Lange strekk: DVi eller HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lange strekk: DVi eller HDMI?

Hei dere
    Skal kjøpe meg en Panasonic PT-AE700 med HDMI inngang og en Denon DVD-1910 med DVI utgang, og lurer på hvilken kabel jeg bør kjøpe.
    Jeg trenger et langt strekk, faktisk hele 15 meter, og har lest i andre innlegg her på forumet at det kan være noen problemer med så lange HDMI kabler.

Jeg vurderer Supra kablene fra Eltek, og de finnes jo i flere utgaver:
    HDMI-HDMI (m/DVI adapter i den ene enden)
    DVI-DVI (m/HDMI adapter i den ene enden)
    DVI-HDMI

Hvis det virkelig er problemer med de lange HDMI kablene så er kanskje det tryggeste å bruke DVI-DVI med et HDMI adapter, eller løser det ingenting?
    Noen som kan hjelpe?

Alle svar og tanker om emnet mottas med takk.

Mvh C

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi er bare dvi med lyd, så angående lengde skal det ikke være noe forskjell...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I mange tilfeller tåler HDMi lengre strekk enn DVI, gitt at utgangen på spilleren er en HDMi-port.
    Det fordi HDMi vistnok opererer med et sterkere signal og derfor kan sendee lengre.

I ditt til felle et utgangen DVI og jeg tror du kan få problemer med 15m strekk.
    Legg penger i en god kvalitetskabel og kjøp en angre/returrett.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15 meter hdmi kan gå helt fint det. det finner mna ikke ut før man prøver egentlig, siden det også er avhengig av utsignalet til spilleren. får man et problem så finner man på www.gefen.com repeatere som fungerer som en forsterker.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg 10m på HDMI-HDMI uten problemer (2910 og AE700), men andre har rapportert hakking o.l. Visstnok er det lavere signalstyrke (vs jord) på HDMI kontra DVI på enkelte DVD spillere og da har det vært en løsning å kjøre DVI-HDMI adapter på DVI-utgang fra DVD spilleren.

Fra offisiell AE700 tråd LINK:
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sitat Opprinnelig postet av klipsch;)
    Var en her i forumet som klaget over hakking på 10 meter hdmi kabel (husker ikke hvem), dette er jo helt uakseptabelt. I mitt tilfellet blir kabelen 5 meter (strekt rett over gulvet )
    Mulig dette var meg. Har en 10 m Real Cable (HDMI/HDMI) som hakket masse og bildet var ubrukelig, men etter å ha byttet til DVI-utgangen med en kobling på 2910, fungerte dette utmerket. Min personlige lille mening er at "nybegynnerfeilene" fremdeles er tilstede på HDMI, og ikke DVI.....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det problemet gjelder HDMI 1.0 eller hva 2910 bruker. LG plasma og problemer med f.eks HDMI-DVI på disse og LG fant ut at problemet var at den Denon spilleren som ble brukt under testen på Bigscreen sendte for lavt signal på HDMI utgangen.

Sitat Opprinnelig postet av HDMI.org
    Does HDMI accommodate long cable lengths?
    Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. Cable manufacturers are expected to sell reasonably priced copper cables at lengths of up to 15 meters. As semiconductor technology improves, even longer stretches can be reached with fiber optic cables, and with active cable technologies such as amplifiers or repeaters.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Tror det problemet gjelder HDMI 1.0 eller hva 2910 bruker. LG plasma og problemer med f.eks HDMI-DVI på disse og LG fant ut at problemet var at den Denon spilleren som ble brukt under testen på Bigscreen sendte for lavt signal på HDMI utgangen.

Sitat Opprinnelig postet av HDMI.org
    Does HDMI accommodate long cable lengths?
    Yes. HDMI technology has been designed to use standard copper cable construction at long lengths. In order to allow cable manufacturers to improve their products through the use of new technologies, HDMI specifies the required performance of a cable but does not specify a maximum cable length. Cable manufacturers are expected to sell reasonably priced copper cables at lengths of up to 15 meters. As semiconductor technology improves, even longer stretches can be reached with fiber optic cables, and with active cable technologies such as amplifiers or repeaters.
    Virker som om dette kan stemme rimelig bra. For ved å benytte DVI-utgangen på min 2910 er det ingen problemer i det hele tatt. Så for å svare på trådstarters spørsmål litt mer konkret: Kjøp en DVI-HDMI kabel (mest lettvint) eller en HDMI-HDMI med overgang (så kan du ha kabelen for fremtiden dersom du bytter spiller og ønsker å bruke HDMI-utgangen).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •