Grønn/rød stripe over tv-skjermen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønn/rød stripe over tv-skjermen

Jeg har gått til anskaffelse av en RGB-kabel til PS2. Skal på ingen måte klage over resultatet, men det har dukket opp en smal, grønn/rød stripe ganske høyt oppe på tv-skjermen.

Noen formeninger om hva dette kommer av?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Grønn/rød stripe over tv-skjermen

Sitat Opprinnelig postet av tuc
    Jeg har gått til anskaffelse av en RGB-kabel til PS2. Skal på ingen måte klage over resultatet, men det har dukket opp en smal, grønn/rød stripe ganske høyt oppe på tv-skjermen.

Er strekene horisontale og går over hele skjermen - fra venstre til høyre kant? Stopper bildeflaten ved disse strekene? Går strekene over deler av videobildet? Hvis svaret på det første og andre spørsmålet er ja og det tredje er nei - så kan det kanskje være AKB- Automatic Kinescope Bias.

Newcomer tuc sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Grønn/rød stripe over tv-skjermen

Sitat Opprinnelig postet av froderor
    Sitat Opprinnelig postet av tuc

Er strekene horisontale og går over hele skjermen - fra venstre til høyre kant? Stopper bildeflaten ved disse strekene? Går strekene over deler av videobildet? Hvis svaret på det første og andre spørsmålet er ja og det tredje er nei - så kan det kanskje være AKB- Automatic Kinescope Bias.
    1. Ja, 2. Ja. 2. Nei.

Sjekk bildelink. http://img.photobucket.com/albums/v6.../IMG_00491.jpg

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er definitivt AKB. Jeg tror din 4:3 TV automatisk har kjørt i 16:9 modus. Jeg kjenner ikke PS2, men kanskje spillet eller maskinen står i 16:9 modus?

Teknologien stammer fra Runco og kalles AKB (Automatic Kinescope Bias). Uten AKB vil fargetemperaturen forandre seg som en følge av indre forandringer i billedrøret (temp, strøm fluktuasjoner, o.l). Stripene er normalt ikke synlige, fordi de befinner seg over øverste bildekant. Enkelte TV-apparater vil vise disse når 16:9 funksjonen aktiveres (på 4:3 apparater). Prøv med RGB-Scart fra din DVD-spiller til TV-en. Sett DVD-spilleren i 16:9 modus. Opplever du de samme strekene? (jeg vil tro det ja). Men observer også at bildekvaliteten blir vesentlig bedre!!!

Det som skjer når du bruker 16:9 funksjonen på TV-en, er at elektronikken forandrer forsterkningen til det vertikale skanningsignalet og gir det et passende DC-offset. Resultatet blir at hele bildet skvises ca. 25% sammen og man får svarte felter øverst og nederst - som ikke inneholder noe bildeinformasjon. På denne måten får bildet høyere oppløsning per. areal fordi de horisontale linjene ”tegnes” opp tettere. På denne måten kan du på 4:3-apparater få glede av øket oppløsning som bl.a. finnes på DVD-plater med 16:9 video (de aller fleste utgivelser).

Enkelte 4:3 apparater har en mer elegant måte å håndtere AKB signalet på. I steden for å gjøre en enkel attenuasjon av det vertikale skanningsignalet med påfølgende DC-offset, gjør man forandringer i skanningsignalet i blanking perioden og i litt inn i bilde opptegningen. Ved å la blankingsignalet likevel nå 0V, havner man øverst oppe på skjermen. Her settes AKB stripene inn, før skanningsignalet ”hopper” ned til der 16:9 bildet begynner.

Noen 4:3 apparater viser disse AKB-linjene og andre ikke....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •