Ang. strømkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Wicked sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ang. strømkabel

Ser at man kan kjøpe strømkabler til mangfoldige tusen kroner. har dette virkelig noe å si for lydkvaliteten? Hvordan kan den siste meteren gjøre underverker når det er vanlig uskjermet PN2,5mm2 kabler på baksiden av stikkontakten, for ikke å snakke om alle de kilometer med kabel fra kraftverket og til huset. (?) Klarer menneskeøret å høre forskjell om man bruker den vanlge kabelen til forsterkeren eller om man kjøper en til 7000-8000kr?

MVH

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HERLIG! Ett meget godt spørsmål som jeg gleder meg til å høre svaret på.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste jeg kan tenke meg er at strømkabelen som regel ligger nærme signalkabler og sånnt, så hvis den er bedre skjermet kan jo det være kjekt.
    men sånn kabel kan man jo kjøpe for rett under hundrelappen per meter(supra), så flere tusen.... vel!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    eneste jeg kan tenke meg er at strømkabelen som regel ligger nærme signalkabler og sånnt, så hvis den er bedre skjermet kan jo det være kjekt.
    men sånn kabel kan man jo kjøpe for rett under hundrelappen per meter(supra), så flere tusen.... vel!
    Gulledere med diamant og smaragd skjerming da kanskje. :shock:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan M: Er man i tvil så tester man :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den samme diskusjonen har gått på hifisentralen en stund nå, og det ender med at folk blir ufine og krangler om relevant utdannelse og kunnskapsnivået til de som mener det motsatte. Utrolig at voksne folk kan bli som drittunger i barnehagen over ett slikt spørsmål. Men de om det.

Har du penger til det så prøv, jeg betviler dog den reelle verdien på en slik oppgradering, og tror en strømrenser har mer for seg. Noe som sikkert har en effekt er å få inn gode skjermede kabler.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Jeg er vel enig med folk her at man alltids kan prøve, men tror nok det er bortkastet tid. Går man f.eks for en Supra LoRad skjermet kabel er man definitivt på den sikre siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par slike kabler til 4500,- stk og jeg merker INGEN forskjell, men var jo selvfølgelig nødt for å prøve det ut

Det sitter sikkert mye bedre skjerming å sånt i de, men jeg tror et strømfilter vil gjøre en mye bedre jobb en å bare bytte kabler. Har hørt de si at du ikke merker forskjellen før du har filter osv osv... men det kommer igjen fra de som ønsker å selge deg produktene :twisted: :twisted: :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironien i dette er at om du har en "bedre" strømkabel. Dvs. en kabel med bedre lederevne på nettspenning, så vil du også overføre mer av støyen i nettet til forsterkeren. Kabel er kabel uansett om den er laget av gull eller kobber.

Fjerning av nettstøy blir gjort i forsterkerens strømforsyning.
    Om du føler at denne delen er for svak og at lyden blir påvirket, så må du ha en aktivt filter av typen online UPS eller renstrømsfilter.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er intresert i å lese om "innspillingstid" for nettkabler: >LINK<

Det er nemlig ikke bare å ha en bedre nettkabel, den skal jo faktisk spilles inn også!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan si er at det hjelper psykiskt, du slipper i hvertfall å tenke på at det er strøm kabelen det er noe feil med... hehe :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Jan M: Er man i tvil så tester man :wink:
    Viking: Jeg har ikke flere tusen å bruke på å teste kabler. :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akto: Jeg kan kun si en ting, test selv. Jeg påstår dette har noe å si, du betviler dette. Det er to leire og uansett så ender det hele opp med at man må teste i sitt eget oppsett. Strømrensing er svært viktig. Jeg har testet Richard Gray 1200custom, PSAudio PP500 og Shunyata Hydra 8 opp mot diverse DIY versjoner, Elfa varianter og LCAudio- Jeg endte opp med å kjøpe Shunyata Hydra 8- langt fra den dyreste eller billigste i disse testene :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem snakket om flere tusen? Jeg bruker LMC-kabelen fra hifisentralen på effektforsterkeren- 50 kr/m + plugger- fra filteret har jeg noe mer eksklusivt- men jeg sa fortsatt ingenting om at dette måtte bli kostbart :wink:

Newcomer Wicked sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så bare for å ha det klart.. før folk begynner å krangle her. En strømkabel til flere tusen kroner blir som oftest kjøpt for å få helheten av et high-end anlegg til å bli komplett. (?) jeg skjønner og ville gjort det selv (om jeg var stinn av gryn) at om jeg hadde et anlegg til en million hadde jeg kjøpt en dyr strømkabel også. bare for å få alt som er "kremen" lissom.
    Det blir jo litt rart å si at den siste halvmeteren som er laget av gull, sølv eller diamanter skal ha så stor påvirkning når det ligger hundrevis av kobberkabel fra kraftverket og frem til stikkontakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ang. strømkabel

Sitat Opprinnelig postet av Wicked
    Ser at man kan kjøpe strømkabler til mangfoldige tusen kroner. har dette virkelig noe å si for lydkvaliteten? Hvordan kan den siste meteren gjøre underverker når det er vanlig uskjermet PN2,5mm2 kabler på baksiden av stikkontakten, for ikke å snakke om alle de kilometer med kabel fra kraftverket og til huset. (?) Klarer menneskeøret å høre forskjell om man bruker den vanlge kabelen til forsterkeren eller om man kjøper en til 7000-8000kr?

MVH
    Menneskeøret klarer ikke det, men subjektivistøret kan visstnok det..
    Spørsmålet blir da om dette øret sitter på et menneske??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Hvem snakket om flere tusen? Jeg bruker LMC-kabelen fra hifisentralen på effektforsterkeren- 50 kr/m + plugger- fra filteret har jeg noe mer eksklusivt- men jeg sa fortsatt ingenting om at dette måtte bli kostbart :wink:
    Trådstarter gjorde det, og det var det jeg tenkte på.

Klarer menneskeøret å høre forskjell om man bruker den vanlge kabelen til forsterkeren eller om man kjøper en til 7000-8000kr?
    En kabel til 50kr/m er jo ikke så ille.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en dyrere og bedre nettstøms kabel kan gjøre at et anleggs lydkvalitet blir bedre, vil jeg også tro at den samme kabelen i et annet anlegg kan få det til å låte værre.

Et hifi anlegg er som kjent ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden, og hvis man skal kunne høre forskjell på en billig biltema el.kabel og en dyr spesial hifi el.kabel, ja da har man kommet langt i matching av highend komponenter etter min mening.

Her må man vel bare prøve seg frem og bruke ørene og sunn fornuft.
    Har man et perfekt oppsett med highend komponenter fra før, kan det kanskje være forsvarlig å bruke noen tusen kroner ekstra på bedre stømforsynings kabler valgt ut gjennom "blinde lyttetester", men hvem har egentlig et så perfekt hifi anlegg når det kommer til stykket.

Vil forøvrig tro at de invendige 220v strømkablene inne i selve komponent kabinettene samt kvalitet og skjerming av transormatorene er plassert sånn at de vil kunne påvirke følsomme audio kretser mer enn en nett kabel, og man børr kanskje sjekke disse tingene før det gir noen fornuft å gjøre noe stort poeng ut av dyre elkabler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vil forøvrig tro at de invendige 220v strømkablene inne i selve komponent kabinettene samt kvalitet og skjerming av transormatorene er plassert sånn at de vil kunne påvirke følsomme audior kretser mer enn en nett kabel, og man børr kanskje sjekke disse tingene før det gir noen fornuft å gjøre noe stort poeng ut av dyre elkabler.
    Dette er jeg så hjertens enig i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •