Coax eller optisk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    http://www.iet.ntnu.no/~ivarlo/files...itonjitter.pdf
    Litt lesestoff som viser at digital overføring av lyd IKKE kun angår 0er og 1er- det er kun en side av saken- samt at Stereophile har målt at forskjellige digitalkabler tilfører forskjellige mengder jitter enda de ellers måler helt likt- altså er ikke alt så svart/hvitt og derfor kan ikke alt irritere fra kabelprodusenter :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    http://www.iet.ntnu.no/~ivarlo/files...itonjitter.pdf
    Litt lesestoff som viser at digital overføring av lyd IKKE kun angår 0er og 1er- det er kun en side av saken- samt at Stereophile har målt at forskjellige digitalkabler tilfører forskjellige mengder jitter enda de ellers måler helt likt- altså er ikke alt så svart/hvitt og derfor kan ikke alt irritere fra kabelprodusenter :wink:
    Den artikkelen forsterker mine utsagn om at støy/jitter er signalendringer som kan måles og kvantifiseres. Siste kapittel inneholder faktisk et forslag til målekrets for jitter.
    Dvs. det er ingen teknisk hindring for en kabelprodusent å spesifisere nøyaktig hvor mye jitter kabelen tilfører signalet i verste tilfelle. Så hvorfor gjøre dem ikke det da?

Jeg har mine meninger om hvorfor...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    Vil jeg merke stor forskjell på coax og optisk.
    Eller er det her som dere snakker om farging og #forvrengning " av lyden.
    Jeg bruker i dag analoge kabler og vil gjerne bytte dette ut fra mange til en.
    Bør jeg bruke optisk eller coax.
    Bruk en helt vanlig lakrisphono i første omgang. Så stikker du ned til hifilangeren og deponerer på en skikkelig kabel, og sjekker om du hører noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en MP3 spiller med øretelefoner... Koster mindre en en kabel og gir deg musikk så det monner :-)

RCS

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder interface-jitter, altså hvor kabelen kommer inn, er det vist i artikkelen av dette har direkte sammenheng med båndbredden. Når det til illustrasjonsformål benyttes tidskonstanter på t=100nS (fc=1.6MHz) er dette en veldig dårlig (eller veldig lang) kabel. Et gratis "lakrissnøre" vil oppføre seg bedre enn dette.

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Kjøp deg en MP3 spiller med øretelefoner... Koster mindre en en kabel og gir deg musikk så det monner :-)

RCS
    Skal jeg putte denne inn i hk en da eller.
    Lite trolig :lol: :lol: :lol:

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    Skal jeg putte denne inn i hk en da eller.
    Lite trolig :lol: :lol: :lol:
    Et lite råd dersom du er usikker på kvaliteten mellom coax og optisk:
    Les Robert Harleys THE COMPLETE GUIDE TO HIGH-END AUDIO. Særlig kapittelet Digital Source Components.

Det er en av de beste bøkene jeg har lest om lyd og lydutstyr. Fyren har teknisk bakgrunn innen lydopptak, har drevet med lydmiksing/mastering og er/var redaktør for entusiast-bladene THE ABSOLUTE SOUND, STEREOPHILE og THE PERFECT VISION.

Han har med andre ord langt bedre teoretisk og ikke minst praktisk og erfaringsmessig grunnlag enn de aller fleste av oss til å komme med slike vurderinger. Hva er så hans synspunkt omkring coax versus optisk? Her er et kort sitat:

Sitat Opprinnelig postet av Robert Harley
    TosLink is the low-cost optical interface promoted by mass-market audio manufacturers as an alternative to coaxial connection. ... TosLink is by far the worst interface, mechanically (the physical connection between cable and jack), electrically (it has the lowest bandwidth), and sonically.
    Hvis du er interessert i teoretiske begrunnelser finner du mange slike i boken. Hans synspunkt sammenfaller også med min erfaring at coax er best.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt med kabler coax og optisk. Jeg har valgt optisk kabel som er THX ultra 2 godkjent til harman/kardon forsterker og dvd fordi det gå best oppløsning og fetest dypbass til min hjemmekino.

Men jeg tror det varierer litt fra produkt til produkt og ører som hører hva som passer best.

Har hørt det sies at optisk er bedre i 70% av tilfellene for digitalkabler opp til 1000 kr, stemmer det ? ? ? ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •