Bytt av nettkabler? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Og selv om det kan være flere faktorer inne i bildet når frekvensene øker, er det svært lite tåkeprat når det kommer til bilde. En selger slipper neppe unna med en uttalelse som at "denne kabelen gir et mye strammere bilde i det mellomrøde". :-/
    Innen video ser det ut til at evt uregelmessigheter lar seg forklare ad tekniske veier.
    Tja, hva slags markedsføring bruker Monster for å selge HDMI, DVI eller datakabler?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    .... En selger slipper neppe unna med en uttalelse som at "denne kabelen gir et mye strammere bilde i det mellomrøde". :-/.
    Det er nok desverre ikke bare sort/hvitt innefor bilde signalkabler og markedsføring heller, men synes det er lettere å sette fingeren på og se forskjellen på gode å dårlige kabler her. Tror nok kunden vil se rødt.... hvis han ikke er fargeblind da, og hvis selgeren beskriver forbedringer i det mellomrøde.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall: At du orker, vi vet det er forskjeller på nettkabler så hvorfor prøve å overbevise folk som tror de kan og vet alt om alt og alle rundt oss og som vet så mye at for dem er det ikke mye mellom himmel og jord?

Men til tvilerne: Hvorfor kan ikke skjermingen bety noe? Enn tverrsnittet? Det er jo målt forskjellig grad av spenningsfall i forsterkere avhengig av forskjellige nettkabler, så jeg foreslår at dere leser litt om temaet enn å påstå at folk lyver og ikke vet eller kan, dette er mennesker med faktisk LYTTEERFARING! Her sitter de med formelboka som er en forenklet modell av virkeligheten. Dette er latterlig, men hvem tvinger dem til å få ute det beste av anlegget? Best å la dem stikke hodet i sanden og tro at de har rett. De fleste har ikke hørt hva er skikkelig oppsett og hva kabler kan gjøre!
    Jeg er ferdig med alle kabeltråder, på utenlandske forum er det morsomt å diskutere, her er det fåfengt. har masse linker etc. men det er sløsing med tid da motstanderne alltid vil søke etter feil ved kildene etc. etc.
    Takk for meg!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Tralltrall: At du orker, vi vet det er forskjeller på nettkabler så hvorfor prøve å overbevise folk som tror de kan og vet alt om alt og alle rundt oss og som vet så mye at for dem er det ikke mye mellom himmel og jord?
    Dette var veldig tåpelig skrevet. Føler du deg på noen måte tråkket på eller såret siden du tillegger andre disse sarkastiske egenskapene?

Det jeg sier, jeg svarer kun for meg selv, er at når det kommer noe så konkret som et bilde på en skjerm eller lerret, kan man se hvordan kabelen påvirker bildet. Videre sier jeg at disse variasjonene lar seg både måle og forklare via tekniske termer. Det er altså ikke noe mystisk eller uforklarlig som skjer i en kabel.
    Men det argumentet er av en eller annen grunn ikke gyldig når det kommer til HiFi.

Det er da ikke noe å ta på vei for. Jeg greier godt å leve med at det er slik.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om nettkabler, synes jeg det kan være litt lurt å sette det hele i perspektiv, og sette seg litt inn i hvordan el.forsyningen er byggd opp, og hva som skjer med 240v 50hz sinusen før den er tilgjengelig i kobblings punktet i veggen i lytterommet.

Sier ikke med dette , at tilstanden og skjerming av en strømkable ikke kan ha noe for seg, men man børr ha gjort mange andre tiltak forut for å merke noen påvirkning av denne kablingen. En av de største fordelene jeg ser for meg når det gjelder skjermete 240v nett kabler, er at de undertrykker og ikke induserer like mye 50hz støy som en uskjermet kabel kan gjøre i nærheten av de andre signal kablene, høytaler kabler og forskjellige forsterkertrinn osv. Sånn sett tror jeg skjermingen av magnetfeltene i el.trafoene i komponentene børr være i orden og mange andre tiltak børr ha en høyere prioritet, og når andre større støykilder er tatt hånd om, da kan det være mer fornuftig å benytte skjermede el.kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan skjønne at mange blir frustrerte når det gjelder strømkabler. Been there , done that.
    I mitt oppsett fikk jeg først hørbare resultater etter å ha gjort følgende:
    1: jordet strømkurs
    2: byttet til jordet og skjermet kabel fra apparatene
    3: egen jordledning fra chassi på alle apparatene til felles jordingspunkt

Fikk en kjempe a-ha opplevelse etter å ha byttet til skjermet nettkabel på cd-spilleren.Støyer fælt den dr...
    Har også montert nettfilter ( L C Audio byggesett fra Norsk Audioteknikk) med Bybee
    10 A filtere.
    Husk god "kabelhygiene": Signalkabler langt unna eller vinkelrett over strømkabler og høyttalerkabler.Ikke parallelle kabelstrekk med høttaler-signal og strømkabler.
    Hvordan sjekke om man har mye nettstøy? Det enkleste/billigste er egne ører.
    Lytt etter "hvisling/susing i høyttalerne"når du har øret nær diskantene. Hvislingen forsvant som dugg for solen i mitt oppsett etter at jeg hadde gjort ovenstående. Dessverre ingen snarveier her.Ett apparat alene hjelper ikke mye, så gå for alle eller ingen.
    Bakdeler ved denne metoden:
    Noen synes det går utover dynamikken i lyden. Mye koblingsarbeid. Garantien på apparatet du modifiserer med ny strømkabel er vel i faresonen.Hallo produsenter, please gi oss apparater med utskiftbar jordet ledning.
    Fordeler : bedre opplevelse av detaljer, bredde, dybde + "sortere bakgrunn" i musikken.

Prøv selv da vel.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, denne diskusjonen om nettkabler fikk meg til å tenke på de grønne hifi-tusjene man fikk kjøpt før i tiden, som hvis applisert på cd`ens kant ga klart bedre lyd ifølge "fagpressen":grin: . Vet ikke om man skal grine eller le av sånt. En kompis måtte levere cd-spilleren sin på rens fordi laseren og alt var dekt av grønt støv...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Så vidt jeg ved skal ikke power kabel ha noe å si for lyden i et anlegg. Evt. "50hz-summing" må nesten power supply ta på seg skylden for hvis det er et tema.
    Hvis de ligger nær og parallelt med støyfølsomme signalkabler eller høyttalerkabler, så kan de påvirke disse med 50Hz støyfelter. Dette er i så fall svært godt hørbart. Andre variasjoner som følge av at strømmen som går i kabelen varierer (på grunn av belastning i apparatene) kan sikkert også påvirke støymessig.

Ser derfor ikke bort fra at det kan lønne seg å bytte til skjermet eller tvinnet strømkabel, men ser ingen grunn til at en slik kabel skal koste flere tusen kroner. Det blir for meg meningsløst.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Jeg er ferdig med alle kabeltråder, på utenlandske forum er det morsomt å diskutere, her er det fåfengt. har masse linker etc. men det er sløsing med tid da motstanderne alltid vil søke etter feil ved kildene etc. etc.
    Takk for meg!
    Det er fint de er mer ukritiske i utlandet da. Da blir det lettere for deg å komme med påstander som ingen argumenterer i mot.

Jeg har påstått er at det er ytterst få ABX blindtester som støtter dine påstander, og du har ikke klart å hoste opp linker til noen. Skulle det dukke opp noen slike linker ville jeg satt pris på om du postet dem på avforum slik at vi kunne fortsette debatten på et sakelig grunnlag.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis de ligger nær og parallelt med støyfølsomme signalkabler eller høyttalerkabler, så kan de påvirke disse med 50Hz støyfelter. Dette er i så fall svært godt hørbart. Andre variasjoner som følge av at strømmen som går i kabelen varierer (på grunn av belastning i apparatene) kan sikkert også påvirke støymessig.

Ser derfor ikke bort fra at det kan lønne seg å bytte til skjermet eller tvinnet strømkabel, men ser ingen grunn til at en slik kabel skal koste flere tusen kroner. Det blir for meg meningsløst.
    Jeg ville heller prøve å unngå å legge strømkabler og signalkabler for tett oppi hverandre. Skulle det være 50hz brumming noe sted kan det også være et poeng å se nærmere etter jordingsproblemer.

Spoler er kjent for å støye mye mere enn ledninger, så hvis det hadde vært noe stort poeng å legge evt. støykilder langt unna signalkabler og annet ville de fleste receivere vært levert med eksternt power supply.

Skulle jeg likevel investert i en ny nettkabel er jeg enig med deg om at den ikke behøver å koste stort.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig burde forbrukerrådet vært på banene. De er jo snar å bøtelegge folk som selger slankemiddler og andre preparater hvor det hevdes forskjellige virkninger uten at det kan dokumenteres.

Og det er greit at man kanskje i utlandske forum slipper unna med å dokumentere forskjellige ting, men vi nordmenn er vel generellt mer skeptiske og når man sitter hele tiden å hevder at man har linker som beviser ditt og datt, men aldri poster disse så syns jeg det blir rimelig latterlig.

Jorden er forresten flat. Jeg har mange linker som beviser dette, men jeg gidder ikke diskutere dette med dere da dere absolutt skal sitte å bringe inn fysiske lover og annet teknisk visvass. Jeg vet sannheten. Takk for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Duelund

Vanligvis stoler jeg kun på ørene mine, noe annet synes jeg er ganske meningsløst i denne hobbyen.

Noen ganger dukker det opp personer innen faget jeg føler jeg kan stole på uten å lytte. En av disse skrev faktisk innlegg på flere av hififorumene før han dessverre døde.

Duelund viet hele sitt kloke hode, kropp og sjel til hifilyd. Kun for å finne ut hvorfor og hvordan.

Av alle hans produkter og filosofier som tydeligvis er veldig effektive å gode, så er det nettkabelen hans det produktet som blir anbefalt først.

Dvs at hvis du skal prøve ut et produkt av Duelunds univers for å bli overbevist, så bør en prøve nettkabelen hans. Har dessverre ikke prøvd disse selv, men jeg stoler på hans ord. Når jeg får somlet meg til det skal jeg bestille netkablene hans til alle komponentene mine.

Dette burde fortelle alle at det ER forskjell på nettkabler.

For de generelle kabeltvilerene, så vil jeg ønske dere LYKKE TIL!!

Lurer litt på hvorfor dere i det hele tatt driver med denne hobbyen, men jeg håper det er på grunn av musikken.

Har dere kabeltvilere forresten lest "Alkymisten"?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig historie!

Da regner jeg med at denne debatten er død med slike sterke argumenter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duelunds teorier og produkter lever videre, selv om mannen har gått bort. Å gå inn på en ren Duelund-diskusjon blir feil, men det er klart at ting som fjerning av plast, surring av kabler i ull og dypping i linolje var svært omdiskutert mens han levde, og at han er gått bort endrer ikke på det. Argumentene hans blir hverken bedre eller dårligere av at han har gått bort.

Når det gjelder nettkabler, hørte jeg aldri om at slike ble lagt ut for salg. Mulig de kanskje ikke ble godkjent av kontrollmyndighetene for tilkobling til strømnettet? Ser det forhandles et nettfilter, men det er jo noe helt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig

Enig at vi ikke skal ha en Duelund diskusjon her- Det er kun som argument for at det finnes forbedringspotensialet i nettkabler overhodet.

Hva som skjedde med nettkablene etter at Duelundaudio overtok vet jeg ikke.

Informasjonskilden min er personlig mail fra sjefen sjøl.

Produsent rep.
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    Enig at vi ikke skal ha en Duelund diskusjon her- Det er kun som argument for at det finnes forbedringspotensialet i nettkabler overhodet.

Hva som skjedde med nettkablene etter at Duelundaudio overtok vet jeg ikke.

Informasjonskilden min er personlig mail fra sjefen sjøl.
    Tillader mig at svare:

Et netkabel kan ikke godkendes, hvis det er singlecore, hvilket en fladvalset sølvleder naturligvis er.

Derfor vil vi som ansvarlig virksomhed naturligvis ikke sælge det. Meget som vi gerne ville.

En del køber løskabel af os. Nogle fremstiller sandsynligvis deres egne netkabler. Dette sker så på eget ansvar.

Håber dette svar var fyldestgørende.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •