Noen tanker ang. kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tanker ang. kabler

Jeg og salgsjefen på jobben satt på en pizzasjappe i Mandal i går. Vi tok noen øl, og pratet om løst og fast. Så kom samtalen inn på hifi og kabler. Han er elektroutdannet og har god greie på elektro generellt. Så fortalte jeg han at det fantes signalkabler til godt over 100k å få kjøpt. Jeg syntes det jo var høl i huet å kjøpe noe slikt, og han også forsåvidt. Men så sa han noe meget interesant, og når jeg tenker over det, så er det jo genialt enkelt. Det han sa var:

"Men tenk på dette da, jeg har en gammel haug av en bil. Den går dårlig og ligger så dårlig på veien osv.... Men hvis jeg har brukt tid på den en dag, vasket, polert og støvsugd den, shinet den opp innvendig og slikt... Hvis jeg da tar meg en kjøretur, så er det på en måte slik at den går bedre og ligger bedre på veien. Selv om jeg vet det er samme bilen, så inbiler jeg meg noe helt annet. Denne trege gamle bilen er jo plutselig blitt nærmest ett råskinn...."

Når han fortalte det, så tenkte jeg; sånn er det med meg og, han har jo helt rett

Hva synes dere om den fremstillingen. Jeg syntes det var godt sakt, og tenkte jeg skulle fortelle dere det. Jeg vet jo at det er forskjell på kabler, men det er jammen ikke mye. Det er mye psykisk ute å går her

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men der er forskjell på kabler, signalkabler altså.
    Høyttalerkabler har jeg ikke klart å høre forskjell på enda, men jeg byttet min normale RIAA kabel, Supra EFF med den billigste Synergistic, og her var stoor forskjell.
    Hvor Supra´en virker meget klar og litt analytisk i toppen, med et meget bra perspektiv, ordentlig dybde i lydbildet samt høyde (meget viktigt for mig) faldt Synergistic´en helt sammen. Flatt, ingen høyde, avstumpet topp, begrenset perspektiv, alt i alt skuffende.
    Kilden var Paul Simon "Graceland" på LP med en Micro Seiki BL 51 / Shure M91ED/N91GD pickup og Lehmann Black Cube RIAA.
    Synergistic´en gik tilbake til tuneren.
    Men ja, med høyttalerkabler vil jeg sikkert give dig rett.
    Og, hører man ikke forskjell er det jo ikke sikkert anlegget har "resolving power" nok til å få det frem.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, det er selvfølgelig forskjell. Men det var liksom forskjellen mellom kabler til 5k og 100k vi pratet om.... Hva forsvarer prisforskjellen om det ikke er det at man føler at anlegget yter mer eller låter bedre tilsvarende proposjonalt med prisøkningen...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet, men vi vanlige skjønner sikkert ikke dette. Der er rike folk der er villige til å betale hvad som helst for det lille ekstra. Vi vanlige søker som regel gode kompromisser.
    Skal vi gå inn i kabelbransjen da ?? :lol:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den psykologiske effekten er størst. Hvis skifte av "kabel" påvirker resultatet, da er det mye annet som ikke er bra nok i anlegget. Men ære være de som har "gullører". Automatisk er det MYE BEDRE lyd i et ryddig kablet, gjerne skjult, anlegg - enn mange av de "kabelsalatene" som finnes i de tusen hjem.

PS! Kabler av den typen som "følger med" produktene regnes IKKE med, uansett.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne effekten gjelder strot sett alle vare- & tjenestetyper, f.eks. slutter jeg aldri å bli oppgitt over hvor mange som vurder kompetansen til en konsulent på hvor dyr dress eller drakt han eller hun har... :?

:water

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Den psykologiske effekten er størst. Hvis skifte av "kabel" påvirker resultatet, da er det mye annet som ikke er bra nok i anlegget.
    Ikke helt enig, men jeg skjønner hvor du vil hen jo.
    Psykologien spiller selvfølgelig inn, men kabler er mest matching, et nødvendigt onde. Vi snakker forskjellige grader av kabelbruk. Der er de der bruker de medfølgende og er happy, der er de der eksperimenterer indenfor rammerne økonomien og kona stiller og der er de der skal ha det mest neutrale og dyreste penger kan kjøbe. Den sidste er ikke alltid den bedste løsningen heller, derfor kan matching blive en livslang økt.
    Vet ikke i hvilken grad du interesserer dig for signalkabler, men interesserer du dig ikke for det da endelig ikke begynd da, det kan blive et helvete hvis entusiasmen tar dig.
    Jeg har sagt det før, jeg hører ikke forskjell om nettfiltret er inne eller ikke, og med elektrostaterne hørte jeg ikke forskjell på høyttalerkabler, jeg hørte dog forskjell på alt muligt andet, forforsterkere, effektforsterkere, pickups osv.
    Min lille test med riaa kablen er absolutt ikke psykologisk, den er helt tydelig, alle kan høre forskjelle på dette niveauet.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fidelity har noen ganske bra kommentarer som:

"hører du ikke forskjell på nettkabler må er du ganske døv".
    og
    "når jeg skiftet plugger på Supra kabelen åpnet porten seg, lydbildet ble ganske enkelt mer homogent og vakkert (osv. osv.). Man kan sammenligne det med å ha radiokanalen litt feil innstilt."

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er mye i det du sier akto, og at den psykologiske "plasebo" eller også keiserens nye klær effekten er en stor del av problemstillingen når det gjelder pris, utseende og ytelse på mange kabler, men

Kabler er også en del av signal formidlingen i et anlegg, samt at de både har kondensator, spole og motstands egenskaper, samt har følsomhet for innstrålt støy ol. og som skal spille på lag med resten av komponentene i hele anlegget. Tror nok det er samspillet og matchingen mellom kabler og komponenter så man får den såkalte synergi effekter for det samlede resultatet til slutt, er det som er det vanskeligste og det som er det endelige målet. Pga dette, trenger ikke en 100k kabel nødvendigvis gjøre lykvaliteten bedre, men kan heller gjøre ting værre i noen tilfeller. :shock:

Ser man bort fra denne synergi effekten er den desidert beste og billigste høytaler kabelen jeg vet om, ingen kabel i det hele tatt. Kobbles rett og slett mono effektforsterker terminaler og høytalerterminaler i ett stykke skal man nok ganske høyt opp i pris og ytelse på for eksempel 3 meter lange høytaler kabler før man får samme egenskaper, for å si det sånn, selv om en effektforsterker og et høytaler delefilter eller elementer, ikke nødvendigvis trives så godt veldig nær hverandre.

I stedenfor å bruke veldig mye penger på veldig dyre og "gode" kabler, vi det etter min mening være bedre å planlegge og sette opp anlegget sånn at kabellengdene blir kortest mulig, samtidig som man velger kabler med egenskaper som demper komponentenes dårlige sider, og fremhever de gode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •