Terminerte kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Terminerte kabler?

Hva vil det si at kabler er terminerte? F.eks. høyttalerkabler.
    Hva er den positive effekten ved terminering, vil det gi bedre lyd?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det vil si at de kommer i en lengde med kabelsko, spadere eller bananplugger ferdig loddet på.

2. Hvor stor er en stein :wink: (det kommer an på kabelen, pluggene osv.)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg kniper på et par bananplugger på en høyttalerkabel med ei tang så har jeg ikke gjort så mye gale? og det vil ikke ha noe å si for lyden?

Beklager men jeg lærte en gang at det ikke finnes dumme spørsmål. Dessuten blir det mange ord og uttrykk etterhvert som intressen for hjemmekino øker.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CustomH2000
    Så hvis jeg kniper på et par bananplugger på en høyttalerkabel med ei tang så har jeg ikke gjort så mye gale? og det vil ikke ha noe å si for lyden?

Beklager men jeg lærte en gang at det ikke finnes dumme spørsmål. Dessuten blir det mange ord og uttrykk etterhvert som intressen for hjemmekino øker.

Oj, sorry for den , men det var en spøk.
    Du gjør ikke mye galt nei, og det ser i tillegg mye penere ut. Men jeg holder en knapp på å lodde de fast, for bedre kontaktflate. Du kan nok oppleve bedre lyd ja, da bananplugger gir deg ofte bedre kontaktflate i terminalene enn skrukoblinger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg styrer unna loddingen denne gangen, og bruker ei tang. Har lodde-utstyr men ikke dreven i gamet. Er ikke sikker på hvilken loddetråd jeg har. Har type loddetråd i så fall noe å si, eller er det samma ulla?

:roll:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker, men du må vel ha en type med flusmiddel. Eller så må det smøres på, for å få tinnet til å fylle skikkelig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker, men du må vel ha en type med flusmiddel. Eller så må det smøres på, for å få tinnet til å fylle skikkelig.
    Hvis det ikke er noe særlig å hente lydmessig så dropper jeg loddinga. Men pluggene sitter vel kanskje litt bedre også?

Når vi først diskuterer plugger..... er det egentlig noe forskjell om du stapper kabelen rett inn i terminalen og skrur for hånd? Utemon at det går fortere å koble fra med plugger? [/quote]

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først diskuterer plugger..... er det egentlig noe forskjell om du stapper kabelen rett inn i terminalen og skrur for hånd? Utemon at det går fortere å koble fra med plugger?
    Dette lurer jeg på også.
    jeg har skru koblinger på forsterker og høytalere.
    Går det ann og få eks bananplugger inn i en skrukobling og hvordan?
    Blir det bedre med plugger på enn og putte kablene inn i skrukoblingen?

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først diskuterer plugger..... er det egentlig noe forskjell om du stapper kabelen rett inn i terminalen og skrur for hånd? Utemon at det går fortere å koble fra med plugger?
    [/QUOTE]

Min mening er at det er ingen forskjell, men det blir lettere å bytte og mye penere, og det har jo noe å si!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det samme vi er inne på å skru kabelen rett fast i terminalene uten noen form for terminering - er egentlig forvitring/oksidering noe å bekymre seg for?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare lodde den på plass i høttalerene og terminalen.. :?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Dette lurer jeg på også.
    jeg har skru koblinger på forsterker og høytalere.
    Går det ann og få eks bananplugger inn i en skrukobling og hvordan?
    Blir det bedre med plugger på enn og putte kablene inn i skrukoblingen?

Dei fleste skruterminaler har mulighet til bananplugger, men er vell ein lov som seier at du må gjør dei "klar" for å bruke plugger på dei. Dei 2 vanlegaste måtene er å bare presse pluggen med makt rett inn over terminalen, ikkje inn der du putter kabelen når du skal skru, då vil eit lite isolerende plastlag ryke(vanlegt hos f.eks Yamaha). Du kan og oppleve at det sitter ein liten svart plast knapp inni terminalen, då må du ha noko skarpt for å
    pirke den ut før du bare setter pluggen nedi( vanlegt hos Pioneer)

Grunnen til at det er so pass vanskelegt, er faktisk at unger har mistet livet med å putte plugger i stikk kontakter. Derfor har dei lagt terminalene sånn fordi du skal ha full kontroll på ka ein bananplugg er,og kor den skal.

Som akto sa, så kan du oppleve bedre lyd pga pluggene gir bedre kontaktflate.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil det si at kabler er terminerte? F.eks. høyttalerkabler.
    Hva er den positive effekten ved terminering, vil det gi bedre lyd?
    om det gir bedre lyd er opptil terminalene på høyttalerene dine. Men på de fleste er det lite vits med bananer/spader. Men har også vært borti terminaler hvor bananer/spader gir best feste for gitt høyttaler, og best kontakt. Og da er forskjellene der. Ser ut som du har BW, har ikke hatt noe problemer med kabler uten terminering på de.

Men, noen kabel typer egner seg best med spader/bananer, fordi noen kabler er så tykke og stive, at du nesten ikke får skrudd de til i vanlige terminaler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror terminerings metode avhenger en del av de forsterker, høytaler terminalene man benyter og selve oppbyggbingen til kablene.

Har litt erfaring fra noen Isoda HA-20 (tror jeg de heter) høytaler kabler med mange forskjellige tvinnede metaller som ledere. Disse kablene synes jeg f.eks det vil være lurest å terminere med å lodde og få fysiske festet "spaden til selve isoleringen rundt på kabelen også, ettersom bruk i skrueterminaler og bruk med banan plugger som klemmer i selve lederen, gjør at de svakeste lederene deformeres og nermeste klippes av eller ryker over tid, noe som jo ikke er spesielt gunstig hvis man skal oppredholde gode kobblinger og lede egenskaper. Vet ikke om andre her inne har vært borti denne litt spesielle kablelen, den var ganske populær i Hifiklubben i Grimstad på begynnelsen av 90 tallet i alle fall, men jeg har ikke sett så mye mer til den etter dette.

Lodding og lakking av kobber lderene på andre høytaler kabler, og med å benytte ikke oksyderbare materialer som gull på overflatene som skal kobbles sammen og som kommer i kontakt med oksygen er jo også greit for å hindre uønsket oksydering og dårlig kontakt på et senere tidspunkt. Hvor hørbart en oksydering er for en kobber leder er jeg ikke sikker på for høytaler kabler og inne i hifi komponentene sine kretskort osv, men ved å hindre uønsket oksydasjon, tror jeg man kan oppredholde litt av de kvalitetene i hifi utstyret har som nytt litt lenger, og kankje unngå problemer med dårlig kontakt osv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du - er oksidering/forvitring av høyttalerkablene ved festing direkte uten terminering et tema, eller et ikke-tema?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva mener du - er oksidering/forvitring av høyttalerkablene ved festing direkte uten terminering et tema, eller et ikke-tema?
    Jeg mener at det kan være et tema ja. Mener også at det kan være viktigere å terminere enkelte kabelkonstruksjoner mer enn andre for å bevare antall ledere osv. Det er vel ikke ukjennt at oksydering som fører til isolerende oksyd belegg kan ødelegge den elektriske kontakten mellom kabel og terminaler, og det kan derfor være en fordel å gjennomføre en skikkelig behandling av endepunktene på kabler som man skal bruke lenge og det kan være en fordel å benytte edlere metall flater som ikke oksyderer for å unngå dårlige kontakter osv. Tror forøvrig det skal mye til å "høre" et oksyd-belgg på f.eks en direktekobblet 4mm2 biltema kabel rett i høytaler terminalene etter 14 dager, men gi kablene noen år og vent til kobberet nesten er sort/grønnt og så kobl de til teminalene , da blir ikke den elektriske kobblingen så veldig god lenger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg mener at det kan være et tema ja. Mener også at det kan være viktigere å terminere enkelte kabelkonstruksjoner mer enn andre for å bevare antall ledere osv. Det er vel ikke ukjennt at oksydering som fører til isolerende oksyd belegg kan ødelegge den elektriske kontakten mellom kabel og terminaler, og det kan derfor være en fordel å gjennomføre en skikkelig behandling av endepunktene på kabler som man skal bruke lenge og det kan være en fordel å benytte edlere metall flater som ikke oksyderer for å unngå dårlige kontakter osv. Tror forøvrig det skal mye til å "høre" et oksyd-belgg på f.eks en direktekobblet 4mm2 biltema kabel rett i høytaler terminalene etter 14 dager, men gi kablene noen år og vent til kobberet nesten er sort/grønnt og så kobl de til teminalene , da blir ikke den elektriske kobblingen så veldig god lenger.
    Om man skifter ut kablene eller kapper av en snutt og avisolerer på nytt en gang i året - da er det kanskje ikke lenger noe tema? Er litt skeptisk til å lodde det fast.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Om man skifter ut kablene eller kapper av en snutt og avisolerer på nytt en gang i året - da er det kanskje ikke lenger noe tema? Er litt skeptisk til å lodde det fast.
    Man lodder den bare fast i en kabelsko eller en egnet banan plugg. Det er selfølgelig ikke nødvendig å lodde heller, spessiellt ikke hvis man bare kan korte den inn og avisolere på nytt, men hvis man har noen litt forsegjorte termineringer, slipper man å tenke på oksydering og dårligere kontakt over tid, og at kablene eventuellt blir kortere med årene...;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •