Digitalt: Coax eller optisk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hørbare forskjeller?

Min egen erfaring er at jeg hører forskjell på optisk og Coax på mitt eget anlegg. Utført blindtester med hjelp fra nøytrale personer. Jeg klarte å skille kablene hver gang. Jeg testet med billige digitalkabler og kabler av en vesentlig høyere kvalitet. Det ble kjørt identiske lydspor fra SACD, og det var ikke nødvendig med høye lydstyrker for å høre forskjeller. De som hjalp meg hørte ingen forskjell selv.

Jeg har også prøvd mine egne digitalkabler på anlegg i 10-20 000 kroners klassen, og hørte der ingen forskjell. Så jeg har et inntrykk av at anlegget bør være av en klasse som kan få frem forskjellene for at en skal høre noe forskjell.

Men jeg mener også at gehør er noe helt individuelt, og at folk som nekter på at det går an å høre forskjeller er stort sett dem som tester på anlegg som ikke er i stand til å få frem forskjeller. Det finnes jo selvfølgelig unntak, men der kan det jo komme inn at det er forskjell på gehøret til folk. Ikke alle kan høre det samme.

Jeg synes det blir litt feil å dra inn regnestykker og beregninger for å bevise at noe ikke går an å høre. Å begynne å snakke om at det er psykisk vil jo ikke stemme når det er snakk om blindtester. Og en kan jo tenke på folk i toppsjiktet som jobber med utvikling av kabler. Der er det en god del personer som utfører lyttetester, og som har et meget utviklet gehør.

Jeg synes også at alle må få ha sin egen mening om dette, for lyd oppfattes på utrolig forskjellige måter.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så langt ikke hørt om noen som får til å spille SACD/DSD over sp/dif. Hvordan fikk du det til ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke at man kan høre forskjell på to digitalkabler, men da er det fordi det er feil på en av de, eller at kvaliteten på den er så dårlig at den ikke er i henhold til standarden.

Jeg tror det er viktig å skille mellom de tingene jeg nevner. Ingen klarer å høre forskjell mellom:

10001101001001
    og
    10001101001001.

Derimot er det forskjell mellom
    10001101001001
    og
    10001101001000

og det er sikkert hørbart for noen få av oss, men årsaken til dette avviket kan være forskjellige ting, f.eks jitter, feil impedans, dårlig skjerming, lange kabelstrekk osv.

Men en kabel til 1000 kr og en kabel til 10.000 som begge er feilfrie og følger de elektriske standarder som sp/dif beskriver, og som samtidig overfører 2 digitale signaler uten at disse blir forvrengt vil ikke låte forskjellig. Da er det andre ting i kjeden som er årsaken.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler denne linken: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Her står det meste man trenger for å få god elektrisk forståelse av s/pdif standarden.

Legge merke til f.eks at sp/dif opererer i ca 3 Mhz området, så f.eks skjermingen må være designet for dette frekvensområdet. Og det betyr at en 75 ohms antenne coax ikke er egnet (selv om det sannsynligvis går helt fint) En antenne coax eller en coax som brukes til å kople mellom parabol og tuner er skjermet for MYE høyere frekvenser enn s/pdif.

I disse tilfellene skulle man tro at optisk er å foretrekke....

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den troen at det er elektronikken som avgjør. kabelen er jo digital, men noe inni DVD/Reciever må forandre på signalet, og det er der det skjer, den lille forandringen man kan høre i lyden, dette har ikke jeg anlegg for å høre forskjell på, men stressballen sin erfaring sier meg at hans elektronikk er litt bedre på det ene enn den andre elektronikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Har så langt ikke hørt om noen som får til å spille SACD/DSD over sp/dif. Hvordan fikk du det til ?
    Beklager. Manglet litt tekst. Testet også analoge kabler på SACD. Kjørte forskjellige CD'er Coax og optisk. Det gikk litt for fort i svingene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden startet jeg for ett år siden, seiglivet diskusjon dette... Mitt opprinnelige spørsmål var om noen visste om det fantes målinger på hvor mange bit man tapte eller hvor mye forvrenging det var for ulike digitale Hifi-kabler. Dessverre ingen som kunne vise til dette, men jeg ser mange har tilbragt utalllige kvelder for å lytte til digitale kabler. Flott initiativ, men en fin øvelse som jeg ikke har utstyr hjemme til å kunne gjennomføre ville jo vært å kjøre samme signal gjennom ulike kabler og MÅLT hva som kom ut på den andre siden.

Har studerte elektronikk/IT i noen år, og all teori jeg lærte på skolen samt erfaring fra målinger der samt erfaring med IT i jobbsammenheng tilsier at det ikke blir noe bittap, iallefall ikke på den trivielt korte meteren en normal digitalkabel er. Husk at kabler for overføring av data klarer gigabit, til en meget billig penge, over uforskammet lange strekninger (sett med hifi-øyne). Det hadde vært interessant om noen kunne vise til målinger for HiFi digitalkabler.

Siden jeg startet denne tråden har jeg kjøpt en Benchmark DAC1. Hvis noen er bekymret for jitter så kan dere jo kjøpe denne. Selv med en 10 meter optisk kabel beregnet på Playstation (til omtrent 300 kr) merker iallefall ikke jeg noe forskjell i lydkvalitet selv når jeg kjører wma lossless ut fra HTPC i forhold til CD digital ut fra en Primare V25.

Kanskje noen her på forumet har tilgang til utstyr for å måle datatap/-forvrengning over slike kabler og kunne fått til en avklaring på denne tråden? Det blir litt vanskelig å diskutere hva ulike folk tror, dessuten er det da lov å tro hva man vil så lenge man ikke plager andre, så kan vi andre kose oss med målingsresultater

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke denne tråden får sin endelige konklusjon selv om noen gidder å gjøre slike målinger og legge de ut. Det er jo knapt vits i å gjøre målingene en gang, konklusjonen er jo nærmest gitt på forhånd...

Men i diskusjoner som dette er det knapt mulig å overbevise noen om noe, sunn fornuft, digital signalbehandlingsteori, målinger, elementær fysikk osv gjør ikke særlig inntrykk. Uansett hva du kommer med, vil det alltid være noen som alikevel hører forskjell. Til tider kan de se ut som HiFi opererer med en parallell fysikk der elektriske standardkomponeneter plutselig får helt andre egenskaper når de puttes inn i en stereodings.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Til tider kan de se ut som HiFi opererer med en parallell fysikk der elektriske standardkomponeneter plutselig får helt andre egenskaper når de puttes inn i en stereodings.
    Hva?!? Er det ikke parallell fysikk for hifi!?!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analoge kabler vil selvfølgelig tilføre forvrengning og farge lyden i større eller mindre grad.
    Men en digitalkabel som ikke er så pill råtten at den innfører bitfeil vil ikke tilføre lyden noe som helst. Hvis det oppstår bitfeil ved så kort eavstander så lave båndbredder som vi snakker om på SPDIF, så må denne standarden være usedvanlig dårlig.
    Skal ikke påstå at lydforskjeller ved testing av optisk kontra koaks er placebo, men det må være andre ting med de ulike signalveiene i boksene som utgjør forskjellen.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vi hatt digitale ører hadde det vært greit, men så lenge vi må om D/A konvertering vil alltid en lytte test kun bedømme hele eller deler av hele signalkjeden.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vi hatt digitale ører hadde det vært greit, men så lenge vi må om D/A konvertering vil alltid en lytte test kun bedømme hele eller deler av hele signalkjeden.
    Det er forsåvidt greit, men så lenge man er i det digitale domenet holder det (og er temmelig greit) å sammenligne dataene før og etter for å sjekke om de har endret seg. Har de ikke, er forklaringen noe annet. Om det er noe annet å forklare da, det er vel strengt tatt på det siste punktet man er uenige. Det ser ut til å være en fantastisk tro på egen hørsel til tider, alt drifter, men ens egen hørsel kan av og til se ut til å være det eneste konstante.

Vet ikke om du har sett den mye omtalte blindtesten som ble laget av Ivar Løkken på HiFi-sentralen, når man ser på hva folket hadde problemer med å skille der (og det var på eget annlegg i ro og mak) så blir de fleste HiFi-lyddiskusjoner for meg smått absurde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i, det er i D/A-delen kanskje det viktigste skjer, men det å få bit'ene fra lagringsmediet og over i D/A'en var grunnlaget for denne tråden, spesielt kabelen.

Men når du først har tatt opp temaet... det er verdt å merke seg at en lyttetest bare er en mulighet for å bedømme helheten, det kan faktisk gjøres med objektive målinger også... Dersom man ser på opptaket i det digitale "domenet" i studio og sammenligner med et signal man sampler fra analog ut på D/A-konverteren og gjør om til digital, så er det mulig å måle om signalet blir likt eller hvor mye det avviker.

Problemet med lyttetester er bl.a. at man ikke har hørt originalopptaket og kan sammenligne. Det kan hende forsterker/høyttaler/D/A-kombinasjonen gir ett bra subjektivt opplevd resultat - bedre enn originalen, mens et annet låter dårligere (subjektivt) men leverer ett mer korrekt signal i forhold til kilden fordi det farger lyden minder. Enkelte high-end forsterkere har jeg lest har blitt målt med opptil flere prosent forvrengning, noe som er hårreisende dårlig håndtverk rent audiofilt.

Ett annet forhold med lyttetester er at alle hører ting forskjell avhengig av frekvenskurven (øret) for den enkelte. Kjør en hørselstest med pipetoner, så ser du hvordan din egen frekvenskurve er, og den kan jeg love deg ikke er flat! For å kompensere for dette kan man benytte en equalizer, analog eller digital, for å kompensere for altfor mange timer på konsert og bruk av hodetelefoner...

Så at man kan benytte lyttetest for å bedømme helheten er helt korrekt, men da bare for hvordan det høres ut for deg, noe vanskeligere å bedømme om det er en bra D/A-konverter i forhold til originalen. Nå ble jeg plutselig full av nostalgi og savnet equalizeren på mitt første anlegg... Godt jeg har gått over til HTPC og kan skru og mekke digitalt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Vet ikke om du har sett den mye omtalte blindtesten som ble laget av Ivar Løkken på HiFi-sentralen, når man ser på hva folket hadde problemer med å skille der (og det var på eget annlegg i ro og mak) så blir de fleste HiFi-lyddiskusjoner for meg smått absurde.
    Det hadde ikke jeg, linken under pluss en annen relevant og interessant link:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1103185900

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...0692;start=0#0

Newcomer gekko4u sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syntes at jeg får et mere "fyldig" lydbilde med coax eller kansje si levende

men mye av det kan være psykisk , men angående støy på optisk hva skjer om du får noen støvkorn i noen av endene på den optiske kablen ???

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko4u
    angående støy på optisk hva skjer om du får noen støvkorn i noen av endene på den optiske kablen ???
    Neppe noe lydmessig degradering. Er støvkornet så stort at det blokkerer lyset= ingen lyd. Tviler på det et klarer å blokkere 'annenhver' lyspuls e.l. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftig forurensing av en optisk sammenkobling vil kunne føre til bitfeil. Enhver kraftig demping av et signal forverrer signal/støyforholdet og øker risken for bitfeil.
    Det skal imidlertid nokså mye til, for signalet i kabelen er kraftig og har mye margin i forhold til den korte avstanden vi snakker om her. Noen støvkorn vil ikke ha mye effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    ... Mitt opprinnelige spørsmål var om noen visste om det fantes målinger på hvor mange bit man tapte eller hvor mye forvrenging det var for ulike digitale Hifi-kabler...
    http://no12.dyndns.org/spdif/

Noen tester jeg gjorde for en god stund siden. Dog ikke med digital "hifi" kabler, men OEM optiske kabler som typisk følger med utstyr. (les billigste du får tak i)

Konklusjon: Ingen målbar forkjell mellom orginal wav fil og resamplet resultat selv med avspilling fra brent audio-cd på relativt billig dvd spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk no12, godt svar!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører definitivt forskjell på mine to monster og xlo digitalkabler. og ingen av desse er feilkonstruert. det er mer til verden enn 0101010.

det samme ang. drivverk. men i mye større grad enn bare kabelen naturligvis. dacn begynner å bli utdatert, med en ny moderne en er det ikke sikkert jeg hadde hørt noen forskjell.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •