Lytteprøve hos Hifiklubben i Bergen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig!

Jeg skulle først og fremst ønske det var flere som kom på testen. Bare det hadde gjort at hvis det var ett øre som var helt ute, så kunne dette bli plukket ut senere ved statistikk. Hadde det vært en som hørte, så blir det subjektivt. Vi hadde to, som er litt bedre, men fremdeles ikke nok til å finne frem riktige data.
    Tror testen må kunne vise at hvis man har et lite til middels-stort anlegg, så er kabelen av mindre betydning. Jeg ville nok heller da lagt mer penger i elektronikken enn kablene. Har man anlegg til mange, mange, mange tusenvis av penger, så ja...kjøp og skikkelige kabler..da er jo ikke dette den store innvesteringen relativt til elektronikk.

Kvadrat har nok mer å si enn retningsbestemte kabler...akkurat den har jeg vanskeligheter med å svelge..retningsbestemte kabler...huff...hehe

Uansett, neste gang må det bli med flere...ha mer tid til rådighet...
    Og kanskje og mulighet til å switche raskere mellom kabler...her stoppet vi musikken, koblet om og startet igjen...en raskere skiftning hadde nok også hjulpet.

Kablene lå ikke i kveiler og surr etter litt rydding, så slike ting burde ikke ha hatt en innvirkning. Mobiltelefoner var det heller ikke så mye av, siden det nesten ikke var folk på klubben når vi var der.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sverre har helt redd.. Det ville blitt bedre med flere personer ,men det er da ikke noe vi kan gjøre med? Jeg har jo sendt ut over 50private meldinger til personer og iallefall prøvd å få med noen personer..

Uansett.. jeg tror ikke testen ville blitt noe bedre siden vi alle var ganske slitne (og litt lei) av å høre den samme (kjedelige) instrumentale sangen igjen og igjen.

La oss få med flere personer en annen gang.. Jeg har iallefall prøvd ,men jeg synes det var ganske koselig jeg. Kanskje en tur på byen senere med noen pils kunne vært på sin plass?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://cfd.x-nett.com/littomaudio/lyttetest.pdf

Fikk en mail fra sverre.. Denne er rundt 700kb

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjempegreier christian.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Det er godt mulig at pausen med kabelbytte i forhold til når anlegget var påskrudd har spillt ørene et puss. Kanskje temperaturforskjellen fra når dere gikk inn i rommet til da dere gikk ut har påvirket de analoge delene i forsterkeren nok til å fordreie lydbildet. Hvis forskjellene var så små at det var vanskelig å høre forskjell i det hele tatt, kan ikke andre ting ha spilt inn mer? En person som snakker i mobiltelefon i naborommet som slår inn så vidt?
    Jeg mente å høre forskjeller, men som du sier, det kan være mange årsaker til det, og ikke nødvendigvis kablene. Jeg var før testen veldig skeptisk, og mente at sålenge kabelen er tykk nok til mengden strøm som skal gjennom den så er det ubetydelige forskjeller. Men har litt lyst til å teste mer da jeg som sagt mente å høre forskjeller...

Angående poenggiving, så var vi enige om å kun teste mellom clas ohlson, van den hul og tara labs kablene, derfor brukte jeg kun 3 forskjellige poengsummer, og prøvde å plassere det jeg hørte mot at det kun skulle være 3 kabler i testen (Sikkert veldig feil av meg å gjøre det).

Jeg synes det var lite forskjell, men at det var forskjellige egenskaper mellom det jeg antok var S og M kablene, men at den ene kabelen (Det jeg trodde var L) var bedre over hele linjen, og derfor ga jeg den 9 og de andre 6 og 7, men joda, jeg bommet jo litt kan man si
    "Poengavgivningen" i dokumentet er forøvrig byttet om for meg og CFD.

Men slik jeg opplevde de forskjellige kablene, og nå beskriver jeg utifra hva jeg trodde var S, M og L (så godt som jeg kan huske det i allefall, Sverre har notatene).

S (som da viste seg å være Tara Labs)
    - Smalt lydbilde (følte alt var "presset godt sammen mot midten").
    - Litt "slapp" bass (var vel mest, men samtig synes jeg den virket litt "buldrede" i forhold til de andre).
    - Litt "slapp"/tam i toppen i forhold til de andre og forholdsvis detaljert.

M (som viste seg å være clas ohlson)
    - Jeg fikk inntrykk av at det var litt større bredde i lydbildet
    - En tanke mindre bass, men fortsatt litt "slapp"
    - "Skarpere"/"mer trykk" i toppen (men godt mulig det ville blitt slitsomt, og en går lei i lengden)
    - Mindre detaljer oppover

L (som viste seg å være Van den hul)
    - Fikk inntrykk av enda litt større bredde i lydbildet
    - Minst, men samtidig ikke så "buldrede" (virket på en måte strammere) bass
    -Virket veldig klar og "skarp" oppover i frekvensene. Likte godt det jeg hørte. Var veldig bra "trykk" i stemmen hennes og gitarspillet som jeg mente skilte seg ut.
    -Mest detaljer over hele linjen synes jeg...

Siste lyttetesten var vel det som "ødela" alle inntrykkene mine i grunnen, da jeg havnet på S eller M, for jeg synes det var noe som manglet i forhold til det jeg trodde var L uten at jeg klarte å plassere hva, og samtidig var det "feil" i hva jeg oppfattet både mot S og M, så det ble litt loddtrekning i hodet mitt... Så spørsmålet er vel tildels fortsatt åpent om det er forskjell på kabler sålenge de er tykke nok, men jeg er vel mer åpen for at det er det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, rent teoretisk så skal det være forskjeller på kabler. Her er noen eksempler som jeg mener å huske.

DC strøm beveger seg inni kabelen, altså i selve kobberkjernen av kabelen. Skal man overføre mye strøm som DC, så bør man ha tykke ledere.
    AC strøm vandrer på utsiden av lederene. AC vil ha en fordel av å ha mange tynne ledere for å få opp arealet på overflaten av lederen. Dess høyere frekvens, dess lenger ut fra kjernen av lederen beveger elektronene seg.
    En blanding av tykke og tynne ledere er kanskje best?

Når man kjører strøm gjennom noe som er tvinnet, skapes det magnetfelt, og det induseres strøm og spenning. dersom en kabel er "tvinnet" vil den få en induktans som en slags spole.

Jeg er altså ikke i tvil om at det faktisk kan måles forskjell på lederene. Det jeg derimot sliter litt med å tro på er at man klarer å høre forskjellen. Klart, er kabelen underdimensjonert, så vil motstanden i kabelen kombinert med spolen i høyttaleren danne et filter som vil herje villt og hemningsløst med lyden. Er derimot kablene kraftige nok skal det ikke være noe problem.

Dersom man tar en titt på for eksempel coax kabler, så oppgis dempningen i forhold til frekvens og lengde. Dempningen øker med frekvensen, og det vil jo for oss si at diskanten kan også bli skadelidende? Nei, frekvensene det er snakk om er i MHz området før dempning blir et problem. I tillegg så kan mennesklige øret knapt høre forskjell dersom man senker lydnivået til halvparten av lydeffekten (3dB). Det skal myyyye lang dårlig kabel til før dempningen i en tykk høyttalerkabel klarer å skjære av halvparten av diskanten, men ikke gjøre akkurat det samme med lavere frekvenser (skjer det samme over hele fjøla vil man jo kanskje ikke høre forskjell? Dog, da vil man vel få et slikt filter jeg snakket om tidligere..).

Så, ja, jeg tror det er forskjell på kabler. Nei, jeg tror ikke det er hørbart, gitt at kabelen ikke er for tynn.

Det kanskje morsomste i slike saker som dette her, er å åpne høyttalerene og forsterkeren, og se hva slags kabler som går til og fra terminalene =) Kan ikke lage gull av gråstein....

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva som kom ut av dette ,men jeg kommer iallefall ikke til å bruke penger på kabler. Jeg lager mine egne Cat5 kabler som koster meg 12kr meteren og bruker heller litt tid på det. Tiden min er gratis for tiden uansett

Jeg har veldig lyst å ta meg en tur tilbake med noen gulvstående høytalere som virkelig har en god dynamikk og massevis av krefter nedover i frekvensspekteren..

Diablito: Du har nok rett i at de er byttet om. Jeg var så lei av å lytte på kabler at jeg har fortrengt hele det arket jeg skrev på det minuttet jeg gikk ut av bilen din

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Diablito: Du har nok rett i at de er byttet om. Jeg var så lei av å lytte på kabler at jeg har fortrengt hele det arket jeg skrev på det minuttet jeg gikk ut av bilen din
    Lei? hehe, neeeiiiida. Neste gang får vi finne noe bedre å høre på!
    Men jeg kommer nok heller ikke til å bruke noe særlig på kabler. Tror nok det er mye mer å hente på bedre forsterker eller dvd-spiller (evt cd-spiller)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin artikkel dette. Ser det er flere som etterlyser kabeltest på fullfrekvens høyttalere. Jeg er en av gutta på hifiklubben som var på jobb under denne testen, og jeg kan være villig til å stille lokal til disposisjon et par timer etter stengetid en kveld nå i sommer hvis det er noe interesse for dette. Da har vi litt heftigere utstyr til rådighet uten å forstyrres, og skal nok få bevist at det er STOR forskjell på kabler. :wink:

Vi kan nok ikke være flere enn 4-5 i tillegg til meg. Ta kontakt på mail vosten@online.no eller send pm.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres kjemåemessig ut!
    Jeg er klar for en test, så hvis datoen passer så stiller jeg.

Kan jo kanskje slå kloa i noe testutstyr til data for å se hva som skjer med lyden og...muligens..det må jeg se nærmere på.

Skal vi finne en dag med en gang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vi sikkert. Men det må bli etter 27. juni sannsynligvis. De fleste datoer etter dette passer vel bra. Særlig ukedagene. Kan du utdype dette data greiene litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det måleutstyr du mener?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepps, måleutstyr koblet opp til data..

vet ikke helt hva jeg kan få til enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne jo vært spennende. Bare kom med dato forslag. Og så kan du høre om det er flere som er interessert? Det er forresten deg helt til høyre på bildet foran B&W plakaten?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det passer for meg, så er jeg gjerne med 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er meg ja!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det passer fint for meg.. Jeg kan hele sommeren ,men ikke den 27 siden da skal jeg til den amerikanske ambasaden for å få meg US VISA.

Men resten av sommeren ser fin ut. Men jeg flytter til østlandet rundt 1.august så ikke la det bli for lenge til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom Hifiklubben idag og spurte litt (siden jeg var i området). Vi kan bare komme etter den 27 juni på kveldstid siden flere av de ansatte da lar oss få bruke et stort rom med det beste utstyret.

Det passer veldig greit for meg. Siden det er på kveldstid så regner jeg med at det er flere som har mulighet og vi slipper da å bekymre oss om å bli ferdig med en gang. Som sanger så vil jeg anbefale en sang som man høre på flere ganger uten å bli lei av. Mark knophfler har mye bra som krever sitt av utstyret ,men som også er veldig morsomt å høre på.

Jeg sitter opp en listen

Onsdag 1juli er kanskje et forslag?
    Sitat Opprinnelig postet av LytteprøveII
    CFD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    onsdag 1.juli finnes vel ikke i år...?

Tenker du på fredag 1.juli?

Kanskje ikke den beste dagen....siden hifiklubb ansatte sikkert også er klar for litt helg...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er gjerne med Siden jeg også tilhører "de ansatte", så regner jeg med at jeg slipper å sette meg på en liste. Var det deg jeg pratet med i dag CFD?

Kristian

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •