Lytteprøve hos Hifiklubben i Bergen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter en litt lengere lytteprøve så har vi nå kommet fram til en konklusjon. Sverre var den som byttet kablene og han klarte (rart nok?) å høre større forskjell enn det jeg og diablito klarte.

Uansett.. konklusjonen får han komme med ,men kommentarene (vi hadde skrevet kommentarer til hver blindtest) blir holdt hemelig.

Jeg skal bare legge opp noen bilder.. Hjemmekinorommet som vi også var innom og hørte en konsert var en fin opplevelse. Mer om det senere.

Et lite bilde av de som ble med

Jeg til venstre , Diablito i midten og sverre til høyre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet hjem etter lytting på HiFi klubben.
    Vi har lyttet og lyttet, og kommet frem til et par konklusjoner...

Skal sette sammen full rapport i kveld eller i morgen tidlig og dele med resten av dere!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er "testen"!

Vil takke gjengen på HiFi klubben lørdag 11. juni for å stille opp for oss som de gjorde. Vi fikk et rom, masse kabler, og litt info om de forskjellige kablene etter testen vår.

Dokumentet er litt stort...så de som ikke har kommet seg ut av dial-up verdenen, obs obs! filen er 5.8 MB...

Det var artig å høre kabler, og kanskje enda mer artig å høre solsbury hill og sledgehammer på stooort anlegg på full guff. Takk for den hifiklubben...nå må det virkelig spares til neste anlegg! hehe.

anyhow, her er testen, og kommentarer mottas!!

edit...nei, det gikk ikke....
    Noen moderatorer som kan åpne opp for opplasting av .pdf her?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    ,men kommentarene (vi hadde skrevet kommentarer til hver blindtest) blir holdt hemelig.
    Hva er hensikten med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det var et par stykker som var litt "redd" for at de skulle gi fryktelig dårlige kommentarer...
    Vi kan komme inn på dem mer hvis det blir noe diskusjon rundt resultatet...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send dokumentet over til meg. christian_dahl(AT)ocshoot.no
    Bytt ut (AT) med @ så skal den komme fram. Jeg kan legge den opp på en FTP server. Er litt spent på resultatet , selvom jeg vet at mine ører ikke er noe å samle på

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lastet PDF dokumentet ned og opp på en FTP server.
    Jeg har sett igjennom dokumentet og er imponert over det sverre har gjort

http://cfd.x-nett.com/avforum/lyttetesthifiklubben.pdf

Det skal sies at det var jeg (CFD) som ikke ville gi noen kommentar på den siste prøven uten noen Qtipc. Jeg likte "van den hul" kabelen veldig godt og jeg ga den 9L flere ganger.

Høytalere vi brukte (BW 705) kom desverre litt til kort. Den gikk rett og slett ikke dypt nok for å få frem potensialet i Tara Labs kablene. Det er iallefall min teori.. Så de låt forskjellig ,og jeg likte Van den hul kabelen best.

Good work Sverre!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjempegreier CFD!
    Ja, stemmer...det var visst du som ville rense ørene...man blir relativt sliten etter en stund med intens lytting!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dere har gått ut i et minefelt nå gutter.Testing av kabler er j.... vanskelig.Kan dere utdype de forskjellene dere mente å høre :wink: Forskjell i mellomtone/diskant etc.En veldig vanskelig ting er jo å vurdere diskant.Litt mer "fres" i toppen oppleves gjerne som bedre diskant,men kan jo være litt mer forvrenging og er noe som er vanskelig uten å teste på kort tid.Uansett en interessant test

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet var ikke perfekt avstemt ,men dette er mer ment som en test som viser om man kan høre forskjell hjemme. Det er liten tvil om at det er forskjeller på kabler ,men om det er hørbart for folk flest er noe annet.

Den konklusjonen jeg gjerne vil fremheve er det at kabler høres forskjellig. Så nå har iallefall jeg fått en konklusjon der

Jeg vil komme med en ganske omfattende tekst om kabler om ikke så veldig lenge. Kanskje gammelt nytt for mange ,men en god ting kan ikke sies for ofte

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stillig! 8)

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står virkelig respekt av prosjektet deres, kabler er et veldig følsomt tema for mange, og jeg synes det er tøft av dere å gjennomføre og legge ut testresultatene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en bra test ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke si noe om testen (har ikke lest pdf enda engang), men 6MB for en 3 siders PDF med noen bilder? :shock:
    En rask recompress fikk denne ned i 724KB uten synlig forskjell på vanlig monitor. (Hint. PDFCreator, gratis PDF verktøy og bruk små filstørrelser valget.)

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farlig område å uttale seg på :wink:
    Men testen var bra ! Vel gjennomført folkens !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no12, filen kommer fra en mac...og den appen jeg brukte har ikke så mange valg innebygget...ja den er stor...OG, du har blitt advart om det.
    Kanskje du kan ta den ned, komprimere den, og legge den opp igjen? det hadde vært flott det!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et veldig bra initiativ. Skulle ønske jeg bodde Bergen og kunne blitt med. En så bra test hadde fortjent et par deltakere til for å få litt data.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike tester liker vi, men denne hadde blitt enda mer troverdig dersom en såkalt "besserwisser" med trente gullører hadde lurt seg med, om ikke dere anser dere for å være i denne kategorien ! :shock:

Jeg kan endelig glemme å være flau over at til centeren min bak har jeg benyttet nettopp Clas O. kabel på 1.5 mm, mens jeg har monster til de andre høyttalerne. Dette skyldes både økonomi, men mest at kabelen var tynn og hvit og derfor enkel å skjule. Nå burde jeg vel heller være flau over Monster kablene mine ? :wink:

Kabler er nok stort sett overpriset, men jeg tro ikke du får en med anlegg til flere hundre tusen til å kjøpe kabler på Clas Olson samme hva en blindtest sier. Det finnes nok forskjeller, men disse er nok kun for spesielt interesserte. Jeg er mer skeptisk til at en høre forskjell i lyd på anlegget ved bruk av strømfilter etc. Men det er en annen historie.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interesant lesning og en fin høytalerkabeltest fra tre unge AVforumere i Bergen. Et fint initiativ hvor man prøver å avdekke litt av mystikken rundt høytaler kablenes påvirkning i Hifi anlegget.

Kabelens egenskaper, ut fra konstruksjon, materialvalg, tverrsnitt ol. er helt klart egenskaper som ikke nødvendigvis trenger å ha så mye med pris og fabrikat å gjøre, men det vil vel ofte være som dere som utførte testen også var inne på, noe som kunne variere med hva slags utstyr som er kobblet i begge ender av kabelen, m.h.t strømreserver, frekvens område ned i bassen, kontroll og oppløsning i diskanten osv.

Synes egenlig at det var litt imponerende at dere som utførte testen hørte noe serlig forskjell mellom kablene i det opsettet med såpass lettrevene og "snille" små høytalere.

Så ikke helt noe bilde av hvordan kablene ble strukket ut lakt i forhold til hverandre ved selve testingen , håper de lå optimalt så de "aktive" kablene ikke lå i uheldige kveiler og unødvendig krysset hverandre osv.

Synes også det forsåvit er litt vanskelig å registrere og høre så små forskjeller som høytaler kabelene ofte utgjør, i et anlegg og lytterom som man ikke er vandt med lyden / klangen osv på i utgangspunktet, hvor det blir etter min mening, så mye nytt på en gang, at man har ikke helt kjenner og har vendt seg til anleggets spillestil, og dermed lettere kan merke kabelpåvirkningen.

Når det gjelder blindtesting av kabler så er kankje bare en fordel at test deltagerene kommer mest mulig uhildet og upåvirket til musikk anlegget det skal testet på, så blir det kanskje en mest mulig riktig test ut av det, ikke vet jeg.

Forskjellene fra et nylig påslått og frem til driftstemperatur på elektronikken i anlegget, samt tidspunkt for eventuelle støykilder på el.nettet osv, tror jeg mange ganger vil utgjøre større forskjeller enn høytaler kabler i et oppsett med analoge forsterkere og analoge kilder, tror derfor det var et klokt valg å gjennomføre testen via såpass sterkt digitalisert anlegg som dere gjorde her på HIFI-Klubben i Bergen, men hvor kanskje selve høytalerene var det svakeste leddet i test kjeden... :wink:

MVH

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at noen tør begi seg ut på dette området synes jeg. Synde det ikke var flere med på testen, da ville kanskje resultatene vært litt mer "målbare".

Jeg har et par kommentarer, som jeg håper ikke blir tatt ille opp, for de er virkelig ikke ille ment.

Vi ser av testene at man har en skala fra 1 til 10, hvor bare fire verdier brukes (6, 7, 8 og 9), altså egentlig en skala på 4, og ikke 10. Clas ohlson kablene scorer fra helt på topp på skalaen til helt på bunn. Jeg tror nok at en slik test må gjøres over lengre tid. Ta for eksempel to uker, der man går gjennom alle kablene to ganger, hver kveld. Da ville man fått 14 tester av hver kabel, og kunne begynnt å se på gjennomsnitt. Slik denne testen er gjordt, så er det for store avvik til at resultatet kan egentlig si noe. Det er godt mulig at pausen med kabelbytte i forhold til når anlegget var påskrudd har spillt ørene et puss. Kanskje temperaturforskjellen fra når dere gikk inn i rommet til da dere gikk ut har påvirket de analoge delene i forsterkeren nok til å fordreie lydbildet. Hvis forskjellene var så små at det var vanskelig å høre forskjell i det hele tatt, kan ikke andre ting ha spilt inn mer? En person som snakker i mobiltelefon i naborommet som slår inn så vidt?

På grunn av måten målingen er gjordt på, og resultatene av målingen, sitter jeg fortsatt med samme mening angående høyttalerkabler: Så lenge de har lav nok motstand og høy nok tykkelse i forhold til strømmen som skal gå gjennom dem, så vil du ikke høre forskjell.

Det er tøft å gjøre et slikt forsøk. Takker for bra lesestoff :!:

-Ko_deZ-

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •