Subwoofer kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer kabel

Er det viktig med gode kabler til sub? Hvor mye bør man egentlig legge i subkabelen? Har hørt flere versjoner.... hva mener dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde ihvertfall ikke bruke såkalte skolisser. Enkelte subwoofere er følsomme for innstrålt støy og da vil det være lurt å bruke en signalkabel med bra skjerming.

Selv bruker jeg en sub-kabel fra Monster og den funker bra. Har ikke prøvd noen dyrere kabler til sub'en så jeg kan ikke si noe om hvor stor forskjellen evt. blir. Selv er jeg av den oppfatning at lyden burde bli bedre med en dyrere kabel (merk: hvis du har dyrt utstyr).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag egen. Kjøpt nødvendig lengde RG-59 coaxialkabel og to RCA-plugger. Du trenger ikke dyre RCA-plugger, men de dyre med gull og greier ser klart finere ut.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man burde kjøpe god subbwofer kabel! Men man må ikke overdrive heller..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget en til jfinneru, og i det hjemmet er det ikke noe å utsette på bassen. :shock: Kabelen er laget av en RG6 coaxkabel, så jeg tror nok det meste fungerer til en subwoofer. Ikke rare båndbredden som er nødvendig der.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det meste fungerer.. Men en god kabel er en fordel

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Ja, det meste fungerer.. Men en god kabel er en fordel
    Jeg har ALT av kabler i heimen, og jeg skal love deg at du ikke ville hørt forskjell på f.eks en veldig dyr TaraLabs subwooferkabel og en hjemmelaget RG59 coax. Du er velkommen til å komme å lytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror deg... og når jeg sa at gode kabler var en fordel mente jeg alle typer kabler generelt, jeg siktet ikke mot TaraLabs sne dyreste kalber f.eks.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror deg... og når jeg sa at gode kabler var en fordel mente jeg alle typer kabler generelt, jeg siktet ikke mot TaraLabs sine dyreste kalber f.eks.
    Neida, jeg skjønte det. Brukte de bare som eksempel for å illustere poenget. Poenget mitt er vel at så snart en tar skrittet over "lakris-snøret" er det utrolig små nyanseforskjeller på subwooferkabler. Jeg tror faktisk de aller fleste har problemer med å høre forskjell. Jeg har vært kabelfrik i alle år jeg, og har dyre kabler til alle formål (til og med Duelund-kablene). Men i den senere tid har jeg lyttet mer kritisk etter forskjeller, og har kommet til den konklusjon at jeg har brukt alt for mye penger på kabler i forhold til utstyr. Jeg har gladelig brukt enorme beløp på kabler for å bedre lyden, men burde i mange tilfeller kanskje kjøpt nye høyttalere istedenfor. Det er jo tross alt de som farger lyden mest. Men man lærer så lenge en lever. 8)

Sorry, kanskje litt off-topic dette.

Den viktikste egenskapen til en signalkabel (etter min mening) er at det er godt skjermet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg tror deg... og når jeg sa at gode kabler var en fordel mente jeg alle typer kabler generelt, jeg siktet ikke mot TaraLabs sine dyreste kalber f.eks.
    Neida, jeg skjønte det. Brukte de bare som eksempel for å illustere poenget. Poenget mitt er vel at så snart en tar skrittet over "lakris-snøret" er det utrolig små nyanseforskjeller på subwooferkabler. Jeg tror faktisk de aller fleste har problemer med å høre forskjell. Jeg har vært kabelfrik i alle år jeg, og har dyre kabler til alle formål (til og med Duelund-kablene). Men i den senere tid har jeg lyttet mer kritisk etter forskjeller, og har kommet til den konklusjon at jeg har brukt alt for mye penger på kabler i forhold til utstyr. Jeg har gladelig brukt enorme beløp på kabler for å bedre lyden, men burde i mange tilfeller kanskje kjøpt nye høyttalere istedenfor. Det er jo tross alt de som farger lyden mest. Men man lærer så lenge en lever. 8)

Sorry, kanskje litt off-topic dette.

Den viktikste egenskapen til en signalkabel (etter min mening) er at det er godt skjermet.
    Skjønner

Er enig med deg der, det viktigste er god skjerming! Det er det viktigste hos kabelen syns jeg også...

Jepp, vi lærer så lenge vi lever! 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-fil: Kansje det sier like mye om suben som om kablene?
    Jeg blindtestet litt mellom min gamle monster THX-subkabel og det som skulle bli min nåværende, Harmonic Technology Pro SilwayII. På min JMLAB SubutopiaII var det ikke småforskjeller-årsaken skal jeg ikke si, men HT kabelen er bedre skjermet enn Monster sin. Suben fikk en helt annen trøkk, stramhet og dybde, dette høres ut som floskler, men det er dog det vi hørte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Hi-fil: Kansje det sier like mye om suben som om kablene?
    Jeg har 3 subwoofere her nå. En Tannoy S-sub 15, en JMlab Electra SW900 og en PSB Subsonic 10. Hvilken er det du mener ikke holder mål?

Når det gjelder hva du hørte så er jeg selv blitt lurt mange ganger. Prøv å kjøre ABX testing så skjønner du også hva jeg snakker om.

Jeg skal vedde på at om du lager en "sub-kabel" av en godt skjermet RG6 eller RG59 og ABX tester med den, så hører du ikke forskjell mot HT kabelen din. Hadde det vært snakk om en meget oppløst vanlig høyttaler skulle jeg ikke sagt noe, men på den snevre båndbredden i et LFE signal er det etter min mening ikke mulig.

Ta en titt på internkablingen i JMlab'en din. :lol:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ABX-testet Hifil-og vi hørte ikke forskjell på min kamerats sw-900 (jmlab) men store forskjeller på min, så det kan vel variere da.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internkablingen er tykk som lillefingern min- det er himmelvid forskjell på Electra og utopia i så henseende!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan utførte du ABX testen?

Dessuten var ikke poenget mitt at du ikke hører forskjell mot en dårlig skjermet Mosterkabel. Det er en grunn til at Monsterkablene mine nå ligger på søppelfyllingen. Poenget var at jeg (og du) kan lage en kabel av RG6, eller RG59 for den sakens skyld som koster en brøkdel av HT kablen din uten at du hører forskjell på dem. Dessuten var det ikke kablene til elementet i subben jeg refererte til men signaldelen i subben.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet med Rg kablene- kjøpte på ELFA-suppelyd i mine ører-så hos meg er konklusjonen at til og med som subkabel så er det mye å hente!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet med Rg kablene- kjøpte på ELFA-suppelyd i mine ører-så hos meg er konklusjonen at til og med som subkabel så er det mye å hente!
    Kan du utdype hva og hvor det er mye å hente?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er avhengig av rom og oppsett generelt- hos en kamerat var det ikke noe å hente, hos meg var det mye, så man må vel teste selv og gi blaffen i bastante utsagn om at dette ikke vil høres! :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ABX-testet Hifil-og vi hørte ikke forskjell på min kamerats sw-900 (jmlab) men store forskjeller på min, så det kan vel variere da.
    Hva slags utstyr brukte du til ABX-testingen og hva ble resultatet?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte mitt eget- JMLAB Altoutopia-miniutopia-centerutopia-Meridian G98-Meridian 861 og EAD Powermaster 2000(sterkt moddet)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •