hvor spenningen er høy og strømmen er lav. Dette vil si at disse er meget lett påvirkelige for det elektromagnetiske feltet som ligger rundt strømkabler og høytalerkabler. Disse burde legges alene hvis dette er mulig ,men hvis de skal krysse en kabel som fører mye strøm bør de legges 90grader på hverandre slik at de påvirker seg så lite som mulig. Det har også vært rapportert en forbedring i lydkvaliteten ved å legge aluminiumsfolie rundt signalkablene uten at undertegnede har noen stor tro på det.

Kabler bør heller ikke heller ikke kveiles opp siden dette vil skape en induktans (spole-effekt) noe som igjen gjør at lydkvaliteten blir dårligere. Lurer du på hva Induktans gjør med signalet les avsnittet over.

Hvorfor har man da pluss og minus på en forsterker hvis terminalene forandrer polaritet?

Et vekselstrømsignal vil først gå fra pluss til minus for også gå fra minus til pluss i den neste halvperioden. Dette gjør at spenningen varierer og hvis et signal svinger rundt 0V(jord) med 3V så er det en 6V variasjon i signalet. Men hvis strømmen bare går fram og tilbake i hvorfor er det da så viktig at kobler høytalerne riktig med den røde terminalen på høytaleren til den røde terminalen på forsterkeren? Signalet går jo begge veier. Svaret er at man kan få fasefeil hvis man kobler høytalerne forskjellig. Hvis elementet på venstre høyttaler slår utover mens elementet på høyre høyttaler slår inn så vil høytalerne fase hverandre ut og vi vil miste en god del av dynamikken i høytalerne og mye av bassen forsvinner.

Forskjellen mellom høytalerkabler og signalkabler:
    En høytalerkabel og en signalkabel fører i teorien det samme signalet siden en god forsterker kun skal forsterke signalet, men her slutter også likhetene. En signalkabel skal overføre et lite signal med en høy spenning og lav strøm, mens en høytalerkabel skal overføre et signal med lav spenning og høy strøm. Dette gjør at kapasitans blir vesentlig viktigere enn induktans når det er snakk om signalkabler. Resistans vil heller ikke bli viktig siden vi ikke vil få et spenningsfall i kabelen siden strømmen er så liten. Grunnen til at kapasitans er svært viktig i en signalkabel er en kabel med høy kapasitans vil gjøre at stigetiden (eng: rise time) vil bli lenger og dette kan gi hørbare forskjeller i høytaleren.

Merk: Det skal stå Rise time og ikke riisetime på tegningen.

Hvorfor skal jeg bruke dyre kabler når høytaleren bruker dårlig internkabling?

De fleste høytalere den rimelige enden av prisskalaen har internkabling som meget billige høytalerkabler. Grunnen til at kablene fra forsterkeren til høytaleren burde være av bedre kvalitet er det at internkablende i en høyttaler normalt er under 100cm fra delefilteret og til elementet. Derfor er det flere personer som har byttet ut den originale internkablingen med en litt dyrere kabel, men du fraskriver deg garantien på høytaleren ved å gjøre dette ,men flere har rapportert om bedre lyd. Meget dyre høytalere har god internkabling, men dette er i en helt utenkelig prisklasse for folk flest.

Konklusjon om høytalerkabler: Hører man forskjell på en billig og dyr kabel?

Det finnes ikke et spesifikt svar på om du vil høre forskjell eller ikke. Dette er veldig individuelt og det avhenger også av hva slags forsterker og høytalere du har. Ingen høytalere har et likt lydbilde og derfor er det ingen fordel med en kabel som gjør en allerede slank mellomtone slankere, men forskjellene er generelt meget små. Derfor kan det være en fordel å spørre andre om den kabelen vil passe godt til akkurat din høyttaler og forsterker.

Du skal ha ganske heftig utstyr før det lønner seg å kjøpe gode kabler. For de fleste er det en vesentlig bedre investering å legge pengene i nye høytalere og\eller forsterker

NB: Noe av tingene jeg har skrevet over er litt forenklet for å gjøre den lettere å forstå for folk flest.

Christian (CFD, JEG) foretok for en liten stund siden en blindtest av noen utvalgte kabler på hifiklubben for en liten stund siden. Resultatet kan du lese her (denne anbefales å lese hvis du synes denne guiden er innteresannt)
    Tusen takk til hifiklubben som lot oss få låne et demorom!

Lage egne kabler:

Prisen på høytalerkabler blir ikke satt etter hvor mye de koster å lage ,men hvor mye markedet er villig til å betale. Det betyr at en kabel til 1000kr meteren ikke behøver å koste 20ganger mer enn en kabel til 50kr meteren. Dette gjør at man kan tjene penger på å lage sine egne kabler. Det er et kjent triks at man kan lage sine egne kabler som har en meget god ytelse til en meget lav pris! Bare se på eksemplene under:

Signalkabel:
    Rød Phonoplugg 27.50kr: 42-267-00
    Svart Phonoplugg 27.50kr : 42-267-18
    Kabel med skjerming 10.70kr/m: 55-914-66

Her har man kun en leder, men jo det er bare å kjøpe flere slike kabler også kan man bruke strips eller krympestrømpe for å holde de sammen. Prisen på hva en slik kabel vil koste i butikken tør jeg nesten ikke tenke på.

Høytalerkabel:
    2par Bananplugger fra Biltema: 50kr
    Cat5e kabel: ca 3kr pr meter:

Her kan det være en fordel å bruke 2kabler i hver retning så man bruker totalt 4meter Cat5 kabel pr meter ferdig kabel. Dette vil gi en høykvalitetskabel, men dette tar lang tid, men det vil være vell verdt tiden når kabelen er ferdig. Under så ser vi en meget gjennomført kabel laget av ”Ronny-D”. Den består av 8stk Cat5 kabler og skal visst yte meget bra!

Edit: På det bildet av firkantpulsene og kapasitans så skal strekene ikke være rette ,men gå i en bue. Jeg har desverre bare paint tilgjengelig for tiden så helst ikke kommenter dette

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant og informativt. Får kommentere litt mer senere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende artikkel for oss ikke-ingeniører

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier. Skulle vel kanskje ha ligget under Artikler/Guider..

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt skrevet, og veldig informativt !

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss! Her sto det mye jeg ikke viste! Lærte masse!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt grunnleggende innformasjon om kabler.

Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Dette burde selvsagt ikke overdrives siden meget tykke kabler ofte har høy induktans
    Hvor tykke kabler snakker vi om da? Tenker på høyttalerkabler, hadde tenkt meg et tverrsnitt på 6,0 mm2

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette er godt stoff for en guide! Skrives en guide samles også informasjonen på en bedre måte, til stor nytte for både "gamle" og nye entusiaster!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Litt grunnleggende innformasjon om kabler.

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dette burde selvsagt ikke overdrives siden meget tykke kabler ofte har høy induktans
    Hvor tykke kabler snakker vi om da? Tenker på høyttalerkabler, hadde tenkt meg et tverrsnitt på 6,0 mm2
    Jeg bruker selv 6mm kvadrat kabler til bakhøytalerne mine (ca 7meter strekk).. Dette skrev jeg hovedsaklig fordi jeg har hørt snakk om å bruke startkabler og masse annet rart som kabler. Nå er det lenge siden jeg målte induktansen på ting ,men ser ikke helt hva som er galt med 6mm. Men når det begynner å bli snakk om 16mm kabler fra biltema så blir det noe annet.
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Glimrende artikkel for oss ikke-ingeniører
    Man trenger ikke være ingeniør for alt. Men litt generell kunnskap om elektronikk skader ingen. For det meste innen dataverdenen så har alder og utdannelse lite å si. Det er interessen og hvor mye fritid du har som bestemmer

Jeg tenkte faktisk ikke over den nye funksjonen på forumet. SKal utforske den funksjonen

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å se den forsterkeren som ga såpass steile flanker innenfor audioområdet, at kabelens bidrag kunne skilles ut. De finne loddrette flankene trådstarter presenterer finnes kun i teorien. Og med mindre man har en forsterker og høytaler med båndbredde på rundt 5Mhz, så er hele modellen misvisende.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Uno
    Skulle likt å se den forsterkeren som ga såpass steile flanker innenfor audioområdet, at kabelens bidrag kunne skilles ut. De finne loddrette flankene trådstarter presenterer finnes kun i teorien. Og med mindre man har en forsterker og høytaler med båndbredde på rundt 5Mhz, så er hele modellen misvisende.
    Det skal heller ikke være rette streker ,men de skal gå i en bue. Men dette er jo prinsippskisser. Hvor mange signaler har går fra -10 til -10V?

Selvfølgelig er det små forskjeller ,men på en prinsippskisse må man gjøre det klart hva som skjer. Og logisk nok så skjer ikke dette ved 20-20khz (Har selv testet endel (billige) kabler med scop for å sjekke og det var definitivt forskjell på kablene ,men disse skjedde først ved ganske høye frekvenser ,men er det ikke det vi alle vil ha? Det er forskjeller uansett og noen med gullører hører da forskjell på kabler.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og logisk nok så skjer ikke dette ved 20-20khz (Har selv testet endel (billige) kabler med scop for å sjekke og det var definitivt forskjell på kablene ,men disse skjedde først ved ganske høye frekvenser ,men er det ikke det vi alle vil ha? Det er forskjeller uansett og noen med gullører hører da forskjell på kabler.
    Jo, radioamatører er nok opptatt av det. Men begrensningene ligger ikke i kablene uansett hvor mye du buer dine prinsippskisser. Hele forklaringen din er irrelevant og misvisende.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin guide. Satt ting litt bedre på plass oppe i hodet

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, radioamatører er nok opptatt av det. Men begrensningene ligger ikke i kablene uansett hvor mye du buer dine prinsippskisser. Hele forklaringen din er irrelevant og misvisende.
    Så du mener altså at siden det ikke ligger noen ytelsesforskjeller ved å bytte kabler siden forsterkeren ikke er rask nok på transienter? Det er iallefall slik det høres ut her ,men har jeg oppfattet feil så ser jeg frem til en mer utfyllende forklaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Forklaringen til CFD er rene faktaopplysninger og ikke noen subjektive synspunkter. Mange med lydinteresse og tilgang til et oscilloscope har gjort slike tester selv, bl.a i undervisningen på elektro'n på yrkesskolen, meg selv inkludert. Du kan også lese en god artikkel om dette i Eltek-blekka, der de har testet hvor lite signaltap det er i Supra Ply kontra andre kabler p.g.a induktans/kapasitans.

Så over til det subjektive. Jeg kan på ingen måte si jeg har hifi- eller gull-ører da jeg (nesten) aldri hører på highend stereoanlegg. Likevel fikk jeg en aha-opplevelse første gangen jeg bygde bilstereo. Denon CD-veksler og forsterker ble koblet sammen med superbillig Elkjiip signal kabel, 2 stk à 5 meter (den supertynne sorte med rød+hvit plugg). Etter å ha brukt disse noen måneder koblet jeg til noen kabler jeg selv hadde laget på skolen: trippelskjermet mono kabel til 17 kr/m (fra bilrekvisita butikk) og gullbelagte+teflonisolerte plugger til 22 kr/stk (fra Elfa). Samlet kostet dette 448 kr for 4 stk monokabler pluss litt egeninnsats. Etter å ha koblet til bare ett par av disse hørte jeg en vesentlig forskjell i lyden, og sjekket om jeg hadde kommet borti loudness-knappen mens jeg krabbet rundt i bilen. Det hadde jeg ikke, og koblet tilbake til de gamle kablene for å se hva som skjedde. Den gamle lyden kom tilbake. Koblet så til de nye kablene (alle 4), og kunne konstantere at jeg hadde fått fyldigere og mer kontant dypbass, klarere mellomtone og en diskant som tidligere hadde vært fraværende i bilen. Snakk om kraftig forbedring i lyden for en rimelig penge!

Hva man hører og ikke hører er selvsagt induviduelt. Jeg tror at så å si samtlige som leser dette ville hørt forskjell på et middels godt stereoanlegg om man byttet fra de dårligste kablene som er å oppdrive til kabler som passer veldig godt til anlegget. Derimot når man allerede har grei kvalitet på alt utstyret skal det et "hifi-øre" til for å høre forskjell.

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Forklaringen til CFD er rene faktaopplysninger og ikke noen subjektive synspunkter. Mange med lydinteresse og tilgang til et oscilloscope har gjort slike tester selv, bl.a i undervisningen på elektro'n på yrkesskolen, meg selv inkludert. Du kan også lese en god artikkel om dette i Eltek-blekka, der de har testet hvor lite signaltap det er i Supra Ply kontra andre kabler p.g.a induktans/kapasitans.
    Jo, det skal jeg forklare deg.

Hvis du betrakter kabelen alene vil en slik beskrivelse som CFD kom med være nokså korrekt. Men det er irrelevant i den store sammenheng, da kabelen er langt fra det svakeste ledd i lydkjeden. Dermed er også kabelens påvirkning neglisjerbar. Bare varmegang i delefilteret under avspilling utgjør astronomiske utslag sett i forhold til kabelens effekt, men er det noen som temperaturstabiliserer delefilteret sitt? Nei, skulle disse mikroegenskapene hatt så stor betydning hadde anlegget som helhet vært nærmest ubrukelig. Disse flankene som CFD prøver å sette fokus på gjør seg gjeldende i et område hvor det ikke eksiterer lydinformasjon og hvor forsterker, høytaler etc. for lengst har kastet inn håndkledet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe riktig Uno, og setter fingeren på et litt ømt punkt for mange audio og hifi elskere som liker å twake og forbedre annleggets lydegenskaper til å yte best mulig.

Men litt av cluet er vel også at selv om en signalkabel eller høytaler kabel er passive enheter med kun små men teoretisk kjente skavanker som først ofte gjør seg gjeldende milevis utenfor det egentlige hørbare område, så kan det vel nettop også være det seriekobblede totale sammspillet (og eventuelle synergi-effekter) komponentene i mellom, og som utgjør de små men hørbare forskjellene man i enkelt tilfeller bare kan ane og ikke egentlig kan høre, til klart hørbare effekter.

Har for eksempel ikke noe problem med å godta eksempelet der man går fra en for tynn elkjiip høytaler kabel med lite tverrnitt og stort spenningsfall, til en med mye større kvaderat og mindre motsand og spenningsfall pr meter som virkelig kobbler effetk forsterkeren til talespolen i høytaleren. En kjede er jo som kjennt ikke sterkere enn det svakeste leddet, og ser derfor ikke noe galt i å hjelpe de svakeste leddene med å jobbe under best mulige forhold, for om mulig å bedre total ytelsen meget lite, men om mulig noe.

Når det gjelder effekter som ulineæriteter i delefiltere og andre komponenter i audio kjeden pga effekt tap, oppvarming osv, så er det nok riktig som du sier Uno, men nå er vel en gang sånn at man lytter til musikk anlegg også etter at de har nådd en arbeids temperatur, og har fått de egenskapene man er ute etter. For mange audio oppsett og audio utstyr hvor ytelsen og lydkvaliteten er blitt tweaket, utviklet og foredlet, så er dette jo gjort ut i fra hørselen, og da har vel det egentlig blitt tatt høyde for slike fenomen, selv om ting ofte selfølgelig er avhengig av om lytteren er vandt med å spille høye og ulineære og høyere forvrengte eller på mer moderate lyd og effekt nivåer.

Har selv f.eks noen høytalere med 1m båndikskant, som man helt klart kan se at båndet blir slakkere pga lengdeutvidelse når det varmes opp ved litt mer "gasspådrag", så varme påvirkning av audio utstyr er ikke en ny tanke for meg i alle fall :wink:

Hvis du sitter med kunskap eller nermest fasiten om alt eller store deler om de faktorene som er de reelle grunne til de hørbare forskjellene, og som har mye større effekt enn ut fra de faktorene CFD forklarte og som har med audio kabel teori, lydpåvirkning, håper jeg du tar deg tiden til å opplyse alle oss andre Uno. Er helt klart åpen for ny kunnskap, som kan hjelpe til å forstå ting som skjer i et audio anlegg, pga kabel påvirkning, synes forøvrig CFD gjorde et godt og erlig stykke arbeid i såmåte, og det er vel ikke noe nytt fenomen at de lærde diskuterer og er uenige om teorier og sammenhenger. :wink:

Newcomer Uno sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om båndbredde og kabellengder som fordrer at vi må betrakte elektronene som partikler, dermed blir en del faktorer som refleksjon og karakteristisk impedanse uinteressant. Vi betrakter da kabelen utifra de reaktive komponentene(induktanse,kapasitanse) og den aktive komponenten (resistansen). For en "normal" kabel vil de reaktive komponentenes påvirkning være neglisjerbare, og foregå i et område hvor resten av kjeden har meldt pass. Den eneste faktoren som i ekstremtilfellet vil kunne påvirke lyden er den aktive, hvilket forøvrig også fremgår av Snickers sin måling av XLR kabel brukt som høytalerkabel. Attenuasjonen som oppstår vil redusere mengden av like harmoniske og den den reduserte dempningen det medfører vil kunne påvirke de odde. Så kan man undres; Hva med rørtrinn med utgangstrafo og meget lavdemping? Så lenge vi holder oss unna sprengtråd og ringeklokkekabler vil vi være på trygg grunn.

Så er det selvfølgelig noen som påstår at det finnes ukjente faktorer som endre lyden på en subtil måte. Disse påstandene faller i grunn på sin egen urimelighet. For ettersom de er ukjente vil man heller ikke kunne kartlegge deres påvirkning og heller ikke kunne produsere kabler med veldefinerte repeterbare egenskaper i forhold til dette "ukjente".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det skal jeg forklare deg.

Hvis du betrakter kabelen alene vil en slik beskrivelse som CFD kom med være nokså korrekt. Men det er irrelevant i den store sammenheng, da kabelen er langt fra det svakeste ledd i lydkjeden.
    ...
    Disse flankene som CFD prøver å sette fokus på gjør seg gjeldende i et område hvor det ikke eksiterer lydinformasjon og hvor forsterker, høytaler etc. for lengst har kastet inn håndkledet.
    At en komponent eller en kabel ikke er svakeste ledd betyr ikke at man ikke har noe å tjene lydmessig på å oppgradere, bare at man kan oppgradere noe annet for å få en større gevinst.

Du har tydeligvis aldri hørt på dårlige kabler. En riktig dårlig kabel (men med greit tverrsnitt) kan nemlig ha signaltap allerede ved noen få kHz. Dessuten stopper ikke det hørbare området ved 20kHz sånn uten videre. For å gjenskape en lyd fra et instrument med firkantpuls (eller tilsvarende raske transienter) ved f.eks 10kHz trenger man minst 5 ganger frekvensen, dvs 50kHz. Hvis man har et delefilter som kutter bratt ved 10kHz vil man sitte igjen med noe som ligner en sinuskurve og lyden vil høres helt annerledes ut. En riktig dårlig kabel vil derfor også kunne endre lyden så den høres mindre ut som det som faktisk ligger på plata.

Du må gjerne spesifisere hvilket frekvensområde du tror disse flankene til CFD finnes, og hvorfor de er på nettopp de frekvensene.

God hi-fi er et anlegg som spiller nøyaktig det som ligger på plata uten å farge lyden på noen måte. Et slikt anlegg til parktisk bruk finnes nok ikke, men jo nærmere man kommer, jo mer får man følelsen av å sitte i studio sammen med artisten/bandet og høre på under innspillingen isteden for å sitte i stua og høre på selve høyttalerne. For noen vil det å bytte høyttalerkabler bety at de går et skritt i denne retningen. Selv har jeg kjøpt høyttalerkabel på Biltema og kommer nok ikke til å kjøpe noe dyrere før jeg evt. får en ny a-ha opplevelse på dette området en gang langt inn i fremtiden.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når mange sier at de høyfrekvente audiosignaler går på utsiden av kabelene og de lavfrekvente går nærmere kjernen. Vi snakker tross alt om lav frekvenser under 50khz og uten at jeg har målt dette eller noe så tviler jeg på at de høye frekvensene går så veldig mye lenger ut i lederen enn de som ligger rund 50hz.

Man skal være VELDIG forsiktig når man skal terminere en coaxkabel siden hvis man lager et hakk i lederen så kan alle frekvenser over 1mhz bli blokkert. Det er tross alt snakk om audiosignaler her og ikke HF signaler.

Noen som har noen formening om dette eller har foretatt målinger?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •