Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 135
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    nei dere som da har slått fast at man ikke hører forskjell på nettkabler får da bare tro det..jeg gidder for all del ikke overbevise noen om det, så synd for dere
    Jeg har heller ikke noe behov for å overbevise dere som har slått fast at det finnes forskjeller mellom nettkabler, så synd for dere og de pengene dere kaster i søpla da.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    [...]og slik får vi dagene til å gå frem mot jul!
    Utvilsomt! 8)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid festlig å kverulere litt. Du kan ikke fremvise dokumentasjon på at det finnes noen forskjell, og jeg kan av samme grunn ikke påvise det motsatte.

Jeg smaker ikke forskjell på bringebærsyltetøy fra Lerum eller fra noen annen produsent, og jeg aner ikke om noen andre kan det heller. Forkjellen er uansett ikke for meg verdt 25000 kroner, og ingen blindtest vil forandre det.

Hva du bruker pengene dine på bryr meg mindre, men jeg lar deg ikke "forkynne ditt budskap" uten noen motargumenter!

Du akter sikkert ikke og la meg få siste ordet i denne saken heller, og slik får vi dagene til å gå frem mot jul!

Her fikk vi vel bekreftet hva nivå diskusjonen er på....Dette er patetisk!!

Når poenget er å få siste ordet og du bare skriver innlegg for å kverulere.

Går det ikke ann å diskutere kabler her uten at det hele tiden må dokumenteres, det kan jo hende vi som hører forskjell vil dele våre erfaringer, og ikke måtte krangle med teoretikerne om hva som er bevist og ikke. som igjen fører til latterlige diskusjoner, som er like i hver eneste "kabel" tråd på forumet......
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Går det ikke ann å diskutere kabler her uten at det hele tiden må dokumenteres, det kan jo hende vi som hører forskjell vil dele våre erfaringer, og ikke måtte krangle med teoretikerne om hva som er bevist og ikke. som igjen fører til latterlige diskusjoner, som er like i hver eneste "kabel" tråd på forumet......
    Hadde diskusjonen vært om noe annet, biler feks, kunne en jo ikke påstått både det ene og det andre om hestekrefter uten å kunne dokumentere det.

Hva du måtte mene er relevant informasjon i en diskusjon er vi tydligvis uenige om. Jeg har intensjoner om å vite, og du nøyer deg med å tro. Så forskjellige er vi mennesker.

Dette handler ikke om å få siste ordet. Og hvis det var en kamp om siste ordet tviler jeg på at du gir deg lett!

Tråden heter: "Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen?" Da bør noen påvise hva som er vitsen. Da handler det om dokumentasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om et organ som er så ustabilt og lett å manipulere som hørselen så er vi jo nødt til å kreve en viss dokumentasjon. Som jeg skrev tidligere så har humør, sittestilling og tidspunkt på døgnet enorm betydning for resultatet av en lyttetest.

Hvorfor er det så vanskelig å foreta en frekvensmåling før og etter bytte av nettkabelen og poste resultatet her?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke dokumentere god lyd..
    Omtrent som Zen-budisme -- Har vi noen gang ekstistert -- er vi egentlig tilstede?

Jeg tror jeg vil anbefale boken: Zen - Kunsten å vedlikeholde en motorsykkel.
    En god bok for å -- tja, si si det -- forstå kabelteori?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere som står på at man ikke hører forskjell på nettkabler sier da alltså at jeg innbiller meg at det ble en forskjell hos meg? og hvorfor skulle jeg det? litt absurd spør du meg..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden heter: "Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen?" Da bør noen påvise hva som er vitsen. Da handler det om dokumentasjon
    Jeg vet att denne tråden ikke var om kabler generelt, men uansett i hvilken tråd det diskuteres kabler blir resultatet det samme. Det ender likt hver eneste gang.

Med en gang det kommer ett innlegg fra en som hører forskjell på en kabel og den personen er så uheldig og ville dele det med andre , blir det en storm av innlegg om hvordan dette ikke er mulig og personen er helt på trynet.

Hva er vitsen med det?

Hva du måtte mene er relevant informasjon i en diskusjon er vi tydligvis uenige om. Jeg har intensjoner om å vite, og du nøyer deg med å tro. Så forskjellige er vi mennesker.
    Ja tydeligvis, og jeg tror ikke, jeg bruker ørene - lytter, og jeg vet hva sanseinntrykk jeg får.

Dette handler ikke om å få siste ordet. Og hvis det var en kamp om siste ordet tviler jeg på at du gir deg lett!
    For meg betyr siste ordet ingenting, jeg hadde bare håpa på å kunne hatt en tråd der vi kan diskutere kabler ut fra hva en hører og ikke ut ifra papiret, og dere da som ikke hører forskjell - dere trenger ikke messe om det hele tiden.

Som jeg krev øverst - jeg vet att denne tråden ikke omhandler akkurat det jeg skrev her.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg betyr siste ordet ingenting, jeg hadde bare håpa på å kunne hatt en tråd der vi kan diskutere kabler ut fra hva en hører og ikke ut ifra papiret, og dere da som ikke hører forskjell - dere trenger ikke messe om det hele tiden.
    Jaha. Så du mener kun de som hører forskjell har lov å uttale seg i en tråd som dette? Du mener kanskje dette vil bidra til et mer nyansert syn?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha. Så du mener kun de som hører forskjell har lov å uttale seg i en tråd som dette? Du mener kanskje dette vil bidra til et mer nyansert syn?
    Nå misforsto du litt tror jeg,prøver å forklare det en gang til, som jeg har skrevet mange ganger i denne tråden - alle kabel diskusjoner ender likt, altså i en håpløs diskusjon om hva som kan dokumenteres og ikke. Det er jo ikke vits å diskutere det hver gang. Det kommer ingen vei da.

Selvfølgelig kan dere som ikke hører forskjell bli med, men det er jo ikke noe vits i og med att dere ikke hører den forskjellen som diskuteres.

Om en slik diskusjon en gang kunne eksistert, så kunne kanskje dere lært noe også, om hva forandringer forskjellige kabler kan gi.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får inntrykk av at det er uønsket med en vitenskaplig vinkling på debatten.

Jeg går og åpner meg en øl jeg da! God helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en slik diskusjon en gang kunne eksistert, så kunne kanskje dere lært noe også, om hva forandringer forskjellige kabler kan gi.
    Ok. Jeg skal gi deg en sjanse. Hva slags forandringer i lydsignaturen mener du et bytte av nettkabel kan gi? Hvilke frekvenser bedres? Hvorfor?

Skal ha eksamen i morgen tidlig, så det blir nok ingen øl på meg. Fårhåpentligvis etterpå da det er årets siste.. God helg!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom på http://www.nordost.com/Cables/power-valhalla.htm og leste blandt annet i gjenom .http://www.nordost.com/Technical%20Papers/index.htm

intressant det de skriver om kabelens spille retning i FAQ.

Question:
    Are the cables directional?

Answer:
    Nordost cables are not directional when they are manufactured. However once they have been used for 70 to 80 hours in one direction they will sound better when they are hooked up and used in the original direction of break in.
    , er det bare jeg som stusser på at kabler som det hele tiden sendes vekselstrøm gjennom som for eksempel er tilfelle for høytalerkabler, blir retnings påvirket av de første 80 timer med innspilling.... :roll:

Det jeg også har litt problemer med å forstå er prinsippene og mekanismene som skal gøre en el.nettkabel som Valhalla Power Cable bedre egnet til å gjøre de siste 3 meterene med kobbling mellom et støyemde el.nett (med noen kilometer med simple kobberkabler og tusenvis av tilkobblede husholdnings komponenter som sender ut støy i mer eller mindre grad) og en trafo i et hifi produkt enn andre billigere kabler.

En effekt jeg kan tenke en godt skjermet nettkabel kan ha er at den har et mindre kraftig eller mer kontrollert felt rundt seg, så når den ligger nær eller sammen med diverse audiosignalkabler bak på utstyret,ikke induserer videre like mye støy som en billig el.kabel inn i signal kablene og elektronikken rundt seg, hvor toss alt støy kan bli sendt gjennom forskjellige forsterkertrinn og til slutt påvirke audio signalet.

Men den effekten jeg mistenker Valhalla Power Cable har mest av er at den er så dyr, ser så imponerende ut og blir produsert av et høyt respektert kabel firma som Nordost at det blir en slags form for hersketenikk, eller nesten som overtalelses evnene til skredderene og klesdesinerene i historien om keiserens nye klær, hvor det til slutt må en liten gutt til uten spesiell respekt eller motfiorestillinger om å kalle en "spade for en spade"....

Hadde forsåvidt vært interesant å gitt den nevnte kabelen med de termineringene, tilkobblet en standard stue kontakt en kontinuerlig likestrøm på 60A i 80 timer og sett om denne kobblingen fremdeles kan levere 220v vekselstrøm... :roll:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg skal gi deg en sjanse. Hva slags forandringer i lydsignaturen mener du et bytte av nettkabel kan gi? Hvilke frekvenser bedres? Hvorfor?
    Kanskje noen som har noen erfaringer om hvordan lyden påvirkes av strømkabler tørr skrive noe nå, siden "haiene" ville gi det en sjans(ihvertfall en av de)...hehe

Jeg tror nok forskjellene på høytalerkabler og signalkabler er lettere å beskrive enn på strømkabler så hadde vært mere interessant å høre folks erfaringer der.

Jeg synes ihvertfall lydbildet strammes litt opp med bruk av strømkabel. Det føles også som lydbildet har litt mere ro...Hvorfor???tja si det....

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette nærmer seg feiende flott humor folkens. Dette er morsomt. Har kasta innpå litt Drumgray og Martell Noblige, og blir det bedre nå så må jeg gå og legge meg.
    Må nevne at vitenskaplig dokumentasjon er farlig det. Kan jo ende opp med at en finner ut at en har kjøpt en hel sekk med katter. Eller kanskje postkassa har fått skjegg.
    Vil gjerne se frekvensmålinger. Er det noen som tør?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man foreta frekvens målinger, skal strømforsynings kabelen man tester stå på strømforsyningen til audio utstyret eller på måle utstyret ?? :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke uinteressant med en vitenskapelig vinkling! Men det blir uinteressant da det alltid blir påstått i kabeldebatter at vi kan og vet alt om kablers konstruksjon og hvordan dette evt. påvirker lyd! Når enhver diskusjon ender opp i enkle matematiske modeller som er SVÆRT forenklede modeller av virkeligheten og sier at vi kan og vet alt om temaet, da blir det uinteressant! :wink: Hva med å spørre- noen hører forskjeller- hvorfor? uten å bruke placebo og statistisk relevans! (snakker vi om placebo så MÅ også nocebo begrepet være med i resonnementene)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking

Det er ikke uinteressant med en vitenskapelig vinkling! Men det blir uinteressant da det alltid blir påstått i kabeldebatter at vi kan og vet alt om kablers konstruksjon og hvordan dette evt. påvirker lyd! Når enhver diskusjon ender opp i enkle matematiske modeller som er SVÆRT forenklede modeller av virkeligheten og sier at vi kan og vet alt om temaet, da blir det uinteressant! :wink: Hva med å spørre- noen hører forskjeller- hvorfor? uten å bruke placebo og statistisk relevans! (snakker vi om placebo så MÅ også nocebo begrepet være med i resonnementene)
    Enig i dette. Synes alt for mange er opptatt med å foklare et fenomen som enda ikke er påvist. Jeg mener det er useriøst og uvitenskaplig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du enig Petter!!!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja her sitter det da alltså en del fundamentalister og kverulante som da trenger mattematiske formler og vitenskapelige målinger, hender det aldri at dere kjøper et produkt som dere prøver selv? så lenge det er vitenskapelig bevist så blir dere fornøyd uansett hvordan det låter?

Hadde ikke nettkabelen jeg kjøpte hatt noen innvirkning så hadde jeg selvsagt returnert den og brukt de pengene på noe annet, men det får nå være så..

Kanskje hørselen spiller en rolle her, vi som hører forskjell har da bedre hørsel rett og slett :wink:

Men seriøst sett, jeg sitter med følsomme Klipsch høytalere og det vil jeg si er en slags dokumentasjon på at det skal lite til før man kan høre forskjell ved å bytte til skjermede kabler feks..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du enig Petter!!!
    Her gjelder det vel å se hva petter er enig i :-)

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •