Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 135
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    i forbinnelse med at jeg skulle prøve å kvitte meg med "brum" jeg får fra effektforsterkeren min så kjøpte jeg her om dagen en skjermet nettkabel fra supra.. Ble litt skuffet da "brummet" fortsatt var der, men jeg vart milt sagt overasket av graden kabelen forbedret lyden, vel verdt de ca 1000kr,- den saken kostet!! Hørte ikke stort forskjell da den var tilkoblet effektforsterkeren min, men da jeg prøvde den med recieveren min så fikk jeg litt sjokk.. kan lure på hvor store forbedringer jeg får med den kablen til 25k eller hva den kostet.. antagelighvis minimalt

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i forbinnelse med at jeg skulle prøve å kvitte meg med "brum" jeg får fra effektforsterkeren min så kjøpte jeg her om dagen en skjermet nettkabel fra supra.. Ble litt skuffet da "brummet" fortsatt var der, men jeg vart milt sagt overasket av graden kabelen forbedret lyden, vel verdt de ca 1000kr,- den saken kostet!! Hørte ikke stort forskjell da den var tilkoblet effektforsterkeren min, men da jeg prøvde den med recieveren min så fikk jeg litt sjokk.. kan lure på hvor store forbedringer jeg får med den kablen til 25k eller hva den kostet.. antagelighvis minimalt
    Så bra at det er noen her som hører forskjell på kabler.....
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Hvilken kabel-lyd fikk du? Ble det ett mere nyansert lydbilde eller hva?
    Kanskje mere fargerikt...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slo meg mest var at bassen ble mye strammere..ikke så lett å si om det var noe mere som ble forbedret..generelt sett så ble vel alt "frisket" litt opp da på en eller annen måte..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slo meg mest var at bassen ble mye strammere..ikke så lett å si om det var noe mere som ble forbedret..generelt sett så ble vel alt "frisket" litt opp da på en eller annen måte..
    Synd det ikke kan dokumenteres...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er så viktig med om det kan dokumenteres eller ikke når en mener en hører forskjell? Er ikke det dokunmentasjon nok i seg selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi dokumentasjon er eneste måten å utelukke diverse feilkilder på?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mener dere da feilkilden ligger når en hører en forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Lytteren kan ha flyttet hodet noen cm til venstre siden forrige gang vedkommende lyttet.
    -Lytteren kan ha flyttet en eller flere av høyttalerne siden forrige gang vedkommende lyttet.
    -Miljøet rundt lytteren kan ha blitt forandret. F.eks. kan en sofa, teppe eller eller et bilde ha blitt flyttet.
    -Kildemateriale kan ha blitt forandret.
    -Signalnivået (volumet) på forsterkeren kan ha blitt forandret.
    -Grunnet prisnivået på kabelen kan lytteren ha bestemt seg for en forandring på forhånd (placebo).
    -Det er ikke garantert at lytteren er i stand til å huske lydbildet slik det var før byttet av strømkabelen ble foretatt.
    -Lytterens humør og tidspunkt på døgnet testen ble foretatt kan ha påvirket resultatet.
    -Kun èn lytter gir for lite statistisk grunnlag.

...

-etc. etc. etc.

En lyttetest krever en kontrollert test i et fullestendig kontrollert miljø. Hvor man har kjennskap og kan kontrollere absolutt alle variable.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel Samme for meg hva dere tror, det er jo heller ikke noe poeng for meg å lure meg selv til å tro at den nettkabelen forbedrer lyden fordi jeg har brukt en høvding på den, for det andre så forventet jeg ikke forbedringer i lyden siden jeg egentlig ville kvitte meg med "brum".
    Men overaskelsen ble stor da jeg faktisk la merke til en forbedring, nettopp når jeg ikke forventet det! og ikke fordi jeg ville det..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Whoracle, det er hva en selv oppfatter og inntrykk en har som teller. For meg betyr det ihvertfall mere hva jeg hører enn hva noen teoretikere har målt seg frem til.

Om ikke hørsel og ører er en dokumentasjons form så er det vel liten vits med hifi generelt.

Om det eneste dere er opptatt av er hva dokumentasjon en kan gi på en kablel eller ett stereoannlegg er det ihvertfall ikke musikken og lyden som betyr noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Er vi ikke alle opptatt av dokumentasjon? Biler med fem stjerner i sikkerhetstester får et ekstra salg på grunn av dette. Vaskemaskiner med A i økonomi og vaskeresultater fungerer som et godt salgsargument. Folk kjøper stekeovner med godkjent og dokumentert effekt. For til og med brødristere kan en dokumentasjon/godt testresultat medføre et mersalg.

Ville du innstallert en varmepumpe i huset ditt som ikke hadde et dokumentert resultat? Ville du kjøpt et nytt hus uten dokumentasjon på det arbeidet som har blitt gjort? Ville du kjøpt en strømkabel til 25.000 kr uten dokumentasjon på at den at vil oppnå de resultater du ønsker?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri brydd meg stort om dokumentasjon, stoler heller på erfaringer..det gjelder alt av av-utstyr jeg har kjøpt opp igjennom årene..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri brydd meg stort om dokumentasjon, stoler heller på erfaringer..det gjelder alt av av-utstyr jeg har kjøpt opp igjennom årene..
    En kabel til 25 høvdinger kan bli en dyr erfaring hvis den ikke lever opp til forventninger. Har den derimot dokumentert virkning kan du få pengene tilbake.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Er vi ikke alle opptatt av dokumentasjon? Biler med fem stjerner i sikkerhetstester får et ekstra salg på grunn av dette. Vaskemaskiner med A i økonomi og vaskeresultater fungerer som et godt salgsargument. Folk kjøper stekeovner med godkjent og dokumentert effekt. For til og med brødristere kan en dokumentasjon/godt testresultat medføre et mersalg.

Ville du innstallert en varmepumpe i huset ditt som ikke hadde et dokumentert resultat? Ville du kjøpt et nytt hus uten dokumentasjon på det arbeidet som har blitt gjort? Ville du kjøpt en strømkabel til 25.000 kr uten dokumentasjon på at den at vil oppnå de resultater du ønsker?
    Jeg synes kanskje ikke alle sammenligninger her er like bra, selvfølgelig er det mange ting det er fint å ha dokumentert. Men hifi og lyd kan ikke sammenlignes med å kjøpe ett hus eller varmepumpe.

Du kan ikke dokumentere god lyd.

Har du dokumentert hva som er best av jordbær- og bringebærsyltetøy?Eller kjøper du det du synes smaker best?

25000 for en strømkabel er jo ganske ekstremt. Så jeg har nok neppe tenkt å kjøpe den, men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg hadde ikke trengt noen dokumentasjon på ett papir ark for å kjøpe en kabel eller to.(mener kabler generelt) Jeg stoler på det jeg hører og ser. Og klarer å bedømme selv om eventuelle endringer i lyden er verdt pengene det koster.

Jeg har aldri brydd meg stort om dokumentasjon, stoler heller på erfaringer..det gjelder alt av av-utstyr jeg har kjøpt opp igjennom årene
    Helt enig....egne erfaringer teller mere enn 1000 sider dokumentasjon.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du en så dyr kabel så tipper jeg du har råd til å tape de pengene om kabelen ikke lever opp til forventningene.. :P

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Har du dokumentert hva som er best av jordbær- og bringebærsyltetøy?Eller kjøper du det du synes smaker best?
    Hva som er best betyr mindre, det har jo med smak å gjøre.

Jordbær og bringebær skiller en lett fra hverandre i en blindtest, det er det som er poenget.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hva som er best betyr mindre, det har jo med smak å gjøre.

Jordbær og bringebær skiller en lett fra hverandre i en blindtest, det er det som er poenget.
    Det finnes blindtester der testpanelet hadde problemer med å skille epler og pærer. Dette viser hvor vanskelig det er å gjennomføre en KORREKT test uten feilkilder- det er ekstremt tid og ressurskrevende. Hvem gidder det når mange allerede har bestemt seg om at det ikke er forskjeller på nettkabler? Å skalle hodet i veggen er da ikke noen morsom fritidssyssel :wink:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei dere som da har slått fast at man ikke hører forskjell på nettkabler får da bare tro det..jeg gidder for all del ikke overbevise noen om det, så synd for dere :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Det finnes blindtester der testpanelet hadde problemer med å skille epler og pærer.
    Jeg ser du påstår det. :roll:

Dette viser hvor vanskelig det er å gjennomføre en KORREKT test uten feilkilder- det er ekstremt tid og ressurskrevende. Hvem gidder det når mange allerede har bestemt seg om at det ikke er forskjeller på nettkabler?
    Hvem gidder? Ingen tydeligvis. Produsentene selger jo som hakka møkk i alle fall. Det er tydligvis ikke nødvendig og påvise at det har noe for seg en gang. Folk handler jo allikevel.

Å skalle hodet i veggen er da ikke noen morsom fritidssyssel :wink:
    Alltid festlig å kverulere litt. Du kan ikke fremvise dokumentasjon på at det finnes noen forskjell, og jeg kan av samme grunn ikke påvise det motsatte.

Jeg smaker ikke forskjell på bringebærsyltetøy fra Lerum eller fra noen annen produsent, og jeg aner ikke om noen andre kan det heller. Forkjellen er uansett ikke for meg verdt 25000 kroner, og ingen blindtest vil forandre det.

Hva du bruker pengene dine på bryr meg mindre, men jeg lar deg ikke "forkynne ditt budskap" uten noen motargumenter!

Du akter sikkert ikke og la meg få siste ordet i denne saken heller, og slik får vi dagene til å gå frem mot jul! :lol:

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •