The great cable lie - og annen overtro

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

The great cable lie - og annen overtro

Fant denne artikkelen på nettet. Interressange meninger, spesielt mht kabler som jeg deler med forfatteren.
    http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh.. Tusen takk! Den artikkelen gjorde dagen min til en veldig god en. For en person som er utdannet innen elektronikk og digitalteknikk så kan det til tider være noe frustrerende å lese AV forumer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske komisk....pokker kanskje jeg ikke skulle kjöpt den monster kabelen til en tussing likevel....det var jo andre kabler av samme typen for en hundrings...men jeg ville selvsagt ha det beste....vel vel ,det er ihvertfall litt gull paa pluggene...og det ser jo fint ut...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det er forskjell på kabler.Ihværtfall component kabler, men at noen kjøper høytalerkabler til 50K er syykt!
    personlig så tror jeg at man kunne avslørt samtlige gullører ved å gjøre en blindtest av flere kabler. jeg har selv prøvd dette på høytalerkabler og klarte ikke å si vilke kabler som var dyre og vilke som var billige. Men at kablene ser bra ut er i det minste betryggende.......synes de nye HDMI kablene til QED er pene jeg :lol: :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Joda det er forskjell på kabler.Ihværtfall component kabler, men at noen kjøper høytalerkabler til 50K er syykt!
    Helt enig i at det er forskjell på kabler, men det er ikke noe magi å lage en kabel som er matchet til det signalet den skal overføre.
    Du kan til enhver tid regne deg frem til hvilke egenskaper er kabel skal ha for at signalet den skal overføre vil bli overført uten komplikasjoner.
    Component signaler er f.eks designet for å brukes med coax RG-59 kabel. Denne typebetegnelsen spesifiserer da hvilke krav denne kabelen skal holde innen kabelresistans, støyskjerming osv.

Når du ser på enkelte "merke" kabler så brukes det masse høytflyvende uttrykk og krumspring, gjerne lånt fra felt innen forskning som kan virke å være relevante. Ord og uttrykk fra superleder forskning er f.eks veldig populært. Mens reelle tekniske data om kabelen som faktisk kan brukes til å regne ut egenskaper, er det ytterst lite av.

Når en installasjonsteknikker kjøper kabel på rull, så er det en selvfølge at kabelen har oppgitt de tekniske data som spesifiserer kabelens egenskaper. Og dette er kabel som er LANGt billigere enn hva du får kjøpt i hi-fi butikker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •