Når blir ting trådløse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Når blir ting trådløse?

Jeg irriterer meg grønn over alle kablene jeg må føre hit og dit, ikke spesielt konevennlig, samtidig som det krever mye tid og penger.

Hvorfor kan ikke signalene sendes via 2.4 eller 5 Ghz radionettet? Høyttalere trenger jo bare være aktive, har alltids en strømtilgang i nærheter. Det er jo mer enn nok båndbredde i et 2.4 Ghz radiosignal, det støtter jo opptil 22 mbit som teoretisk båndbredde, eller iallfall 7-10 faktiske mbit. Nå koster jo en hel trådløs ruter 800-1000, kan jo ikke være så vanskelig å implementere dette i en høyttaler/forsterker-løsning... Lyd er derfor iallfall fullt mulig å sende slik, DTS benytter vel en max 700-800 kb pr. kanal (eller var det totalt), men uansett er det mer enn nok båndbredde på 2.4, ev. 5 Ghz nettet! Bilde er litt verre, men det er jo alle surroundhøyttalerne som er det største problemet!

Jeg har hørt rykter om at B&O allerede har en trådløs variant tilgjengelig. Noen som har hørt/sett en slik løsning?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har verken sett eller hørt det, men er grunnleggende skeptisk til alt som heter trådløst i hjemmekinoen så lenge det ikke blir fulgt opp av ordene "telefon", "fjernkontroll" eller "nettverk". Det skal så lite til for å svekke lydkvaliteten i slike løsninger at jeg tviler på at folk med gode ører kan regne med å få noe brukbart på denne siden av 2010. Det er nok en grunn til at kun "livsstilmerker" som Beo og Grundig har vært ute med slikt. Der betyr den konevennlige delen (jeg heter Ingvild Skrivervik og forventer effektivitet) veldig mye mer enn noe annet. Jeg har en tante i de øvre lønnsklasser som alltid har sverget til Beo pga designet. Jeg har spurt henne, men det plager henne ikke at hun har mye dårligere lyd på sitt anlegg til 40 000 enn jeg har på mitt gamle anlegg til 10 000 i stua... Så det er nok markedet for trådløse høyttalere. Neppe oss. :wink:

Skal man finne folk som kjøper det, er det nok bedre å lete på alt.urban-livsstil.no, hvis noe sånt fins, enn på avform.no...

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da flere trådløse systemer for bakhøyttalere, spesielt medfølgende TV. Men gode er de vel sannsynligvis ikke.

Men det jeg lurer på, er hvorfor ikke forsterker, DVD, TV, projektor, spillkonsoll, video og annet (f.eks. lysbrytere) kan ha bluetooth eller lignende innebygged slik at man slipper så inni h... mange signalkabler. Selvfølgelig er det dyrere, og det er begrenset med ledige frekvenser (og forskjellige standarder i forskjellige land), men dette er fremtiden.. Jeg skjønner ikke hvorfor de utsetter den!
    Det samme gjelder forøvrig PC-skjerm, skriver, scanne og slike ting. Og når kommer hvitevarene for fullt med kobling til hverandre og internett? De har da snakket om dette i mange år nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er klar over de nåværende løsningene, har selv hørt en utrolig dårlig opplegg fra Philips tror jeg det var. Poenget mitt var egentlig at teknoligen tillater 100% perfekte signaler på audio via radionettet på høyfrekvent bånd. Husk at digitale signaler, så lenge det er tilstrekkelig båndbredde, verifiseres, og er derfor 100% som de var i utgangspunktet. Når jeg hentet data fra nettet nå, er det selvsagt 100% korrekt, hvis ikke hadde jeg jo sett mye rart her. Så lenge det er tilstrekkelig båndbredde (som det bør være på 2.4, ev. 5 Ghz nettet), bør en kunne sende signaler med 100% digital perfection...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er som du sier Lygren, må jo det eneste som hindrer være pris..
    er det dyrt å gjøre det trådløst og beholde kvaliteten?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er HDMI? (Utdypende svar foraktes ei :wink: )

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Iallfall på lyd bør det være mulig å lage et system som ikke koster all verden. Imidlertid er en kanskje avhengig av et fullt "system"(med mindre en lager en konverteringssak fra vanlig forsterker, men det blir nok litt knotete), da med forsterker/høyttaler osv, og da er det ikke alt for mange aktører igjen på banen med tilstrekkelig clout. Harman (Harman/kardon, Infinity og JBL) er jo en aktuell produsent, Yamaha en annen... Har sett at InFocus har kommet med en trådløs projektor, men på bildesiden er jeg litt mer skeptisk, da det kreves langt høyere båndbredde å sende bilde.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om dette blir litt komplisert, spesielt hvis man skal ha mange kanaler. Først må en vel ha flere delfrekvenser for hver høyttaler, dette må sikkert konfigureres via OSD på prosessor/forsterker, og i tillegg må vel mottakere på høyttalere konfigureres til å ta imot og spille riktig frekvens/kanal.. Og hvis naboen har tilsvarende system må man avtale med ham hvilke frekvenser man bruker så man ikke spiller hverandres musikk.. Eller går ikke disse frekvensene gjennom vegger og sånt?
    Ligger nok et stykke fram i tid antakelig.. Men kult hadde det vært

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ser poenget... Måtte eventult hatt en fordelerboks til bakhøyttalerne, for derettet å formidlet signalet via optikk etc. videre til høyttalerne... Blir nok en stund til, men det hadde jo vært utroooolig praktisk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo prøve å lage det selv. Bruke litt DAB teknologi og slikt. Kanskje en ide til mitt neste prosjekt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •