Dikemark signalkabler. Noen som har prøvd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dikemark signalkabler. Noen som har prøvd?

Fant denne tråden på hifisentralen.
    Dette så jo ganske enkelt ut:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1110739449

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkelt, morsomt og billig ut, så dette hadde vært kjekt å prøve!

Ser de begynner å diskutere antistatisk slange fremfor pvc, luftfylt slange(?) mot slange fylt av kondensfjerner (de skriver spyleveske, men det er mere isopropanol i kondensfjerner) og... selvfølgelig linolje da...

btw, i hvilke sammenhenger bruker high-end gutta IKKE linolje? Merkelige greier det der altså...

vel, jeg har bokmerket diskusjonene ang Dikemark kablene og vil følge dem. Delelista til de "originale" dikemarkene er lagret!

Offtopic: High end gutta lager nye Dikemark kabler når det blir rot i lyden, og vi pc-nerder reinstallerer windows når det blir rot i installasjonen... Noen sammenheng? kromosomfeil?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber med saken. Det er jo noe med at man bør erfare selv, og når ting er så rimelig som dette, så fant jeg ut at det ikke er noen grunn til å la være å prøve...

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sette i gang jeg og.
    Billig og enkelt, så det må jo prøves.

Kan dere komme med kommentarer her når dere har fått testet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Jeg synes vel egentlig av respekt overfor konstruktørene at erfaringer gjerne kan postes i det forumet Dikemark-kabelen ble lansert. Men det er jo klart at man kan poste litt erfaringer her også, siden billige og bra signalkabler definitivt er interessant for oss på AVforum også.

Det viktigste er vel at man respekterer at andre fora har andre vinklinger. Det er ikke noe bedre å henge ut et forum enn å henge ut en enkeltperson. Er man uenig i noe som diskuteres på et annet forum, så bør diskusjonen tas i det forumet (i dette tilfellet hifisentralen.no), og ikke her på AVforum, hvor de som kom med meningene som kritiseres ikke kan forsvare seg.

Jeg vet at det ikke er populært å lenke til andre fora fra AVforum, men i dette tilfellet gjelder vel regelen "æres den som æres bør", og da synes jeg diskusjonen rundt Dikemark-kabelen hører hjemme i det forumet som lanserte den, og tillater derfor lenkingen lenger opp.]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ser de begynner å diskutere antistatisk slange fremfor pvc, luftfylt slange(?) mot slange fylt av kondensfjerner (de skriver spyleveske, men det er mere isopropanol i kondensfjerner) og... selvfølgelig linolje da...

btw, i hvilke sammenhenger bruker high-end gutta IKKE linolje? Merkelige greier det der altså...
    For å nyansere litt, så er det kun noen få som vurderer de mer eksotiske variantene med å fylle kabelen med væsker eller gass. Linolje ble vel forkastet på et ganske tidlig tidspunkt av den opprinnelige konstruktøren og er vel slik jeg ser det helt ute av diskusjonen om "Dikemark"-kabelen. Grunnen til disse forslagene er vel også at noen er skeptiske til degradering over tid på grunn av oksydering, siden det er bart metall i deler av kabelen. Det er vel hovedmotivasjonen for å fylle kabelen med noe annet enn luft...

Jeg kommer for øvrig til å gjøre en hjemme-alene sammenligningstest på temmelig uvitenskapelig grunnlag mellom Biltemas rosa signalkabel, en "Biltemark"-signalkabel (som følger samme topologi som "Dikemark", men med kun Biltema-deler, der avvikene er bl.a. flertrådig vs solidcore og Biltema signalkabelplugger), og en ekte "Dikemark"-kabel, komplett med Bullet-plugs.

Denne testingen vil jeg gjøre for å se om jeg faktisk hører vesentlig forskjell på signalkabler. Testen kommer selvfølgelig ikke til å si noe om andre kommer til å gjøre samme erfaring i egne anlegg...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driver å lager disse kablene nå jeg, har de sikkert færdi til helga, blir spennende å se om de er like bra som de sier. skal testes mot silk mkllm ed wbt nextgen (cu) og duelund kabler..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De funker godt, jeg har mekka meg ett par. Jeg bruker dog Supraplugger fra Eltek til 198,- pr par. Kan ikke så mange fancy uttrykk ang. hifi, men jeg syntes hele lydbildet ble mer rolig og oppløst kontra monster.

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

har dere flere tilbakemeldinger på denne ?
    Jeg har testet den selv en stund nå og funnet
    ut at jeg har en stk Kimber Hero tilsalgs...

Dikemarken er absolutt overbevisende !

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig bra ut.
    Jeg har ikke kommet ut av startgropen ennå. ops:
    (Får skylde på unger, kjerring og jobb...)

Jeg venter selv i spenning på Roffes resultater...

Roffe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligger litt på is, fordi jeg prioriterer ferdigstilling av BEL. Det er jo mye morsommere å teste kabler på eget kvalitetsoppsett enn på et anlegg men selv ikke er fornøyd med.

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Roffe.
    Jeg sliter selv med å få høyttalerne mine til å spille noenlunde likt pga plassering.
    Ikke engang Yamaha's romkorreksjon klarer å rette opp i problemet.
    (Synes i grunnen den roter ting mer til på enkelte områder.)

Prioriterer derfor å forbedre dette først, da jeg regner med større endringer med optimal plassering av høyttalerne, enn ved bytte av signalkabel.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse så kule ut! de skal jeg lage en gang, men det blir nok ikke før til høsten!

de vil nok se kule ut sammen med mine Jan Kimber kabler(bare jeg får fullført de)

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    disse så kule ut! de skal jeg lage en gang, men det blir nok ikke før til høsten!

de vil nok se kule ut sammen med mine Jan Kimber kabler(bare jeg får fullført de)
    Er du ikke ferdig med kablene enda eXa? Har laget meg 2x8meter til jeg nå.

Uansett, disse Dikemark kablene ser veldig stilige ut. Så ikke så veldig vanskelig ut å lage de heller. Det er jo kjempe morro å kunne lage slike ting selv. Her har man jo også mulighet til velge fargekombinasjoner selv, hvilket er veldg spenende. Jeg har veldig lyst til å lage meg noen slike snart.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke hvert hjemme noe særlig i det siste! vært i england og i syden og hos min far. reiser igjen i morra, skal til vestlandet!

Tror jeg kommer til å lage dikemarkene med biltema sine plugger siden de er mye billigere. innen jeg har begynnt har jo antagelig roffe kommet med sin konklusjon også!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har alle delene som trengs samt avbitertang, drill og loddebolt, så går det på under to timer å lage et sett Dikemark. Det er vel å komme i gang som er det vanskeligste.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :wink: