Digitalt: Coax eller optisk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kansje han hadde en km liggende... :lol:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: De billige drittphonokablene på clahsern er ihvertfall 75 ohm ifølge forpakningen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må inrømme at jeg ikke hører så veldig forkjell mellom optisk og coaxiale digital kabler i anlegget mitt, hvis kobblingene er gjort fysisk riktig vel og merke.

En annen ting er det hvis ikke kobblingene mellom kabel og inn/utgane er skikkelige, støv og litt diffust lys eller ikke god vinkling inn i kobblingen gir gjerne litt dårligere lydkvalitet ut som resultat.

Skulle umiddelbart tro at det ble enten lyd, eller ikke noe lyd, men her har jeg kunne høre litt dårligere og tåkete lydbilde, med "kunstig" støy. dersom de optiske kobblingene har vært dårlige.

Det at noen hører stor forskell på digital kabler generellt synes jeg er litt rart, men det er kanskje andre aspekter i de gjeldende musikk anlegg som spiller inn her.

Tror mange ganger at det er snakk om hvordan de forskjellige utstyrs produsentene har prioritert kvaliteten på alle ledd frem til de optiske utgangene og inngangene og i tilegg hvordan de igjen "klokker" inn og renser signalene igjen etterpå . Dette mener jeg betyr mer enn om kabelen er optisk eller elektrisk ledende.

Optiske kabler kan mange ganger være å foretrekke, fordi de ikke er følsomme for innstrålet elektromagnetisk støy, og ikke elektrisk kobler hifi komponentene sammen og introduserer andre problem stillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell mellom ulike digitalkabler. Den eneste gang jeg har vært i nærheten av å høre noe (som ikke skulle være der) var ved en defekt optisk kabel hvor selve termineringen hadde nesten falt av. Lyden kom da i form av spraking og en del forvrengning og dette er nok også den eneste gang jeg virkelig har greid å påse hørbar jitter.

Personlig liker jeg godt å høre på musikk og har som regel bestandig en CD eller radio på i bakgrunnen. Jeg synes likevel ikke det er flaut å innrømme at hørselen min ikke er i nærheten av å være god nok til å skille de ørsmå detaljene (om de er der) som skiller en god cd-spiller fra en dårlig en - eller en digitalkabel. At folk hører forskjell på digitalkabler er jo fint for dem, men jeg skulle gjerne likt å vite nøyaktig hvilke karakteristikker av lyden folk mener er forskjellig og hvorfor de mener disse karakteristikkene er en forbedring av lyden. Jeg skulle også gjerne sett disse karakteristikkene forklart fra et teknisk ståsted, dvs. hva i de ulike produktene er det som lager disse karakteristikkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Z|m1
    Du har nok rett der...

Det er jo mange som hevder de kan høre forskjell men det er som regel
    bullshit! :P
    Helt enig! Det som det i noen grad kan fokuseres på er den galvaniske adskillelse som skjer ved optisk, og det er en fordel. Dessuten så er det generelt mindre jitterproblem ved optisk overføring. Optisk er med andre ord å foretrekke. Hva en samlet hifipresse sier, er en helt annen historie. De går så og si uten unntak for coax, mens de som har tatt seg bryet med å undersøke dette til bunns, anbefaler optisk overføring.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av N-EoN
    75 Ohm (Coax) og ca 300 Ohm (vanlig phono)
    Sjekka detta.. Faktisk ca 75ohm i en "vanli" phono kabel oxo.. 8)
    Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan du målte dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Optisk eller Coax, lydforskjell?

Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Jeg hører helt klart forskjell på Optisk og Coax på mitt anlegg. Coax er vesentlig bedre,ikke bare noe jeg tror men hører spes forskjell på dynamikk + mere tyngde i lyden, noe jeg liker.
    Du N-Eon som sier du bruker en 5m vanlig kabel til Coax,sef funker det men ikke noe bra. Forskjellen på "vanlig" og Coax er jo først å fremst motstanden i kabelen som er 75 Ohm (Coax) og ca 300 Ohm (vanlig phono). Digitalkabler er åsså bedre skjermet for å unngå støy osv
    Enig med Ulven, jeg hører også god forskjell på Optisk og Coax digital kabel. Coax har større båndbredde enn optisk, mens optisk ikke har jitterstøy. Så det er hørbare forskjeller. Til dem som ikke tror at en hører forskjell på kabler, jeg har tatt blindtest på alt jeg har testet hjemme selv, for å utelukke tvilen mi selv. Så det finnes noen som hører forskjell.... Men jeg må spørre deg Ulven, er ikke en standard dårlig analog phonokabel på ca 50 Ohm? Eller husker jeg helt feil..?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Personlig liker jeg godt å høre på musikk og har som regel bestandig en CD eller radio på i bakgrunnen. Jeg synes likevel ikke det er flaut å innrømme at hørselen min ikke er i nærheten av å være god nok til å skille de ørsmå detaljene (om de er der) som skiller en god cd-spiller fra en dårlig en - eller en digitalkabel. At folk hører forskjell på digitalkabler er jo fint for dem, men jeg skulle gjerne likt å vite nøyaktig hvilke karakteristikker av lyden folk mener er forskjellig og hvorfor de mener disse karakteristikkene er en forbedring av lyden. Jeg skulle også gjerne sett disse karakteristikkene forklart fra et teknisk ståsted, dvs. hva i de ulike produktene er det som lager disse karakteristikkene.
    Lytteevnen til mennesker kan trenes opp, men på visse betingelser. Det blir nok vanskelig for deg å utvikle gehøret ditt hvis du lytter på en kjøkkenradio eller noe sånt. I mitt eget tilfelle så har jeg utviklet gehøret mitt i sammenheng med at jeg spiller instrument, og at jeg har jobbet med Hifi i mange år, og investert godt med kroner der også. Du kommer liksom til et punkt der du kan skille ut alt som skjer i et lydbilde, og du hører det med en gang. Dette er dessverre ofte vanskelig å gjøre på "dårlige anlegg". Men en må huske å lytte, ikke "høre".....

Sett deg ned i en stol, lukk øynene, og lytt på musikken. Følg takten og sørg for å ikke ha forstyrrende elementer rundt deg. Gjør det gjerne i mørke, på et volum som ikke er alt for høyt. Bare test en gang og se om det gir mersmak. Så legger du snart merke til hva som finnes i et lydbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

75 Ohm....

Sitat Opprinnelig postet av N-EoN
    Sjekka detta.. Faktisk ca 75ohm i en "vanli" phono kabel oxo.. 8)
    En ting er jo at hvis du lager en liten bøy på en "dårlig" 75 Ohms kabel, så flytter sannsynligvis kjernen seg ut av sentrum i kabelen. Ergo så er den ikke 75 Ohm lenger.....

De fleste kabelprodusenter som vet hva de gjør sørger for at senterlederen ikke har mulighet til å bevege seg ut av sentrum i kabelen. Tenkte bare jeg kunne nevne dette, så kan en fjerne vanlige "75 Ohms" kabler ut av diskusjonen, da de ikke har noe her å gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fantasi

Heisann

Verden vil bedras.

Som en tidligere svarte vil du ikke få noen bitfeil på hverken coax eller optisk, iallfall ikke på normale lengder. Problemet med jitter får en bare om DAC'en blir klokket direkte fra en gjenvunnet klokke i S/PDIF signalet, noe de færreste gjør nå lengre. Altså de som sier de hører forskjell er rammet av Placebo, og ingenting annet. Kan de som hører forskjell vennligst forklare meg hvordan det kan være forskjellig lyd på to kabler som begge leverer bitstrømmen uten bitfeil, når som sagt klokkeinformasjonen ikke blir benyttet?

mvh

Jon Erik

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i svarte får dere til å måle henfoldsvis 300 og ca75 ohm i en vanlig analog "phono-kabel" med rca plugger?? På multimeteret mitt står det i allefal 0,001ohm og uendelig i forhold til skjermen. Hvis dere måler i forholt til "jord"/skjerm på kabelen bør dere serriøst bytte kabler!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Hva er best av 01010111100010010 og 01010111100010010.
    Jeg vet sannelig ikke helt jeg. Men de har iallefall gått gjennom to forskjellige kabler.
    Digitalt er digitalt, uansett.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Coax fra dvdspilleren, dab tuneren og UPC dekoderen. Tos-link bruker jeg fra cdskifteren, hører ikke en døyt forskjell.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Hvordan i svarte får dere til å måle henfoldsvis 300 og ca75 ohm i en vanlig analog "phono-kabel" med rca plugger?? På multimeteret mitt står det i allefal 0,001ohm og uendelig i forhold til skjermen. Hvis dere måler i forholt til "jord"/skjerm på kabelen bør dere serriøst bytte kabler!
    Vi snakker her om karakteristisk impedans, ikke ohmsk resistans.. ;-) Det er to vidt forskjellige ting. Søk på nettet så finner du massevis om dette. Bruk karakteristisk impedans, så finner du helt sikkert en masse om dette

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da må jeg få spørre hvordan Ne-on eller hva han nå heter har fått til å målt karakteristisk impedans selv...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund siden kjøpte jeg optisk og coax fra samme produsent i samme prisklasse, testet en stund og kom frem til følgende: Jeg hører overhodet ikke forskjell...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det er feil, skal det ikke være mulig å høre forskjell. Litt psykoakustikk vil jo alltid gjelde for noen få av oss... ;-) Forskjellen mellom optisk/coax er nok heller det fysiske; en optisk kabel er mere skjør, og de plast-pluggene virker ikke akkurat robuste. Og så er ikke optisk kabel påvirket av elektrisk støy. Så derfor mener jeg at man heller kan velge ut i fra kabel lengde, støyforhold og mere fysiske behov.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Hmm. Hva er best av 01010111100010010 og 01010111100010010.
    Jeg vet sannelig ikke helt jeg. Men de har iallefall gått gjennom to forskjellige kabler.
    Digitalt er digitalt, uansett.
    med optisk må man først konvertere til lys i den ene enden og fra lys i den andre enden igjen!
    der ligger det muligheter for feil!

men tviler på at du hører forskjell uansett

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    med optisk må man først konvertere til lys i den ene enden og fra lys i den andre enden igjen!
    der ligger det muligheter for feil!

men tviler på at du hører forskjell uansett
    Muligheter for feil har man jo på alle deler i transmisjonslinjen. Optisk/elektrisk konvertering er feilsikkert som bare det, så lenge kontaktene er på plass og det ikke er brudd i kabel osv.

Det blir flisespikkeri dette her, men så lenge alt er koplet på sammen uten feil, er det ikke forskjell, ferdig med det.

Det er andre ting som spiller inn. jitter f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg finner en AC kilde så kan jeg regne meg frem til impedansen i den coaxiale kabern som fulgte med forsterkern min. Regner med at denne ikke er av spessielt bra kvalitet og da kan jeg se om det er 75 ohm eller noe annet...

Edit:
    Hadde en gammal trainer liggende og prøvde å måle, men den klarte ikke å gi ut mer en 1 mA på ac Billig shit. Får se om jeg finner noe som er litt mer bruktbart senere...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •