Lytteprøve hos Hifiklubben i Bergen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 107
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytteprøve hos Hifiklubben i Bergen

Jeg sendte en mail til hifiklubben tidligere idag og fikk svar innen 1time fra jeg sendte mailen. Hva med at noen personer blir med ned også tar man en skikkelig ABX blindprøve?

Jeg er veldig spent på å høre så gode høytalerkabler siden jeg aldri har hørt noe bedre enn Kimber kabler til rundt 150kr meteren.

Jeg fikk et litt rart svar ang om vi kunne ta med oss egne DIY kabler ,men jeg tar iallefall med meg min Cat5 + Biltema bananplugger som jeg er ferdig med om ikke så alt for lenge =)

Noen som er med på dette? Jeg er iallefall med og jeg er tilgjengelig store deler av tiden (Skal ikke reise ut på sjøen igjen før i starten av juli)

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville brukt tid og penger på noe annet enn kabler. Alle kabler låter likt, om ikke de er brekt...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Jeg ville brukt tid og penger på noe annet enn kabler. Alle kabler låter likt, om ikke de er brekt...
    Det blir for enkelt å svare slik. Greit nok, det er små forskjeller på kabler...MEN jeg ville ikke avfeid det blindt. Endel kabler er dessuten absurd overpriset. Kanskje kablene for deg ikke er verd prisen. Personlig er jeg også skeptisk. Gode kabler trenger ikke å være dyre. En kan ofte lage dem selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert forskjell på kabler til 100k og noen til 5kr metern, Men om det blir så mye bedre lyd at det er vert det er jeg ikke sikker på :?

Det kommer vel litt an på åssen ht du bruker også, Har du ht til 1mill så kommer du nok til og legge merke til at lyden blir litt bedre en du vill gjøre på noen ht til 4k :wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er IKKE en diskusjon om kabler er verdt det eller ikke. Her hadde jeg lyst å ta meg en tur på hifiklubben sammen med noen andre som er har de samme spørsmålene som jeg har. Nemelig om forskjellen på kabler er hørbar for folk flest.

Hva jeg bruker tiden på er mitt problem.. Er det bedre å se på en film eller finne ut noe man lurer på og kanskje treffe noen nye bekjente samtidig? Valget er i mine øyne enkelt

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Men herregud da mann!
    Er det ikke akkurat det CFD har tenkt å teste og finne ut av?

Jeg kunne tenke meg å være med på noe slikt CFD, så får i alle fall jeg gjort opp en mening om hva jeg "hører" og ikke hører.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er et veldig flott initiativ, CFD!

Dette burde være en god anledning til å utfordre sine kabelfordommer, enten de går den ene eller andre veien. I tillegg er det jo også interessant å kunne sammenligne egne lytteintrykk med andres (hører man det samme?).

Bare synd Stavanger er litt for langt unna Bergen (i hvertfall i dette tilfellet) :?

Hadde vært fint hvis du kunne skrevet en rapport i etterkant!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et veldig bra initiativ! Alt for mange (meg selv inkludert) har det med å argumentere i alle retninger. Det beste er å finne ut av det.

Selv bor jeg i Oslo så det blir litt langt. Kommer sikkert til å teste kabler selv når jeg har fått bygget meg kino.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tor rasmussen:

Hvilke plater vil du evt ta med? Jeg har ingen SACD\ DVDaudioplater så hvis du har noen gode innspillinger så ville det vært fint om du kunne funnet fram dem.

Jeg tror nok jeg tar med noe av Andreas vollenveider. Det er instrumental musikk som jeg hører endel på. (kan absolutt anbefales)..

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lurer på en ting? Pleier hifiklubben å være grei med utlån av kabler? Kunne tenkt meg å prøve Air3 fra Tara-Labs kablene i anlegget mitt men jeg vil aldri betale fullpris for de. Vil betale max 6-7k kommer til å kjøpe brukt hvis jeg liker de...

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når var dette tenkt å skje?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Bare lurer på en ting? Pleier hifiklubben å være grei med utlån av kabler? Kunne tenkt meg å prøve Air3 fra Tara-Labs kablene i anlegget mitt men jeg vil aldri betale fullpris for de. Vil betale max 6-7k kommer til å kjøpe brukt hvis jeg liker de...
    Låne og låne.
    De er i alle fall veldig greie med deponering.
    Altså, du signerer en VISA-slipp på verdien av lånte varer. De hever den etter avtalt tid hvis du ikke returnerer med varene.
    Hvis du vil levere tilbake varen, så river dere Visa-slippen sammen.

CFD:
    Jeg har ikke noe særlig på SACD og DVD-A, men Nils Lõfgren og Kari Bremnes har jeg. Ellers har jeg en god innspilling fra "Everything but the girl - acoustic" og Silje Nergår - Brevet.

Vi bør ikke henge oss opp i mer enn 2-3 låter, og teste de på forskjellige kabelsett. Ellers blir det fort for mye å holde rede på.

Jeg tenker
    Lõfgren - Keith don't go.
    Kari Bremnes - Fyret ved Tornehamn

og så har vel du noen spesielle du tenker på.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Når var dette tenkt å skje?
    Ingen planer om dette. Men hifiklubben sa at de kunne ta oss imot uten forvarsel ,men jeg vil helst gi beskjed om at vi kommer til å okupere et av demorommene i noen timer uansett..

Du kan jo spørre om de har et demoeksemplar eller bare være med =)

Jeg kommer iallefall til å ta med Clas ohlson 1.5mm (25meter for 79kr)
    Samt Cat5 kabelen (hvis jeg får den ferdig. Har Eksamen neste uke så det får bli etter den 3. juni =)

Når det blir avhenger helt av når folk har tid? Jeg ser for meg en ukedag (ikke neste uke ,men uka etter der igjen).

EDIT: Har ikke hørt de sangene. Jeg vil iallefall ha med 1 sang av Andreas vollenveider ,men jeg er ikke sikker på hvilken. Men 2 sanger er nok passende siden vi skal teste et par kabler (si 6stk). Da går det ca 1time kun i lytting og det kan bli litt vanskelig å holde konsentrasjonen oppe i mer enn en time. Med mindre vi tar en pause da.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del passer lørdager desidert best (men ikke nå på lørdag) da jeg har litt for langt å kjøre til å dra inn der en ettermiddag...

Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til dyre høyttalerkabler, men det hadde vært gøy å være med for å finne ut om det kanskje kan være noe å hente der

Har vel en 10m biltema 4mm2 som kunne vært kjekt å sammenlignet med...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært gøy å vært med på noe slikt ja, bor desverre på helgeland så dt blir litt langt unna, men angående musikken som skal brukes så bør det vel være noe med mye forsjellige lyder som tar sei av hele frekvensområdet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint tiltak og initiativ dette, men er litt usikker på den egentlige nytte effekten og "godheten" til den eventuelle konklusjonen fra en sånn ABX blindprøve.
    Den største fordelen jeg ser for meg er nok at likesinnede med samme brennende Audio interesse kan samles bli kjennt og høre på god musikk sammen.

Litt av min skepsis til en sånn test er pga forskjellig samensatte hifi anlegg gjerne påvirkes forskjellig fra forskjellige egenskaper fra forsterker og høytaler teknologi kabel til kabel osv, så da kan man ikke uten videre overføre testresultatet til et annet anlegg og forvente å få de samme effektene der.

En annen faktore er at jeg mistenker at hvis testen ikke gjøres riktig, vil andre psykologiske faktorer test deltagerene i mellom ved en sånn "komme sammen" test ofte påvirke mer for konklusjonen enn de mikroskopiske kabel faktorene som måtte spiller inn. :wink:

Kan desverre ikke delta selv på hifiklubben i bergen, men ser med spenning frem til resultatet og konklusjonen mellom de forskjellige kabelene (og test deltagerene) :wink:

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak CFD
    Jeg er med om tidspunktet passer inn.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når passer det for dere? Hva sier dere til Lørdag som kommer? Åpningstidene er da 10:00 - 15:00 så det kunne kanskje vært best å møte tidlig på dagen (tidlig = rundt klokken 11)

Jeg er ferdig med alt eksamensmas på den tiden så da kan iallefall jeg bare nyte livet til starten av juli.

Altså LØRDAG 4JUNI klokken 10-11. Passer dette for folket?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir det til? Skal vi møtes nå lørdag? Hvis dere trenger å nå meg så er mobilnummeret mitt 99448235... Hadde da håpet å få med meg et par personer iallefall.. Vanskelig å ta en blindtest hvis jeg er alene :P

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om jeg kan ennå.... Hadde vært morsomt å være med