Test av høytaller kabler - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 149 av 149
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er det som er motargumentet hele tiden. Gjør testen selv!

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at slike tester ikke blir brukt i markedsføring av høyttalerkabel. Dessuten bør produsenten dokumentere at kabelen gir bedre lyd.

Jeg ser ingen grunn til å legge ressurser i å teste ut noe jeg har så lite tro på som dette, men jeg må si at jeg engasjerer meg voldsomt i forbrukeres ve og vel. Det er jo utrolig hva folk godtar uten å se snurten av dokumentasjon. Si hva du vil om kabler, men dokumentasjon er en mangelvare. Eventuellt er jeg elendig til å søke på nettet.
    Jeg har gjort den testen mange ganger, og jeg har da funnet ut hvor stor forskjell det er i lyden på de forskjellige kablene. Dette er egne erfaringer som jeg snakker ut ifra, ikke bare noe jeg leser meg til.
    Les noen høytalerkabel tester i blader, der vil du lese hvordan de nyanserer kabler. Lytterene får ett inntrykk av musikken som varierer fra person til person, og fra en kabel til en annen.

Når det gjelder lyd og musikk er den beste dokumentasjonen en kan få, sine egne ører. Det hjelper lite hva som står i tester og blader da.

Det er jo ørene, og menneskets musikk smak som avgjør hva som er bra lyd og fin musikk. Derfor kan ikke en produsent gå ut å si att en kabel er bedre enn en annen.

Om en ikke vil bruke resurser på å finne bra kabler er det heller ikke vits å bruke resurser på å finne bra komponenter i anlegget.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør være i alles interesse å se dokumentasjon på det de handler. Jeg har åpenbart ikke ører som hører forskjell, så da spiller det ingen rolle uansett for min del.

For min del er det ikke viktig å ha rett i denne diskusjonen. Er mere opptatt av å lære mest mulig om dette slik at jeg selv vet hva jeg bør handle inn, og for å gi gode råd om noen spør.

Denne tråden er det vel like greit å legge død inntil det dukker opp faktainformasjon. Det blir mye synsing synes jeg.

Skulle du kunne referere til en spesiell test fra ett eller annet blad som er foretatt sånn passelig vitenskaplig så er jeg veldig interessert. Jeg er enig i at ørene har mye å si i slike tester, men jeg mistenker testpersonene for å bruke flere "sanser" i vurderingen av kablene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er både fakta og synsing. Slik er det bare. Grunnen er at mye kan måles, men det er store forskjeller mellom det folk hevder å oppleve ut fra egen lytting, og det som måles.

De fleste av dem som mener å høre store forskjeller avfeier både vitenskapelig teori og måling som ufullstendig og mener øret er et bedre instrument.

Motparten mener at all vitenskapelig teori viser at hørselen og den auditive hukommelsen er mer unøyaktig enn målinger.

Denne grunnleggende meningsforskjellen gjør at kabeldiskusjoner sjelden når enighet. Jeg synes man godt kan diskutere dette, men passe på å respektere andres meninger. Desto mer av teori, fakta og lytteerfaringer som kommer fram, desto mer informerte blir vi. Og det må jo være et mål i seg selv. Så er det opp til den enkelte å velge ut hva man vil tro på.

Personlig tror jeg matching av utstyr legger mye av grunnlaget for forskjellene. Tror elektronikken i ulik grad er følsom for ulike kabler og ulike kabler påvirker hverandre elektromagnetisk. Støy i strømnettet varierer fra sted til sted. Kildematerialet som benyttes stiller krav til gjengivelsen av ulike deler av lydbildet. Derfor er valg av kabler et personlig valg. Greit å få med seg hva andre mener, men det er til syvende og sist et spørsmål om hvordan totalpakken av utstyr fungerer i ditt rom med deg som lytter.

Ingen vits i å legge tråden død, men det er jo greit å bruke sunt vett både når man poster og når man leser kabeldiskusjoner.

Supra-produsenten Jenving har noen greie kabeltommelfingerregler på denne siden angående kapasitans, induktans, impedans og resistans i ulike kabler:
    http://www.jenving.se/useful.htm
    De påstår også å kunne måle forskjell på retning i kabler. Det er jo også ganske interessant.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det eneste som skjer er at du dobler tverrsnittet og kapasistansen på kabelen, og at du omgår broene mellom terminalene på høyttaleren. Hva skulle dette ha å si for lyden???
    Dobling av tverrsnitt og kapasitet er jo unektelig en fordel. Likeså er det faktum at man omgår broene som du sier, altså et ledd mindre. Til sammen skulle jeg bli overrasket om dette ikke resulterte i bedre lydkvalitet :wink:
    Dobling av kapasitansen er neppe en fordel. De fleste kabeldesignere som skjeler til slike målbare parametre forsøker å minimere både kapasitans og induktans i kabler. Dessverre er dette etter hva jeg skjønner to parametre som ofte motvirker hverandre, så det vil alltid være et kompromiss. Jenving påstår at lav induktans er viktigst i høyttalerkabler, mens lav kapasitans er viktigst i signalkabler. Likevel tror jeg at ingen jobber for å få disse høye i noen av kabeltypene. Her er det snakk om kompromisser og prioriteringer.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det eneste som skjer er at du dobler tverrsnittet og kapasistansen på kabelen, og at du omgår broene mellom terminalene på høyttaleren. Hva skulle dette ha å si for lyden???
    Dobling av tverrsnitt og kapasitet er jo unektelig en fordel. Likeså er det faktum at man omgår broene som du sier, altså et ledd mindre. Til sammen skulle jeg bli overrasket om dette ikke resulterte i bedre lydkvalitet :wink:
    Dobling av kapasitansen er neppe en fordel. De fleste kabeldesignere som skjeler til slike målbare parametre forsøker å minimere både kapasitans og induktans i kabler. Dessverre er dette etter hva jeg skjønner to parametre som ofte motvirker hverandre, så det vil alltid være et kompromiss. Jenving påstår at lav induktans er viktigst i høyttalerkabler, mens lav kapasitans er viktigst i signalkabler. Likevel tror jeg at ingen jobber for å få disse høye i noen av kabeltypene. Her er det snakk om kompromisser og prioriteringer.
    Beklager, utrykket kapasitans er jeg ikke kjent med. Jeg trodde det var "kapasitet" det dreide seg om, altså et begrep for å vise hvor mye strøm (tverrsnitt) kabelen var i stand til å levere..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    De påstår også å kunne måle forskjell på retning i kabler. Det er jo også ganske interessant.
    Kanskje nyttig i signal kabel sammenheng der man ikke kjører balangserte signaler og derfor ikke snur polariteten, men retning på høytaler kabler, der man har vekselstrøm som skifter polaritet, tja.... :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok en utpreget logiker (omtrent til det ekstreme) og heller nok til vitenskapen. Det er klart at jeg ønsker å advare andre mot det jeg mener er lureri, mens andre aldeles ikke mener dette er lureri i det hele tatt!

Er enig med Roffe i at mennesker er forskjellige, og at det er vanskelig å komme til enighet i diskusjonen vi nå holder på med. Diskusjonen behøver aldeles ikke å legges død, men jeg bør kanskje ikke la meg engasjere slik! Hehe.. Fakta ønskes i alle fall velkommen fordi jeg ønsker å lære mer.

Signalkabler: Finnes det analoge signalkabler, og hvorfor det? Bortsett fra platespiller da. Og er det noen som hører forskjell på et digitalt signal over piggtråd kontra seriøs kabel? Er kun nysgjerrig og vil ikke gidde å kverulere over det ene eller det andre svaret da jeg mener å vite det selv!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler: Finnes det analoge signalkabler, og hvorfor det? Bortsett fra platespiller da. Og er det noen som hører forskjell på et digitalt signal over piggtråd kontra seriøs kabel? Er kun nysgjerrig og vil ikke gidde å kverulere over det ene eller det andre svaret da jeg mener å vite det selv!
    Spørsmålet er vel heller om det finnes digital kabler, dvs kabler som kunn sender 0 og 1 ere og ikke alle analoge i mellom også.... :wink:

Analoge signal kabler trengs vel ikke bare mellom platespiller og riaa forsterker, men mellom riaa forsterker/forforsterker, eller D/A konverter/ forforsterker og effektforsterker for å nevne noe.

Har også per definisjon problemer med å fortstå at en digital kabel i de lave samplings frekvensene man opererer med i audiosammenheng kan ha noen som helst påvirkning på lydsignalet, men også her har man nok å gjøre med inbyrdes effekter på elektronikken ellers , så det kan nok være tilfeller hvor en digital kabel kan kan være med på å gjøre konverterings jobben vanskeligere, pga støy, pga dårlig skjerming osv.

Ser man på bilde verdenen med intoduksjon av DVI-D eller hdmi, ser man at når kablene blir litt lange, (over 10m) er det ikke allt utstyr som klarer å jobbe med signalet, men her er det selfølgelig også snakk om en del høyere frekvenser på signalene, selfølgelig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Hvis vi skal starte en signalkabeldebatt, så bør vel det tas i egen tråd. Denne tråden omhandler primært høyttalerkabler.]

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •