Coax eller optisk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror jeg kjøper en av ver jeg så får vi prøve oss frem.
    Men neste spm er vel , har prisen noe og si her.
    Noen spess merker ogsåvigere

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Så dersom jeg hadde blitt anbefalt Bosch vaskemaskiner på både Expert, Elkjøp og Siba, så er det dermed oppe og vedtatt at Bosch lager verdens beste vaskemaskiner? Det kan ikke ha noe med at avansen på Bosch er høyest eller andre slike underliggende faktorer?
    Det var akkurat det jeg tenkte du ville si ... neby selger ikke kabler,men de fleste som jobber der har brukt kabler i mange år .. jeg skjønner poenget ditt og er faktisk enig i noe men allikevel er Coax best SYNS JEG så avslutter vi den nå Scirocco.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    men allikevel er Coax best SYNS JEG så avslutter vi den nå Scirocco.
    Den er grei

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    www.dynabel.no selger Supra kabler, bruker stort sett de sjøl og er veldig fornøyd. Gode kabler, bra kvalitet og koster ikke allhverden heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet flere forskjellige kabler på mitt anlegg. konklusjonen min er at det er store forskjeller på kabler, men det som er bra på mitt, trenger ikke være bra på ditt. det er bare en ting og gjøre teste sjøl

mye avhenger av hva du har og spille med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen ekspert på noen måte, men jeg vet da hva jeg hører :-) Har testet forskjellige coaxial kabler fra en Pioneer DV 737 til en H\K DPR 2005 som jeg nylig kjøpte...

Kablene er fortrinnsvis Nordost ( 1400kr :-( ) og en powerquest til rundt 3-400kr... Disse har forskjell i lydbildet. Nordost kabelen er mer "åpen" i lyden og gi etter min mening et bedre stereo perspektiv. Dette på to Audio Pro avantek nine høytalere. Når det er sagt så er jeg vel heller usikker på om lydforskjellen er værdt pengene....

Fikk testa høytalerkabler også... biltema mot Nordost og noen hult et eller annet ( Til 12.000kr ) Biltema gir mest lyd for pengene ( Som tv2 hjelper deg ville sagt) men det er ikke tvil om at lyden i kablene til 12.000kr var merkbart bedre... Alt er snakk om hva du vil legge ned av penger på lyden... Jeg er hellig overbevist om at hvis man bare tester nok vil man finne billige kabler som leverer like bra lyd som de til 12.000kr... Hører de til og med annbefaler vanlige lampettledninger til høytalerne... Kansje jeg skal teste d?

Har forresten bytterett på høytalerkablene og coaxialkabelen :-)

RCS

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her hagler forslagene inn.
    Takk for det folkens.
    Lampettledning. ???? ja ja ja
    Mye man skal høre før ører og div detter av.
    Det neste blir vel ståltråd.
    Tror jeg har funnt løsningen jeg.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    www.dynabel.no selger Supra kabler, bruker stort sett de sjøl og er veldig fornøyd. Gode kabler, bra kvalitet og koster ikke allhverden heller.
    Helt enig med idiss, Supra kablene er veldig bra og god kvalitet,jeg bruker det til bassene mine.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan egentlig ikke få skrytt nok av min NOS red devil custom SE piperenser!
    Spesielt mellomtonen er klar som glass og diskanten er veldig luftig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg kan egentlig ikke få skrytt nok av min NOS red devil custom SE piperenser!
    Spesielt mellomtonen er klar som glass og diskanten er veldig luftig.

Håper vikelig dette var en spøk...????? Det finnes grenser. Men jeg har hørt snakk om at kabler må varmes opp før bruk osv... Noen blir levert med en retningspil. Snur du rettningen skjer det noe med molekylene i kabelen... Er det bar vi som er naive og lar oss bedra av slike påfunn???

RCS

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Men jeg har hørt snakk om at kabler må varmes opp før bruk osv... Noen blir levert med en retningspil. Snur du rettningen skjer det noe med molekylene i kabelen... Er det bar vi som er naive og lar oss bedra av slike påfunn???
    Hi-Fi kabelbransjen er noe av det som virkelig irriterer meg grenseløst.
    Dem snakker flott og fint om revolusjonerende gjennombrudd innen kabelteknologi og hvor mye bedre akkurat deres kabel er.
    Men jeg utfordrer deg til å finne en eneste av disse produsenten som bakker opp sine utsagn med faktiske målinger som beviser påstandene.

En reell måling etter signalforskjell i to kabeler er verdens enkleste ting.
    Alt du trenger er et digiscop med sampler. Dette instrumentet måler signalendringer LANGT mer nøyaktig (0 - Ghz frekvensområde) enn noe menneske kan oppfatte. Det vil da være en small sak å sample signalet som kommer frem til høytaleren/forsterker og se etter faktiske forskjeller.

Dette vet kabelprodusentene utmerket godt...

Sorry at jeg er litt kvass, men akkurat dette er noe som har irritert meg lenge. :roll:

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra at noen sier hva de mener, det er det alt for få som gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er for så vidt enig med deg i det... Det er lett å måle endringer. Men det du ikke tenker på er hvordan du skal måle bra endringer kontra dårlige. Kan et slikt apparat fortelle deg når endringen gir fin og åpen lyd kontra når lyden er innesluttet og mørk?

Alle kabler "farger" lyden på en eller annen måte. Bruken av matriale er en av de faktorene som viser seg å spille inn. Noen bruker sølv og andre gull som lederdel. Etter av hva jeg har fått høre går lydsignalet i en kabel på utsiden av lederen og ikke innvendig. Det er derfor kabler har for eks sølvbeleg ytterst. Eller antakelig derfor inngangene på forsterkeren er gullbelagdt på noen forsterkere....

Så jeg tror nok ikke det med høytalerkabler er så enkelt desverre.
    En annen ting er om det alltid er så mye bedre bare prisen er høy og produsenten sier den er bedre... De skal selge de og. Ikke tvil om at mange har brukt mannfoldige tusen kroner på kabler de ikke hadde trengt å bruke så mye på... Den eneste måten å få konstatert dette på er å kjøpe med seg noen meter standard lampettledning og gå ned til hi fi centeret lokalt og få testet de beste høytalerkablene deres mot dine lampettledninger... Hører ikke du noen forskjell vet du jo hva du sitter igjen med. Hører du forskjell har du ihverfall fått konstatert at kabler kan variere i lyd... Så er det ikke alle kabler som passer på alle annlegg... noen er litt mørkere i tonon men leder bassignalet bra, mens andre er motsatt... det er ikke tull. Det er faktisk slik.

Men det billigste er å ikke bry seg...

RCS

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er for så vidt enig med deg i det... Det er lett å måle endringer. Men det du ikke tenker på er hvordan du skal måle bra endringer kontra dårlige. Kan et slikt apparat fortelle deg når endringen gir fin og åpen lyd kontra når lyden er innesluttet og mørk?

Alle kabler "farger" lyden på en eller annen måte.
    Husk at utgangspunket her var digital signaloverføring, altså en bitstrøm. "Farger" du denne bitstrømmen på noe vis vil du ikke "farge" lyden, men overføringen vil feile.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til begynnelsen.
    Vil jeg merke stor forskjell på coax og optisk.
    Eller er det her som dere snakker om farging og #forvrengning " av lyden.
    Jeg bruker i dag analoge kabler og vil gjerne bytte dette ut fra mange til en.
    Bør jeg bruke optisk eller coax.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jane: Vi har for så vidt diskutert både analoge og digitale kabler her :-)

Men du har jo rett i det du sier... Det er her de lærde strides. Det er ikke alltid teorien stemmer 100% med praksisen...
    Digitale signaler er jo bare "0" og "1", og om kabelen farger som du sier resulterer dette kun i tap av info... Så er jo spørsmålet igjen om dette taper alikevel "farger" lyden? På et eller annet plan skal dette gjøres om til analoge signal igjen... Og hvordan blir dette gjort med en "uren" for eks optisk kabel? Det sies at optiske kabler er meget bra, men standarden for boblinger og kabler er for dårlig. Man "farger" lydkvaliteten pga for eks falskt lys som trenger inn via pluggen... Hvordan vil dette påvirke da konverteren som de fleste har...?

Jeg kjenner ikke svarene og mener derfor at ved testing vil man pe en eller annen måte finne utav nettop denne problemstillingen.

En coaxial kabel skal jo holde 75ohm.. Gjør den ikke d kan lyden påvirkes!? En vanlig signalkabel flytter jo også bare "0" og "1" signaler??? Hvorfor må da coaxial kabelen være anderledes? Kansje for å frakte mest mulig "ufarget" signal? En bil frakter deg fra a til b, men fy for en forskjell der er mellom en Lada og BMW når man snakker om comfort... Jeg kan ikke dette nok til å påstå noe som helst, men jeg liker å få ting fysisk bevist før jeg bestemmer meg :-)

RCS

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HrOlsrud: Min formening og mangen med meg annbefaler coaxial kabel fremfor optisk. Grunnen er rett og slett at standarden for optisk er for dårlig. I prinsippet er optisk genialt. Men på grunn av hovedsaklig koblingen er dette en "dårligere" løsning. Også når det gjelder kabelens flexibilitet er optisk dårligere. Den tåler ikke for mye knekk før den kan briste og dermed tape informasjon og dernest "farge" lyden... eller noe sånn.

Gå for coaxialt... det er en standard som er kommet for å bli! (Tror jeg...:-)

RCS

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det RCS.
    Noen spessielle jeg burde prøve eller er det samme suppa alt sammen.
    Hadde tengt og få lånt meg et par forskjellige, slik for og få testa.
    :?: :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En coaxial kabel skal jo holde 75ohm.. Gjør den ikke d kan lyden påvirkes!? En vanlig signalkabel flytter jo også bare "0" og "1" signaler??? Hvorfor må da coaxial kabelen være anderledes? Kansje for å frakte mest mulig "ufarget" signal?
    En 75 ohms coax, er 75 ohm ut i fra impedanstilpassning. Dette for å unngå refleksjoner, altså at når signalet treffer en ende (terminering) skal så lite som mulig av signalet bounces tilbake og interfere med signalet i kabelen.
    Til audiobruk (CD-kvalitet) er det en rimelig liten mengde data som overføres, 2 kanaler som samples med 44kHz/16bits, dette utgjør en bitstrøm på ca 1.4Mbps pluss korrektiv informasjon. (mange datanettverk overfører signaler i området 1000 ganger dette).
    Rent teknisk er overføring av digitale audiosignaler en enkel oppgave, vanlige kabler har muligheten til å håndtere dette med veldig god margin. Det er nok derfor piperenseren min også gjør jobben helt utmerket. For å si det på en annen måte så snakker vi ikke om cutting edge teknologi når vi snakker om digital audio, selv om mange (produsenter, selgere, osv) ønsker å gi inntrykk av akkurat det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbake til analogt, men gjelder også for digitalt signal.
    Enhver endring i signalet pga. kabel er en dårlig endring. Målet er vel å overføre det orginal signalet mest mulig uendret? Dvs. høytaler signal skal være mest mulig likt inngangssignal men med høyere amplitude (forsterket uten EQ). Så om du antar utgangen på f.eks cd spilleren er orginalen, så måler du forsterkerens signalforvrenging med å sammenligne høytalerutgangen og cd spilleren. Kabelforvrengning finner du med å sammenligne f.eks forsterker utgang og høytaler. Håper ikke du mener at det finnes kabel med "bra forvrenginger", det er nemelig jobben til EQ.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •