Test av høytaller kabler - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 149
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mistenker at de fleste av oss ikke hører forskjell på høyspentledning og piggtrå.
    Det er vel fordi begge låter like dårlig!!! :-)

Jeg ser også at mange maser om signalkabler. Hvis det er snakk om digitale signaler så skal det mye til for å overbevise meg om at lyden endrer karakter ifht. kabelen den går på om kabelen er rett dimensjonert. Det er bare 1'ere og 0'er som krysser kabelen, og kommer de frem er signalet inntakt.
    Hvordan forklarer du da att kabler låter forskjellig, prøv å bytt mellom forskjellige kabler og lytt.

Hva er en riktig skjermet kabel?

Mine høytaler og phonokabler er skjermet med bomull.

Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="pnerbye"]
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    :
    Hehe... Forsterkerprosessen er da noe annerledes.

Jeg snakker kun om transport av lyd. Digital transport av lyd består av enere og nuller. Kabelens eneste jobb er å få dem frem hele. Mellom forsterker og høyttaler er kabelens jobb å få signalet over "uklippet" og uten støy.
    joda er fullstendig klar over at forsterkerprosessen er annerledes
    var ikke helt seriøst ment, men det er sikkert mulig for noen å se det på den måten som jeg sa tidligere. men jeg mener nå at kabler er viktig når man vil optimalisere ett annlegg, og at skolisser og slikt er ubrukelig. at det kan være vanskelig å høre forsjell innrømmer jeg gjerne, og i rimelige annlegg holder det med rimelige og gjærne diy kabler for det er jo bare veldig morsomt å lage noe selv som låter bedre enn dyre "merke" kabler som er full av hokus pokkus.
    mvh Jørgen

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall: Jeg kan ikke forklare at kabler låter forskjellig så lenge impedansen, tverrsnittet og skjermingen er tilstrekkelig. Så lenge det ikke kabelen er utsatt for støy behøver den ikke være skjermet i det hele tatt. Som regel trenger en ikke skjerming i det hele tatt med mindre du tvinner høyttalerkablene rundt en eller annen spole. Bomull vil neppe hjelpe noe særlig mot annet en slag mot kabelen!

Finvåg: Dumt å rette ut kleshengere å bruke dette som overføringsmedium :lol: (ref. vedlagt link). Både signalkabler og høyttalerkabler må være rett dimensjonert osv., og det er viktig å ha god kontakt.

Problemet er bare at noen tror de kan høre forskjell på en lampettledning og en kabel til flere tusen pr. meter. De som påstår dette bør i grunn kunne bevise dette gjennom å delta i blindtester. Har enda ikke sett noen referere til en slik blindtest.

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
    http://web.archive.org/web/200202140...t/abx_wire.htm

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei pnerbye

Jeg vil nå påstå att det er forskjellig lyd på kabler, uansett om en bruker lampeledning, eller dyrere kabler.
    Mine erfaringer er ihvertfall det. Når jeg har hatt mine kabelteste perioder så har jeg(og de som har hørt på) merket forskjeller, og noen ganger veldig store forskjeller også.
    Men VIKTIG VIKTIG, med dette mener jeg ikke att de dyre kablene er bedre enn billige. men alle låter forskjellig.
    Noen kabler gjengir jo ikke bass, mens andre fremhever bass.
    Om det kan måles på en kabel vet ikke jeg, men det høres ihvertfall.

Ang. skjerming av kabler finnes det jo teorier om det også, hvorfor jeg har bomull på mine har sikkert noen grunner, men jeg tror nå det er mye en ikke kan måle eller foklare men det høres annerledes.

F.eks Holfi sine Stabilizere under høytalere. Om en kjører en blindtest på det skjer det noe med lydbildet. De som har funnet det opp vet ikke hvorfor, og jeg vet ihvertfall ikke, men vet bare hva ørene hører, om det er en posetivt eller negativt for lyden blir jo opp til de som hører.
    Dette ble prøvd ut på hifimessa på Plaza, der ingen av de som hørte på ante hva som ble gjort(om du ikke hadde høret testen før da). Når jeg hørte på så jeg heller ikke hva de gjorde av forskjeller. Satt bare og hørte.
    Jeg ble ihvertfall litt betenkt når sånt kan skje uten att en aner hvordan.

Derfor tror jeg att det er ting med kabler som ikke kan måles men som bare er der. Selv på billige alternativer.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Derfor tror jeg att det er ting med kabler som ikke kan måles, men som bare er der. Selv på billige alternativer.
    Og her tror jeg vi har mye av essensen...

Jeg hører nå forskjell, om det er fordi jeg tror det er forskjell, kan godt være. Forsøkte en annen signalkabel en gang, hvorpå fruen kom inn og kommenterte at det var bedre lyd. ( Fra Kimber PBJ til Kimber Silver Streak.) Kanskje det var telepati, men det kan vi vel ikke måle, så det får vi aldri vite...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her tror jeg vi har mye av essensen...

Jeg hører nå forskjell, om det er fordi jeg tror det er forskjell, kan godt være. Forsøkte en annen signalkabel en gang, hvorpå fruen kom inn og kommenterte at det var bedre lyd. ( Fra Kimber PBJ til Kimber Silver Streak.) Kanskje det var telepati, men det kan vi vel ikke måle, så det får vi aldri vite...
    Hei JD, endelig en som bruker ørene sine her...

Det er klart att en blir påvirket av det en hører, men vil nå påstå att fruen din absolutt hadde en blindtest der, og det var lyden som avgjorde...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en signalkabel overfører digitale signaler vil ikke en kabel i kobber ha "hardere" eller "mykere" 1'ere eller 0'er enn en i sølv.

Når det gjelder høyttalerkabler og andre analoge overføringsmedia vil min logikk ikke tolerere noe annet enn en vitenskaplig gjennomført blindtest.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en signalkabel overfører digitale signaler vil ikke en kabel i kobber ha "hardere" eller "mykere" 1'ere eller 0'er enn en i sølv.

Når det gjelder høyttalerkabler og andre analoge overføringsmedia vil min logikk ikke tolerere noe annet enn en vitenskaplig gjennomført blindtest.

1'ere og 0'er er sikkert det samme på papiret, det kommer sikkert gjennom begge kablene, men for dere som sier att en kabel er en kabel, hvorfor låter kabler forskjellig da. når dere mener de måles helt likt.

Hvordan skal en vitenskapelig blindtest av analoge kabler gjennomføres for att du vil godta att kabler låter forskjellig?

Tormod

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la ved en link over som bl.a. beskriver en ABX-test.

Stusser ikke du også over at ingen høyttalerkabelprodusenter (puh... for et ord) viser til blindtester som forteller hvor gode de er? Eller kjenner du til noen slike tester?

Digitale signaler er digitale signaler, og bryr seg ikke om hvordan de overføres så lenge signalet kommer frem inntakt. Hvis noen kan bevise at de hører forskjell på et digitalt signal på kobber og sølv skal jeg personlig stille opp naken i beste sendetid på NRK og sjonglere enhjulssykler og bananer mens jeg spiller kjennemelodien til Colargol baklengs på kjernefysisk blokkfløyte.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finvåg: Dumt å rette ut kleshengere å bruke dette som overføringsmedium :lol: (ref. vedlagt link). Både signalkabler og høyttalerkabler må være rett dimensjonert osv., og det er viktig å ha god kontakt.
    hva i allverden mener du med det ??

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg påstår på ingen måte att jeg har rett ang digitale signaler, jeg spurte mere for å få vite mere om det. Men det jeg skulle frem til er jo att alle kabler låter ikke likt, kan det da være att noen kabler er "flinkere/bedre" til å sende signalene inntakt frem?

Kanskje grunnen til att høytalerkabelprodusenter ikke viser til blindtester er forde det ikke er noe poeng i det, en kabel som er bra for en låter jo dårlig for en annen ut ifra hvordan smak en har på lyd.
    Men det er klart jeg stusser på att enkelte kabelfirmaer ikke stiller opp i gruppetester. Jeg mener jeg leste i ett hifiblad for ikke lenge siden att Nordost ikke ville ha sine dyre kabler i gruppetester der det var direkte sammenligning.

Om en setter opp en blindtest med 10 kabler, alt fra piggtråd til det dyreste av det dyre....og det sitter 10 personer der og lytter, da vil det jo være 10 begrunnelser på hvem kabel de liker best...og sjansen for att noen liker den samme er jo der. Men som jeg har skrevet tidligere, jeg har ingen tro på att den dyreste nødvendigvis vil være den beste, men jeg har heller ingen tro på att piggtråden, eller lampeledningen heller vil være den beste.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    hva i allverden mener du med det ??
    Er enig med deg i om at en ikke bør prøve å spare alt for mye penger på kabel når en satser litt kronasje på god lyd. Mente ikke noe mere enn det.

Ellers kommer det vel ganske tydelig frem at jeg ikke er tilhenger av så veldig dyre kabler heller!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg påstår på ingen måte att jeg har rett ang digitale signaler, jeg spurte mere for å få vite mere om det. Men det jeg skulle frem til er jo att alle kabler låter ikke likt, kan det da være att noen kabler er "flinkere/bedre" til å sende signalene inntakt frem?

Kanskje grunnen til att høytalerkabelprodusenter ikke viser til blindtester er forde det ikke er noe poeng i det, en kabel som er bra for en låter jo dårlig for en annen ut ifra hvordan smak en har på lyd.
    Men det er klart jeg stusser på att enkelte kabelfirmaer ikke stiller opp i gruppetester. Jeg mener jeg leste i ett hifiblad for ikke lenge siden att Nordost ikke ville ha sine dyre kabler i gruppetester der det var direkte sammenligning.

Om en setter opp en blindtest med 10 kabler, alt fra piggtråd til det dyreste av det dyre....og det sitter 10 personer der og lytter, da vil det jo være 10 begrunnelser på hvem kabel de liker best...og sjansen for att noen liker den samme er jo der. Men som jeg har skrevet tidligere, jeg har ingen tro på att den dyreste nødvendigvis vil være den beste, men jeg har heller ingen tro på att piggtråden, eller lampeledningen heller vil være den beste.
    Jeg tror ikke vi kommer til å bli enige. Min mening er at en kabel som er tilstrekkelig dimensjonert, skjermet også videre låter prikk likt med en annen kabel som er tilstrekkelig dimensjonert, skjermet også videre. Jeg kan i alle fall ikke høre forskjell. Du må gjerne da påstå at du hører bedre enn meg, og jeg vil mene akkurat hva jeg vil om det. Mitt råd til de som måtte finne på å spørre meg vil være at de bør holde seg unna dyr kabling og heller legge litt ekstra i forsterker og høyttalere.

Det som betyr noe til sist er vel hva en synes om sitt eget anlegg, og hvor mye en har fått ut av det pr. krone. Holder mest liv i denne tråden fordi jeg er glad i å kverulere!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som betyr noe til sist er vel hva en synes om sitt eget anlegg, og hvor mye en har fått ut av det pr. krone. Holder mest liv i denne tråden fordi jeg er glad i å kverulere!
    Jeg hadde faktisk tenkt å si det samme i forrige innlegget mitt.... er morro å stille spørsmål, kverlulere og høre hva folk mener. Så lenge det er på ett sakelig nivå. det er jo bra en mener forskjellige ting, ellers hadde det vært kjedelig iverden.
    Men artig å dele erfaringer med ting en har prøvd ut selv, og ikke bare hørt andre sier er bra...

Hvordan annlegg har du forresten?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye skrev:

Jeg kan i alle fall ikke høre forskjell. Du må gjerne da påstå at du hører bedre enn meg, og jeg vil mene akkurat hva jeg vil om det
    Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av att jeg gjør det?!....da hadde ihvertfall diskusjonen vært usakelig...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye skrev:

Jeg kan i alle fall ikke høre forskjell. Du må gjerne da påstå at du hører bedre enn meg, og jeg vil mene akkurat hva jeg vil om det
    Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av att jeg gjør det?!....da hadde ihvertfall diskusjonen vært usakelig...
    Var ikke meningen å være frekk. Beklager.

Ellers er jeg av den samme oppfatningen som deg. Har lært utrolig mye av diskusjoner på dette forumet. Som du sikkert skjønner kjøper jeg ikke alle påstander sånn uten videre! Hehe.. Av og til kan det bli litt flaut! Særlig når jeg tar feil selvfølgelig!

Mitt anlegg ja! Hmmmmm..... ops: ops: Har vært litt rundt på lytting og skal handle anlegg snart. Foreløpig sliter jeg med en bitteliten TV-stue og et ProLogic-anlegg fra '95!!!! :shock: Jeg er på flyttefot og skal innrede hjemmekino i nytt hus så snart jeg finner det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt anlegg ja! Hmmmmm..... Har vært litt rundt på lytting og skal handle anlegg snart. Foreløpig sliter jeg med en bitteliten TV-stue og et ProLogic-anlegg fra '95!!!! Jeg er på flyttefot og skal innrede hjemmekino i nytt hus så snart jeg finner det.
    Gled deg til du handler deg nytt anlegg, og du tester kabler du faktisk hører forskjell på, og ikke kan forklare hvorfor..... :lol: :lol: :lol:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt anlegg ja! Hmmmmm..... Har vært litt rundt på lytting og skal handle anlegg snart. Foreløpig sliter jeg med en bitteliten TV-stue og et ProLogic-anlegg fra '95!!!! Jeg er på flyttefot og skal innrede hjemmekino i nytt hus så snart jeg finner det.
    Gled deg til du handler deg nytt anlegg, og du tester kabler du faktisk hører forskjell på, og ikke kan forklare hvorfor..... :lol: :lol: :lol:
    Hehe.... 1-0 til deg! :lol:

Det blir nok litt blindtesting før jeg deretter avgjør kostnad/nytte.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok litt blindtesting før jeg deretter avgjør kostnad/nytte.
    Det er lurt, når jeg har testa kabler har jeg bare lånt med hjem flere uten å ane hva de koster. Så kommer heller overaskelsen når jeg leverer tilbake og spørr hva de koster. Hender jeg gjør det for morro for å se hva som finnes på markedet. Lyd er jo gøy......

Lykke til ihvertfall med kjøp av hifi.....

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips,

for meg virker det som at enkelte har en nesten religiøs overbevisning om at det er stor forskjell på kabler, digitale inklusive. Om man ser mirakler eller hører de blir jo ett fett. Slå dere sammen og dann ett trossamfunn, da vanker det stats støtte.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •