Nettkabel! 24 995kr hva er vitsen? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 135
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan skal egentlige en ABX test for strømkabler gjennomføres?

Tenker også da på eventuelle effekter som å snu polariteten på støpselet riktig vei osv.

Undertrykking eller fjerning av støy inn til trafoen i de forskjellige hifi komponentene kan nok helt klart ha noe for seg, med tanke på all den støyen som også er målbar på el.nettet , men da vil vel konstruksjonen rundt strømforsyningen og trafoen og skjerming i dette området også ha en del å si. Faktorer om hifi komponentene er kobblet sammen med balangserte signalkabler eller digitalt via coax (eller optisk :roll vil vel også ha litt effekt for følsomheten for en strømforsynings kabel med spesielle egenskaper.

Ser derfor ikke bort i fra at en strømkabel ikke kan få anlegget til å lyde litt forskjellig, men jeg vil samtidig tro at lasten og hva slags elektronikk som er tilkobblet kabelen også har en hel del å si for resultatet.

Med en pris på 25k for 3 meter for en nettstrøm kabel, vil jeg tro at det er få som har et sånn anlegg, at ikke en sånn pengesum benyttet en annen plass i anlegget vil kunne bety mer for lydkvaliteten, men for de som som har et perfekt anlegg ellers , er det muligens en god investering, selv om de muligens allerede kjører batteri drift og spiller med hele anlegget bortkobblet fra det støyende el.nettet. El kabelen kan kanskje da benyttes til lading av batteriene...... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Jada, bare sleng ut dritt i øst og vest, kunnskaper og seriøs debatt er det ihvertfall lite av. Og jeg har aldri orket å dokumentere mine blindtester- hvorfor? Hvorfor bruke mangfoldige timer og dager på dette da folk allerede har bestemt seg for svaret? Og jeg har da aldri sagt at dyre kabler er best? Jeg sier kun at det er forskjeller på nettkabler :shock: Har heller ikke argumentert med dyrt anlegg eller gullører Peakman- det at det blir brukt mot meg sier egentlig det meste om standarden her inne. Nå skal jeg la dere holde på alene i sandkassa, men dere kommer ikke til å skjønne noe mer rundt nettkabler av å klappe hverandre på ryggen etter korte slengbemerkninger der dere viser deres store evne til å latterliggjøre alt dere ikke skjønner :wink:
    Igjen begynner du med den nedlatende holdningen til at andre som er uengig med deg er kunnskapsløse og bare slenger dritt. Når du hevder det eksisterer forskjeller som ingen har klart å bevise, og at alle fysiske lover skulle tilsi at det ikke er forskjeller så syns jeg det er litt håpløst at du ikke kan komme med et minste faktainnlegg som bygger opp under det du sier.

Når det finnes så mange utrolige seriøse undersøkelser på alt mulig rart, er det ikke litt rart at det ikke finnes noen undersøkelser som bekrefter det du sier? Og hvis pris ikke har noen sammenheng så regner jeg med du handlet inn alle strømkabler fra Clas Ohlson, Biltema, Elkjøp osv for å gjøre en sammenligning.

Når du i tillegg velger bare å trekke deg ut av diskusjonenen med å antyde vi bare er små drittunger (sandkassen) så sier vel det litt om nivået på dine argumenter.

Og når det gjelder anlegg og pris så har du nu flere ganger antydet at på rimelige anlegg med svakheter vil man ikke merke forskjeller på forskjellige typer kabler og dermed kan man jo trekke konkluksjonen med at når vi ikke hører forskjell så har det med at vi har dårlig hørsel eller dårlig anlegg enn deg.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg ville gjennomført den på følgende måte.

Kabel A og Kabel B kobles på samme strømfordeler med samme retning.

På den andre enden tapes de så sammen slik at begge henger opp mot baksiden uansett hvilken som er tilkoblet.

Mellom hver låt drar kabelen ut og en av de plugges inn igjen uten at lytteren ser hvilken det er.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viking skrev:
    Jada, bare sleng ut dritt i øst og vest, kunnskaper og seriøs debatt er det ihvertfall lite av. Og jeg har aldri orket å dokumentere mine blindtester- hvorfor? Hvorfor bruke mangfoldige timer og dager på dette da folk allerede har bestemt seg for svaret? Og jeg har da aldri sagt at dyre kabler er best? Jeg sier kun at det er forskjeller på nettkabler Har heller ikke argumentert med dyrt anlegg eller gullører Peakman- det at det blir brukt mot meg sier egentlig det meste om standarden her inne. Nå skal jeg la dere holde på alene i sandkassa, men dere kommer ikke til å skjønne noe mer rundt nettkabler av å klappe hverandre på ryggen etter korte slengbemerkninger der dere viser deres store evne til å latterliggjøre alt dere ikke skjønner

Peakman skrev:
    Igjen begynner du med den nedlatende holdningen til at andre som er uengig med deg er kunnskapsløse og bare slenger dritt. Når du hevder det eksisterer forskjeller som ingen har klart å bevise, og at alle fysiske lover skulle tilsi at det ikke er forskjeller så syns jeg det er litt håpløst at du ikke kan komme med et minste faktainnlegg som bygger opp under det du sier.

Når det finnes så mange utrolige seriøse undersøkelser på alt mulig rart, er det ikke litt rart at det ikke finnes noen undersøkelser som bekrefter det du sier? Og hvis pris ikke har noen sammenheng så regner jeg med du handlet inn alle strømkabler fra Clas Ohlson, Biltema, Elkjøp osv for å gjøre en sammenligning.

Når du i tillegg velger bare å trekke deg ut av diskusjonenen med å antyde vi bare er små drittunger (sandkassen) så sier vel det litt om nivået på dine argumenter.

Og når det gjelder anlegg og pris så har du nu flere ganger antydet at på rimelige anlegg med svakheter vil man ikke merke forskjeller på forskjellige typer kabler og dermed kan man jo trekke konkluksjonen med at når vi ikke hører forskjell så har det med at vi har dårlig hørsel eller dårlig anlegg enn deg.
    Jeg synes vel ikke Viking sine innlegg er noe mere useriøse/kranglete enn andre. Han er ihvertfall mann nok til å ta diskusjonen på kabler på forumet, og ut fra det jeg har lest meg til og forstått på forumet så har Viking testet mye utstyr, inkludert kabler, noe som også vil si att han har erfart hvordan kabler og utstyr fungerer, Jeg synes ihvertfall det er viktig å ha egne erfaringer når en skal utale seg om kabler.

Jeg forsvarer absolutt ikke en strømkabel til 25000, men som jeg også har skrevet i masse innlegg tidligere, så er det forskjeller på kabler.

Jeg har ikke testet mye strømkabler så jeg vil ikke utale meg om hva som er bra og dårlig her. Jeg KAN heller ikke gjøre det så lenge jeg ikke har testet og har noen erfaring av det.

Også Peakman:
    Jeg vil vel ikke tolke noen som helst innlegg her slik som du sier: att du har dårlig hørsel forde du ikke hører noen forandringer ved bytte av kabler.

Hva du prøver av kabler spiller jo inn på hva utstyr du har. Har du ett rack fra sony til 1995kr trenger du ikke mye kabler, men har du hifi for mange 100 tusner så krever også det bedre kabler. Ingenting er bedre enn det svakeste ledd.

Men noe du hadde rett i Peakman er att faktisk de fleste her på forumet har dårligere anlegg enn Viking, for anlegget til viking er noe av det beste jeg har sett. Må være en drøm å kunne ha så bra saker.

Det er jo ikke vits å slenge "dritt" til hverandre, dette skal jo være ett hyggelig forum....

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er folk forskjellig og folk har forskjellig smak. Viking er garrantert en av dem som har dyrest utstyr på forumet og har nok testet mer utstyr enn mange andre.

Å gjøre blindtester mellom to forskjellige høyttalere er ingen problem for de fleste på et ukjent anlegg i et ukjent rom. Det tror jeg de fleste er enig om. Det er fordi at forskjeller mellom høyttalere kan være store.

Når da man hevder at ABX tester av kabler må gjennomføres på et kjent anlegg i et kjent rom så tolker jeg det slik at man mener at forskjellene er så utrolig små at man må ha lyttet på anlegget svært mye for å kunne gjenkjenne anlegget. (ergo at det ikke er verdt prisen) Men Viking er uenig om at det er små forskjeller, (ergo det er store forskjeller). Derfor burde det ikke være vanskelig å bevise at man klarer å høre forskjell. Som sagt jeg stiller gjerne opp for å gjennomføre en blindtest på strømkabler hos noen som mener de klarer å høre rett 19 av 20 ganger mellom to strømkabler. Strømkablene velges selv mellom kabler i salg. Et slikt bevis skal gjøre at jeg skal være den første til å anbefale å kjøpe dyre kabler for å prøve.

Personlig klarer jeg ikke å høre forskjell på selv dyre høyttalerkabler og noen gratiskabler på mitt anlegg. Hørte heller ikke noen forskjell når jeg brukte 2500 på en strømrenser. Bortkastet penger?, nei, for det ser jo kuult ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kjøleskap, vaskemaskiner, dvdspillere og ja forsterkere som er godkjent for salg i Norge kommer med ekstra strømfiltrering som skal takle det dårlige nettet vi har i Norge. I utgangspunktet skulle en derfor trenge verken en ekstern skilletrafo eller en rådyr nettkabel (!) (og ja, verken er lov å skrive uten h). Men som nevnt flere ganger i tråden her, om noen har lyst å svi av mer enn 20 kr på en nettkabel så er det helt i orden for oss, men ikke forvent at vi støtter opp og synes det er et smart kjøp for det.

Personlig tror jeg folk med fordel kunne blåst 90% av kjøpesummen på høyttalere, forsterker og evt. en ekstern dac og så kunne resten gått til de signalkildene en trenger. Jeg ville neppe brukt mye på kabler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Godt å se at debatten er på vei inn i det saklige igjen. Jeg vurderer sterkt å moderere en del av denne tråden og fjerne all personkarakteristikk, men hvis personkarakteristikkene roer seg nå, så lar jeg det være. Diskuter sak, ikke person.]

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som vil prøve et billig tweak kan jo kjøpe en støykondensator,lodde den inn i et støpsel og montere det inn i et ledig stikk.
    Passende verdi skulle vel være 100nF

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Men noe du hadde rett i Peakman er att faktisk de fleste her på forumet har dårligere anlegg enn Viking, for anlegget til viking er noe av det beste jeg har sett. Må være en drøm å kunne ha så bra saker.

Det er jo ikke vits å slenge "dritt" til hverandre, dette skal jo være ett hyggelig forum....

Tormod
    Er enig i dette, tralltrall, men synes det samtidig var litt interesant at du skrev "for anlegget til viking er noe av det beste jeg har sett." sett og altså ikke hørt..... :wink:

Hvis man også i denne stømkabel debatten, tar med hvor mange %avangse de forskjellige aktørene i markedet tar for slkt "high-end"periferi utstyr som kabler osv, er det vel ofte sånn at prisen er mer med på å skape en psykisk forbedrings illusjon, enn en fysisk målbar effekt.
    Hadde vært moromt å visst hvor mye det i deler og direkte produksjons timer kostet å produsere en slik kabel.

Mange ganger med kabel problematikk og prinsipper, er det spørsmålet om hvis man sløyfer hele kabelen, og kobbler mer direkte, vil det da bli en possitiv gevinst. I dette tilfelle med en super 90% av lyshastighet kabel :shock: , virker det som om den mer blir en aktiv og ikke passiv lydkomponent, og da er vel også spørsmålet om en 25k sølvbelagt kabel er bra nokk igjen til å aktivt gå inn og jobbe i et highend anlegg i million klassen. Hvis man hører forskjell, er nødvendigvis lyden bedre med gjeldende kabel?

Todde forøvrig også at en elektrisk leder jobbet etter prinsippet for metaller generellt som har egenskaper med at de ytterste elektronene lett kan bytte plass, og når ett elektron "dyttes" inn i den ene enden, kan man via diverse omrokeringer få ut et annet i andre ennden av lederen. Hvor er det lyshastigheten kommer inn her, er det tiden det tar før samme elektronet er ute av kabelen på andre siden eller??

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg kunne bruke kr 25.000 pr strømkabel (MAN TRENGER JO MER ENN EN) og ønsket å forbedre kvaliteten på tilført strøm ville jeg investert i en on-line UPS (UPS= Uninteruptable Power Supply) (on-line UPS er en UPS med separat veksel og likeretter)

Jeg hadde da oppnådd bl. annet følgende. Helt ren sinus spenning inn til mitt utstyr. All støy fra lysnettet filtreres bort i batteriet som virker som en stor kondensator og evnt. overspenninger på nettet stoppes i UPSen, Kontrollert nedtagining av projector og annet utstyr ved strømavbrudd.

På nettkabler hadde jeg brukt ca kr 60,- pr stk

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyshastigheten kommer fra tiden det tar fra strømmen blir satt på ene enden av kabelen til den er tilgjengelig på andre enden. I utgangspunktet beveger strøm seg med lysets hastighet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Hvis jeg kunne bruke kr 25.000 pr strømkabel (MAN TRENGER JO MER ENN EN) og ønsket å forbedre kvaliteten på tilført strøm ville jeg investert i en on-line UPS (UPS= Uninteruptable Power Supply) (on-line UPS er en UPS med separat veksel og likeretter)

Jeg hadde da oppnådd bl. annet følgende. Helt ren sinus spenning inn til mitt utstyr. All støy fra lysnettet filtreres bort i batteriet som virker som en stor kondensator og evnt. overspenninger på nettet stoppes i UPSen, Kontrollert nedtagining av projector og annet utstyr ved strømavbrudd.

På nettkabler hadde jeg brukt ca kr 60,- pr stk
    HVIS. og bare HVIS, så er jeg enig med deg. Dessuten ville jeg investert noen kroner i å flytte strømforsyningen ut av forsterkeren slik at den ikke støyet for komponentene inni.

Spørsmålet er også hvor mye jeg er villig til å betale for forskjellen, og om ikke de kronene fint kan brukes på annet ustyr for å få en effekt. Anlegget jeg ønsker meg koster ikke så mye som strømkabelen vi debatterer en gang! :shock:

Viking har rett i at det er lite poeng i å hive seg over strømkabler o.l. hvis en har domus-forsterker/rimi-høyttalere.

Jeg blir veldig "varm" i debatter, så i den grad jeg har vært ufin beklager jeg! :dådyrøyne:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige nettkabler kan gi forskjellige resultat på forskjellige anlegg- jeg har blindtestet mange ganger.
    Jaha, så det vil da si at du har denne kabelen da? (noe jeg regner med du ikke har!) og har blindtestet denne og kan gå go for at denne kabelen gjør: bilde på skjermen bedre,lyden til høytalerene osv osv myye bedre enn en vanlig eller la oss si en skjerma nett kabel til ca 60kr? fint for jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny tv,men da tror jeg heller jeg kjøper meg en ny strøm kabel jeg da

Så slike utsagn BeUz om å diskredittere de som har tro på nettkabler forteller faktisk mest om din egen kunnskap innen temaet
    For og si det sånn, så sier det vel heller mer om din kunskap om dette temaet, hvis du tror denne kabelen hjelper til med noe fornuftig til f.eks bildet på tv`en eller lyden på et anlegg til ca 1mil :!: så kanskje du burde forske litt på alle de andre kablene inne i huset !.. tenk på en "flaske" er ikke noe vits og ha en kabel som fører raskere enn lyset etter en kabel som fører likeraskt som lyset!? Det er godt mulig at jeg er dum og tar feil men jeg ser ikke vitsen ?

Jeg forsvarer ikke 25.000 på en nettkabel men det er forskjeller. Har selv aldri gått for gode (og ganske dyre) nettkabler hvis det ikke var noen forskjell
    Nei, det er bra det! høres ikke verre ut over her :roll: ..

Hva med og bare droppe hele netkabelen da?? flytte hele anlegget 3meter nærme kontakta,dra kabelen som går i huset nesten rett inn i forsterkeren,tv,dvd spiller osv, det ville jo blitt enda mindre tap en den sinnsyke kabelen på 3meter..

25k lett sparte penger!.. eller hva?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra spesifikasjonene for kabelen

Spesifikasjoner:
    Construction: Precision Micro Mono-Filament
    Insulation: FEP
    Conductors: 7 x 16 AWG with 70 microns Extruded Silver over 99.999999% OFC
    Connectors: Gold Plated IEC/Wall plug US/UK/EUR
    Color: Clear Red and Black filaments
    Speed: 91% Speed of light
    Power Rating: 60AMP
    Capacitance: 8pF/ft
    DC Resistance: 1.3 Ohms per 1000ft/304M as terminated.
    står det Power Rating 60AMP, det var imponerende egentlig for den typen termineringer...... :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nesten håpe det er en null for mye der..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ikke verre enn at noen av oss stikker innom HFC og ber om å få demonstrert den voldsomme forskjellen på lyd og bilde når denne kabelen tas i bruk, er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men krev at testingen skjer i et 60 ampere-stikk (om de finnes).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å bygge sitt eget dedikerte hjemmekino-kraftverk langt ute i ødemarken for å få renest mulig strøm.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg ville gjennomført den på følgende måte.

Kabel A og Kabel B kobles på samme strømfordeler med samme retning.
    Bare nevner at det er vekselspenning man tapper fra "grisetrynet" i veggen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Bare nevner at det er vekselspenning man tapper fra "grisetrynet" i veggen.
    Det er sant og visst wizkid, men så har vi jo diskusjoner som dennehttp://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

I den størrelses orden at kvaliteten på nettkabelen spiller noen rolle lydmessig , er vel "nettfasen" også et tema ved ABX testing med forsynings kabler eller? :wink:

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •