Høyttalerkabler fra Clas Ohlson

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler fra Clas Ohlson

Er det noen som har noen erfaring med høyttalerkablene fra Clas Ohlson?

Kablene er jo veldig billige, f eks 10 m 4 mm2 til kr 144. Jeg antar derfor at man ikke får all verdens lyd gjennom dem, men man kan jo aldri vite. Skulle gjerne hørt fra noen som vet noe om kvaliteten på disse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert greie de, men med u-terminerte kabler kan du få det problem med tiden at kobberet korroderer. Ikke så farlig dog, bare å kutte av etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Eventuelle problemer med korrosjon er som du sier enkelt å løse.

Det jeg lurer på er hvordan lyden blir med disse kablene. Jeg kan ikke så mye om kabler, men setter pris på god lyd. Trenger ganske mange meter, så jeg prøver å finne noe som ikke er alt for dyrt. Gutta som jobber i hifi-butikken min påstår (selvfølgelig) at alt under 50 kr/m stinker og at kablene fra Clas Ohlson er ubrukelige. Vet ikke helt om jeg skal stole på det. Skulle gjerne hørt fra noen som vet hvordan disse kablene låter sammenlignet med litt dyrere greier.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt forskjeller mellom clas ohlson sine 4 mm2 kabler og andre dyrere 4 mm2 kabler er etter min mening nyanse forskjeller om det er noen forskjeller der... Men selvfølgelig, om noen hører forskjell så velger de det de mener er best :wink:

Hva de på hifi-centeret sier om kabler tar jeg med en solid klype salt da de nok har ganske bra fortjeneste på de kablene de selger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli fristende å gå for CO-kablene. Noen synspunkter på hvilken tykkelse jeg i så fall burde velge? Høyttalerne mine er ikke så voldsomt kraftige, så jeg vil vel tro at 4mm2 holder i lange baner. Eller har det noe for seg å gå opp til 6 mm2?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sikkert greie de, men med u-terminerte kabler kan du få det problem med tiden at kobberet korroderer. Ikke så farlig dog, bare å kutte av etterhvert.

Hva mener du når du sier korroderer? Hva skjer?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrosjon er vel nedbrytning... Som rust er.

Kobber er utsatt for oksidering og det er vel det som er største problemet.
    Et belegg vil legge seg på kobberet etterhvert. En løsnng er vel å lodde endene, men da vil det vel bli vanskelig å få en stram tilkobling.

Terminering vil vel løse dette problemet, men jeg har ikke inntrykk av at mange opplever oksidering som et problem til slikt bruk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med kontakt med luften vil kobberen "ruste" med tiden, men det er jo noe der tar ganske lang tid så ikke tenk for mye på det egentlig...., det er også umulig å vite på forhånd, kommer an på kvaliteten på kobberen jo.
    Kjøbte noen Monster kabler for 10 år siden og de er ganske så mørkebrune i endrene så de ryker ut.
    Normalt er 2,5 kvadrat nok, men 4 kvadrat er å foretrekke om du har lengere kabler, ca. 8-10 meter kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke noen kan gi meg et godt argument for å betale 10 ganger så mye for kablene til hifi-sjappa, tror jeg at jeg satser på 4 mm2 fra Clas Ohlson.

Når det gjelder korrosjon, er følgende beskrivelse hentet fra caplex.no:

korrosjon, tæring pga. kjem. påvirkning, særlig av metall (rust, irr). K. av metaller er en oksidasjonsreaksjon. Oksidasjonsmiddelet kan f.eks. være luftens oksygen el. H+-ionene i syrer (sur nedbør). En sammenkobling av ulike metaller fremmer ofte k. av det minst edle. Fuktighet og salter som gir mulighet til galvaniske strømmer, fremmer k. K.-beskyttelse består i å stenge vann og luft ute el. koble til et stykke mer uedelt metall, f. eks. sink til jern. Derved beskyttes jernet mens sinken ofres (offeranode).
    Som båteier kan jeg imidlertid garantere at dette er større problem for båtmotorer enn for høyttalerkabler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer er at det avisolerte kobberet i enden av kablene, reagerer med oksygenet i lufta, og oksyderer. Dette oksydbelegget har litt andre ledende egenskaper enn reint kobber, og kan virke både litt elektrisk isolerende og kan skape litt dårligere kontakt mellom lederene i kabelen og banan plugg eller forsterker/høytaler terminalene, og kan kanskje til og med forandre kablelens induktive og kapassative egenskaper, med en "halvleder" på overflaten. Dette kan muligens forandre lederens frekvens egenskaper noe, men hvilken retning om lyden blir bedre eller sårligere pga oksydbelegg, kommer vel litt ann på ørene som hører :wink:

Gull brukes ofte som belegg utenpå bananplugger og andre kobblingsflater, nettop fordi gull ikke oksydere, og gjør krevende kobblinger sikkrere.

Litt veldig OT.
    Du har sikket sett kobberplater på taket av enkelte byggninger, kirker osv. Disse platene er ofte behandlet med ku-urin :shock: :wink: , for å få frem den grønne kobber oksyd fargen, som danner en tykk oksydbelegg hinne som beskytter kobberet under fra å oksydere videre og beskytter bygningen mot vær og vind

Når vanlig jern/karbonstål oksydrere, dannes det en porøs brun hinne som kalles rust. Denne hinna sitter ikke godt nok fast, eller tetter metalle under for at oksygenet trekker nedover, dermed kan vanlig jern ruste i dybden til det er spist helt bort. Blander man andre metaller inn i jernet dvs legerer man jernet med noen prosent crom og andre metaller, kan man få et oksydbelegg som sitter bedre fast, og som tetter mot inntrengning av oksygen, dermed har vi en "rustfritt" stål..... Rustfritt blir det bare dersom det har kontakt med oksygen, som kan lage et nytt godt oksyd belegg dersom det blir skader på overflaten.

Ellers så synes jeg at Biltema også har en del interesante høytaler kabler i billigklassen, som du burde sjekke opp hvis du trenger lange billige kabler. Terminerer du med noen greie kabelsko, lodder, lakker og bruker krympestrømpe til slutt , tror jeg du kan ka kabler som yter godt i lang tid, og ikke legger igjen pengene i avangse hos en litt innhabil hifibutikk :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint innlegg..

Men hvorfor lakke en lodding til slikt bruk?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Fint innlegg..

Dersom man lakkerer godt nok vil man skape en luft-tett hinne og unngår da...:

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det som skjer er at det avisolerte kobberet i enden av kablene, reagerer med oksygenet i lufta, og oksyderer

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 6mm kabler ifra clasohlson til bakhøytalerne. Jeg har ikke hørt forskjell på høytalerene med de og noen bedre kabler ,men jeg er av den oppfattning av at det er MEGET vanskelig å høre forskjell på kabler.

Vil nok anbefale kablene ifra biltema forran de på clas ohlson. De er mykere ,har mindre tråder og det gjør at de er mer greiere å jobbe med. Kabelen ifra Clas går ann å jobbe med ,men biltema kabelen er mye mykere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Fint innlegg..

Dersom man lakkerer godt nok vil man skape en luft-tett hinne og unngår da...:

Det som skjer er at det avisolerte kobberet i enden av kablene, reagerer med oksygenet i lufta, og oksyderer
    Loddingen i seg selv skaper et intermetallisk sjikt og en solid kontakt er allerede oppnådd. Overflaten av loddingen er jo ikke kontaktpunktet ved fastlodding av spader e.l. Ville ihvertfall ikke lakket uten å rense loddingen først. Innekapslede fluxrester vil nok gi større problemer over tid.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor lurt det er å lakke, kan kanskje diskuteres, men jeg liker å bruke litt lakk (som man ellers bruker til å lakke over printkort osv), for å tette så det ikke kommer så mye luft inn mellom kabel isolasjonen og kobber trådene. Dette for å motvirke oksydering innover i kabelen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor lurt det er å lakke, kan kanskje diskuteres, men jeg liker å bruke litt lakk (som man ellers bruker til å lakke over printkort osv), for å tette så det ikke kommer så mye luft inn mellom kabel isolasjonen og kobber trådene. Dette for å motvirke oksydering innover i kabelen.
    Det er nok ikke dumt å legge lakk i området mellom loddingen og isolasjonen for å tette for luft innover i kabelen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv onkyo reciever og mirage omnisat høyttalere...ble litt kabellengde hjemme, så jeg brukte kabel fra clas....100 meter for 298 kroner....
    Lyden hjemme er kjempeflott, så for meg funker det brillefint.

Tror ikke jeg hadde brukt samme kablene for store høyttalere med masse effekt, men for mindre bokser tror jeg det holder....
    det er bare cobber når man stripper disse tingene helt ned, og selv om jeg tror det nok er en viss forskjell på forskjellige kabler er jo dette et spørsmål om pris VS opplevd kvalitet....
    Som sagt, 100 meter for 298 kroner...da kan man ta seg råd til å prøve dette uten at lommeboken blir helt skrapet....

Kobber er kobber...men det er vel sikkert en helt annen diskusjon.

Newcomer ErikCV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..
    Har jo ikke prøvd Kablene fra Clas Ohlson, da..
    Men regner med du må åpne lommeboka litt til viss du skal ha fram godlyden :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke vet jeg...funker i min stue...hehe

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Vil nok anbefale kablene ifra biltema forran de på clas ohlson. De er mykere ,har mindre tråder og det gjør at de er mer greiere å jobbe med. Kabelen ifra Clas går ann å jobbe med ,men biltema kabelen er mye mykere.
    Jepp, enig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •