Min mening om kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer HAYFAY sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min mening om kabler

Snart er enda en natt gått med i kabelsøking... Forsterkersettet mitt koster 45 000, DVDen 12 000, Høytalerne 37 000, Projectoren 20 000, og Suben 15 000. Totalt 129 000

Regelen sier "Bruk ca 10% av anleggets totale verdi" vel... Det vil da si at jeg skal bruke 12 900 kroner på kabler? Yeah right! Greit nok, elkjøp kabelen er kanskje ikke et godt alternativ, men jeg tror at dersom man bruker 5000 kroner for kablene så har man stort sett det man trenger! Det er nok litt å hente i dyrere kabler, men ikke så mye at det er verdt X antall tusen.

Jeg tror alle er skeptiske til kabler, og grunnen til dette er den intense markedsføringen fra produsentene. De forteller deg alltid at "Dette er kabelen du trenger!" og "Anlegget er aldri bedre enn sitt svakeste ledd" Har man et anlegg til 300 000 er det kanskje vanskelig å sove om natten om man benytter kabler til 1000 kroner etter å ha lest dette om kabler til 35 000 eller mer.

Nei jeg vil i allefall anbefale andre med meg å gi beng i dyre kabler og "bare" legge 5000 kroner (totalt) i det og ferdig med saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes 5k for kabler er å ta i også jeg da... spørs selvfølgelig på lengder da.

Nå har jeg langt ifra samme pris på komponentene i anlegget mitt som det du har, men min oppfatning er at bare man har liten nok resistans i høyttalerkabler er dette godt nok. Det vil si med andre ord si høyt tverrsnitt og godt, ledende materiale.

I signalkabler er det skjerming som teller. Alt annet er for meg uvesentlig, og jeg klarer meg fint med kabler fra Clas Ohlson eller Biltema i så måte.

Så får det være opptil noen andre å overbevise meg om noe annet. Kabelprodusenter hører jeg ihvertfall ikke på... stoler kun på mine egne ører og min fornuft. Og foreløpig anser jeg det ikke som fornuftig å bruke tusenvis av kroner på noe jeg knapt hører forskjell på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •