Lodde DVI/HDMI plugger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodde DVI/HDMI plugger?

Taket skal snart opp i kjellerstua, og vil ha en kabel opp før det, trenger ca 11-12 meter.
    Kabelen skal gå fra PC'n til plasmaen, problemet er at jeg ennå ikke har bestemt meg for hvilken plasma, PDP 435HDE som har HDMI eller PY10 som har DVI.

Hadde likt best hvis jeg kunne legge 20mm rør nå, og heller trekke kabelen siden, men da må det loddes i den ene enden.
    Noen som har erfarig eller har lest om det? Vanskelig å få det bra?
    Kan håndtere en loddebolt.

Real Cable DVI 15m koster 1899,- mens HDMI'en på 15m koster 999,-, kunne hivd opp HDMI'en, men da blir det DVI adapter i begge ender hvis jeg kjøper PY10'en :?

Forslag mottas med takk

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg vil anbefale å lodde hverken hdmi eller dvi kabler selv, har forresten til gode å se tilpassede loddeplugger for disse også, og etter å ha loddet noen "port3" kabler til en Barcoprojektor (hd15-hd9) med vekslende resultat pga skjermingene tror jeg en dvi eller hdmi kobbling kan bli en stor utfordring. En tanke hadde kanskje vært å heller legge inn en av hver ferdig terminerte hdmi og DVI kabel inn i veggen, og valgt en skjøtestykke/vegg brakett ( http://www2.dvigear.com/dvigear/hdmiwallplates.html ) ut i fra hvilket utstyr man skal bruke. HDMI kabelen har vel best spec. når det gjelder båndbredde, men det er også mange som har hatt problemer med lange kabelstrekk over 10m med disse, så det har ofte vist seg at det er lurt å foreta en prøve kobbling av utstyret og kabelen, før man bygger noe inn i veggen i et skjult kabel oppsett. Det har vist seg at løsningen har vært å bruke dvi-hdmi på kildesiden, hvis jeg har forstått det riktig da, fordi dvi kilden ofte har sendt et litt kraftigere signal enn hdmi, i alle fall fra stosjonære dvd spillere, men dette blir kankje ikke et så stort problem fra pc eller nyere utstyr.
    Hadde du valgt en litt grovere dimmensjon for lednings slangen i veggen, så du kunne tre en hdmi eller aller helst en dvi kabel ferdig terminert, hadde kanskje det vært den mest fleksible og fremtids sikkre løsningen, selv om det kankje ville gått litt hart ut over bjelkelaget med store hull.

Fant disse målen for pluggene for HDMI og DVI.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med ask4me2 her.

Selv enkle plugger som 9pin serial og 15pin vga kan være krevende å lodde skikkelig, selv med rett utstyr.

Om du fortsatt vil prøve og klarer å skaffe lodde versjon av DVI/HDMI, så planlegg skikkelig slik at du lodder pinner i rett rekkefølge. Hvis ikke så kommer du halvveis og så får du ikke loddet resten fordi du ikke kommer til punktene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste en tråd om dette for en stund siden. Det er ikke en anbefalt løsning å lodde selv. Tror heller ikke du får kjøpt løse plugger.

Forøvrig bør du ikke bruke DVI som er mye lenger enn 10 meter, spesielt ikke hvis du bruker overganger. Det er godt mulig at du da vil få for mye signaltap!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning kan vel være å legge 25mm rør da, så få rdu ihvertfall trukket igjennom en kabel med HDMI i ene enden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er jo å bruke DVI fiberlink, men dette blir selvsagt noe mer kostbart.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Et alternativ er jo å bruke DVI fiberlink, men dette blir selvsagt noe mer kostbart.
    Det får bli noe sånnt, jeg trekker så stort rør som det er plass til, antakelig 25mm, så får jeg kjøpe kabel den dagen jeg trenger den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant du de tegningene over målene til hdmi- og dvipluggene på nettet ask4me2? Hadde i så fall vært fint om du kunne legge opp linken her, da jeg trenger å få bokmerket disse målene en gang for alle..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Fant du de tegningene over målene til hdmi- og dvipluggene på nettet ask4me2? Hadde i så fall vært fint om du kunne legge opp linken her, da jeg trenger å få bokmerket disse målene en gang for alle..
    Ja jeg fant disse tegningene på den ganske informativ og nyttig nettsiden til sigmadesign http://www.sigmadesigns.com/support/DVI_HDMI.htm

Mvh

Newcomer mortenr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Supra kommer med DVI kabel i løpemeter og løse 18+1 og 24+5 DVI plugger for lodding i løpet av Mai måned:

http://www.jenving.se/dvi.htm

Ifølge loddegutta til supra, så er den lettere og lodde enn en VGA kontakt.

Da har man iallefall muligheten til og skjule kabelen i rør og eventuelt sette på en DVI-HDMI adapter hvis man ønsker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •