bytte innvendige kabler i cerwin vega clsc10! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tror ikke du får en "aha!" opplevelse av å bytte delefilter for å være helt ærlig. men hvis du har lyst så skader det jo ikke, men personelig så hadde ikke jeg tatt meg bryet. men uansett fortell oss hvordan det går :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å få konstruert nytt delefilter er kansje ikke så dumt hvor mye bedre det vil bli er vanskelig å si, er jo ofte ganske dyrt men vis du kan få det rimelig er det jo altis gøy å prøve.
    råd om å heller sjifte høyttaler er for mange ganske uaktuelt, er ikke alle som har en masse penger liggende som man kan strø runt seg. det er jo desutn drit gøy å prøve slikt, å¨gjøre det selv, er sikkert en del andre ting du også kan gjøre med høyttalerne, avstivning, demping etc)

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="finvåg"]å få konstruert nytt delefilter er kansje ikke så dumt hvor mye bedre det vil bli er vanskelig å si, er jo ofte ganske dyrt men vis du kan få det rimelig er det jo altis gøy å prøve.
    råd om å heller sjifte høyttaler er for mange ganske uaktuelt, er ikke alle som har en masse penger liggende som man kan strø runt seg. det er jo desutn drit gøy å prøve slikt, å¨gjøre det selv, er sikkert en del andre ting du også kan gjøre med høyttalerne, avstivning, demping etc)[/quote

Det er akkurat d jeg liker og gjøre noe selv, utforske litt med høytalerne det kan seff gå begge veier men d er i allefall morro og prøve!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal bytte innvendig kabling i disse, ville jeg maks gått for noen tykke Supra-kabler. Alt annet tror jeg er bortkastede penger. Sjekk først tverrsnittet i den innvendige kablingen. Er det bra tverrsnitt på den tviler jeg på at det har noe for seg i det hele tatt.

Skjønner at du synes det er moro å fikle selv. Hvorfor ikke bygge en DIY-høyttaler fra bunnen av? Du har sikkert fått med deg BEL-prosjektet her på forumet i DIY-avdelingen?
    Hadde helt klart lagt pengene mine i en slik konstruksjon hvor jeg visste at jeg fikk valuta for pengene. Gjør du det har du et sett musikkhøyttalere, og et sett PARTY-høyttalere også

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bygge en høytaler selv blir jo som regel en god del dyrere da! + at jeg har noen kompiser som har clsc10 og d hadde vært drit rått og kjøpt meg ett par "fikla" litt med de slik att de spilte mye bedre enn kompisene mine sine! han her sier han fikk mye bedre lyd av og gjøre d han har gjort!
    http://www.soundpressure.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1214 d er noe sånt jeg vill oppnå oxo!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da vel gjærne ikke bare tverrsnittet på kablene som har noe å si om det vil låte bra eller ikke!!!
    tips til gode kabler til god pris er for min del: kimber cable, og audio magic, sistenevnte er solid core kabler og får svært mye skryt, er vist samme cu som i van den hul kablene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på du hører noen forskjell med andre kabler i høyttalerne. Det du kan høre forskjell på er hvis du skifter ut kondensatorer i filtret med nye med samme verdi. Se hvad der sitter i nå, skift da ut med polyester i mellomtonen og polyprop i diskanten. Begynder du å skifte spoler må du vite verdien og motstanden på disse, da må de sendes til Eltek for måling og dette er der sikkert liten vits i.
    Ellers, ja, jeg er enig med eyvind.....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan d bli hørbar forskjell hvis jeg bytter kablene i mine at100 da?? er jo kabler tynne som F*** inni der!!

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bare og bytte og høre det :wink:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JanThomas gjør oss alle en tjeneste...DRIT i SMS språk her inne!! (på forhånd takk)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Sitat Opprinnelig postet av Zomb
    Tror det er bortkastet å bruke så mye penger på kablene inni de høyttalerne.

Jepp, enig der. Forskjellen vil være placebo tenker jeg, at du tror det er bedre lyd fordi du har byttet. Legg heller pengene i en bedre signalkilde. F.eks bedre CD/DVD spiller.
    Men hvis man får en placebo effekt, så må vel det være bra??? Selv om man i realiteten ikke får bedre lyd, så er nå bedre lyd trosss alt bedre lyd! Uansett så kan det i allefall være lurt å ta opp for å se hvilken diameter de har! Er de veldig tynne, så er det jo bare å bytte de i noen tykker, og litt dyrere! Tykke Supra-kabler høres bra ut. Disse er vel kjent for å ha litt trøkk i bassen.... :?:

Newcomer space sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så mange som tror det er så bra med stort tversnitt på kablene? Hva er det man forsøker å vinne?
    10 meter 1mm^2 høytalerkabel har mostand på ca 0,34 ohm
    10 meter 4mm^2 høytalerkabel har mostand på ca 0,09 ohm.
    (Forskjellen blir her 0,25 ohm, dette er for 2*10 meter kabel og fra 1 til 4 mm^2. Hvor lange er kablene inni i høytalere?)
    Hvis det er noen her som hører forskjell ved å putte en slik motstand i serie med høytalerene sine vil jeg gjerne høre det. (Tenker da ikke på de med elktrostathøytalere med LAV impedans (~1ohm?))

space

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tverrsnittet på kablene har i grunnen ikke noe med motstanden i dem å gjøre.
    Du får prøve å helle 10 liter vann gjennom et sugerør, og deretter gjennom et 2" avløpsrør...

Det har altså med hvor mye strøm du vil ha igjennom dem.

Newcomer space sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zomb
    Tverrsnittet på kablene har i grunnen ikke noe med motstanden i dem å gjøre.
    Du får prøve å helle 10 liter vann gjennom et sugerør, og deretter gjennom et 2" avløpsrør...

Det har altså med hvor mye strøm du vil ha igjennom dem.
    Forstår ikke riktig hva du sier. Er dette en spøk?

Tverrsnittet i en kabel har absolutt noe å gjøre med mostanden i en kabel. Nesten alt vil jeg påstå for frekvenser i "audio"-området. Den "korrekte" mostanden er riktignok impedansen til kabelen, men i det relevante frekvensområdet er den nesten identisk med DC-resistansen.

Sammenligningen du viser til med vann mener jeg bør endres rediakalt:
    Det er liten forskjell om man prøver å helle 10 liter vann gjennom gjennom et rør på 10 cm og et på 20 cm i diameter, når vannet må gjennom et rør i høytaleren på 2,5 cm i diameter.

Ja det har med hvor mye strøm man skal ha gjennom kablene, men dette begrenses kun av mostanden i kabelen som er direkte avhengig av arealet og lengden på kabelen. Men så lenge motstanden i kablen kun er noen få prosent (ofte 1-2%) av mostanden i høytaleren, er det etter min mening tullette å bry seg om å redusere den. Dette fordi at selv om mostanden var 0 ville man ikke klart å høre forskjell.

En del interesant lesning om høytalerkabler (og mye annet), kan finnes på Rod Elliot sine siden. Blandt annet på:
    http://sound.westhost.com/impedanc.htm

space

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå skiftet kabler i mine infinity sm 195, kalene som ble brukt er noen rimelige monster kabler. joda regner med alle kabelskptigerne her på forumet mener at jeg hører feil og det kunne er placebo eller lignende, men joda det ble forsjell. istede for pluggene til elementene loddet jeg dem til elementene. merket en klarere diskant hvor irriterende shhsss lyder ble dempet. klårt og strammere er fine stikkord etter denne oppgraderingen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det du kan høre forskjell på er hvis du skifter ut kondensatorer i filtret med nye med samme verdi. Se hvad der sitter i nå, skift da ut med polyester i mellomtonen og polyprop i diskanten.
    Forstår ikke dette helt... :-/ Kan du utdype litt mer om dette med å bytte ut komponenter i delefilteret? Hva kan man bytte ut? Hva tjener man på å bytte f.eks. kondensatorer? Skal de ha samme verdi eller ?(det høres mest logisk ut..) Og hva blir forskjellen hvis de har samme verdi?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp for guds skyld nye høyttalere hvis det er viktig!

Å kjøpe dyre kabler til CV, eller skifte delefilter osv vil få jeremy clarkson til å enten le seg ihjel eller skrike seg i søvn, hvis pen lyd er målet må du kjøpe andre høyttalere, CV lager ikke fin lyd bare mye, det vil ikke all-verdens kabler eller delefilter kunne endre, svakheten ligger i konstruksjonen og elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke den som har CV, bare så det er sagt. Men på den andre siden hså har jeg heller ikke så gode høyttalere jeg heller... Men uansett: skulle gjerne likt å visst mer om bytte av komponenter i delefilteret.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •