Test av høytaller kabler - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 149
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å sette på bananplugger selv blir vel kanskje ikke helt optimalt, men er de ferdigterminerte skulle man vel nesten kunne forvente at dette er HELT optimalt mtp kontakt osv. Når det gjelder biwiring snakker jeg ikke om 2 kabler til hver høyttaler, men en kabel med 4 sluttstykker i den ene enden, noe ala dette:

http://www.taralabs.com/catalog/cata...43CEEC38FDC79E

Unektelig en fordel når du har en høyttaler med biwiringterminaler spør du meg, det blir ihvertfall ikke dårligere lyd ut av det :wink: Dessuten er det sikkert en grunn til at diverse high-end høyttalere kommer med TRIwiringterminaler! F eks Dali Euphonia MS5 og flere audiovector høyttalere.

Jeg venter fortsatt på noen gode alternativer som er billigere enn taralabsene over :wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Å sette på bananplugger selv blir vel kanskje ikke helt optimalt, men er de ferdigterminerte skulle man vel nesten kunne forvente at dette er HELT optimalt mtp kontakt osv. Når det gjelder biwiring snakker jeg ikke om 2 kabler til hver høyttaler, men en kabel med 4 sluttstykker i den ene enden, noe ala dette:

http://www.taralabs.com/catalog/cata...43CEEC38FDC79E

Unektelig en fordel når du har en høyttaler med biwiringterminaler spør du meg, det blir ihvertfall ikke dårligere lyd ut av det :wink: Dessuten er det sikkert en grunn til at diverse high-end høyttalere kommer med TRIwiringterminaler! F eks Dali Euphonia MS5 og flere audiovector høyttalere.

Jeg venter fortsatt på noen gode alternativer som er billigere enn taralabsene over :wink:
    Om lederne ligger i samme strømpe eller ikke betyr mindre. Det eneste som skjer er at du dobler tverrsnittet og kapasistansen på kabelen, og at du omgår broene mellom terminalene på høyttaleren. Hva skulle dette ha å si for lyden???

Edit: Ooops! Jeg så kabelen du viste til! Det eneste du omgår er broen. Hva er galt med den? Evt. kan du bare bytte broen med en kabelsnutt for den samme effekten.

Den største grunnen til at high-end-utstyr har bi-wiring-terminaler (og nå altså tri-wiring :shock: ) er vel bi-amping (eller tri-amping om du vil). Den nest største grunnen må være å lage butikk for kabelprodusentene!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    jeg har samme mening som Pnerbye...
    ja da er vi jo ihvertfall 3 stykker som "ikke tror" Skal vi starte kabel-etsisk forbund eller noe i den duren. :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    jeg har samme mening som Pnerbye...
    ja da er vi jo ihvertfall 3 stykker som "ikke tror" Skal vi starte kabel-etsisk forbund eller noe i den duren. :wink:
    Hehe.. Som motsats til høyttalerkablikernes landforbund mener du?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Om lederne ligger i samme strømpe eller ikke betyr mindre.
    Enig. Men det ser penere ut med en istedenfor to kabler!

Det eneste som skjer er at du dobler tverrsnittet og kapasistansen på kabelen, og at du omgår broene mellom terminalene på høyttaleren. Hva skulle dette ha å si for lyden???
    Dobling av tverrsnitt og kapasitet er jo unektelig en fordel. Likeså er det faktum at man omgår broene som du sier, altså et ledd mindre. Til sammen skulle jeg bli overrasket om dette ikke resulterte i bedre lydkvalitet :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det eneste som skjer er at du dobler tverrsnittet og kapasistansen på kabelen, og at du omgår broene mellom terminalene på høyttaleren. Hva skulle dette ha å si for lyden???
    Dobling av tverrsnitt og kapasitet er jo unektelig en fordel. Likeså er det faktum at man omgår broene som du sier, altså et ledd mindre. Til sammen skulle jeg bli overrasket om dette ikke resulterte i bedre lydkvalitet :wink:
    Det er ikke sånn at lyden blir bedre når kabelen blir tjukkere hvis den allerede er tilstrekkelig tykk. Jeg blir overrasket hvis du hører forskjell i en blindtest. Tror du overvurderer det menneskelige øret et ørlite hakk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke sånn at lyden blir bedre når kabelen blir tjukkere hvis den allerede er tilstrekkelig tykk. Jeg blir overrasket hvis du hører forskjell i en blindtest. Tror du overvurderer det menneskelige øret et ørlite hakk.
    Det er mulig jeg gjør. Men disse ovennevnte egenskapene med biwiringkabel er ihvertfall ingen ulempe, snarere tvert imot en forsikring om optimal lydgjengivelse!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg gjør. Men disse ovennevnte egenskapene med biwiringkabel er ihvertfall ingen ulempe, snarere tvert imot en forsikring om optimal lydgjengivelse!
    Hvis du regner litt på det vil du finne ut at 4mm2 er overkill og mere enn bra nok. Kjøper du 4mm2 på clasohlson og får med en snutt ekstra som du kan erstatte broen med (hvis du mener den er dårlig) sparer du masse penger. Hvis du tror at lyden blir så forskjellig at du er villig til å putte kronene dine i det, så gjør du det. Hadde jeg vært student hadde jeg heller handlet øl for pengene! :lol: Etter en 5-6 pils skal jeg love deg at det blir bra lyd i anlegget ditt! :lol: :lol:

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den eneste måten å finne ut hva en vil ha av kabler er av egne erfaringer. Lån med hjem og prøv forskjellige typer.

Da finner en fort ut om hva som funker best og er best match.

mvh

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg tror den eneste måten å finne ut hva en vil ha av kabler er av egne erfaringer. Lån med hjem og prøv forskjellige typer.

Da finner en fort ut om hva som funker best og er best match.

mvh

Tormod
    Her er eg enig og.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er deres penger! :roll:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er deres penger! :roll:
    Jepp, og øyrene er mine og så vitt eg veit. :wink:

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror "kabel-troende" folk bare kjøper kablene sine for å pynte litt på annlegget sitt. Akkurat som en dame som kjøper et smykke til ca 1000,- altså gi små detaljer mye oppmerksomhet, som er en feminin egenskap etter som jeg har skjønt... Ville nok heller kjøpt en kasse øl ja, da låter jo stereoen supert :lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Jeg tror "kabel-troende" folk bare kjøper kablene sine for å pynte litt på annlegget sitt. Akkurat som en dame som kjøper et smykke til ca 1000,- altså gi små detaljer mye oppmerksomhet, som er en feminin egenskap etter som jeg har skjønt... Ville nok heller kjøpt en kasse øl ja, da låter jo stereoen supert :lol:
    Da kan man jo bare kjøpe seg et par CLSC-215 og skolisser, ulempen er at man må være full hver gang man skal lytte til musikk for at det skal høres bra ut - blir dyrt i lengden det og :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det hadde vært morsomt om noen kunne bevise at de hørte forskjell på biltemakabel og monster (ellerhvanåhighendkabelheter) jeg da.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye: De fleste er enige om at det er forskjeller på kabler, dette viser også blindtester. Hvor store forskjellene er varierer fra anlegg til anlegg og fra lytter til lytter. Deretter må hver enklet finne ut hva som er mest verdt å gjøre i sitt oppsett. For forskjell ER det :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ække greit å forstå seg på dette her.. :?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    pnerbye: De fleste er enige om at det er forskjeller på kabler, dette viser også blindtester. Hvor store forskjellene er varierer fra anlegg til anlegg og fra lytter til lytter. Deretter må hver enklet finne ut hva som er mest verdt å gjøre i sitt oppsett. For forskjell ER det :wink:
    Er det blindtester som beviser at en tilstrekkelig dimensjonert kabel kan låte annerledes enn en annen så blir alt jeg har skrevet på forumet om kabler bare vås og det er jeg den første til å innrømme om så er tilfelle.

Hvor er så dokumentasjonen på blindtesten du refererer til? Den må jo være gull verdt for bransjen?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det blindtester som beviser at en tilstrekkelig dimensjonert kabel kan låte annerledes enn en annen så blir alt jeg har skrevet på forumet om kabler bare vås og det er jeg den første til å innrømme om så er tilfelle.

Hvor er så dokumentasjonen på blindtesten du refererer til? Den må jo være gull verdt for bransjen?

Jeg foreslår att du tar deg en tur til noen seriøse hifibutikker der de har bra lytterom og du kan få sitte noen timer uten å bli forstyrra, så tar du med deg lampeledningen din eller den kabelen du synes er bra, og ber de bruke den, så spørr du om å få høre på noen andre kabler. Da kan du jo ha bind for øynene så du ikke vet hvilken kabel de bruker(da vil ikke synet påvirke noe), også lytter du. Det vil forbause meg om du ikke hører noe forskjell.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Jeg foreslår att du tar deg en tur til noen seriøse hifibutikker der de har bra lytterom og du kan få sitte noen timer uten å bli forstyrra, så tar du med deg lampeledningen din eller den kabelen du synes er bra, og ber de bruke den, så spørr du om å få høre på noen andre kabler. Da kan du jo ha bind for øynene så du ikke vet hvilken kabel de bruker(da vil ikke synet påvirke noe), også lytter du. Det vil forbause meg om du ikke hører noe forskjell.
    Det er det som er motargumentet hele tiden. Gjør testen selv!

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at slike tester ikke blir brukt i markedsføring av høyttalerkabel. Dessuten bør produsenten dokumentere at kabelen gir bedre lyd.

Jeg ser ingen grunn til å legge ressurser i å teste ut noe jeg har så lite tro på som dette, men jeg må si at jeg engasjerer meg voldsomt i forbrukeres ve og vel. Det er jo utrolig hva folk godtar uten å se snurten av dokumentasjon. Si hva du vil om kabler, men dokumentasjon er en mangelvare. Eventuellt er jeg elendig til å søke på nettet.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •