Rett kobling av høytalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rett kobling av høytalere!

Hva er rett kobling av høytalere? Vil gjerne høre litt fra dere som forsker på dette. Om bi-wiring++. Gjerne om rett kabler også. Ikke hvilket merke men tenker på fin/grov-trådet, kobberblanding, kvadrat og lignende. Hva med kabel til sub, er kvaliteten viktig, og hvorfor
    Rett og slett hva er din filosofi og hvorfor.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var mange spørsmål det ..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min filosofi ?? Det er å lodde høyttalerterminaler og forsterkerterminaler sammen, da trenger du ingen kabler ! En monoblokk bak hver høyttaler altså...
    Nuvel, hører du forskjell på høyttalerkabler er det bare å kaste sig ut i junglen og forsøke sig frem til du finder den lyd du er etter, hører du ikke forskjell da bruk pengene på en pensjonsparing istedet....
    Der er så mange meninger derute, du er nødt til å forsøke selv.
    Ellers er min filosofi, at det er mye lettere å høre forskjell på signalkabler, derfor bruker jeg penge dér......

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kvadratet noe å si :?: Hva er dette med banan-plugger :?: Skulle tro jo kortere vei strømmen har jo mindre motstand :?: Bør man skifte ut skinnene med kabel på høytalere med bi-wiringmulighet :?:

Slapp av det kommer flere spørsmål. Må bare tenke meg om...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80% av dette har vært diskutert før, og de gjenværende 20% er det delte meninger om. Kabler er det en egen kategori for. Her:
    http://avforum.no/forum/viewforum.php/10

Foreslår at vi holder oss til ulike måter å koble høyttalere på her (altså single wire, biwire, bi-amping etc) og diskuterer ulike kabeltyper og -egenskaper i Kabler-kategorien.

Eller jeg kan flytte hele tråden til Kabler-kategorien hvis trådstarter ønsker det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må prøve selv jo, jeg kan ikke svare på om du hører forskjell jo.
    Hører du ikke forskjell er der liten vits i å investere i noe der er "teoretisk korrekt".
    http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en 6mm kabel trenger nødvendigvis ikke være bedre en en 2mm.
    Så kvadraten samsvarer med kvaliteten. men det er vel uhyre sjeldent behov for mer en max 4mm.

På enkelte høytaler (B&W feks) lønner dt seg nok å bytte ut broene med noen kabelstumper på terminalene. Eller kjøre BI-Wire (4ledere)

(Snart spør du vel om Bi-Amp også...?

Før så kjøpte jeg ht kabel på biltema etc. Men etter å ha byttet til supra rondo 4x4 så går jeg ikke på biltema å handler kabler til frontene igjen iallefall

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt flytte tråden. Det er vel like greit å holde til på rett plass.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: flyttet]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    en 6mm kabel trenger nødvendigvis ikke være bedre en en 2mm.
    Så kvadraten samsvarer med kvaliteten. men det er vel uhyre sjeldent behov for mer en max 4mm.

På enkelte høytaler (B&W feks) lønner dt seg nok å bytte ut broene med noen kabelstumper på terminalene. Eller kjøre BI-Wire (4ledere)

(Snart spør du vel om Bi-Amp også...?

Før så kjøpte jeg ht kabel på biltema etc. Men etter å ha byttet til supra rondo 4x4 så går jeg ikke på biltema å handler kabler til frontene igjen iallefall
    Takker for den da jeg har B&W over det hele. Driter i Bi-Amp i dag.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spør om hvilken filosofi vi har, her er min. Kvadratet har noe (kansje alt) å si. Kjøper mest mulig kvadrat pr. krone. Å bruke en formue på kabler er tull, spesielt for digitale forbindelser. Hva skal man da oppnå? at nullen blir rundrere og enern blir rettere :? Men det finnes jo folk som hører forskjell på alt :roll: Videre er det min filosofi at dyre nettkabler er penger ut av vinduet fordi det er bare en liten bit av den samlede kjeden som strømforsyningen til anlegget mitt utgjør. Men det finnes jo kjøpere til alt, til og med CD spillere basert på rør (det gir jo så varm lyd må vite, det er sikkert pga glødingen av rørene) . Desuten gir jo rør så fin lyd, forvrengning og klirr er jo noe vi gjerne vil ha.
    Det var min filosofi, en dag hvor jeg var i litt "tørrfisk modus"

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 6xx serien du har er det nesten som å få nye høytaler å bytte de broene eller Bi-Wire de.
    Jeg har 600 serien hele veien rundt selv og ble forbløffet over hvor dårlige de broene var da jeg byttet ut broene med gode kabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Er det 6xx serien du har er det nesten som å få nye høytaler å bytte de broene eller Bi-Wire de.
    Jeg har 600 serien hele veien rundt selv og ble forbløffet over hvor dårlige de broene var da jeg byttet ut broene med gode kabler.
    Er nok nødt til sjekke dette i løpet av kvelden. Har ikke bi-wirekabler men skifte av broer er en smal sak.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med kabler blir folk aldri enige om.. Det er bare å gi opp..

Men jeg har utfordret flere til å høre forskjell på nettkabeler og digitale signalkabler og ingen har klart det enda. Bruker en billig Itec optisk kabel ifra DVD til receiver.. og en helt vanlig 2.5mm diy coax kabel ifra datamaskin til receiver (har akkurat laget en ny en med jordskjerm). Fikk kabelen gratis så jeg ville helst bruke den =)

Jeg kjører bananplugger på alle kablene mine. Bruker også 6mm kabler til bakhøytalerne ,men det er pga at jeg bruker 10meter kabel pr høytaler.

Ang grovkornet og finkornet kabel så ville jeg valgt finkornet kabel. Disse er lettere å bøye, og lederen får en større overflate.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Det med kabler blir folk aldri enige om.. Det er bare å gi opp..

Men jeg har utfordret flere til å høre forskjell på nettkabeler og digitale signalkabler og ingen har klart det enda. Bruker en billig Itec optisk kabel ifra DVD til receiver.. og en helt vanlig 2.5mm diy coax kabel ifra datamaskin til receiver (har akkurat laget en ny en med jordskjerm). Fikk kabelen gratis så jeg ville helst bruke den =)

Jeg kjører bananplugger på alle kablene mine. Bruker også 6mm kabler til bakhøytalerne ,men det er pga at jeg bruker 10meter kabel pr høytaler.

Ang grovkornet og finkornet kabel så ville jeg valgt finkornet kabel. Disse er lettere å bøye, og lederen får en større overflate.
    Hvorfor bananplugger? Ett ekstra ledd er det også.
    Selv bruker jeg digital coax i mellomklassen fra cd og dvd til rec. Har iallafall ikke noe støy, men ett rent og fint lydbilde. Etter skifte av bro på frontene og oppgr. fra 1,5(litt dyr type), til 4(billig type) på kabel så ble det mere punch i lydbildet. Bruker romkorr. i min Yamaha som er veldig bra.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden man får (i mitt hode) en større overflate når man bruker Banaplugger. Har brukt loddetinn til å feste kablene i bananpluggene så det burde være god kontakt.

Når man bruker en bananplugg så får man en stor overflate som man overfører signalet til.. Noe går kanskje tapt i overføringen til den uterminerte kabelen..

Jeg TROR det låter bedre =) men så er det greit å kunne plugge dem ut og inn uten å måtte sitte å skru terminalene.. Det er vanskelig å få inn 4 og 6mm kabel inn på en vanlig terminal på en receiver. (Iallefall marantz 5400 som jeg snakker om)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •