Lytteprøve hos Hifiklubben i Bergen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 107 av 107
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har vi foretatt enda en test av kabler og denne gangen med skikkelig high-end utstyr. Jeg kommer med en update når jeg har lagt inn innformasjonen ut på en webside\pdf dokument.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning her nå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si dere iallefall har gjort en fin jobb. Det at dere ikke "likte" helix noe spessielt kan jeg kjenne meg igjen på. På meg ble det infinite-resolution.com sine Basic kobber til mine BW 703, de hadde et helt anna lydbilde, og mellomtone som er MYE bedre enn på helixen, de sliter dog litt oppover i registeret(litt omvendt ifra nordost, som låter litt lyst(men meget bra oppover i frekvensen), noe som passet dårlig etter min smak).
    Men nå har jeg fått testa Paul sine Black magic ht kabler. De er rett og slett råe. Forskjellen er ikke drastisk, men den er der. De er jo selvfølgelig ikke verdt prisen på 5400kr. Eller er de det? Det er jo ingen andre som er rimeligere som passer min smak bedre.. Dyrt for noen, et must for andre! Kommer veldig ann på hva man vil legge i anlegget.

Stå på!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En anna ting, den cdspillern dere hadde med i testen, det er jo det dårligste leddet i hele anlegget. Joa den er BRA, men passer vel ikke helt til tact og 705??

Edit: ah, tenkte ikke helt på at det var Tact forsterker her nei ... my bad

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner jeg siste testen?

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner den heller ikke

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det skjedd noe rart her! Jeg sendte bilder og et tekstdokument videre til de som var med (Sverre også i et håp om at han skulle komme hjem fra ferie) og forstod det slik at en av de kunne fikse en skikkelig layout på det jeg hadde rablet i notepad ,men her har det skjedd en misforståelse. Jeg vært på ferie og flyttet og glemt hele saken.

Uansett så kan jeg legge opp notatene mine (jeg har absolutt ikke peiling på hvordan jeg skal lage noe som ser litt bedre ut. Tenkte å bruke en webside ,menmen.. Her er iallefall resultatene:

Lytteprøve2 på hifiklubben.

Vi hadde den første lytteprøven på Hifiklubben i Bergen den 23juni og grunnet mangel på noe "heftig" utstyr den dagen så ble testen gjennomført med noen små stativhøytalere, noe som ikke var helt optimalt siden vi ikke fikk testet de dynamiske egenskapene til kablene.
    Heldigvis så foreslo Vegard på hifiklubben at han kunne avholde en ny lytteprøve med vesentlig bedre utstyr etter stengetid. Den orginale datoen var Onsdag den 6.juli ,men siden dette passet ikke så veldig så vi forflyttet datoen 1uke framover i tid. Da tok CFD, Diablito, Poda og Zomb seg turen til hifiklubben for å teste om det var hørbare forskjeller mellom kabler.

Som en liten vri så utfordret CFD Vegard til å bytte roller slik at CFD skulle bytte kabler og Vegard skulle delta i blindtesten. Vegard tok utfordringen på strak arm!
    De fleste tingene som burde ha bilde er klikkbare!

Utstyret:
    Classè CDP-100 CDspiller(klikkbart)
    Classè CP-500 Preamplifier(klikkbart)
    Classè CA-2200 Power Amplifier(klikkbart)
    B&W 802D med Van del hul "bi-wire lasker"(klikkbart)

Andre kabler/gadgets:
    Monster strømfilter HST-1000
    Det ble kjørt Balansert fra pre til effekt.(klikkbart)
    3stk skjermete strømkabler til CDspiller\pre\effekt

Konkurentene:
    DALI whitewave til 20kr/m(klikkbar)
    Van Den Huul Clear 97kr/m
    Signal Cable. 1200kr for 2x8feet(klikkbar)

*Dali Whitewave var "low end kabelen" og den så ut som 2stk lampettledninger som var limt sammen. Altså en typisk ?low end? kabel.

*Van den huul Clear var en kabelen som kom bra ut fra forrige test. Vi likte klangen på noen BW 705 og hadde store forhåpninger på BW802D

*The Signal Cable var en kabel som Vegard hadde tatt med. Vi skulle egentlig teste en Van Den huul kabel til 11.000kr for 2x2.7meter ,men denne hadde spader på forsterkersiden og tok da meget lang tid å bytte. Vi valgte da "The signal cable" som fikk meget gode skussmål fra Vegard etter langvarig testing i hans oppsett (Primare med Helicon300)

Bilde av sweetspot

Testprosedyren: Etter litt lytting på forskjellige sanger så falt valget på Dire Straits sin "Where do you`re think you`re going" Vi valgte å spille fra starten av sangen til 3:15. Den delen av sangen inneholdt det meste inkludert den dype stemmen til Mark Knophfler og masse instrumental musikk.

Vi bestemte oss for å høre de samme kablene i en bestemtrekkefølge for å gjøre at lytterne kunne trekke sammenligninger mellom alternativ 1 ,2 og 3.. Resultatene kan du se under:

Kabel Poda Zomb Diablito Vegard
    1) Dali White S5 ? 6 5
    2 )Van Del huul L7 4 4 7
    3)SignalCable M6 6 7 9
    4) Dali White S5 8 6 5
    5) Van Del huul L7 4 4 7
    6) SignalCable M6 6 7 9
    PAUSE
    7) Signal Cable L7 4 6 5
    8) Van Del huul ? 8 4 7
    9) Dali White L7 6 7 9
    10) Van Del huul Clear S5 8 7
    11) Dali White M6 6 6
    12) Signalcable L7 4 4
    13) Dali White

Merknader: CFD mente DALI kabelen hadde en skrikende og lite oppløst diskant og mener klart at denne kabelen skilte seg ut i negativ rettning. Meningene hans er ikke vektlagt.

Diablito trodde jeg kjørte testprosedyren 3ganger og derfor er de 9 første resultatene like.

Ved test nr2 så var høytalerne koblet ut av fase og det tok mindre enn 20 sekunder før Vegard påpekte fasefeil, noe som er imponerende siden jeg har hatt erfaring med flere selgere som ikke har påpekt fasefeil. Poda og Zomb trodde dette var en elendig kabel, men påpekte ikke at det var fasefeil. CFD stod å tenkte på helt andre ting.

Vi tok en velfortjent pause etter å ha hørt igjennom alle kablene 2ganger og mange av resultatene etter pausen ble meget sprikende. Hvorfor dette skjedde kan det være flere grunner til, men her hadde lytterne absolutt ingen kjennskap til hvilken kabel de hørte på. Vi var alle slitne i hodet og dette kan også spille inn på resultatgivingen.

Test nr13 kom etter ønske fra Diablito som ville høre en tilfeldig kabel for at han skulle tippe hvilken kabel det var etter dagens erfaringer. Kabelen som ble testet var Dali White , og diablito klarte ikke gjennkjenne kabelen. Poda kjente igjen DALI kabelen ,men nå spørs det hvor sikkert dette er siden det kun var 2personer som lyttet. CFD mente han klart kunne skille ut Dali White kabelen i negativ rettning.

Konklusjon?

Etter å ha foretatt flere lytteprøver med forskjellig utstyr så burde vi kanskje komme fram til en konklusjon ,og det nærmeste vi har kommet en konklusjon er at høytalerkabler alene ikke har så mye å si ,men hvis man legger sammen summen av gode strøm,signal og høytalerkabler så vil resultatet bli mye mer tydelig. Det er også viktig å tenke på at anlegget kun er like godt som det svakeste leddet.
    Igjen så vil jeg takke hifiklubben i Bergen og spesielt Vegard for gode råd og god service!
    Jeg sitter igjen med følelsen av at Dali White er en kabel du bør styre unna uansett om du får den kastet etter deg. Jeg synes denne hadde en skrikende diskant og ble sliten i hodet av å høre på den.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •