Lodding av Kabler??? HJELP!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodding av Kabler??? HJELP!

Har kjøpt "QED silver" kabel og mange bananplugger som skal loddes fast. Det jeg lurer på er hvordan utstyr skal jeg bruke til dette.. går det bra med vanlig loddblodt og loddetin? er litt redd for at tinnet blir som en slags motstand i ledningen. Det beste hadde vell vært "sølvlodding"?? :shock:

Vet ikke helt hvordan jeg skal oppnå best resultat.. Bli veldig glad for andre tips

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å lodde er ikke noe problem. Jeg ville nok brukt en loddebolt som har god effekt. Det vil si 50W eller noe rundt der. Legg loddebolten mot lederen ,men IKKE der du skal lodde.

Du skal varme opp kabelen så mye at loddetinnet smelter når det kommer nær loddepunktet.. Du kan ta litt loddetinn på loddebolten for bedre varmeoverføring.

Skal man lodde slike enkle ting trenger man ikke noe mer Er greit med krympestrøme. Husk å tre denne på FØR du lodder.. Har gått i den felle noen ganger.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek selger loddetinn med sølv for å lodde kabler. Tviler på at man kan høre noen forskjell, men det har lavere smeltepunkt enn vanlig loddetinn, så det gjør jobben lettere og sjansene for å ødelegge pluggen mindre, hvis det er en plugg som inneholder plast.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det går bare fint med vanlig loddetinn? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanlig loddetinn går selvsagt ann å bruke det, men vil anbefale f.eks det fra wbt som eltek selger, utrolig mye lettere å bruke..

Newcomer kmell sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med kablene?

Jeg vurderer å kjøpe rundt 30 meter av disse kablene til mitt kinorom.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda ikke testet de. Skal gjøre det Senere i dag Kan svare på spørsmålet ditt da, men jeg har fått inntrykk av at de gjør en rimelig bra jobb.. koster 75kr per meter hos hifiklubben Rommet mitt er for øyeblikket under oppussing ( bygger ut kinoen, legger vegg til vegg teppe og trekker alle kablene i kanaler)... Skal legg ut bilder av kabelen og rommet når det er ferdig. Kommer forhåpentligvis i løpete av dagen 8)

Newcomer kmell sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Kjapt svar Kjøper kablene i England til £4 meteren. Er over relativt jevnlig. Egentlig er det vel et dumt spørsmål om du er fornøyd, i alle fall lydmessig. Alt må nesten prøves før man kjøper kabler. Blir forskjell fra anlegg til anlegg uansett. Lager filmrom selv og har lagt rør i vegg til alt som trengs. Antar at de er rimelig lette å trekke gjennom 20mm rør, men tilbakemelding hadde vært fint. Lykke til med prosjektet!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er kablene ferdig loddet... Fant ett loddetinn med 4% sølvlegering, så det gikk veldig fort og utføre arbeidet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •