Nordost Flatine 2Flat vs. Supra Classic 4.0 (eller 6.0)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordost Flatine 2Flat vs. Supra Classic 4.0 (eller 6.0)

Noen som har synspunkter på hvem som er best:

Ser at flatline har litt høyere capacitance, mens den har mye lavere inductance. Kan noen forklare meg hva som er viktig her? Er capacitance viktigere enn inductance?

Nordost Flatline specs:

Insulation: Extruded FEP
    Conductors: x 2 flat rectangular
    Material: 99.9999% OFC
    Capacitance: 7.0pF / ft
    Inductance: 0.17uH / ft
    Propagation Delay: 90% speed of light

Supra Classic 4.0

Capacitance 4.3
    Inductance 0.55

Classic 6.0

R 2.9
    L 0.59

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til Supras egne sider, så er induktansen viktigst i høyttalerkabler (den skal være lavest mulig).

Se her: http://www.jenving.se/useful.htm

Selv bruker jeg Supra Rondo 4x2.5, koblet som single-wire, som da har en induktans på 0.25 uH/m. Ref: http://www.jenving.se/pro.htm

MEN legg merke til at Nordost oppgir tallet i uH/ft, mens Supra oppgir tallene i uH/m. Det betyr at flatline-kabelen har omtrent 0.50 uH/m. Det er jo ikke spesielt imponerende. :roll:
    I tillegg er kapasitansen (som riktignok ikke er SÅ viktig for høyttalerkablene) betydelig høyere for Nordost-kabelen. Så ut fra rene spesifikasjoner er ikke Nordost Flatline noe å skryte av.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler man den som single wire roffe?

Bruker idag de flatline kablene, men nå som jeg lager til hjemmekino rom i kjelleren er jeg ikke lenger avhengig av WAF . Ser det er en grei pris på Supra Rondo 4x2.5. Vurderer dem til fronthøyttalerne.

Tror du Supra Classic 1.6 er bra nok for 9 meter strekk til surround høyttalerne?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Hvordan kobler man den som single wire roffe?

Bruker idag de flatline kablene, men nå som jeg lager til hjemmekino rom i kjelleren er jeg ikke lenger avhengig av WAF . Ser det er en grei pris på Supra Rondo 4x2.5. Vurderer dem til fronthøyttalerne.

Tror du Supra Classic 1.6 er bra nok for 9 meter strekk til surround høyttalerne?
    Se lenken i postingen min over. Supra Classic er sikkert bra nok, den også. Ville også vurdert Supra Rondo 2x2.5 for bakhøyttalerne. Den tvinnede topologien gjør den mindre følsom for støyfelter, noe som kan være vesentlig hvis kabelen strekkes parallelt med andre kabler (som f.eks. 12V kabling til downlights etc...)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp så linken. Men kan kanskje ikke bruke en slik plugg på høyttaler med bananplugg?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken plugg snakker du om, ser ingen plugger på bildet....
    Classic og Rondo selges i metervare, uten plugger, du kan terminere som du vil da hvis du trenger dette....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken plugg snakker du om, ser ingen plugger på bildet....
    Classic og Rondo selges i metervare, uten plugger, du kan terminere som du vil da hvis du trenger dette....
    Hehe, vel jeg er rimelig nybegynner når det gjelder høyttalerkabler og plugger. Det jeg ser på bildet er 4 ledninger i 4x2.5. Går det da 2 av dem i hver bananplugg hvis jeg skal bruke det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Hehe, vel jeg er rimelig nybegynner når det gjelder høyttalerkabler og plugger. Det jeg ser på bildet er 4 ledninger i 4x2.5. Går det da 2 av dem i hver bananplugg hvis jeg skal bruke det?
    Ja, koblet som single wire bruker man to ledere i hver plugg (hvis man velger å bruke bananplugger).
    Se på denne (som er en kopi av illustrasjonen på Supras sider):

De to lederne merket "+" kobles sammen, og de to lederne merket "-" kobles sammen. Jeg har tvinnet den sammen omtrent 7 cm langt, og loddet på bananplugger i enden. 4x2.5mm2 gir 2x2x2.5mm2 eller 2x5mm2 kabel, noe de fleste bananplugger takler (og 2x5mm2 er definitivt nok tverrsnitt). For utseendets skyld har jeg lagt krympestrømpe på utsiden av de tvinnede endene mellom splitten og bananpluggene.
    Her er et bilde av ferdig terminerte kabler:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Roffe. Da blir det nok en slik kabel til frontene. Må bare bli ferdig i kjelleren nå :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •