Vanlig coaxkabel til digitale signaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanlig coaxkabel til digitale signaler?

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle teste coaxial S/PDIF utgangen fra lydkortet i pc'n til forsterkeren.
    Går det bra å bruke vanlig coaxkabel som den man bruker til analoge signaler? Eller MÅ man ha spesiell digital kabel? Det er et strekk på 10 meter.

Zebulon

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte tidligere vanlig minijack->stereo RCA fra PC til receiver, det fungerte fint. Det var vel rundt 10 meter det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da får jeg vel prøve. Men blir det ikke noe kvalitatstap på lyden i forhold til å bruke kabler som er laget spesiellt for digital overføring? Eller er digitalt digitalt uansett og dermed blir det ikke tap samme hva en bruker? Har hørt litt forskjellige meninger om det.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør bruke en 75ohm coax kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    du bør bruke en 75ohm coax kabel.
    Javel, men hva skjer hvis jeg ikke bruker det?
    Hvor mye må jeg punge ut for å få 10m med 75ohm kabel? Har de noe sånt på Biltetema til en overkommelig pris som er bra nok tro?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 m Coax hos Clas Olson koster kr 239.- du finner den på side 22 i katalogen med artikkelnr : 32-6697

i tillegg må du vel ha en overgang fra minijack til Rca den finner du på side 23 med artikkelnr : 32-2648 (0,3m)

det er klart du hører forskjell på digitalkabel og ikke digital spes med tanke på støy

kabelen til 239.- er støyfri hos meg og helt ok lyd.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke bruke en 75 ohms kabel. Kan også kjøpe 75ohm RCA plugger. Da kan du bruke vanlig kabel.
    Eller ta deg en tur på biltema. Kjøp en vanlig "Kabeltv kabel" 10m koster vael rundt 40,- el. den er 75ohm. og gå bort i stereo avdelingen og plukk opp ett sett plugger til 34,-
    da har du en billig 75ohms kabel da.

Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller ta deg en tur på biltema. Kjøp en vanlig "Kabeltv kabel" 10m koster vael rundt 40,- el. den er 75ohm. og gå bort i stereo avdelingen og plukk opp ett sett plugger til 34,-
    da har du en billig 75ohms kabel da.
    Akkurat dette har jeg gjort og kabelen fungerer utmerket. Eller du kan bruke en vanlig phonokabel, det er ikke nødvendig men noe "spesial"kabel.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker vanlig kabel tv kabel.. det funker helt supert,
    er vel egentlig ikke noe poeng å bruke så veldig mye enklere kabel enn coax når den max koster 10 kr/m for grei kvalitet

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling

Akkurat dette har jeg gjort og kabelen fungerer utmerket. Eller du kan bruke en vanlig phonokabel, det er ikke nødvendig med noe "spesial"kabel.
    Visst du skrur opp volumet ditt på fullt så har 9 av 10 støy fra Pc`n til receiver ,dette unngår en som regel med en Coax kabel fordi den er meget godt skjermet + at lyden blir merkbart bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    10 m Coax hos Clas Olson koster kr 239.- du finner den på side 22 i katalogen med artikkelnr : 32-6697
    Takker. Den er sikkert bra nok.

i tillegg må du vel ha en overgang fra minijack til Rca den finner du på side 23 med artikkelnr : 32-2648 (0,3m).
    Den trenger jeg ikke for det er et ganske bra lydkort som har vanlig RCA kontakter.
    Derfor er jeg egentlig litt i tvil om jeg skal bruke analoge eller digitale signaler fra lydkortet. Har et M-Audio Audiophile 2496 kort som leverer meget bra lyd. Det jeg lurer på er om D/A converteren i receiveren min kanskje er bedre og at jeg bør bruke den istedenfor? Det er en Sony STR-DB1080 QS.
    Hva tror dere?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil kortet ditt,det der er et konge-kort til en usedvanlig god pris !!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil kortet ditt,det der er et konge-kort til en usedvanlig god pris !!
    Jeg regnet egentlig med at det var best ja. Så jeg får heller koste på meg noe gode signalkabler og fortsette å kjøre analogt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at en antennekabel (med rca-plugger) vil være seriøst mye bedre skjermet enn en "digitalkabel" fra Clas. Eller en "digitalkabel" fra hifiklubben til flere tusen kr også for den saks skyld. Når prisen i tillegg kommer under hundrelappen så er det vel ingen tvil..?

Uansett, så er ikke akkurat spdif-grensesnittet så veldig følsomt for støy. Har brukt mye rart som "digitalkabler" i anlegget mitt og har aldri opplevd noe støy for det.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg regnet egentlig med at det var best ja. Så jeg får heller koste på meg noe gode signalkabler og fortsette å kjøre analogt

Du må ikke kjøre analogt med et slikt kort,kjøp deg en digital kabel og koble denne til output 5 slik at du har Ac3 og Dts output der hvor du skal ha det.."ingen" kjører analogt når du kan kjøre digitalt ..

Jeg hadde et Soundblaster Audigy 2 som jeg kjørte analogt på først,byttet til den kabelen jeg nevnte for deg,og lyden ble MYE bedre og helt uten støy ..jeg hadde støy på analog kabelen (til ca 300.- hos hifi klubben),spesiellt merket du det på høyt volum uten å ha musikk på..

Dette står i manualen din :

5. Coaxial S/PDIF Output: This RCA connector sends an S/PDIF stereo signal to
    your coaxial S/PDIF digital target device such as a DAT, MiniDisc player or
    external D/A converter. This output is also used as a Dolby Digital 5.1 (AC3)output for DVD or Home Theatre use.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke kjøre analogt med et slikt kort,kjøp deg en digital kabel og koble denne til output 5 slik at du har Ac3 og Dts output der hvor du skal ha det.."ingen" kjører analogt når du kan kjøre digitalt ..
    Nå er jeg litt forvirra. Jeg spurte om hvilken D/A converter som er best av den i kortet og den i Sony receiveren.
    Uten tvil kortet, sier du. Men så sier du at jeg ikke må kjøre analogt fra kortet. Jeg skjønner ikke tankegangen her..?
    Hvis det er kortet som har den beste D/A converteren så blir det jo best lyd ved å bruke denne og kjøre analogt istedenfor å kjøre digitalt frem til receiveren og bruke den D/A converteren som gir dårligere lyd. Eller hur?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda gjør det slik som du sier det er helt riktig :wink: bare jeg som tenkte på en "switchonrec" men det har du vel ikke på din receiver !!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved analog overføring så svekkes diskanten i lyd merkbart jo lengre kabel du har. Ved 4-5 meter kabel så er det merkbart for de fleste av oss. Har Du/Dere D/A konverter i forsterker/reciver så bruk den. Digitale signaler klarer seg fint, - i alle fall i de fleste normale oppkoblinger.

Korte kabler blir nå alltid best.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du skrur opp volumet ditt på fullt så har 9 av 10 støy fra Pc`n til receiver ,dette unngår en som regel med en Coax kabel fordi den er meget godt skjermet + at lyden blir merkbart bedre.
    Om du snakker om analog signal fra PC så er støy fra ymse deler i PC'n ofte et problem ja. Men siden vi her snakker om digital lyd så er dette ikke et problem. Støy marginen for å påvirke et digitalt signal som SPDIF er så høy at det ville det også ha påvirket selve maskinen og hindret normal drift.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •