Bytt av nettkabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du skriver att du blir helstressa når du sitter der....da er det jo ikke lett å avgjøre hva som er bra og dårlig tror jeg. for mange sanse inntrykk etter hverandre vil jo gjøre problemene større.

Det er vel som å smake på vin...jeg tror jeg skulle klart å smake på to vin og vurdert en forskjell på smak og avgjort hvem som jeg liker best, men hatt 10 viner jeg skulle rangere hadde vært for vanskelig.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at med vin så er det relativt lett å kjenne forskjell gitt at man er familiær med "smakshjulet" en innrettning som deler opp vinens karakteristikker i forskjellige grupper og undergrupper. Men det er alikevel ganske individuelt hvilke karakteristikker man gir en vin, alt avhengig av hvor stort vokabular man har innen dette feltet.
    Når det gjelder kabel tester blir jeg ofte irritert fordi mine medtestere ofte prøver å bombardere meg med argumenter som: xxx kabel gir da utrolig mye strammere bass eller yyy kabel er jo utrolig mye mere oppløst osv.
    Forskjellen på kabeltesting og vinsmaking er at på en vinsmaking (som ofte kan innholde 10-30 viner) har men visse grunnregler å gå utifra som f.eks Drue(r) land og produksjonsteknikk. Men ved kabeltester slenger folk ut "faguttrykk" som er subjektive og ikke kan forklares på en konkret og vitenskapelig måte. Alt av inntrykk formes kun i lytterens ører og hode, det er ingen rettesnor eller fasit å forholde seg til. Jeg sier ikke at alle kabler er like, men jeg tror merke, utseende og ikke minst pris spiller en vesentlig rolle i totalvurderingen. Så når Knut vadseth sier at strømkabler til 5K er et røverkjøp tar jeg det med et lastebillass med salt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant det du skriver...er det mulighet å flytte de siste 3 innleggene til den nye tråden så kan vi forsette der?

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kablel test

Hei..

Jeg tenkte att siden av forum er ett så stort forum og samlings sted så kunne vi jo ha avliva tvilen ang høytaler kabler og signal kabler..foreslår en skikkelig test av det meste av kabler på ett og samme annlegg..for skal vi få svar på denne uendelige diskusjonen og myten om hva som er best, en vanelig strømkabel eller en påkostet hifi kabel, hva mener dere folkens?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Jeg er 100% sikker på at jeg skulle klart å finne en slange som du hadde likt veldig dårlig å måtte bruke til å fylle bensin med. (tenk sugerør) Men det beviser vel ikke annet enn at det er en svakhet i sammenligningen.

Jeg er ikke ute etter å starte noen ny kabelkrig, men trenger man virkelig en vitenskapelig gjennomført blindtest for å vite om man hører forskjell på et par kabler eller ikke? :?
    Det ER utført vitenskaplige tester som tyder på at MERKET på høyttaleren i enkelte tilfeller betyr mer enn den faktiske lyden i uvitenskaplige tester.

Litt mere presist så vil et samlet panel av entusiaster være så farget av forventning til hva de skal høre ut fra visuelle intrykk og innlært kultur, at det øyeblikkelig invaliderer testen!

Altså trenger men dobbelt-blinde tester for å kunne si noe som helst annet enn synsing om produkter. Nå kan man alltids være fornøyd med synsing, jeg kan f.eks ikke si sikkert at jeg hadde merket forskjell på en BMW 540 og en BMW M5 om alle designdetaljer ble byttet og jeg satt bak rattet...

Det blir mye referert til hvor utrolig enkelt det er å høre forskjell på produkt A og produkt B, at en blindtest er bare en formalitet. Realiteten er at det er overraskende vanskelig å konsistent høre forskjeller. Ofte må man opp i store lyttepaneler for å oppnå statistiks signifikans selv på produkter som "de lærde" mener låter forskjellig. Avhengig av definisjonen av "lærd" vil jeg vel si at de fleste som har regnet på kabler og har hatt fysikk/elektromagnetisme avfeier kabeldebatten som sprøyt. En skikkelig vitenskaplig lyttetest som sa noe annet ville selvsagt skapt furore i vitenskapen og latterliggjort de tidligere nevnte "lærde", men en god slik test har hittil uteblitt...

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg lurer på når først debatten er oppe igjen.

Skal en ved en eventuell blindtest av f.eks høytalerkabel kunne fortelle hvilke kabel det er eller bare si om det er en forskjell?

Når jeg tester utstyr har det jo ikke noe poeng å kunne kjenne igjen merket en bruker, men å finne det som matcher best og jeg synes låter slik mitt lyd ideal er utifra mine referanser.
    Siden mennesker oppfatter lyd så veldig forskjellig er jo sjansen for at det også finnes like mange meninger om lyden som det finnes mennesker ganske stor.

Ved en blindtest vil de som kjenner annlegget ha klare fordeler. De vet jo hvordan det spiller til vanlig og vil kunne oppfatte endringer i lydbildet som andre kanskje kan ha vanskelig for å oppfatte. Litt av grunnen for å oppgradere sitt eget annlegg er jo som oftest for å få et bedre resultat.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En såkalt ABX-test går ut på følgende:

Du skal lytte så mye du vil til kabel A og kabel B. Du vet hvilke kabler som testes, men ikke hvilken som er A eller hvilken som er B. Du kan når som helst be om å få høre kabel X som er enten A eller B og som er bestemt på forhånd.

Du kan notere så mye du vil om kablene A, B og X. Hvis du så klarer å identifisere A eller B som X har du identifisert kablene.

Hvis så et visst utvalg mennesker gjør samme test så vil statistikk vise om det er mulig å skille de fra hverandre eller ikke.

Burde ikke være noe problem å la testpersonene bruke sine egne anlegg til testen hvis de mener dette hjelper.

EDIT: Synd at ikke kabelprodusenter utfører slike tester. Kunne jo vært et flott markedsføringsargument. Er det i det hele tatt noen som kjenner slike tester?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en relativt godt gjennomført ABX-test av strømkabler.
    Kort fortalt, han som skriver artikkelen, og arrangerte testen, er en svært overbevist tweaker, og hellig overbevist om at det er, og at han kan høre, forskjell på kabler, inkludert strømkabler.
    Kort sagt, totalt hadde panelet 49% rett, som er tilnærmet 50/50-gjetning.

Et annet poeng er jo at om det er noen reell forskjell på strømkabler vil den være ganske meningsløs uten en eller annen form for strømgjenoppbygger (PS Audio, batteridrift, UPS) å mate den med. Kvaliteten på strøm inn i sikringsskapet er i de fleste land (ikke minst i Norge) er ikke noe å skryte av, og å tro at en bit wire skulle kunne gjøre ut-'signalet' bedre enn det som kommer inn er det vel ingen(?) som gjør.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En såkalt ABX-test går ut på følgende:

Du skal lytte så mye du vil til kabel A og kabel B. Du vet hvilke kabler som testes, men ikke hvilken som er A eller hvilken som er B. Du kan når som helst be om å få høre kabel X som er enten A eller B og som er bestemt på forhånd.

Du kan notere så mye du vil om kablene A, B og X. Hvis du så klarer å identifisere A eller B som X har du identifisert kablene.

Hvis så et visst utvalg mennesker gjør samme test så vil statistikk vise om det er mulig å skille de fra hverandre eller ikke.

Burde ikke være noe problem å la testpersonene bruke sine egne anlegg til testen hvis de mener dette hjelper.

EDIT: Synd at ikke kabelprodusenter utfører slike tester. Kunne jo vært et flott markedsføringsargument. Er det i det hele tatt noen som kjenner slike tester?
    Men hva er vitsen å kjenne igjen en kabel, er ikke poenget å finne den som låter best?
    I en ABX-test vil en jo da være mere opptatt av å prøve å kjenne igjen kabelen, istedet for å høre etter hvem som har de detaljene en liker og den som funker og matcher annlegget best.

Kan hende jeg har misforstått poenget ved testen, men slik jeg ser det legges da fokus på feil sted/ting.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Men hva er vitsen å kjenne igjen en kabel, er ikke poenget å finne den som låter best?
    I en ABX-test vil en jo da være mere opptatt av å prøve å kjenne igjen kabelen, istedet for å høre etter hvem som har de detaljene en liker og den som funker og matcher annlegget best.

Kan hende jeg har misforstått poenget ved testen, men slik jeg ser det legges da fokus på feil sted/ting.
    Hvis du mener en kabel høres bedre ut enn en annen er du vel i mål med testen?

Hvis du påstår at A høres best ut og at X=A, og det så viser seg at X=B har du jo driti på draget.

Klarer en ikke kan skille 2 kabler fra hverandre er det ikke noe poeng å finne ut hvilken som låter best?

Du er en hard mann å overbevise Tralltrall!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg lurer på: Hvorfor er det så få i HiFi-verdenen som tør å si "Jeg hørte ikke forskjell". Eller "det låt temmelig likt" ? Jeg overraskes stadig over hva enkelte hevder å være i stand til å høre og listen av suspekt tilbehør å få kjøpt er blitt temmelig lang.

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor all elementær fysikk og siganlbehandlingsteori plutselig ikke gjelder når man skal transportere strøm fra stikkontakten til et apparat, koble sammen to komponenter eller beskrive hva som skjer i kabelen mellom en forsterker og en høyttaler. Om noen har lyst til å bruke mye penger på ymse former for tilbehør, så må de gjerne gjøre det for min del, men hvorfor er det _ingen_ som sier: "Jeg kjøpte det fordi jeg hadde lyst, og så ser det ganske tøft ut"

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg undrer meg mer over i slike sammenhenger er hvordan folk kan rose det ene etter det andre produktet opp i skyene: Stort trerrsnitt, detaljert i diskant/dyp bass osv. og samtidig ikke vite (eller gidde å sjekke) hva slags kapasitet som ligger i de interne kablinger? Det være seg for høyttalere eller forsterkere - eller annet tilknyttet utstyr for den saks skyld...

Hva hjelper det med megadyre høykvalitetskabler dersom den interne kablingen er crap, hvilket den ofte er?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at 2 rett dimensjonerte kabler høres tilnærmet like ut. Jeg tror også at det er noe vrøvl at noen kan høre forskjell på 2 rett dimensjonerte nettkabler.

Jeg "krangler" mye med de som tror noe annet, og den eneste måten å finne ut av det på er å blindteste.

Synes det er suspekt at ingen forlanger dokumentasjon fra produsent/forhandler. Særlig når enkelte av forklaringene de kommer med avsløres av grunnskolefysikk. Andre forklaringer er på nivåer jeg, og mange med meg, ikke henger med på. Da hadde blindtester vært grei argumentasjon.

Motstandere av blindtester har noe å skjule!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en stor fest i helgen og det kom en del folk som jeg aldri hadde møtt og blant annet en hjemmekinofreak (kanskje medlem her). Han ble veldig interessert i anlegget og et av spørsmålene var hva jeg syns forskjellene var mellom mine dyre høyttalerkabler og vanlige kabler. Han ble rimelig skuffet når jeg sa det var bare for "show off" og det hadde ingen betydning for lyden. For han hadde selv blitt prakket på masse dyre kabler i butikk for at trodde det ble bedre.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener en kabel høres bedre ut enn en annen er du vel i mål med testen?

Hvis du påstår at A høres best ut og at X=A, og det så viser seg at X=B har du jo driti på draget.

Klarer en ikke kan skille 2 kabler fra hverandre er det ikke noe poeng å finne ut hvilken som låter best?

Du er en hard mann å overbevise Tralltrall!
    Jeg er med på den altså, jeg skjønner jo absolutt poenget. Og jeg er ikke vanskelig å overbevise, men å dele egne erfaringer med andre er jo det som gjør at det finnes forumer som AV-forum. Jeg tror bare ikke en blindtest vil gi et fasitsvar og ett helt riktig svar alltid, ihvertfall slik jeg oppfatter lyd. Det er så mye som spiller inn. Oppfattelsen av lyd varierer jo så lett.
    F.eks kan jeg en dag synes det låter helt konge av anlegget mitt, alt er slik jeg vil ha det, og neste dag kan det låte annerledes. Om da ikke strømmen gjør forskjellen!!!(neppe) er det da ørene,humør og dagsformen osv som avgjør.(enige i det?)

Får å finne en god kabel eller f.eks forsterker for den slags skyld tror jeg det er lurere å teste de over lengre tid. Og høre dens kvaliteter. Hva som er bra kabler varierer jo, men hjemme hos meg gir ihvertfall forskjellige kabler forskjellige resultater, noen mere enn andre. På noen kabler kan en føle det er noe som mangler uten å kunne si hva det egentlig er. Men det er ikke sagt at den dyreste kabelen er best, og heller ikke sagt at den billigeste er dårlig.

Om en skal velge kabler til et BRA Hifi oppsett tror jeg ikke løsningen er å velge kabel uti fra en blindtest med raske bytter.

Jeg tror ikke det å velge feil kabel som X i en blindtest betyr at en har driti seg ut.(er jo referert til pære og eple testen tidligere, vil vel ikke si at noen der dreit seg ut)
    Har du noen gang vært med musikere som skal teste instrumenter de skal kjøpe? Om ikke burde du få til det. Da vil en veldig fort oppdage hvor vanskelig det å skille lyd er, og ikke minst hvor lett en faktisk blir sliten av å høre på lyd i korte sekvenser og danne seg meninger om det, men ved å kunne ha samspill med personen på et musikkstykke eller to vil ofte problemene være løst. Om en sammenligner dette med en blindtest skjønner en jo hvor vanskelig det vil være etterhvert som sanseinntrykkene øker.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en 240volt el.nettkabel kan høres forskjellig ut i HIFI sammenheng, burde den kunne påvirke bildekvalitet i hjemmekino sammenheng også, eller ??

Ser forøvrig godt forskjell med forskjellige skygger og reflekser i bildet osv med forskjellige kvaliteter av bildesignal kabler og som det blir litt lengde på disse, men har ennå til gode å teste og se forskjellige el.nettkabler, bortsett fra jording og eventuelle jordings sløyfer som eventuellt kan påvirke noe.

Ser en viss forskjell på audio siden med at mange kraftige Hifi Effekt-forsterkere jobber veldig tett med el.nettet, det er jo bare å sjekke med f.eks et analogt wattmeter og sjekke å se nåla spille i takt med bassen når man drar på litt. Ut i fra slike betrakninger vil jeg nesten tro at f.els spenningsfallet over tråden i de gammle porselens sikkringene, vil utgjøre en større potensiell påvirkning enn strømkabelen mellom støpselet i veggen og effektforsterker Trafoen.

Har derfor mer tro på å legge inn en sterkere kurs/kurser inn til hifi anlegget, så tverrsnittet på el.kablene blir mer fordelaktig og det totale spenningsfallet fra strømintaket inn til huset blir litt mindre osv, enn å fleske til med en spesiellt dyr kabel de siste 2-3 meterene. Skikkelig dimmensjonert Overspennings vern , nettstøy filter, skilletrafo, jordet kurs eller en egnet UPS, er ting jeg ville prioritert før man tyr til el.kabler som koster skjorta, eller tar opp kronasje for hvor nytteverdien (om noen) pr krone vil utgjøre en større lydmessig gevinst.

Ellers når det gjelder signal og høytaler kabler osv, er etter min mening slike debatter ofte lite frukbare, fordi man sammenligner forskejllige kabler, utstyrs oppsett, musikk smak, lytterom hørsel osv, så det blir så mange kjennte og ukjennte parametere i disse regnestykkene, at man aldri vil kunne komme frem til noe riktig svar alikevel.

Ser ikke bort i fra at matching av utstyr og kabler kan gjøre et godt anlegg bedre, men samme anlegg kan låte dårlig med en annen person sine lytte preferangser hørsel og rom oppsett osv.

Likte godt eple tweaket tidligere i tråden (hvor lenge skal forresten eplet ligge før man skifter det ut, vil en banan bedre diskanten mer enn et eple hvis man bruker båndiskant .. osv ?? Ellers så er benslin slange tweak, forøvrig ikke noe nytt fenomen i bilsammenheng det er blitt gjort med både magneter spoler osv (kan ikke huske hva det het, men en klasse kamerat fra ingeniør studiet sverget til noe sånnt på 90 tallet...), selv om jeg tror det er i samme gate som dyre hifi-el.kabler. Rent luft og oljefilter, et godt vedlikeholdt tennings og innsprøytnings system i osv betyr så mye mer for motor ytelse og bensin forbruk osv etter min mening. Riktig oktantall og velge riktig pumpe ut i fra motorteknologien med Diesel og Bensin osv , er vinnere når det gjelder slange valget på besnsinstasjonen og tror at fellers for de fleste tweak er den psykologiske effekten det måtte ha.

Bensinslange tweaket fikk riktignok ned drivstoff forbruket noe, i følge målinger klassekameraten foretok osv, men mistenker at høyrefoten til testeren hadde mest med den forskjellen å gjøre. "Ja men kona har brukt bilen og visste ikke noe om det" osv er jo typiske blindtest komentarer i slike sammenhenger.

Sikkert greit nok det , men det er normalt å ha et variabelt bensin forbruk pr kjørte km, og i de tilfellene man har en redukjon , blir det tilskrevet tweaket, når man har en økning, komme bortforklaringer og unskuldninger som " det var det fordi det var motvind mange mopedister som måtte forbikjøres litt treg hånbremse wire, rust på bremseskivene, kjørte med vinduene oppe, lite luft i et dekk, vegarbeid" osv...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekabler er en helt annen diskusjon, så vidt jeg har skjønt så går da signalet i et frekvensområde der signalbehandlingsteori begynner å gjøre seg gjeldende, men dette er det nok mange som vet mer enn meg om.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Bildekabler er en helt annen diskusjon, så vidt jeg har skjønt så går da signalet i et frekvensområde der signalbehandlingsteori begynner å gjøre seg gjeldende
    Og selv om det kan være flere faktorer inne i bildet når frekvensene øker, er det svært lite tåkeprat når det kommer til bilde. En selger slipper neppe unna med en uttalelse som at "denne kabelen gir et mye strammere bilde i det mellomrøde". :-/
    Innen video ser det ut til at evt uregelmessigheter lar seg forklare ad tekniske veier.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gjør det ikke ganske enkelt fordi det ikke finnes noen hørbare forskjeller.

Istede får vi annonser med fantastiske påstander uten forankring i virkeligheten og en hale annonsebetalte skribenter som "hører" forskjell i åpne "tester".

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Bildekabler er en helt annen diskusjon, så vidt jeg har skjønt så går da signalet i et frekvensområde der signalbehandlingsteori begynner å gjøre seg gjeldende, men dette er det nok mange som vet mer enn meg om.
    Bilde signal kabler er selfølgelig en annen diskusjon pga en mye høyere arbeidsfrekvens og man har tre farge ledere som må skjermes seg i mellom osv, men jeg synes at det illustrerer godt med at man tydligere ser bildepåvirkninger pga forskjellige kabel konstruksjoner, kvaliteten på skjerminger osv, og derfor børr kunne forvente at et komplisert musikk signal, også lar seg påvirke noe, hifikomponentene i mellom.

Mange av de transistorene og komponentene man ellers benytter i hifisammenheng, kan vel opperer mye høyere opp i frekvens enn et det direkte hørbare frekvens området, så selv om man ikke ønsker at komponentene går i selvsving osv, så lar de seg muligens også påvirke av hvordan kablingen oppfører seg opp i frekvens.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •