Bytt av nettkabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er denne type tråder som gjør livet morsomt. Tørker tårer og koser meg

Kom foresten ved en tilfeldighet til å legge fra meg et eple på den ene høytaleren min og vet dere hva, lyden ble utrolig mye bedre. Så følg med, snart kommer min nye oppfinnelse i en butikk i nærheten av der du bor. Løp å kjøp "HIFI eplet", intro prisen blir kjempe gunstig kun kr 2.400,- pr stk

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att jeg ikke har tenkt på det med eplet før, har prøvd med apelsin, men da ble det for mye bass........
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo uhorvelig mange som lurer på dette med høyttalerkabler på forumet. Skal vi ta denne debatten hver gang?

Eller kan jeg feks "hjelpe" dem med: "Uten fnugg av bevis er mange overbevist om at kabler har noe å si for lyden. Hvis du ikke er overbevist så finn ut av det selv!" ???

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er jo uhorvelig mange som lurer på dette med høyttalerkabler på forumet. Skal vi ta denne debatten hver gang?

Eller kan jeg feks "hjelpe" dem med: "Uten fnugg av bevis er mange overbevist om at kabler har noe å si for lyden. Hvis du ikke er overbevist så finn ut av det selv!" ???
    Joda.. Kabler farger lyden de ,men spørsmålet er om man har så godt utstyr så man hører det.. Ang nettkabler så har iallefall ikke jeg hørt forskjell ifra de forskellige typene ,men det er jo alltid morsomt å ha dyre kabler.. Men jeg legger heller pengene på et knall lerret hvis jeg har litt for mye penger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri helt skjønt hvordan en kabel kan farge lyden. Er det noen vennlige sjeler her som kan forklare meg hvordan dette fenomenet kan oppstå nærmere?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri helt skjønt hvordan en kabel kan farge lyden. Er det noen vennlige sjeler her som kan forklare meg hvordan dette fenomenet kan oppstå nærmere?
    mener du strømkabel da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler, høyttalerkabler. Kabler generelt. Hvorfor fjerner/øker kabelen lyden i visse frekvensområder bare? For meg høres dette svært ulogisk ut.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først si at jeg ikke synes svært dyre kabler har noe for seg, men noen minstekrav kan man sette til kabler. Kabler er dessverre ikke bare resistive, men har både impedans, induktans og kapasitans i tillegg. Det betyr at de fungerer som filtre og som antenner. Kravene blir tøffere etterhvert som frekvensen blir høyere, derfor er kabelkvaliteten mye viktigere ved f.eks. overføring av analog video enn ved signalkabler til subwooferen, for eksempel. Digitale signaler er generelt mer ufølsomme for kabelintroduserte effekter.

Imidlertid er de fleste kabler som er over minstekravet konstruert slik at disse effektene ikke har målbar effekt i frekvensområdet det gjelder.

Andre faktorer som kan påvirkes av kabling er støy som følge av elektromagnetiske felter, støy som følge av jordsløyfer etc.

Poenget med debatten er at noen påstår at det hørbare ikke alltid er målbart, eller at det måles på feil måte. Det gjelder å bruke sunn fornuft og respektere hverandres syn på dette.

En annen sak er at utstyr må matches. Det er godt mulig at en kabel som høres helt fin ut på et billig anlegg høres dårlig ut på et dyrt og avslørende anlegg. I highend-verdenen er det mye som påstås å påvirke lyden, og kabelvalget er IKKE det mest eksotiske.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noene mener at kabler er tull, der strøm erstrøm og ikke noe mer, noen mener at dem er fantastiske, og de sakper en fenomenal lydforbedring.
    trådstarter blir vel sikkert bare mer og mer forvirret av dette :?
    men en ting er vel sikkert slik som mange har sagt, prøv selv hører du ikke forsjell, så jaja, det var de pengene.
    jeg tror strømkabler slik som alt annet kan ha påvirkning av lyden, selv om jeg ikke har fått noen sjikkelige WOW!!! opplevelser enda, bruker selv noen rimelige fra electrocompaniet, forandring ble det men det er vanskelig å sett fingeren på hva som ble forandrett.
    Tror kansje at i rimelig annlegg har strømkabler av veldig god kvalitet med høy pris ikke så mye å gjøre, da det sikkert er andre plasser man kunne lagt pengene som hadde jitt bedre oppgradering, men når man skal prøve å gjøre det beste ut av annlegget er det en hel masse som spiller inn på lyden bla strømkabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg forskjellen på en feil og en riktig strømkabel! Pleeeeeaaaaase!!! Jeg dør etter å høre det!!! :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan noen fortelle meg forskjellen på en feil og en riktig strømkabel! Pleeeeeaaaaase!!! Jeg dør etter å høre det!!! :roll:
    Seek and though shall find (all the answers you need to reevaluate your prejudiced opinions)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seek and though shall find (all the answers you need to reevaluate your prejudiced opinions)

Bra poeng Viking

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan kanskje Viking i all sin viten poste en tre-fire lenker til sider som forklarer dette grundigere da. Et søk på google gir nemlig kun treff på svært useriøse sider, hvor det for det meste er snakk om synsing, bruk av "faguttrykk" uten å forklare dem og ellers svært spekulative påstander. Viking har helt sikkert lenker til bedre sider, hvor alle påstander er testet empirisk etter vitenskapelige metoder og "hørbare forskjeller" ikke bare er vage uttrykk og minner om en fjern tid.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bør bytte/lage ny tråd kanskje om vi skal diskutere dette mer. Mange av innleggene dreier seg jo om kabler generelt, i denne tråden var det tilfeldig at det står strømkabler på overskriften, forrige uke var det høytalerkabler. De samme innleggene kommer hver gang!!!!

Om vi skal forsette kan vi kalle tråden "er det forskjeller på kabler"
    Det er jo det vi hele tiden diskuterer. Det har aldri vært snakk om hva som er bra og dårlig, dyrt eller billig - men om det høres forskjell.

Det har sikkert vært diskutert mange ganger før jeg ble medlem her også, så finnes sikkert masse linker. Men vi kunne jo laget en ny. Bra å starte med blanke ark.

Jeg synes det blir litt teit at hver gang det kommer spm fra en bruker om kabler så blir det en voldsom diksusjon om temaet kabler som antagelig hjelper han/hun som hadde spm fra starten av veldig lite.

Derfor hadde en egen tråd på dette vært bra. Så kan vi more oss og diskutere til vi blir blå i trynet om det er hørbare forskjeller på en kabel kontra en annen kabel.

Om noen vil starte den nye tråden så er jo det trivlig, ellers er det vel bare å vente til neste bruker som er så uheldig å komme med et kabel spm, så ruller det jo i gang av seg selv. Med nøyaktig de samme linkene til hvordan i følge fysiske lover signaler går gjennom kabler og de samme svarene på de som har erfart at kabler kan variere lydbildet.

Mens jeg venter på et nytt Tema...... nyter jeg musikken som strømmer inn i mine ører fra høytalerene, gjennom kabler og elektronikk. Og tenker hvor heldig jeg er som faktisk har innsett at en kan høre forskjell på en lampeledning og en høytalerkabel, og ikke må basere hele livet mitt på vitenskapelige tester.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Fenomenet oppstår pga av svingninger i pengebeholdningen til eieren av stereoanlegget. Når pengeboken tømmes og pengebeholdningen svinger ned pga av kjøp av dyr kabel, så svinger lysten til å finne på forskjeller på kablene opp.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco skrev:

Fenomenet oppstår pga av svingninger i pengebeholdningen til eieren av stereoanlegget. Når pengeboken tømmes og pengebeholdningen svinger ned pga av kjøp av dyr kabel, så svinger lysten til å finne på forskjeller på kablene opp.
    Om du leser hva som diskuteres er det ikke om en dyr kabel er bedre enn en billig, men om kabler har hørbare forskjeller.
    Dette uavhengig av pris. Da spiller det ingen rolle om lommeboka er tykk eller tynn.
    Att pris ikke er det som diskuteres her har vært poengtert utallige ganger i de siste ukers innlegg i kabel diskusjonen.

Du kan senest lese det i 2. avsnitt i mitt innlegg over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det vil komme slike diskusjoner hver gang denne typen spørsmål dukker opp så lenge det ikke finnes noen felles mening. De første i denne tråden svarte vel at det ikke eksisterer noen signifikant hørbar forskjell mellom ulike nettkabler og så ballet det vel på seg etterhvert..

Dersom en ikke kan basere hørbare forskjeller på empirisk vitenskap, hva skal en basere den på da? Hva er fasiten på en signifikant forskjell? Antakeligvis vil du oppnå større eller mindre forvrengninger i lydbildet ditt ved å flytte hodet en mm til venstre eller høyre enn du vil oppnå ved å bytte en nettkabel. Så hva er da vitsen?

Jeg har ikke peiling på elektronikk, vet bare hvordan jeg skrur komponentene av og på. Alle faguttrykkene som vanligvis benyttes i slike diskusjoner preller derfor ganske lett av. Det slår meg likevel at enten benyttes slike ord for at personen som kommer med de ønsker å gi uttrykk for en større kunnskap i området eller så benyttes ordene for å dekke over hva saken egentlig dreier seg om. Bemerker at dette stort sett dreier seg om nettsider med såkalte "bevis" for ditt og datt og ikke denne diskusjonen generelt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig att denne tråden ballet på seg, defor følte jeg vel det var lurt å flytte den. Ble ikke snakk om bare strømkabler lenger. Men en mer generel kabel diskusjon.

Har lest gjennom innleggene og hadde jeg vært Shercko som først spurte hadde jeg vel ikke blitt så veldig mye smartere på hva jeg skulle gjort.

Har moderator mulighet å flytte de siste 20 innlegg over til en ny tråd og kalle den noe annet, f.eks - forskjeller på kabeler?, så kan vi jo forsette der.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det bør lages en egen tråd om dette. Den bør i grunnen være prioritert slik at den ikke forsvinner og debatten kommer igjen og igjen.

I den grad jeg har bidratt til å lage ordskifte i denne tråden (til dels mye faktisk) vil jeg gjerne unnskylde til trådstarter.

Svaret på spørsmålet ditt bør være at det er mange som strides om dette.

Jeg vil ikke gå inn på hvor lærde de som strides er.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en i familien som er en utpreget twaker, han har et greit anlegg med noen klipsch høytalere og en ok rørforsterker. Totalprisen på anlegget er kanskje 50.000-60.000. Men han har rør og kabler for sikkert like mye penger. Han er hellig overbevist om effekten av sølvkabler som er frosset ned til det absolutte nullpunkt, med rodium plugger osv...
    Så hver gang jeg er på besøk må jeg høre på 100 forskjellige rør, et dusin forskjellige signalkabler og 10-15 forskjellige nettkabler og ikke minst, han bytter ut den interne kablingen i høytalerene minst 5 ganger i løpet av en lyttesession! ( loddebolten er alltid på :lol: )
    Resultatet er alltid det samme, jeg blir helstressa etter all den kabel byttingen og spørsmål som : er bassen tightere nå? synes du ikke diskanten ble klarere nå? osv...
    Svaret mitt er alltid det samme; sorry jeg hører ikke forskjell, selg alle kablene du har og kjøp deg bedre utstyr!
    Dette med kabler er litt småsnobbete med alle disse fancy uttrykkene osv. Da jeg i mange år har jobbet som servitør og bartender kjenner jeg igjen mye av snobberiet som f.eks vin entusiaster omgir seg med. Fokuset blir ikke lenger på å nyte et godt glass burgunder, men å dessikere vinen. Uttrykkene flyr veggimellom, terroir, jordsmonn, helling, varme, kulde, stålfat/eikefat osv.
    Det hadde vært kult å fått med de fremtredne Norske hi-fi journalistene på en vitenskapelig kabel blindtest. Noe sier meg at de hadde takket nei :wink:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •