Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 135
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns alle skal lese denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...30/433224.html

Når folk blir frisk av å tro at de får medisin så kan man ikke utelukke at folk "hører" bedre lyd når de kjøper bedre kabler.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja her sitter det da alltså en del fundamentalister og kverulante som da trenger mattematiske formler og vitenskapelige målinger, hender det aldri at dere kjøper et produkt som dere prøver selv? så lenge det er vitenskapelig bevist så blir dere fornøyd uansett hvordan det låter?

Hadde ikke nettkabelen jeg kjøpte hatt noen innvirkning så hadde jeg selvsagt returnert den og brukt de pengene på noe annet, men det får nå være så..

Kanskje hørselen spiller en rolle her, vi som hører forskjell har da bedre hørsel rett og slett

Men seriøst sett, jeg sitter med følsomme Klipsch høytalere og det vil jeg si er en slags dokumentasjon på at det skal lite til før man kan høre forskjell ved å bytte til skjermede kabler feks..
    Helt enig...
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tralltrall skrev:
    er du enig Petter!!!

Her gjelder det vel å se hva petter er enig i

Men det blir uinteressant da det alltid blir påstått i kabeldebatter at vi kan og vet alt om kablers konstruksjon og hvordan dette evt. påvirker lyd! Når enhver diskusjon ender opp i enkle matematiske modeller som er SVÆRT forenklede modeller av virkeligheten og sier at vi kan og vet alt om temaet, da blir det uinteressant!
    Det er vel bl.a dette han er enig i.....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    tralltrall skrev:
    er du enig Petter!!!

Her gjelder det vel å se hva petter er enig i

Men det blir uinteressant da det alltid blir påstått i kabeldebatter at vi kan og vet alt om kablers konstruksjon og hvordan dette evt. påvirker lyd! Når enhver diskusjon ender opp i enkle matematiske modeller som er SVÆRT forenklede modeller av virkeligheten og sier at vi kan og vet alt om temaet, da blir det uinteressant!
    Det er vel bl.a dette han er enig i.....
    Dere kan bli så avanserte dere bare vil med matematikk, fysikk, kjemi, biologi og alt det der uten at det betyr noe som helst så lenge fenomenet dere prøver å bevise ikke engang er påvist.

Om jeg tror en kabel påvirker lyden eller ikke har ikke med denne saken å gjøre. Jeg vil vite.

Jeg lærer stadig nye ting, og det er også hensikten. Jeg kan feks ikke utelukke, som noen nevnte her, at en kabel som er godt skjermet og ikke støyer så fælt kan påvirke lyden. Dette tror jeg mere på enn feks utspill om at kabler må spilles inn. Helt uavhengig av hva jeg tror eller ikke vil noen av disse fenomenene sikkert la seg påvise i en blindtest.

HVIS et fenomen kan påvises er det interessant å forklare det matematisk osv, men dette blir sannsynligvis på et nivå hvor jeg ikke forstår det i alle fall.

HVIS blindtesten viser at MANGE personer fordeler seg 50/50 i sin mening om et fenomen eksisterer eller ikke, vil jeg påstå at forskjellen i alle fall er så liten at den ikke er verdt noe. I så fall bør også produsenter rammes av markedsføringslovgivningen.

Jeg trodde forøvrig at det ikke var lov til å markedsføre produkter uten å kunne påvise påstander fremsatt, men det gjelder muligens bare slankeprodukter? Jeg er mer opptatt av å beskytte forbrukerinteresser i denne debatten enn å torpedere noens overbevisning om kablers fortreffeligheter. Det bør være i alles interesse å finne svar på dette.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At folk sier at dette bare er et utsagn av placeboeffekten så er det litt krenkende at jeg som en fast forum bruker ikke har noen troverdighet her, det er litt overaskende siden jeg selv tar erfaringer fra andre forumbrukere uten at de trenger å dokumentere noe som helst, det er vel bare jeg som er naiv da..har kjøpt stort sett alt av AV-utstyr på grunnlaq av hva dere andre har sagt her på forumet.

Selv er jeg meget kritisk og at jeg innbiller meg at lyden blir bedre av en nettkabel gjør jeg ikke.
    Selv har jeg kjøpt mye annet diverse dokumentert utstyr som feks dempeføtter som man skal ha under cd spilleren osv, det skulle gi enormt stor forskjell og blablabla. men der merket jeg ingen forskjell..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå havner vel dempeføtter til en CD spiller i samme kategori som strømkabler og grønn CD tusj. Altså utstyr hvor det ikke finnes undersøkelser som viser at folk virkelig hører forskjell.

I går var jeg så heldig at jeg kunne besøke to av forumets guruer og fikk se hva en 25k DVD spiller kan gjøre med bildet som ikke rimeligere spillere kan. Med et par raske demonstrasjoner var det helt tydelig for alle at bildeforskjellene var formidable på dårlige DVD utgivelser. På slikt utstyr får man altså bedre produkter ved å legge i ekstra penger, og jeg har ingen problemer med å handle slikt utstyr på anbefalinger fra forumbrukere pga av at jeg vet bildeforskjeller kan enkelt dokumenteres.

Når det gjelder kabler og forskjeller er iallfall jeg langt mere kritisk til hva folk mener de klarer å påvise av forskjeller. Det er nemlig ikke bare bare å bytte ut strømkabelen på null komma null, selv om man med noen rele burde kunne klare bytte kablene uten at man måtte kutte musikken.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jo greit nok, det jeg mente med forskjellen mellom Dempeføtter og nettkabel var å understreke det at selv om jeg har brukt penger på begge deler så ble ikke lyden bedre i et av tilfellene, dvs at jeg ikke er påvirket av placeboeffekten, uansett så spiller det nok veldig mange faktorer inn for om man hører forksjell eller ikke, så dere som er kritiske til om nettkabler forbedrer lyden, har dere prøvd? Syntes ikke dere kan konstantere at det ikke funker før dere har prøvd iallefall..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    At folk sier at dette bare er et utsagn av placeboeffekten så er det litt krenkende at jeg som en fast forum bruker ikke har noen troverdighet her, det er litt overaskende siden jeg selv tar erfaringer fra andre forumbrukere uten at de trenger å dokumentere noe som helst, det er vel bare jeg som er naiv da..har kjøpt stort sett alt av AV-utstyr på grunnlaq av hva dere andre har sagt her på forumet.

Selv er jeg meget kritisk og at jeg innbiller meg at lyden blir bedre av en nettkabel gjør jeg ikke.
    Selv har jeg kjøpt mye annet diverse dokumentert utstyr som feks dempeføtter som man skal ha under cd spilleren osv, det skulle gi enormt stor forskjell og blablabla. men der merket jeg ingen forskjell..
    Du er mye mere nyansert enn visse andre, og du har troverdighet. Det fritar ikke produsentene fra å dokumentere sine påstander. Jeg setter pris på å høre andres erfaringer, men jeg er svært skeptisk til noen av disse erfaringene.

Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over din erfaring med strømkabel på receiver og skulle gjerne visst hvilken årsak som lå til grunn for forbedringen. Jeg mistenker at ikke hvem som helst kunne gjort det samme og opplevd samme forbedringen, men dette er det jeg tror, for jeg vet ikke.

Etterhvert håper jeg å få på plass en hjemmekino, og jeg vil på ingen måte utelukke hverken den ene eller den andre løsningen på evt. problemer som måtte oppstå med lyd. Dette endrer overhodet ikke min mening om at produsenter av kabler må fremvise dokumentasjon for sine uttalelser om produktene de selger. Dette kan jeg og mene selv om jeg skulle være stokk døv og uten å ha lytteerfaring.

De som forsvarer strømkabler til kr. 24995,- har jeg ikke særlig respekt for uansett hvor mye de måtte finne på å vite om lyd.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode ord, jeg forsvarer absolutt ikke den nettkablen til 24k, jeg har heller ikke prøvd den så den er jeg forsiktig med å uttale meg om.
    Men jeg selv har gode erfaringer med en nettkabel som ikke koster skjorta, og jeg deler erfaringen med andre her på forumet, greit nok at dere er kritiske og alt det der, men jeg holder fortsatt på den opplevelsen jeg fikk.. på en annen side så har mange av rotel produktene fått litt pepper for nettkablene sine, så kan jo hende at det er der det ligger, samt følsomheten i klipschene mine..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    I går var jeg så heldig at jeg kunne besøke to av forumets guruer og fikk se hva en 25k DVD spiller kan gjøre med bildet som ikke rimeligere spillere kan. Med et par raske demonstrasjoner var det helt tydelig for alle at bildeforskjellene var formidable på dårlige DVD utgivelser. På slikt utstyr får man altså bedre produkter ved å legge i ekstra penger, og jeg har ingen problemer med å handle slikt utstyr på anbefalinger fra forumbrukere pga av at jeg vet bildeforskjeller kan enkelt dokumenteres.
    Du må vel innrømme at det er ganske mye voodoo-crap ute og går i bildeleieren også? Jeg håper du fikk testet dvd-spilleren mot to like skjermer ved siden av hverandre da, for ellers får du jo ikke luket vekk de samme feilkildene som ligger til grunn for en lyttetest av strømkabler

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen foregikk med å aktivere/deaktiver en MPEG noise reduksjon som ingen andre spillere har. Så jeg trengte ingen spillere å sammenligne med.

Hvis andre spillere mot formodning har slike funksjoner så må testen foretas slik det du beskriver.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det veldig lite voodoo når det kommer til bilde. Mulig det har sammenheng med at et bilde er mye mer konkret enn opplevelsen av lyd. Det er sjelden du hører eller leser svevende uttalelser som strammere rødfarge og mindre fluffy luminans i bildet.
    Og når det gjelder video signalkabler kan du faktisk lett se forskjell på overført båndbredde. Det meste innen bilde lar seg forklare i tekniske termer uten å gå veien om tåkeprat.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som forsvarer strømkabler til kr. 24995,- har jeg ikke særlig respekt for uansett hvor mye de måtte finne på å vite om lyd.
    Det er vel ingen som forsvarer en kabel til 25000 her. Jeg har ikke sett noen innlegg som gjør det her ihvertfall.

Det som er poenget er jo bare om det er noe som helst forskjell på en kabel.

Det er jo mange faktorer inne i bildet, kvaltiteten på annlegget, hvordan en lytter, hva interesse en har for musikk.

Det er jo bare å prøve seg frem, værre er det ikke....

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syntes iallefall det er rimelig repsektløst å gjøre narr av andre her fordi de har en annen oppfattning.. selv om det kanskje bare var en spøk..
    Å Lage en nettkabel til 25k har nok lite for seg, det er vi nok alle enige i..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er poenget er jo bare om det er noe som helst forskjell på en kabel.
    Det bør det være enkelt å påvise, og det er produsentenes oppgave.

Det er jo bare å prøve seg frem, værre er det ikke....
    Ikke uenig i det, men jeg ønsker likevel å beskytte nybegynnere (som meg selv) mot suspekte forståsegpåere med supersensitiv hørsel.

Mistenker ikke deg for å være i den kategorien forøvrig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Egentlig er det veldig lite voodoo når det kommer til bilde. Mulig det har sammenheng med at et bilde er mye mer konkret enn opplevelsen av lyd. Det er sjelden du hører eller leser svevende uttalelser som strammere rødfarge og mindre fluffy luminans i bildet.
    Egentlig ikke helt enig i det. Så har jeg nettopp kuttet ut av-bladene fordi jeg synes det er alt for mye tåkeprat i begge leire. Hva betyr egentlig "fantastiske forskjeller", "Eureka, nå er jeg i himmelen" og "sprut i fargene" når det kommer til video? Folk har det gjerne med å overdrive og det enkelte testere karakteriserer som "undere" har vi mannen-i-gata folk vanskelig for å oppdage i det hele tatt.

Når det gjelder video spesifikt så er det også sånn at folk oppfatter kvalitet forskjellig. Noen guffer f.eks. på med skarphetskontrollen på fulle mugger og synes dette gir fantastiske bilder, mens det de egentlig gjør er å fjerne alle findetaljene i bildet.

Det er vel ingen som forsvarer en kabel til 25000 her. Jeg har ikke sett noen innlegg som gjør det her ihvertfall.
    Jeg håper du har lest overskriften på tråden?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    syntes iallefall det er rimelig repsektløst å gjøre narr av andre her fordi de har en annen oppfattning.. selv om det kanskje bare var en spøk..
    Å Lage en nettkabel til 25k har nok lite for seg, det er vi nok alle enige i..
    Det er ikke pent å gjøre narr, og jeg håper ikke jeg i kampens hete har kommet med ufinheter.

Er forøvrig enig med Tralltrall i at det er håpløst at alle debatter om kabler skal ende i en krangel om dokumentasjon. Det burde jo egentlig si seg selv at dokumentasjon bør legges frem slik at debatten kan fortsette noe mere nyansert enn den gjør i dag.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikter ikke til deg pnerbye så ingen fare..er enig i det du sier om dokumentasjon og det der, det blir vanskelig å holde en saklig diskusjon skal man være nødt til å dokumentere hver påstand hele tiden..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil jo aldri kunne komme noen vei i kabel debatten så lenge det vi hører ikke vil legges til grunn som ett svar/bevis på at det blir forandringer i lyden.

Jeg tviler sterkt på att to forsterkere eller høytalere fra forskjellig leverandører men med samme spesifikasjoner vil låte likt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco skrev:

tralltrall skrev:

Jeg håper du har lest overskriften på tråden?

Jeg har lest den, har du lest hva jeg svarte på?

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •