Test av høytaller kabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 149
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    hei hei, det er det samme som alltid, att mange i forumet ikke har noe særlig peiling på elektronikk og det som har med hifi og gjøre, ett lite forslag..;) ta og kjøp ei bok som heter grunnleggende elektronikk og så regner du litt..;) men det er ikke bestandig att teori og praksis stemmer..
    Jeg vet ikke helt om du har røyka både teori og praksis i kveld? Men hva skulle det å lese teori være godt for hvis den ikke stemmer med praksis? :shock:
    Du virker mildt sagt litt usammenhengende for å si det sånn :)
    Er det ikke bra at det finnes folk som er beleste og kan belære oss uvitende om elektronikk fra Den Store Grunnleggende Boken Om Elektronikk................

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen.

Høytaler kablene bør jo stå iforhold til hvordan utstyr en har, og ikke minst hva musikk som spilles. All musikk krever ikke like store krav til kabler.
    Jeg synes ihvertfall jeg kan høre store forskjeller på visse kabler som jeg har testet, mange er skikklig dårlige for min smak, mens andre er absolutt bra. Problemene kommer da jeg sitter igjen med 2-3 kabler som alle spiller bra. Hvordan da finne den beste? Det kan være vrient. Selv med blindtesting.

Med dette mener jeg absolutt ikke att de dyreste er best.

mvh

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad koster Holfi´en du bruker nå ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad koster Holfi´en du bruker nå ?
    Jeg kjøpte mine etter en messe, og fikk de veldig rimelig.

Nye tror de koster 600 pr m + terminering., signalkabelen koster 5000 mener jeg å huske.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet fra 1,5 type passe dyr, til 4mm2 type "billig" og merka ingen forskjell ved lytting. Fikk tak i 40X40 cm betongfliser 5 cm tykkelse og la under frontene og subben. DET var forskjell i lydbildet det! Fikk lov til å spille drithøyt, (YESSS), pluss at bassen var veldig stram og nøyaktig. Testet på Stevie Ray`s "Riviera Paradise" og "Crossfire", pluss en dose Zappa. Dette er, etter mitt skjønn, absolutt anbefalbart.
    Kosta meg 88 for 4 flis og 78 for silkematt Quicklakk!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigt det å bruke penger og tid på noe man kan høre....
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=13554

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Byttet fra 1,5 type passe dyr, til 4mm2 type "billig" og merka ingen forskjell ved lytting. Fikk tak i 40X40 cm betongfliser 5 cm tykkelse og la under frontene og subben. DET var forskjell i lydbildet det! Fikk lov til å spille drithøyt, (YESSS), pluss at bassen var veldig stram og nøyaktig. Testet på Stevie Ray`s "Riviera Paradise" og "Crossfire", pluss en dose Zappa. Dette er, etter mitt skjønn, absolutt anbefalbart.
    Kosta meg 88 for 4 flis og 78 for silkematt Quicklakk!
    Ser av linken til Mister Nielsen at det er flere som tar i bruk spesial-utstyr fra sportsbutikker: liggunderlag. Blir vel en bestselger etterhvert tenker jeg.
    Bare nevner at det funker som pokker. Iallafullefall hjemme hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seriøst!! er det nestn ingen her som mener at høyttaler kabler har noe særlig å si for lyden og at de litt mer kostbare kablene bare er tull??
    i fintuning av ett annlegg så har vel det meste noe å s for lyden, alt fra matta på gulvet til de rare boksene på og under høyttalerne til høyttalerkabler.!!
    hvis det da var sånn att i ett oppsett så var lampettledningene best, det beviser jo bare at det er forsjell på kabler. ser flere ganger at mange her er oppttt av sjermingen av kabler, er ikke mange metervare kabler som er noe gott sjermet eller???
    for at en høyttaler kabel skal passe i ett jitt annlegg er det nokk ganske mange faktorer som slår inn, og i noen kan enn billig kabel passe bedre enn en dyr, rett og slett kunn på grunn av at den matcher bedre.
    at det er mue hokuspokus me kabler er sikkert , mye hemmelige vesker og fantastiske løsninger, vil gjerne dra frem den store men beklagelig avdøde Steen Duelund, som lagde noen svært gode kabler,og hadde en del kjempe gode løsninger og teorier. hvar ett stort tap for hifiverdenen. mange trodde ikke helt på det som ble gjort med disse,; fjerning av plast, silke og linolje, +en hemmelig veske. men etter kjøp av disse ble jeg overbevist over hva kabler kunne gjøre med lyden.

mvh. jørgen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sagt at høyttalerkabler ikke "funker", at der ikke er forskjell. Jeg oppfordrer folk til å prøve selv, opplever de ingen forskjell er der liten vits i å søke oppgraderinger der.
    Brukere av samme høyttalere som jeg har taler for at høyttalerkabler bare er tull, med mine elektrostater hørte jeg heller ikke forskjell, men jeg hører forskjell på pickups, signalkabler, radiostasjoner osv., inntil videre holder det for mig. Selv da jeg skiftet kurs til anlegget hørte jeg forskjell.
    Med signalkabler er det mye lettere å høre forskjell, ergo er der mere forbedringspotentiale her for noen....
    Høyttalerkabler er kanskje for mange en stor investering, eller bliver ikke prioritert i særlig grad. Og nå skal vi endelig ikke begynde å prate om strømkabler og plasering av anlegget i forhold til jordstrålene ....
    Kanskje noen anlegg ikke har oppløsningen i sig til å få forskjellene frem heller....

Til de der kanskje har lyst å prøve ut kabler er der jo andre veier å gå enn å kjøbe 400 pr. meter kabel, f.eks. Elfa sin EKKJ grøftekabel, eller man kan flette sine egne, beskrivelse findes på Svalander sin nettside.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er forskjeller men at de er så marginalt små at så lenge en kabel er greit laga så er det mer enn bra nok!

hva tror du forandrer lyden mest? bruke 10k på kabler eller kjøpe ett par høytalere som koster 10k mer? hm?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seriøst!! er det nestn ingen her som mener at høyttaler kabler har noe særlig å si for lyden og at de litt mer kostbare kablene bare er tull??
    Jeg mener bestemt att kabler har veldig mye å si for lyden, min oppfatning er ihvertfall det. Forskjellige kabler vil gi helt forskjellige lydbilder, og det gjelder å finne den beste kabelen til den smaken en har, og den beste match til utstyret. Vil man høre de små detaljene i musikk, så må en ha rette kabler.

tror det er forskjeller men at de er så marginalt små at så lenge en kabel er greit laga så er det mer enn bra nok!

hva tror du forandrer lyden mest? bruke 10k på kabler eller kjøpe ett par høytalere som koster 10k mer? hm?
    Det kommer vel helt ann på hva utstyr en har. Har man bra høytalere og bra forsterkere vil 10k i kabler kanskje gjøre underverker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Det kommer vel helt ann på hva utstyr en har. Har man bra høytalere og bra forsterkere vil 10k i kabler kanskje gjøre underverker.
    Da har man vel allerede kostet på utstyret sitt, og det neste steget er vel, som vi er enige om: kabler...

Or what?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det.....

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja supra kabler lever lenge de, så da begynner anlegget virkelig å koste når man begynner å kjøpe dyre kabler.....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener bestemt att kabler har veldig mye å si for lyden, min oppfatning er ihvertfall det. Forskjellige kabler vil gi helt forskjellige lydbilder, og det gjelder å finne den beste kabelen til den smaken en har, og den beste match til utstyret. Vil man høre de små detaljene i musikk, så må en ha rette kabler.
    Har du en kabel som er tilstrekkelig dimensjonert og tilstrekkelig skjermet er du i mål. Ingen skal klare å innbille meg at jeg må fikle med disco-kabler for å få dansefot.

Hadde jeg hørt forskjell på lyd gjennom en sølvkabel og en kobbelkabel og kunnet bevise det i tillegg hadde jeg vært en rik mann! Jeg mistenker at de fleste av oss ikke hører forskjell på høyspentledning og piggtrå.

Selv er jeg tilhenger av å bruke kabelpengene på høyttaler og forsterker.

Jeg ser også at mange maser om signalkabler. Hvis det er snakk om digitale signaler så skal det mye til for å overbevise meg om at lyden endrer karakter ifht. kabelen den går på om kabelen er rett dimensjonert. Det er bare 1'ere og 0'er som krysser kabelen, og kommer de frem er signalet inntakt.

Hilsen provokatøren Petter!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja supra kabler lever lenge de, så da begynner anlegget virkelig å koste når man begynner å kjøpe dyre kabler.....
    Hei, mener du da att en ikke hører forskjell på kabler?

Jeg kjenner ikke til supra kabler, og har ikke testet de så kan jo ikke utale meg om hvordan de låter.

Jeg er litt usikker hva vi egentlig diskuterer i tråden?(sklir jo litt ut) er det om en hører forskjell på kabler eller om lampe ledning er like bra som alt annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="pnerbye"]
    Jeg ser også at mange maser om signalkabler. Hvis det er snakk om digitale signaler så skal det mye til for å overbevise meg om at lyden endrer karakter ifht. kabelen den går på om kabelen er rett dimensjonert. Det er bare 1'ere og 0'er som krysser kabelen, og kommer de frem er signalet inntakt.

legg heller penger i forsterker og høyttalere? er det noe vits i å legge mere penger i det da, forsterkeren får jo det samme signalet uansett, og signalet skal jo bare forsterkes så da låter vel kansje omtrent alle forsterkere likt også da?
    er man trangsynt klarer man seg med boomblasteren :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

legg heller penger i forsterker og høyttalere? er det noe vits i å legge mere penger i det da, forsterkeren får jo det samme signalet uansett, og signalet skal jo bare forsterkes så da låter vel kansje omtrent alle forsterkere likt også da?
    er man trangsynt klarer man seg med boomblasteren :wink:
    Hehe... Forsterkerprosessen er da noe annerledes.

Jeg snakker kun om transport av lyd. Digital transport av lyd består av enere og nuller. Kabelens eneste jobb er å få dem frem hele. Mellom forsterker og høyttaler er kabelens jobb å få signalet over "uklippet" og uten støy.

Hvis du kan vise til blindtester som tilsier at kabel har noe å si for lyden (såfremt den er rett dimensjonert og tilstrekkelig skjermet) så endrer jeg mening!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom Johansen
    flere brukere og flere personligheter. 4 av hver
    Alle like angrepet av dysileksi tydeligvis...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti