Coax eller optisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coax eller optisk

Trenger raske svar.
    Hva blir best for lydoverføring mellom dvd og reciver.
    Coax eller optisk eller noen andre forslag..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke høre nevneverdig forskjell mellom Coax og Optisk. Av andre muligheter er det analoge kabler. For surround blir det da 6 signalkabler.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du vil ikke høre nevneverdig forskjell mellom Coax og Optisk. Av andre muligheter er det analoge kabler. For surround blir det da 6 signalkabler.

På mitt anlegg er Coax vesentlig bedre enn optisk, god del bedre dynamikk og i tillegg fungerer bassen bedre,
    virker på en måte "fastere i fisken".

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker analoge nå men det mangler liksom noe i lydbildet.
    Takker for hjelpen gutta.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    På mitt anlegg er Coax vesentlig bedre enn optisk, god del bedre dynamikk og i tillegg fungerer bassen bedre,
    virker på en måte "fastere i fisken".
    Bekrefter dette. Jeg byttet f.eks. strømkabelen inn til PCen min med en dyrere modell og nå går PCen min bare myyye kjappere. Selv bildet på pc-monitoren er blitt bedre!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så dere anbefaler altså coax

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    så dere anbefaler altså coax
    Nei. Innlegget mitt var i alle fall ironisk. Kjøp det som er billigst eller som passer tilkoblingene til anlegget best. Coax er mer holdbart og tåler røff behandling, men kan fange opp støy fra annen elektronikk. Optisk på sin side er mer skjørt, tåler ikke å bli bøyd 90 grader, men er ikke følsom ovenfor støy fra annen elektronikk.

Lydmessige forskjeller eksisterer kun dersom forsøkspersonene på forhånd vet hva slags kabler anlegget inneholder.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når at kommer til alt så lager produsentene masse tilkoblinger som er like.
    Får liksom ikke dette til og stemme.
    Jeg tenker slik. Får og få et digitalt signal fra dvd til reciver kan man ikke bruke analoge kabler eller ?
    Da må man bruke noe annet.

Men hva er det beste alternativet.
    Jeg tviler sterk på at det beste er det billigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom en coaxial og en optisk kabel for overføring av "digital" lyd er selvsagt at i den coaxielle kabelen overføres signalet ved hjelp av elektriske impulser mens i den optiske kablene overføres signalet ved hjelp av lysimpulser.

Tilkoblingene er ikke like. Kablene er ikke like. Måten signalet overføres på er ikke like. Det endelige resultatet (lyden) er lik.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud

Men hva er det beste alternativet.
    Jeg tviler sterk på at det beste er det billigste.
    Du får gå en plass der du har bytterett på varene så får du prøve selv ,eneste som hjelper (og jeg er IKKE ironisk)

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Forskjellen mellom en coaxial ...

Tilkoblingene er ikke like. Kablene er ikke like. Måten signalet overføres på er ikke like. Det endelige resultatet (lyden) er lik.
    Da tar du skammelig feil, er helt uenig med deg,skjønner ikke at du kan si det du sier..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gå en plass der du har bytterett på varene så får du prøve selv ,eneste som hjelper (og jeg er IKKE ironisk)
    Får man bytterett på en kabel til 99 kr er jo det bra service, men slike steder vokser kanskje ikke på trær? Uansett, i så fall er det jo bare å følge ulven sitt råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar du skammelig feil, er helt uenig med deg,skjønner ikke at du kan si det du sier..
    Denne diskusjonen har vært oppe flere ganger. Kan den ikke bare fortsettes her så slipper vi duplikate tråder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk så overfører både coax og optisk en perfekt kopi av det digitale signalet. (Forutsatt det ikke er problemer med utstyr/kabel osv.) Grunnen til at mange sverger til coax er at den har færre konverteringsledd. Optisk signal må konverteres fra elektrisk SPDIF til optisk og så tilbake til elektrisk på mottager siden, mens coax overfører SPDIF signalet direkte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Rent teknisk så overfører både coax og optisk en perfekt kopi av det digitale signalet. (Forutsatt det ikke er problemer med utstyr/kabel osv.) Grunnen til at mange sverger til coax er at den har færre konverteringsledd. Optisk signal må konverteres fra elektrisk SPDIF til optisk og så tilbake til elektrisk på mottager siden, mens coax overfører SPDIF signalet direkte.
    En boks til under 5 kr vil være i stand til å konvertere et elektrisk signal til et perfekt optisk signal. Jitter vil i så måte være et større problem, på begge overføringstypene.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke Coax så bruke en kabel med riktig impedans 75Ohm, ikke en valig analog kabel.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    så er den i tillegg bedre skjermet for høyfr. Men det viktigste, er ikke alltid teori og praksis stemmer overens,noen blir aldri enige samme hva det står skrevet så lenge egne erfaringer skulle tilsi noe annet.
    Det er vel heller ikke for ingenting at både ljudia,neby hificonsept, bare for å nevne nopen sverger til Coax på lydsiden.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen jeg ser til å bruke Optisk er for å få et galvanisk skille for å ungå jordstrømmer og støy/during.
    Mellom f.eks PC og Reciver kan det fort opstå jordstrømmer så her ville jeg brukt Optisk, men mellom DVD - Reciver trur jeg ikke det skal ha noe å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller ikke for ingenting at både ljudia,neby hificonsept, bare for å nevne nopen sverger til Coax på lydsiden.
    Så dersom jeg hadde blitt anbefalt Bosch vaskemaskiner på både Expert, Elkjøp og Siba, så er det dermed oppe og vedtatt at Bosch lager verdens beste vaskemaskiner? Det kan ikke ha noe med at avansen på Bosch er høyest eller andre slike underliggende faktorer?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så at 100000 nordmenn spiser Grandiosa på Julaften, gjør at det er den beste julematen? Er ikke altid at "flokken" vet best.

Men er vel opp til hver og en å teste ut Coax Vs Optisk for sitt oppset, og så finne ut hva som er best. Finnes ikke no fasitsvar på dette spørsmålet. Så er vel bare å løpe til nærmeste Hifi butikk og kjøpe en kabel av hver og bruke den man liker best og returnere den andre

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •