Bytt av nettkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytt av nettkabler?

Kan det ha noe for seg å bytte nettkablene? Til for eksempel Supra? 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de du har er for korte til å rekke til kontakten så vil du merke stor forskjell hvis du kjøper noen som rekker frem. Ellers så har jeg mine tvil.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg ved skal ikke power kabel ha noe å si for lyden i et anlegg. Evt. "50hz-summing" må nesten power supply ta på seg skylden for hvis det er et tema.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er kostbare saker du har ville jeg kanskje vurdert ett overspenningsvern.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så vidt jeg ved skal ikke power kabel ha noe å si for lyden i et anlegg.
    Herom strides vel de lærde. Veldig mange mener powerkabler har betydning, men det er også mange som mener det motsatte. Beste rådet er vel å sjekke selv på eget utstyr. De fleste HiFi-butikker lar deg låne med kabler hjem og Supra kan jo også kjøpes på postordre med 14 dagers returrett.

Har selv blitt anbefalt Supra, uten at jeg har fått summet meg til å prøve de ennå.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er plaget av for stor pengebinge er jo dette en grei måte å bli kvitt noen kroner på. Det finnes dog festligere måter å bli kvitt pengene på. Enklere er det jo å kaste pengene rett i søplebøtta.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsvern er jeg tilhenger av. Og lange nok powerkabler! :lol:

Wodger: Jeg lurer nå på hvor lærde de som strides er?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sånn blokk man får kjøpt? Sånn med mange uttak på, sett en på Eltek's hjemmeside til 900,-

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hva med sånn blokk man får kjøpt? Sånn med mange uttak på, sett en på Eltek's hjemmeside til 900,-
    www.clasohlson.no får du grenuttak med 6 uttak med overespenningsvern til kr. 198,- (varenr. 36-1065).

De eneste lærde som strides om powerkabler og grenuttak er de som måtte finne på å selge dem!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsvern er jeg tilhenger av. Og lange nok powerkabler! :lol:

Jeg har montert et skikkelig overspenningsvern i sikringsskapet. Det er for å beskytte mot overspenninger og har selvfølgelig ingenting med lyden å gjøre. Kan være en grei løsning, særlig hvis man ikke har jordet stikk som jo kreves for at overspenningsvernet skal virke hvis du benytter Monster etc. I tillegg må man sikre evnt antenne signaler. Fikk en gang ødelagt utstyr via antenne-kabel.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Kanskje de ligger og sover akkurat nå

Men de har vært ute tidligere i hvertfall, f.eks. her:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17932

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16459

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14962

Ellers har jo blader som f.eks. Fidelity hatt tester hvor de påstår å høre markant forskjell i lyden og jeg vet diskusjonen har gått høyt på hifisentralen også.

Så at det strides er det vel liten tvil om. Etter min mening bør imidlertid konklusjonen bli opp til den enkeltes egne intrykk. Hører man forskjell så hører man forskjell, enten det skyldes akustisk eller psykologisk påvirkning. Omvendt så spiller det liten rolle om kabelen har blitt lovprist av andre hvis man ikke selv hører noen forskjell.

Selv er jeg fremdeles opptatt med oppgradering av hovedkomponentene og har derfor ikke kommet så langt som til kablene ennå. Jeg forbeholder meg derfor retten til å være nøytral enn så lenge 8)

Lytt før du eventuelt kjøper er imidlertid mitt tips!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Som det står i dokumentet her et sted: Bilen din bryr seg da ikke om hvilken slange du fylte bensin med!

Strømmen skal igjennom et power supply, og blir verken sterkere, svakere eller mer/mindre støyete på forsterkersiden uansett hva du finner på å gjøre med strømtilførselen.

Jeg har "kranglet" fælt om høyttalerkabler også og etterlyst en vitenskapelig gjennomført blindtest. Ser ikke ut som om noen (ikke en gang produsenter) kan vise til slike tester. Dette gjør meg til dels ekstremt skeptisk, men 100% sikker kan jeg jo ikke bli da. Da måtte jeg jo produsert bevis, og akkurat nå fikk jeg litt vondt i hodet!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som det står i dokumentet her et sted: Bilen din bryr seg da ikke om hvilken slange du fylte bensin med!
    Jeg er 100% sikker på at jeg skulle klart å finne en slange som du hadde likt veldig dårlig å måtte bruke til å fylle bensin med. (tenk sugerør) Men det beviser vel ikke annet enn at det er en svakhet i sammenligningen.

Jeg har "kranglet" fælt om høyttalerkabler også og etterlyst en vitenskapelig gjennomført blindtest.
    Jeg er ikke ute etter å starte noen ny kabelkrig, men trenger man virkelig en vitenskapelig gjennomført blindtest for å vite om man hører forskjell på et par kabler eller ikke? :?

Har man behov for å blindteste kan man jo uansett ved hjelp av en eller flere venner relativt lett arrangere en ikke-vitenskapelig blindtest som burde kunne være seriøs nok til å tilfredsstille de aller fleste.

Jeg skal ikke uttale meg om forskjellen på strømkabler siden jeg ikke har prøvd ut forskjellige varianter av disse. Jeg bare konstaterer at det er en del mennesker som påstår de hører forskjell og andre som påstår de ikke gjør det.

Når det gjelder høytalerkabler er jeg imidlertid overbevist om at jeg hører forskjell på de tre settene med kabler som jeg har liggende. (to par litt dyrere "hifi"-kabler og et par standard billigkabler til 20 - 30kr pr. meter)

Hovedpoenget mitt er imidlertid følgende:
    Kabler er et omstridt emne i hifi-verdenen og noe mange har sterke meninger om, både den ene og den andre veien. Med mindre man er villig til å velge side ut fra hva som blir skrevet og sagt av andre, så bør man selv gå ut og skaffe seg egne erfaringer. 8)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger

Jeg er 100% sikker på at jeg skulle klart å finne en slange som du hadde likt veldig dårlig å måtte bruke til å fylle bensin med. (tenk sugerør) Men det beviser vel ikke annet enn at det er en svakhet i sammenligningen.
    I den grad du kjører bil med slangen i hølet. :shock: Øøøh... ops: bensinslange altså...

Det er forøvrig religionsfrihet i landet, så jeg skal respektere hva andre måtte mene. Shercko spurte: "Kan det ha noe for seg å bytte nettkablene? Til for eksempel Supra?", og jeg har sagt min mening om saken.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget mitt er imidlertid følgende:
    Kabler er et omstridt emne i hifi-verdenen og noe mange har sterke meninger om, både den ene og den andre veien. Med mindre man er villig til å velge side ut fra hva som blir skrevet og sagt av andre, så bør man selv gå ut og skaffe seg egne erfaringer.
    Bra sagt Wodger.

Test ut ting og tang, og få egne erfaringer.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger

I den grad du kjører bil med slangen i hølet. :shock: Øøøh... ops: bensinslange altså...
    Oops! Jeg må lære meg å lese gjennom litt bedre før jeg svarer tydeligvis... ops:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig religionsfrihet i landet, så jeg skal respektere hva andre måtte mene. Shercko spurte: "Kan det ha noe for seg å bytte nettkablene? Til for eksempel Supra?", og jeg har sagt min mening om saken.
    Har du gjort noen tester selv og erfart dine synspunkter?

Jeg har ikke testet strømkabler nok for å ha en klar formening om det gjør noe med lyden.

Siden jeg ikke har erfart dette selv, utaler jeg meg heller ikke om hva som er bra og dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke selv testet hva som vil skje om en pisser i motvind, men ettersom jeg har har hatt elementær fysikk på barneskolen føler jeg meg likevel kompetent nok til å uttale meg om temaet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Jeg har ikke selv testet hva som vil skje om en pisser i motvind, men ettersom jeg har har hatt elementær fysikk på barneskolen føler jeg meg likevel kompetent nok til å uttale meg om temaet.
    Exactly my point! :lol:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utfallet av dette avhenger sikkert av hvor mye det blåser og hvor pissatrengt du er. Akkurat som forskjellige kabler vil gi forskjellige resultat.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •