Hvor viktig er det med kabler til Klipsch RF7?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er det med kabler til Klipsch RF7?

Hei,

Hvor viktig er det for meg og handle kabler til 5k til RF7?

Hadde det holdt med høyttaler kabler fra BILTEMA :roll:

Signal kabler kjøper jeg litt dyrere ja :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig viktig med kabler uansett hvilke høytalere det er. Uten kabler blir det veldig "svak" lyd. Så min anbefalig er å kjøpe noen kabler ja.

8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er MINST jeg burde legge i kabler da?

Og når du sier svak lyd hva mener du da? Blir diskanten eller bassen svak eller?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden du har et stramt budget så ville jeg definitivt startet med biltemakabler. bedre å legge mer kroner i høytalere etc og spare litt inn på kabler en motsatt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok, Tror det er det lureste for meg også nå i starten :wink:

Bedre med lyd en og ikke ha

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan få lånt dyre kabler til en blindtest finner du fort ut om du trenger dyre kabler eller ei.

Teoretisk behøver du bare å tenke på 2 ting:
    1. impedanse
    2. støy

Med en godt dimensjonert kabel fra biltema kommer du i mål. Tviler på om du kan høre at metallet er noe renere i en kabel enn i en annen.

Når det gjelder støy bør du plassere høyttalerkabel litt unna spoler som transformatorer og dimmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Når det gjelder støy bør du plassere høyttalerkabel litt unna spoler som transformatorer og dimmere.

Ja ok, skal ha kablene langt vekk fra dimmere osv osv. :wink:

Da blir det en tur på BILTEMA nå i begynnelsen :wink:

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor viktig er det med kabler til Klipsch RF7?

Sitat Opprinnelig postet av ~Chriz~
    Hei,

Hvor viktig er det for meg og handle kabler til 5k til RF7?

Hadde det holdt med høyttaler kabler fra BILTEMA :roll:

Signal kabler kjøper jeg litt dyrere ja :wink:
    Hvis ikke det er minst 20 meter mellom forsterker og høyttalere, vil jeg aldri bruke 5K på kabler.... :-)

Skiftet fra 4mm2 Biltema til Kimber 8PR nettopp. Mener jeg hørte forskjell, men slett ikke mye. Dette var på relativt rimelige HT (Delta 70).
    For more skyld skiftet jeg en av gangen, og John Petrucci flyttet seg ørlite mot den HT med Kimber, var litt artig å registrere...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ~Chriz~
    Hva er MINST jeg burde legge i kabler da?

Og når du sier svak lyd hva mener du da? Blir diskanten eller bassen svak eller?
    tommelfinger regel...10% av kjøpesummen på høyttalerne..det er mitt råd.
    har hatt klipsch selv og brukte noe som heter goertz M1 censter stage.
    disse kostet 2500 for 2x3m ferdig terminert.veldig fyldige i bassen og litt mørke i toppen..hjelper deg mye om du plages av litt skrikende mellomtone og skarp diskant.vil si at de er perfekt match til klipsch generelt.

noe jeg ble..

hadde klipsch sp1 synergie series..knall høyttaler men gikk litt lei av lyden..

hvis du er interesert kan du sikkert kontakte meg på mailen min..

Andersj@online.no

så kan vi bli enige om pris..

dette er en skikkelig kvalitets kabel..er bare 1 åer gamle...så vidt innspillt..dvs ca 300 timer

Andersj

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    tommelfinger regel...10% av kjøpesummen på høyttalerne..det er mitt råd.
    Det blir ikke rare høyttalerene dah? Evt. ekstrem forsterker! :lol:

har hatt klipsch selv og brukte noe som heter goertz M1 censter stage.
    disse kostet 2500 for 2x3m ferdig terminert.veldig fyldige i bassen og litt mørke i toppen..hjelper deg mye om du plages av litt skrikende mellomtone og skarp diskant.vil si at de er perfekt match til klipsch generelt.
    Så kablene dine gjør noe med lydsignalene underveis?? Særlig det med mørke i toppen imponerte meg! Og kablene demper diskanten? :shock: Er det ikke bedre å justere den på EQ? :?:

dette er en skikkelig kvalitets kabel..er bare 1 åer gamle...så vidt innspillt..dvs ca 300 timer
    Hvor lenge må kablene spilles inn, og hva skjer med dem da med unntak av korrusjon mener jeg? :?

Ærlig talt! :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnerbye: Les litt om dielektrisk absorbsjon og dielektrisk dissipasjon før du kritiserer alt og alle med din 1VK elektronikk :?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    pnerbye: Les litt om dielektrisk absorbsjon og dielektrisk dissipasjon før du kritiserer alt og alle med din 1VK elektronikk :?
    Les litt om empirisk bevis. Det er i grunnen merkelig at jeg alltid får en masse tekniske fraser i trynet når det blir snakk om høyttalerkabel. Vis meg en vitenskaplig gjennomført test som beviser at noen i det hele tatt kan høre forskjell på 2 adekvate kabler så skal jeg revurdere mitt syn.

Det er med ørene en hører. Ikke oscilloskopet!

For den saks skyld skal jeg ta et kompliment. Jeg har ikke engang grunnkurs elektronikk!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og da var vi igang igjen :lol:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da Alex, jeg orker ikke å kaste meg inn i en vk1 elektronikk debatt. Man må gjøre visse innrømmelser og se litt elnger enn det for å komme videre. Enklete sblir stående å stange der, det er jo alles rett. Men ikke kom å si at det ikke er forskjell på HTkabler- det blir så fåfengt. Jeg mente det samme som pnerbye før også, erfaring bringer til torgs et litt mer nyansert syn etterhvert, alt kan ikke bevises, og slik vil det alltid være men de uforklarlige fenomenene vil fortsatt være der :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    ..og da var vi igang igjen :lol:
    Hehe.. Jeg må le litt av meg selv også, men jeg ble ikke så rent lite provosert av "dette er en skikkelig kvalitets kabel..er bare 1 åer gamle...så vidt innspillt..dvs ca 300 timer".

Jeg synes det er fint at en kan bevise matematisk og fysisk det en faktisk hører. Hvis en faktisk hører forskjell på kabler gjør det meg heller ingenting om det ikke kan forklares, men det bør vel kunne bevises at en hører forskjell?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bevis for at en hører forskjell er det vanskelig å føre. Jeg liker å kalle det å "oppleve" en forskjell. Hva som forårsaker denne forskjellen kan være så mangt.

Mitt soleklare råd er: Kjøp Biltema-kabel først.

Deretter kan man i ro og mak låne med seg dyrere kabler hjem og kjøre sine egne sammenligningstester. Dette er etter min mening den ENESTE riktige veien for å evaluere kabler til eget oppsett. Du må gjerne holde deg informert om kabler ut fra tester i blader og andres brukererfaringer, men den eneste fasiten for DITT oppsett får du ved å teste selv hjemme hos deg selv. For i den grad kabler spiller inn, så er det veldig mye snakk om matching av komponenter i hele lydkjeden, matching med rommet og ikke minst matching med dine egne preferanser til lyd.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bevis for at en hører forskjell er det vanskelig å føre. Jeg liker å kalle det å "oppleve" en forskjell. Hva som forårsaker denne forskjellen kan være så mangt.
    Hvorfor lete etter en vitenskaplig forklaring på et fenomen som ikke er bevist?

Det bør være ganske greit å gjennomføre en vitenskaplig blindtest av kabler hvis noen er interessert i å finne ut av sannheten. Mulig det allerede er gjennomført slike tester, men jeg har ikke funnet noen troverdige kilder på nettet til slike.

Uansett er jeg helt enig med deg om at enhver selv bør lytte til forskjellige kabler og avgjøre selv. Det beste er om en kamerat hjelper til med en blindtest.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor lete etter en vitenskaplig forklaring på et fenomen som ikke er bevist?

Det bør være ganske greit å gjennomføre en vitenskaplig blindtest av kabler hvis noen er interessert i å finne ut av sannheten. Mulig det allerede er gjennomført slike tester, men jeg har ikke funnet noen troverdige kilder på nettet til slike.
    Nå kan det være slik at en blindtest ikke vil fungere på dette området. Synet av kabelen og viten om prisen, eller troen på at dette er noe svært bra, kan gi positivt resultat for helhetsintrykket.
    Man skal ikke undervurdere "confort factoren". Å avgjøre om ting er bra eller dårlig ligger vel så mye i hodet og tankene til den som lytter som det gjør i teknikk og vitenskap. Dette understrekes også av at pris ofte er lik høyere kvalitet når det gjelder kabler, og det uansett om de ulike tekniske forklaringene til den høye prisen spriker i alle retninger.

Følelsen av god lyd er vanskelig å forklare vitenskapelig. Jeg tror vi lar ballen ligge der :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtester er jo greit nok, men vanskelige å gjennomføre. Kablene skal kobles til og fra i to ender, noe som gjør "byttehastigheten" ganske lang. Med så subtile forskjeller som kabler sannsynligvis representerer, så er raske bytter ofte det eneste som duger for å detektere forskjellene når man lytter blindt.

Så kan man jo diskutere om så små forskjeller er verdt det. Jeg mener at kabler er en personlig ting. Vitenskapelige resultater er en ting, men jeg mener objektivitet i hifi-sammenheng er et emne som er viktig for leverandører og produsenter. Som konsument og bruker av hifi-utstyr er det lov å være subjektiv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •