12 meter DVI-kabel, hva skjer hvis kabelen er for lang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12 meter DVI-kabel, hva skjer hvis kabelen er for lang?

Hva skjer hvis en dvi-kabel er for lang?
    Vil det ikke bli noe bilde i det hele tatt, eller blir det bilde med dårligere kvalitet enn om kabelen var kortere?
    Hva slags "artifacts" vil eventuelt oppstå ved for lang kabel?

Jeg kjører for øyeblikket 10+2 meter dvi-kabel fra dvdspiller til projektor. Oppløsningen er på 576p, dette fungerer og det gir bedre kvalitet enn s-video, men ville det blitt bedre bilde med kortere kabel, eller er det toppkvalitet så lenge jeg får bilde i det hele tatt?

Kabelen er en noname fra komplett.no, duallink dvi-d.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal vel ikke være noe forskjell på en kort og en litt lengre kabel siden signalet er digitalt. enten er det bilde eller så er det ikke bilde tror jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvi-standarden har jo en begrensning på 5 meter lang kabel, men jeg kjører altså en noname-kabel på 12-13 meter. Er jo litt rart at det fungerer, er det fordi projektoren er ekstra følsom eller dvd-spiller sender ekstra sterkt signal?
    Eller er grensen på 5 meter satt for å holde kvaliteten på topp, og unngå forringelse av bildet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom kabelen er for lang kan man riskere å sitte uten bilde i det heletatt. Dvs. at projektoren ikke gjenkjenner noe signal på inngangen. Det kan derimot også skje at man får digitale feil i bildet i form av pixelering og andre artefakter.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt DVI-kabel på 13 meter uten feil fra ett skjermkort, mens samme kabel fra et annet skjermkort resulterte i noen artifakter (signalstyrke ut har altså mye å si hvis du skal mye over anbefalt makslengde). Hvis jeg senker oppløsningen på sistnevnte skjermkort, reduseres/opphører disse feilene. Oppløsning har altså også noe å si (båndbredde).

Disse artifaktene vil vise seg som blinkende piksler og blinkende linjer/grupper av piksler i deler av bildet, avhengig av hvilken bildeinformasjon som vises til enhver tid. Hvis du øker kabellengden utover dette vil du ikke få bilde i det hele tatt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar spørsmålet mitt her istedet for å lage en ny tråd. Har en 10m HDMI kabel mellom 2910 og AE700 og ved visning hakker det, og kommer endel horisontale striper med varierende mellomrom.

Nå har jeg bestilt en HDMI(f) og DVI (m)-kolbing for å prøve DVI-utgangen på spilleren istedet. Er det stor forskjell på en DVI-kabel og en HDMI-kabel?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tar spørsmålet mitt her istedet for å lage en ny tråd. Har en 10m HDMI kabel mellom 2910 og AE700 og ved visning hakker det, og kommer endel horisontale striper med varierende mellomrom.

Nå har jeg bestilt en HDMI(f) og DVI (m)-kolbing for å prøve DVI-utgangen på spilleren istedet. Er det stor forskjell på en DVI-kabel og en HDMI-kabel?
    Det skal være det samme bildesignalet... Jeg bruker 10m DVI-DVI single link fra 2910 uten problemer. Kabelen er fra Real Cable.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield@

Prøv en anne kabel om du har en tilgjengelig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Anfield@

Prøv en anne kabel om du har en tilgjengelig.
    Prøvd to forskjellige HDMI/HDMI-kabler fra Real Cable, og samme problemet på begge....... :wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje det er projectoren som er litt kresen her siden 2910 har rykte på seg for å sende ut et relativt kraftig signal både på DVI og HDMI.

Det skal visstnok være ett noe kraftigere signal på HDMI, i hvertfall i teorien.

Du kan jo prøve å få lånt en skikkelig dyr kabel, bare for å få eliminert kabelen, evt prøve med en litt kortere en.

Man får jo svindyre fiberkabler, men de koster skjorta.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det stemmer ikke at det er kraftigere sendestyrke på HDMI, selv i teorien... Det samsvarer også med praksis, der HDMI på 10 meter sliter med synk på Denon 2910, mens samme kabel med overgang på DVI fungerer uten problemer.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i hvertfall spec'et lengre kabel som maks på HDMI enn DVI.

Om dette er tilfellet på 2910 vet jeg ikke, men deet er en del som har har gode erfaringer med HDMI kontra DVI på AVSforum.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det stemmer ikke at det er kraftigere sendestyrke på HDMI, selv i teorien... Det samsvarer også med praksis, der HDMI på 10 meter sliter med synk på Denon 2910, mens samme kabel med overgang på DVI fungerer uten problemer.
    Får håpe at det hjelper med den overgangen til DVI-utgangen på 2910, da lygren. Siden begge deler er kjøpt hos deg er det jo greit at det funker da........ :wink: :wink: :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •