Generellt om strøm-, høyttaler- og signalkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg kan omtrent ingenting om analoge signaler fra pre-out, og lurer på hvordan dette signalet er. Må volumet justeres fra ekstern forsterker? Jeg mener; er signalet på pre-out konstant?
    Pre-out sitter etter volumkontrollen på forforsterkeren. Mange effekttrinn har en følsomhet på 0.5-1 volt for full utstyring, så i det området og nedover vil signalet fra preout ligge. Utgangsimpedansen er typisk lav, ofte mindre enn 100 Ohm.

Når du ser på disse betingelsene burde det ikke være en uoverkommelig oppgave å designe en kabel som har de elektriske egenskapende som er nødvendig for å transportere signalene på en måte som ikke sonisk påvirker dem.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Pre-out sitter etter volumkontrollen på forforsterkeren. Mange effekttrinn har en følsomhet på 0.5-1 volt for full utstyring, så i det området og nedover vil signalet fra preout ligge. Utgangsimpedansen er typisk lav, ofte mindre enn 100 Ohm.

Når du ser på disse betingelsene burde det ikke være en uoverkommelig oppgave å designe en kabel som har de elektriske egenskapende som er nødvendig for å transportere signalene på en måte som ikke sonisk påvirker dem.
    Da vil vel feks. en kabel til sub ikke bli særlig dyr? Jeg mener siden den stort sett fører lave frekvenser som er svært lite utsatt for støy burde det vel holde med en enkel phonokabel?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite utsatt for støy? Brum ligger i området 50 eller 100Hz, og er et stort problem for mange (likerettet 50Hz gir 100Hz).

Jeg mener alle kabler bør designes for å både utstråle minst mulig støy, og å plukke opp minst mulig støy. Heldigvis er det ofte slik at kabler som er relativt ufølsomme for støy også stråler ut lite støy. Disse kablene er ofte flettet, tvinnet, skjermet eller koaksiale.

Og nå er vi inne på et vanskelig felt i hifi-sammenheng. For de dyreste kablene er ofte flate, utvunnede og uten skjerming... De samme leverandørene leverer ofte nettstrømskabler som er tvinnede eller skjermede.
    Så kan man diskutere om disse leverandørene faktisk pusher dyre strømkabler for å rette på nettopp støysvakheter i egne lydkabler, eller om det faktisk er andre egenskaper som er viktige.

Personlig går jeg for tvinning, koaks eller skjerming i alle ledd. Flate, utvunnede kabler er etter min mening en dårlig vei å gå med mindre man har full kontroll over elektromagnetiske felter i oppsettet sitt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Lite utsatt for støy? Brum ligger i området 50 eller 100Hz, og er et stort problem for mange (likerettet 50Hz gir 100Hz).
    Det jeg mente var at de høyere frekvensene er utsatt for en lang rekke, adskillige mer uforutsigbare, støykilder som feks radiosignaler.

50hz støy har som oftest sin årsak i jordingspotensialet eller dårlige power supply i billig utstyr (eller andre forskjellige spoler og dimmere). Magnetfelt rundt nettkabler som er er tungt belastet er forholdsvis lette å unngå ved å flytte litt på kabelen til subwoofer. Dessuten finnes det vel filtere som gjenkjenner og fjerner slik støy? Litt usikker på den, men jeg mener å ha hørt om det et sted.

Ellers er jeg ikke uenig i at skjerming av kabler kan være lurt. Ikke behøver det å bli dyrt heller.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjerming.... alu folie og teip! :P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fant jeg en god del informasjon om jording: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    skjerming.... alu folie og teip! :P
    Jeg tenkte mere på tvinning jeg da!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg holder på med det og....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne linken om dielectric dissipation og absorption:
    http://www.audioholics.com/techtips/...bsorption.html

Var noe interessant lesestoff der.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere ikke har sett denne tråden så vil jeg anbefale dere å lese dette: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=21269 (ligger i samme kategori så de fleste har vell sett den)

Kabler som er skjermet har jeg tro på siden disse ikke vil skape en kodensator effekt med en annen kabel. Dyre nettkabler har jeg ingen tro på ,men skjerming er bra. Bare se på selve plinten i forsterkeren.. Hvorfor sitter disse ganske nærme de andre lederne og hvorfor er disse ofte tynne?

Men alle kabler farger lyden. Dette er det liten tvil på ,men om det er hørbart er noe annet. Da snakker jeg om kabler til 40kr meteren kontra 400kr meteren.

Jeg har kontaktet hifiklubben for et spørsmål om jeg kan ta med meg noen og ta en blindtest av det beste de har kontra DIY Cat5 kabler og biltema. Hvis noen bor i Bergen og vil bli med så send meg en PM =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet en tåpelig tråd dette. Hifi hobbyen min handler ikke om vitenskapelige forklaringer, men musikalske inntrykk. Når noen "teknikknerder" likevel "må" ha sine forklaringer for invisteringene sine lurer jeg på: Hvorfor driver du med hifi? Har du noen vitenskapelig forklaring på hvorfor to forskjellige anlegg lyder forskjellig, eller lever du fortsatt i den tro at et rack til 1000,- lyder likt som konsertanlegget til M J (Michael Jackson) ?

Når jeg nå likevel er blitt så provosert av denne tråden, vil jeg bidra med det jeg kan for å legge den død.

Jeg har prøvd å eksprimentere med å bytte signalkabler mellom cdspiller og equialiser. Jeg har en signalkabel jeg opplever som veldig bassfattig, og en jeg synes spiller med fyldig bass.
    Det er ikke tvil, en kan tydelig se det på equialiseren at lydbildet forandres i tråd med det jeg "tror, føler og håper" jeg hører hver gang jeg bytter kabel.
    Tror du meg ikke, prøv selv.......

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum, trompetnerd!
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    I utgangspunktet en tåpelig tråd dette. Hifi hobbyen min handler ikke om vitenskapelige forklaringer, men musikalske inntrykk.
    Enhver hobby gir glede til den som bedriver den på utøverens premisser. Hvis noen synes det er greit å ha vitenskapelige forklaringer på hvorfor ting virker som de gjør, må de få lov til det. Å tro at mekanismer for god lyd ihvertfall delvis kan beskrives vitenskapelig er ikke uforenelig med hifi-hobbyen.
    Når jeg nå likevel er blitt så provosert av denne tråden, vil jeg bidra med det jeg kan for å legge den død.
    Hvorfor vil du legge den død? Hvis noen synes det er viktig og riktig å diskutere kablers egenskaper, så skjønner jeg ikke hvorfor tråden plager deg. Hva er motivet ditt for å ønske å legge død en sikusjonstråd. Diskusjon er jo det et forum dreier seg om. Hvis det er meningsfeller du søker, og ikke tåler andre meninger enn dine egne, så er vel et forum neppe rette stedet.
    Jeg har prøvd å eksprimentere med å bytte signalkabler mellom cdspiller og equialiser. Jeg har en signalkabel jeg opplever som veldig bassfattig, og en jeg synes spiller med fyldig bass.
    Det er ikke tvil, en kan tydelig se det på equialiseren at lydbildet forandres i tråd med det jeg "tror, føler og håper" jeg hører hver gang jeg bytter kabel.
    Tror du meg ikke, prøv selv.......
    Hvis du ser at frekvensresponsen endrer seg på det du kaller en "equalizer", så er minst en av kablene en kabel med svært sære egenskaper.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •